vuorokausirytmi sekaisin

mitä tehdä

16-vuotias poika nukkuu viiteen, kuuteen iltapäivään. Valvoo yöt. Häiritsee muiden yöunia, kun käy keittiössä syömässä. - Käy kavereitten kanssa tupakalla ja mahd. kaljalla ja syömässä illalla. Tulee kotiin puolenyön maissa ja alkaa pelata tietokonepelejä. Kuuntelee musiikkia samalla, kuulokkeet korvilla. Jos yrittää jotakin vaatia saa kuulla vaikka mitä (mene huora vittuun, mene kuolemaan, hullu lehmä).
Ei huolehdi vaatteistaan. Ei välitä huoneestaan.
Jos antaa tämän lapsen tehdä näin niin kuin haluaa, saattaa olla siedettävä käytökseltään. On uhkaillut fyysisestikin, ei vielä kuitenkaan kimppuun käynyt. Mitä tehdä? Antaako olla ja viettää kesänsä näin? Onko jollakin muulla samanlainen kesälapsi kotona?

18

4084

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • odottaja

      mulle tulee mieleen pilven polttelu, kun itse oli tuossa iässä samanmoinen niinkun sisaruksetkin. ja me kaikki polteltiin pilveä, eikä juostu juomassa viinaa baareissa.. sitten joutui tietysti valvomaan yöt, että pääsi hiipimään ulos polttamaan kun muori nukkuu ja ruokaa piti aina hiipiä hakemassa kun tuli mässyt. nukuttiin siihen kun muori tuli töistä tai huuteli syömään.. onneksi äiti antoi olla rauhassa, eikä valittanut turhasta. nyt sitten ollaan aikuisia jo, fiksuja ja filmaattisia:) ja itsellä oma vauva vatsassa kasvamassa. unirytmi on silti sama vaikka pilven poltto nyt jäikin:).. mun mielestä toi ei kuulosta yhtään huolestuttavalta, ihan normaalilta murrosiältä. parempi varmaan olisi yrittää hyvää suhdetta poikaansa, eikä vain vaatia tekemään jotain, tokenee kuitenkin.. jos häiritsee että käy keittiössä syömässä yöllä, tee leivät valmiiksi jääkaappiin jotta voi ottaa siitä huoneeseensa. tollaset asiat muistaa vielä vanhanakin:).. no eipä kommentointini varmasti auta, kun en ehkä ottanut asiaa tarpeeksi vakavasti, mutta minun mielestä se nyt ei siltä kuulostakkaan. on kuitenkin kotona yöt

      • Anonyymi

        Juurikin näin, meillä 18v muutti omilleen, asuin itse vanhassa osoitteessa, ei vastannut puheluihin, jätti fyysisen harrastuksen, meni 6kk, kunnes itki puhelimessa tunnin, ja joku olu saanut käyttämään kannabista, tuhosi järkevän nuoren elämän. ESPOON NÖYKKIÖ JA PISA ALUE.


    • evian

      laittaa poika huoneeseensa arestiin (onko ovi ulkoapäin lukittava) jos ikkunat saa jollain tiivistettyä.
      Toinen vaihtoehto on myydä tietokone.
      Sitten ei enää tarvis kundia katsella.

      • mama

        Ihan samaa yövalvomista ja päivät nukuttiin oli meilläkin kun poika oli nuorempi kesäisin, nyt on aikuinen ja itse isä kaikki ok. Paitsi meillä ei nimitelty puolin taikka toisin.
        Uhkailuja fyysisellä väkivallalla en hyväksyisi, omassa kotonani.
        Nyt on nuorin lapsi 13 samalla lailla valvoo, kun on kesäloma sellaista se on, mutta ei tulis kuuloonkaan että minua huoriteltais tai uhkailtais.
        jokaisella perheenjäsenellä on oikeus olla kotonaan turvassa.
        Mitä minä tein yh-äitinä poika lähes 2 metrinen ois voinut nostaa minut seinälle puhuin ja puhuin ja puhuin en huutanut.....jälkeenpäin olen saanut kuulla että puhuin väsyksiin ettei jaksanu lopulta muuta kuin joo joo äiti, että sai minut hiljaseksi. En antanut periksi kunnioitin ja vaadin sitä samaa itselleni.
        Kaverini ei jaksanut 14 tytön kanssa vaan muutti ja jätti tytön pärjäämään omillaan ei joutunut laitoksiin ja siitäkin tytöstä tuli yhteiskuntakelpoinen aikuinen, että kuka sitä koskaan tietää.


      • mitä tehdä
        mama kirjoitti:

        Ihan samaa yövalvomista ja päivät nukuttiin oli meilläkin kun poika oli nuorempi kesäisin, nyt on aikuinen ja itse isä kaikki ok. Paitsi meillä ei nimitelty puolin taikka toisin.
        Uhkailuja fyysisellä väkivallalla en hyväksyisi, omassa kotonani.
        Nyt on nuorin lapsi 13 samalla lailla valvoo, kun on kesäloma sellaista se on, mutta ei tulis kuuloonkaan että minua huoriteltais tai uhkailtais.
        jokaisella perheenjäsenellä on oikeus olla kotonaan turvassa.
        Mitä minä tein yh-äitinä poika lähes 2 metrinen ois voinut nostaa minut seinälle puhuin ja puhuin ja puhuin en huutanut.....jälkeenpäin olen saanut kuulla että puhuin väsyksiin ettei jaksanu lopulta muuta kuin joo joo äiti, että sai minut hiljaseksi. En antanut periksi kunnioitin ja vaadin sitä samaa itselleni.
        Kaverini ei jaksanut 14 tytön kanssa vaan muutti ja jätti tytön pärjäämään omillaan ei joutunut laitoksiin ja siitäkin tytöstä tuli yhteiskuntakelpoinen aikuinen, että kuka sitä koskaan tietää.

        Tuo tietokone huolettaa, ei pelikone voi olla terveellinen. Sieltäkö nousee agressiivisuus? Pelit ovat melkoisen mukaansatempaavia ja mielestäni vaikuttavat unirytmiin ja käyttäytymiseen. Ei nuori itse sitä myönnä, että pelit kiihdyttävät ja valvottavat.


      • koululainen
        mitä tehdä kirjoitti:

        Tuo tietokone huolettaa, ei pelikone voi olla terveellinen. Sieltäkö nousee agressiivisuus? Pelit ovat melkoisen mukaansatempaavia ja mielestäni vaikuttavat unirytmiin ja käyttäytymiseen. Ei nuori itse sitä myönnä, että pelit kiihdyttävät ja valvottavat.

        saatat olla oikeassa, että pelit valvottavat, ja varmaan oletkin. mutta itse pelaan räiskintä pelejä siksi, että niihin voi hyvin keskittää kaiken agressiivisuutensa eikä tarvitse hakata ihmisiä. pelit ovat kuitenkin vain mielikuvitusta.


      • neppari
        mitä tehdä kirjoitti:

        Tuo tietokone huolettaa, ei pelikone voi olla terveellinen. Sieltäkö nousee agressiivisuus? Pelit ovat melkoisen mukaansatempaavia ja mielestäni vaikuttavat unirytmiin ja käyttäytymiseen. Ei nuori itse sitä myönnä, että pelit kiihdyttävät ja valvottavat.

        Pelit joo on aika mukaansatempaavia.
        Ihan pienestä pitäen olen kesälomilla yöt valvonut ja päivät nukkunut.
        Yöllä valvomisessa on se etu että ei tarvitse kestää rasittavia vanhempia ja saa ehdottomasti omaa rauhaa.
        Tein tässä kuukauden kesätöitä ja pidän loput kesälomastani lomaa, nautin siitä enemmän näin.
        Ihmiset pakenevat mökeilleen kesällä rauhaa etsiessään, niin kait poikasi tekee yöt valvoessaan.
        Ja mitä tulee tuohon agressiivisuuteen, niin metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan.
        Minulla pelit/internet purkavat agressiota.
        Tosin pelit ja internet kyllä saattavat olla osasyyllisiä valvomiseen.
        Mutta mitä pahaa siinä on että nukkuu päivät ja valvoo yöt?
        En ole selvää vastausta saanut.
        Siitä se helvetti pääsiskin irralleen jos möisit koneen.


    • a.p

      Ihan ohimennen kysyn, miksi 16-vuotias sälli ei ole hommannut kesätöitä? Eihän tuommoista käytöstä tarvitse tietenkään vanhempien sietää.

      • km.

        Olisipa töitä tarjolla! Kuka ottaa 16-vuotiaan, joka ei tehokkaasti töitä hae? Suhteita pitäisi olla.


      • Conah
        km. kirjoitti:

        Olisipa töitä tarjolla! Kuka ottaa 16-vuotiaan, joka ei tehokkaasti töitä hae? Suhteita pitäisi olla.

        KURIA TIUKEMMAKSI!!!


      • km.
        Conah kirjoitti:

        KURIA TIUKEMMAKSI!!!

        Mitä kuri on? Kuka asettaa rajat, jos lapsi ne lopulta vain rikkoo? Hylätä ei saa, eikä voi, eikä uskalla.


      • vanhempana
        km. kirjoitti:

        Mitä kuri on? Kuka asettaa rajat, jos lapsi ne lopulta vain rikkoo? Hylätä ei saa, eikä voi, eikä uskalla.

        kuri on sitä mitä on kasvatettu lapseen sen 16v aikana.

        jos jo pienestä pitäen on kasvanut siihen, että tietyt seuraamukset seuraavat tietyistä rikkomuksista, niin se on tuossa iässä jo melkoisen sisäistetty asia. eikä ylilyöntejä juurikaan tule.

        jos taas kuria aletaan asettamaan vasta 16vuotiaalle, ollaan auttamati myöhössä. tai tarvitaan tosi rajut (fyysisetkin) yhteenotot, että lapsi tajuaisi vanhemman olevan se määräävämpi osapuoli.


      • km.
        vanhempana kirjoitti:

        kuri on sitä mitä on kasvatettu lapseen sen 16v aikana.

        jos jo pienestä pitäen on kasvanut siihen, että tietyt seuraamukset seuraavat tietyistä rikkomuksista, niin se on tuossa iässä jo melkoisen sisäistetty asia. eikä ylilyöntejä juurikaan tule.

        jos taas kuria aletaan asettamaan vasta 16vuotiaalle, ollaan auttamati myöhössä. tai tarvitaan tosi rajut (fyysisetkin) yhteenotot, että lapsi tajuaisi vanhemman olevan se määräävämpi osapuoli.

        Ihmiset ovat erilaisia. Toisiin tehoaa joku asia, toinen tarvitsee aikaa ja tilaa. Ei ole niin yksiselitteistä, että tietyt seuraamukset seuraavat tietyistä rikkomuksista. Murrosikä on erityinen aika, ja ylilyöntejä voi sattua parhaimmillekin.
        Useimmiten ne, joilla itsellä ei ole lapsia, ovat parhaita kasvattajia, tai joiden lapset ovat pieniä ja tottelevaisia. Ja mitähän niistä kurilla kasvatetuista tulee? Varmaan kunnon kansalaisia?? Voi epäillä sitäkin. Hyviä kasvattajia tulee niistä, jotka muistavat oman murrosikänsä ja yövalvomisensa. Välittämistä tarvitaan.


      • nuori
        km. kirjoitti:

        Ihmiset ovat erilaisia. Toisiin tehoaa joku asia, toinen tarvitsee aikaa ja tilaa. Ei ole niin yksiselitteistä, että tietyt seuraamukset seuraavat tietyistä rikkomuksista. Murrosikä on erityinen aika, ja ylilyöntejä voi sattua parhaimmillekin.
        Useimmiten ne, joilla itsellä ei ole lapsia, ovat parhaita kasvattajia, tai joiden lapset ovat pieniä ja tottelevaisia. Ja mitähän niistä kurilla kasvatetuista tulee? Varmaan kunnon kansalaisia?? Voi epäillä sitäkin. Hyviä kasvattajia tulee niistä, jotka muistavat oman murrosikänsä ja yövalvomisensa. Välittämistä tarvitaan.

        Olet väärässä. Jos nuori oppii alusta asti hoitamaan kaikki itse, hänestä tulee kunnon vastuun tuntoinen ihminen


    • tarja

      ensimmäisenä mieleen,että jotain järkevää tekemistä pitäis löytää päivälle.Mutta voi olla tietysti tässä vaiheessa enää vaikeeta löytää vierasta työtä,mutta oisko tutuilla tai itselläsi jotain mihin saisit vaikka rahalla houkuteltua?Toisaalta jos keskustelu yhteys on kokonaan poikki niin milläs sen houkuttelet.Vai,onko teillä rauhalista,tavallista puheyhteyttä missään välissä?Vai meneekö aina riitelyks?Ootko kokeillu olevinaan välinpitämättömyyttä,eli seuraat tilannetta,mutta kuitenkaan pojalle puhumatta tai puuttumatta:Älä kerää pyykkejä,älä tarjoa ruokaa,anna tehdä itse,ja ehdota vaikka että vois siirtyä vaikka telttamajoitukseen koska häiritsee rytmillään muita.Harmillinen tilanne,toivottavasti ratkaisu löytyy!

      • mitä tehdä

        Onneksi välillä poika on ihan mukava ja älykäs. Kun antaa sen nukkua, niin se kyllä todella nukkuu, 12 tuntia ei ole mitään. Olen yrittänyt tuota välinpitämättömyyttä, mutta sinä kyllä tuo kaveri voittaa minut suvereenisti.


      • äiti
        mitä tehdä kirjoitti:

        Onneksi välillä poika on ihan mukava ja älykäs. Kun antaa sen nukkua, niin se kyllä todella nukkuu, 12 tuntia ei ole mitään. Olen yrittänyt tuota välinpitämättömyyttä, mutta sinä kyllä tuo kaveri voittaa minut suvereenisti.

        Meilläkin tahtoo 16v valvomiset mennä hieman pitkiksi, mutta olen herättänyt viimeistään yhdeltätoista. Monta kertaa ei tarvi herättää ja aikaistaa niitä herätyksiä, kun alkaa unentarve vaatia veronsa. Ainakin meillä näin kävi.
        Poika ei häiritse kolisteluillaa, kun me ollaan menossa nukkumaan, niin hoitaa silloin iltapuuhansa, syömisensä yms. ja menee hiljaa huoneeseensa nukkumaan kun lopettaa koneella olemisen.
        Eikä siellä koneella ainoastaan pelata, vaan jutellaan kavereitten kanssa.
        Kerranhan sitä vain nuoria, vai?


    • jaana

      Mitä pahaa yövalvomisessa on?
      Minä ainakin pidin yötä parhaimpana vuorokauden aikana teininä.Kun oli hiljasta,eikä ollut kiire minnekään.Kukaan ei tullut huoneesi höpöttämään mitään,eikä tarvinnut kuunnella muista ihmisistä lähtevää melua.Sitten aamulla lenkille,suihkuun ja sitten tutimaan.Ihanaa elämää!
      Anna lapsesi nauttia kun hän vielä voi.Sitten kun on täysi-ikäinen ja joutuu olemaan melkein vuoden ympäriinsä töissä,nin onpahan jotain mitä muistella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1260
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1056
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      807
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      671
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      648
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe