Onko ok osata saamen kieltä, vaikkei saamelainen itse olisikaan?

ei kysyvä tieltä...

On joitakin ryhmiä, jotka eivät haluaisi omaa kieltään opetettavan muille - puhumattakaan siitä, että muut kuin yhteisön jäsenet käyttäisivät kieltä joko puhuen tai kirjoittaen. Näistä ryhmistä ensimmäisenä tulee mieleen romaniväestö.

Kysyisin kuitenkin, miten on saamelaisten laita? Onko teidän mielestä ok, että ei-saamelainen osaa, ehkä jopa joissain tilanteissa käyttää, saamea? Vai katsotaanko sellainen epäsopivaksi?

Minä olen niitä ihmisiä, joita kielet ja niiden opettelu ja osaaminen on aina kovasti kiehtoneet, mutta ketään en kuitenkaan haluaisi innostuksellani loukata. Kiitos vastauksista jo etukäteen.

6

341

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opiskele vaan

      Olen törmännyt jopa meksikolaiseen kaveriin, joka puhui erittäin hyvää saamea. Olen hyvin otettu siitä, että joku muukin, kuin ei saamelainen on kiinnostunut kielestämme. KANNUSTAN SINUA!

    • joojoo joo-o

      Pohjoissaamen kielioppi on käännetty jopa japaniksi, vai oliko se kiinaksi, en nyt muista. Opiskelemaan vaan. Mutta varo vaan: jos annat pikkusormen, se vie koko käden. Huomaat pian asuvasi vahvasti napapiirin pohjoisemmalla puolella. Niin on monelle käynynnä! :D

    • Idjasolveig

      Itse murehdin tätä myös juuri! Olen tällainen säälittävä kaupunkilainen, mutta ollut lapsesta asti kiinnostunut Lapista, yläasteen loppupuolella innostuin saamen kielestä ja nyt opiskelen pohjoissaamea ja olen mahdollisesti hakemassa yliopistoon lukemaan saamelaiskulttuuria... hirveästi kiinnostaa, mutta pelottaa, että saamelaiset katsovat minut jonkinlaiseksi "tunkeilijaksi" : D Toivottavasti ei, olisi hienoa vielä joskus päästä keskustelemaan aiheesta jonkun sellaisen kanssa, jolla on siitä ihan henkilökohtaista kokemusta!

    • bazingabazinga

      se ei pelaa joka pelkää. valitse vaikka venäjän kansat, jos eka ei onnaa nii sitte seuraava. tai lähe pelastamaan brazilian sademetsien tyyppejä.

      • Kokennut

        Itsekin pelkäsin samoja juttuja vuosia sitten, ja jälkeen päin ajatellen tuntuu hassulta että olin kuitenkin juuri itse ollut se ennakkoluuloinen kun luulin, että minua kohtaan on ennakkoluuloja. Nyt tunnen saamea ja saamelaisia melko hyvin ja teidän kysyjien tilannetta voisi verrata siihen, että joku ulkomaalainen miettii suomen kieleen ja suomalaisiin tutustumisen vaaroja. Tiedämme, että kaikki eivät pidä Suomeen tulevista ulkomaalaisista (joita kuten saamesta kiinnostuneita on tosi monenlaisia), mutta monet pitävät ja todellakaan kaikki ei ole ehdottoman mustavalkoisesti vain yhtä mieltä. En siis suosittele unohtamaan mihinkään kieleen ja kulttuuriin (no ainakaan suomalaiseen ja saamelaiseen) tutustumista vain sen takia, että joka paikassa on joitakin ihmisiä jotka eivät pidä kaikista erilaisista ulkopuolisista. Saamelaisissa ja suomalaisissa ei suuria eroja ole, ihmisiä me kaikki olemme.


      • Kokennut
        Kokennut kirjoitti:

        Itsekin pelkäsin samoja juttuja vuosia sitten, ja jälkeen päin ajatellen tuntuu hassulta että olin kuitenkin juuri itse ollut se ennakkoluuloinen kun luulin, että minua kohtaan on ennakkoluuloja. Nyt tunnen saamea ja saamelaisia melko hyvin ja teidän kysyjien tilannetta voisi verrata siihen, että joku ulkomaalainen miettii suomen kieleen ja suomalaisiin tutustumisen vaaroja. Tiedämme, että kaikki eivät pidä Suomeen tulevista ulkomaalaisista (joita kuten saamesta kiinnostuneita on tosi monenlaisia), mutta monet pitävät ja todellakaan kaikki ei ole ehdottoman mustavalkoisesti vain yhtä mieltä. En siis suosittele unohtamaan mihinkään kieleen ja kulttuuriin (no ainakaan suomalaiseen ja saamelaiseen) tutustumista vain sen takia, että joka paikassa on joitakin ihmisiä jotka eivät pidä kaikista erilaisista ulkopuolisista. Saamelaisissa ja suomalaisissa ei suuria eroja ole, ihmisiä me kaikki olemme.

        Täsmennän että saamelaisista on todellakin ok, että muutkin puhuvat heidän kieltään tai kieliään, ja muitakin saamenkielentaitoisia jopa tarvitaan erilaisiin töihin joissa saameakin tarvitaan. Joskus olen kieltämättä ajatellut että joku pitää minua tunkeilijana eikä halua, että puhun saamea mutta ne on yksittäisiä tapauksia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4839
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1722
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1326
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1000
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      885
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe