Hiilijalanjälkemme

Katleija

Hauskasti kirjoitteli joku yleisönosastossa niin muodissa olevasta hiilijalanjäljestä.

Hänelle oli suositeltu paperilaskujen vaihtamista sähköisiksi. Energiaa säästyisi, hiilijalanjälki pienenisi merkittävästi.

Hänen vuotuisten paperilaskujensa kokonaispaino on keittiövaakansa mukaan 350 grammaa. Suorastaan karmaiseva hiilijalanjälki?

Hän on kyllä yrittänyt jo vuosikausia lieventää aiheuttamaansa ympäristöhaittaa postiluukun yläpuolella olevalla tekstillä kielletään ilmaisjakelulehtien ja mainosten työntäminen sisään mainitusta luukusta. Turhaa paperia säästyy vuodessa 40 kiloa.

Hän laski että saadakseni saman tuloksen paperilaskujeni avulla, aikaa kuluisi yli sata vuotta. Että tällaisia hiilijalanjälkiä

Kuinka paljon palstalaiset ottavat huomioon oman hiilijalanjälkensä. Itse olen tehnyt niin paljon, että luovuin omasta autosta. (pitänee tunnustaa, että muut motiivit oli minulla)

8

72

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katleija

Hiilijalanjäljen laskemisesta on tullut maailmalla trendikästä.
      Melkein mille vain voi nyt laskea hiilijalanjäljen. Niinpä nyt tiedetään esimerkiksi, että paketti broilerin marinoituja fileesuikaleita vastaa 17 kilometrin autoilua.
      Netistä löytyy laskurit, nyt katsokaakin mitä päällenne puette ja mitä suuhunne pistätte.

• Jaahas, Katleija on löytänyt kyllä varteen otettavan aiheen kuin "moskasta" jota jätämme jälkeemme, kyllä se olisi tarpeellinen konsti jokaiselle mutta tuleeko sitä toteutettua, onkin toinen asia, nykyään on kaikenmaailman trendikkäitä kokeita jotka sitten toinen koe kumoaa, niin otappas sitten selvää mihin uskoa ja mihin ei.
        Laskuria en hakenut, laiskuuttani,kun epäilen että en noudata mitään, mitä sieltä mahdolisesti neuvotaan.

• Ramoona*

Mitähän tässä enää haluaa suununsa laittaa, kun Fazerin puikulassakin on hiilikukka, jonka terälehdistä näkee maapallolle aiheuttamansa tuhon. Vuosia on ruohonjuuritason kuluttajille kaikenmaailman syyllistävät laskurit teepaidan ostosta lähtien laadittu omantunnon herättelemiseksi, ja samaan aikaan isoiset ovat lentäneet ilmastokokouksiinsa laatimaan tuomioita turhalle matkustelulle.

Eilen nähtiin telkkarissa, miten leipäkuormia vietiin jäteautolasteittain kaatopaikalle, paperiakin sinne päätyy vielä ihmeen suuri osa metaania tuottamaan.. Sikojen huonosta kohtelusta näytettiin taas kuvia, joten enpä taida jouluna siltä osin hiilijalanjälkeäni kasvattaa, jospa söisin tuplasti kotimaisista juureksista itse valmistamaani rosollia. Euroopan vesiltä saadut kalat kuljetetaan pakastettuina Kiinaan, siellä ne sulatetaan, käsittellään, pakastetaan uudelleen ja kuljetetaan uudelleen Eurooppaan. Tämä ei ole valitettavasti vitsi.

Nyt jätin pienen sähköisen hiirikädenjäljen ja katson entistä tarkemmin kaupassa , mistä ruoka on peräisin. Pakasteeni marjojen kasvupaikat tiedän tarkalleen, Hämeen hirvikään ei ole kovin laajalti maapalloa hiilidioksittanut edes eläissään.

• En jaksaisi syyllistyä asioille joille en mitään voi normaalielämällä. Haluaisin syödä leipäpalani laskematta mitä se on aiheuttanut.

Kun otan hiilipalan käteeni ja luonnostelen aiheen ennen maalausta, on se kädenjälkeni!

• Onpa hyvä, että kesällä tulin ostaneeksi kunnon taskulaskimen. Nyt sille on käyttöä, kunhan löydän jostakin laskentakaavan.
      Vakava asiahan tämä hiilijalanjälki taitaa olla, mutta kun seuraavan kerran menemme kauppaan, ja mieheni aikoo ostaa broilerin fileesuikaleita, on hauska nähdä hänen ilmeensä, kun sanon, ettei oteta niitä vaan ajataan autolla 17 km.

• Päästöoikeuksilla keinotellaan ja harrastetaan jopa rikollisuutta. Pörssituotteena siinä on uusi ura pörssimeklareille. Monelle päästökauppa on parempi tulonlähde kuin rekisteriin merkattu bisnes.

Sitä on myös juuri jopa elintarvikkeiden rahtaamien vaikkapa Kiinaan ja takaisin. Tuleehan siinä "hiilijalan jälkeä", mutta saahan työn teetettyä näistä rasitteista vapaana. Eikä maailma ole niin kaunis kuin se näyttää. Halpuuskin voi olla kyseenalaista, mutta yrittäjä haluaa näyttää, että pärjää ilman kotimaansa työntekijöitä. Erääseen aikaan oli ihan peittelemätön ajatus, että "kohtuullinen" työttömyys onkin välttämätöntä. Sillä saa työntekijäjoukot nöyremmiksi.

Tätä käytetään myös ns. harmaassa taloudessa. Jopa valtion ja kuntien toimesta. Töitä tilataan ulkomaisilta yrityksiltä, joista pitäisi nähdä, että se ei ole rehellisesti mahdollista suorittaa. Näitä yrityksiä roikkuu satamäärin työnsä keskeyttäneenä huonon työlaadun tai maksamattomien palkkojensa takia. Eikä yritteliäästä, työn tarpeessa olevasta halpatyöläisestäkään ehdi Tallinnan tai tai Puolan matkalla kummoista mestaria tulla, ellei taitoja ole ennen hankittu.

Oikeastaan pullonkeräys lienee hyvin onnistunnut. Turhaa syyllistämistä nippeliasioissa hiilijalanjäljen kauheuksien markkinoinnissa on kaivettu riittämiin. Onhan se hyvä, että kukin voi valita kohteen, jolla pääsee osalliseksi maailman parantamiseen. Minulla on se, että en heitä ruoka - aineita hukkaan.
      Sekin on vanha ja koettu puutteen kanssa saatu kasvatus.

• Tänään erkkomedian aviisissa joku kysyi; kärsiikö kalan laatu useamman kertaisesta pakastamisesta. No.
        Pohjolan vesiltä pyydetty kala paiskataan pakastekonttiin ja rahdataan Kiinaan jatkokäsiteltäväksi.
        Kala sulatetaan, käsitellään ja rahdataan takaisin fileroituna. Ihme että touhu kannattaa! Ehkä turskan maku tuosta ei pal häiriinny???

• katleija

Jotta olisimme hyviä ihmisiä pitäisi valintamme olla eettisesti, ekologisesti kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti tehtyjä. Eikö noita sanoja kuulekin usein. Minulle tulee Tarja Halonen mieleen, kun kuulen sanan kestävä kehitys.
      Mitenkäs tuota omalla kohdalla toteuttaisi, annan tuon homman sovinnolla yhteiskunnan päättäjille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      87
      3418
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      44
      2837
    3. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      74
      2356
    4. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2308
    5. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2251
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      116
      2236
    7. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      21
      2123
    8. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      20
      2057
    9. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      62
      1964
    10. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      114
      1926
    Aihe