Ihme lämpöhäikkä

Nyky Tys

-99 B-vectra x16xel-koneella ja oireena ajan mittaan pahentunut häikkä jolloin talvisin lohkolämmitintä käyttäessä nykyään AINA kun starttaa lämmitetyllä koneella kiekat pomppaa johonkin 1300:een, röpsöttää ja täristää. Kun lähtee ajamaan niin kaasupoljin yliherkkä eli hiemankin painaa niin tekarit peräkontissa ja kun päästää kaasulta niin tekarit on puolestaan tuulilasissa. Muutaman minsan jälkeen häikkä katoaa ja käy normaalisti, vttumaista ajaa tuon häikän kanssa eikä aina viitsi minuuttitolkulla joutokäytelläkään että "paranee".

Kesälläkin alkoi ilman lämmityksiä tekeen samaa kun ulkolämpötila nousi yli 16 asteen. Ja jo vain, kaikki lämpöanturit vaihdettu eikä mitään vaikutusta.

Eikö tuollanen korkeet kiekat röpsötys herkkä kaasupoljin meinaa että sytytyksen ajoitus on jokseenkin pielessä, eikö pitäs vikavalon syttyä jos joku kampi/nokka tai nakuanturi sökö? Ei ole palanut eikä vikakoodejakaan löydy, pitääkö nyt vaan nyksytellä niin kauan kunnes joku palikka lasahtaa lopullisesti ellei nyt kaikkia antureita lähde summamutikassa uusimaan?

6

287

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jepsss...

      Oli sama tapaus minullakin -98 vectrassa x16xel motissa mutta otin tyhjäkäyntiluistin irti ja puhdistin sen jälkeen taas pelitti hyvin.

      • Nyky Tys

        Joo,tuo tyhjäkäyntimötikkäkin koitettu vaihtaa mutta ei.
        Aina mulle pitää tulla tämmöset stanan henkimaailman häikät...

        Kertooko semmonen mitään joillekin guruille että kun siirryin tankkaamaan aikoinaan tuota E10:ää kun se tuli pumpuille niin tuo häikkä hävisi n. viikoksi, mutta sitten tuli taas takaisin?

        Niin ja unohtui mainita että pakokaasut haisee myös jotenkin "terävältä" kun häikkä päällä.


      • Nyky Tys
        Nyky Tys kirjoitti:

        Joo,tuo tyhjäkäyntimötikkäkin koitettu vaihtaa mutta ei.
        Aina mulle pitää tulla tämmöset stanan henkimaailman häikät...

        Kertooko semmonen mitään joillekin guruille että kun siirryin tankkaamaan aikoinaan tuota E10:ää kun se tuli pumpuille niin tuo häikkä hävisi n. viikoksi, mutta sitten tuli taas takaisin?

        Niin ja unohtui mainita että pakokaasut haisee myös jotenkin "terävältä" kun häikkä päällä.

        Niin tuosta E10:n tilapäisesti parantavasta vaikutuksesta, voisiko liittyä jotenkin oktaaniin ja nakutusanturiin? Tuotakaan anturia ei vissiin voi varmuudella ehjäksi tietää kuin vaihtamalla...


    • Nyky Tys

      No piruvie, vaiva parani nyt sitten viimein kun "huvikseni" viimeisenä oljenkortena vaihdoin sen stanan kaasuläpän asentoanturin joka näytti toimivan OK mitä datakaapelin kautta katsoin voltti ja % lukemia. Päättelin ettei siinä olisi vikaa koska vika päällä joutokäynti koholla kaasupolkimen prosenttiluku näytti oikein eli 0% kaasu ylhäällä ja siitä tasaisesti kasvoi 100%:iin kun kaasua painoi, voltit teki samoin ja joutokäynnillä volttimäärä oli just sama vika päällä ja silloin kun toimi hyvin. Joten eihän se silloin voi rikki olla?!

      Hauskinta hommassa että alkuun meinasin tuon palikan vaihtaa mutta turvauduin sitten tähän JÄRKEILYYN välttääkseni turhaa osan uusimista, mutta päinvastoin kävi...

      • Nyky Tys

        Hahhahaa niijoo, kerrottakoon nyt että viikon auto toimi kuin unelma kunnes taas yksi aamu kiekat pomppasi koholle ja nytkytinytkytinytktyi... Siitä eteenpäin on taas toiminut yhtä paskasti kuin ennenkin eli lähes joka aamu tekee tuon käyntihärönykytysrituaalin. Eli mitähän helvettiä, menikö uusi asentoanturi muka jotenkin rikki, jos vika ei osassa alunperinkään ollut niin miten sen vaihto muka paransi oireen viikoksi... Sanon että on nää opelit vaan henkimaailman vehkeitä. Nyt luovutin enkä jaksa enää tapella tämän paskan kanssa, ehkä vaihdan jossain vaiheessa vaikka Tojotaan. Saisi menemään edes katsastuksesta.


    • Nyky Tys

      Jaha, laitetaanpas lisää tarinaa.
      Tämän kesän kiesi käynyt aika jees, mitä nyt tulpat näytti vähän huolestuttavan mustankarstaisilta ja parissa oli kierteissäkin jotain märkää (vaikkei tulpankoloissa öljyä). Datakaapelilla kun vahtailin arvoja niin joutokäynnillä aiemmin 9 astetta myöhäisellä aina käynyt nelospytty oli saanut kaveriksi kakkospytyn jota oli myös myöhästetty pari astetta. Kun antoi kierroksia niin kaikki pytyt sai "retardia". En nyt muista oliko ne just 2 ja 4 pyttyjen tulpat joissa kierteet märkinä, mutta voiskohan tää nyt meinata että sytytyskasetti alkas lahota? Siinähän ku on käsittääkseni 2 puolaa pareittain pytyille 1-3 ja 2-4. Joskus nykäisee kerran terävästi alussa kun kiihdytän ajossa reippaammin, muttei ainakaan vielä pahemmin nyksyttele...

      Sittenpä kosahtaa lopullisesti kun kosahtaa ja vaihdetaan, mutta vähän huolestuttaa että voiko se pian polttaa venttiilejä tai katin jos huono sytytys ja bensaa pääsee raakana läpi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      172
      6293
    2. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      147
      1744
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1528
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1280
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      46
      962
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

      Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      32
      879
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

      En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      97
      856
    8. Reeniähororeeniä

      Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      809
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

      Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      231
      775
    10. Kävit nainen näemmä mun

      Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      759
    Aihe