fm radio bug ja kondensaattori

436346

9

241

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aa-pee

Kyllä voi korvata, kyseinen kondensaattori on tuon virtalähteen rinnalla ja poistaa pariston sisäisen vastuksen vaikutuksen lähettimen toimintaan. Minusta siinä voi käyttää vaikka tantaalikondensaattoria jonka rinnalle laitetaan vaikka 1nf kerko.

• Ohmin laki...

Aa-peen kirjoitus on täyttä potaskaa 2poistaa pariston sisäisen vastuksen vaikutuksen lähettimen toimintaan2.

Sähköopillisesti sontaa. Ei mikään konkka poista sisäistä vastusta!

Tämä kohta pettää tässä "neuvossa". Älä kokeile, ettei esim. räjähdä silmillesi tms.

• Konkka-Kalle
        Ohmin laki... kirjoitti:

Aa-peen kirjoitus on täyttä potaskaa 2poistaa pariston sisäisen vastuksen vaikutuksen lähettimen toimintaan2.

Sähköopillisesti sontaa. Ei mikään konkka poista sisäistä vastusta!

Tämä kohta pettää tässä "neuvossa". Älä kokeile, ettei esim. räjähdä silmillesi tms.

Ei aa-pee:n vastaus nyt potaskaakaan ole. Tuo kondensaattori pienentää pariston sisäista vastusta käyttötaajuudella. Voi myös sanoa, että se on ohituskondensaattori paristolle, jolloin suurtaajuus menee kondensaattorin kautta plus-navasta miinusnapaan, eikä heiluttele pariston jännitettä suurtaajuuden tahdissa.
        Paristossa kun on aina sisäistä vastusta, joka ilman ohituskondensaattoria aiheuttaisi jännitteen notkumista toimintataajuuden tahdissa.

Ajattelepa vaikka pienempiä taajuuksia ja elkoa pariston rinnalla. Elko varastoi sähköä ja elkon ansiosta saadaan suurempia hetkellisiä virtoja paristoista, kuin ilman elkoa, eikä hetkellinen virta heiluta (pariston sisäisen vastuksen takia) pariston jännitettä.

Ei pitäisi olla noin hyökkäävä ja haukkua toista. Varsinkin kun on itse väärässä. Eli nimimerkillä "Ohmin laki" olisi vielä opiskeltavaa sähköopissa ja elektroniikassa.
        Tuollaisilla hyökkäyksillä nolaat vain itsesi.

Alkuperäiselle kysyjälle. Kyllä siihen käy ihan tavallinen keraaminen kondensaattori. Ei tarvii olla aksiaalinen.

• 436346

kiitos vain nopeista vastauksista

täytynee koittaa joku päivä tinailla tollainen

• 436346

mieleen tuli nyt vielä että mitä eroa tavallisella ja tuolla aksiaalisella konkalla on. erimoinen rakenne vai jotain taajuus yms eroa?

• Tieto lisää tuskaa
        436346 kirjoitti:

mieleen tuli nyt vielä että mitä eroa tavallisella ja tuolla aksiaalisella konkalla on. erimoinen rakenne vai jotain taajuus yms eroa?

Kyllä se on lähinnä rakenteellinen juttu. Uskoakseni erot ovat minimaalisia esim. sarja-induktanssissa. Ainakaan tuossa videoclipissä olevalla aksiaalikondensaattorilla ei nyt ole muuta eroa, kuin pienempi koko. Itse olen noita löytänyt purkamalla elektroniikkaa.

On kylläkin eräs tyyppi aksiaalisesta kondensaattorista, eli ns. läpivientikondensaattori (Feedthrough Capacitor). Siinä saadaan myös sarjainduktanssi melko pieneksi. Niitä käytetään mm. käyttöjännitteen vientiin metallikotelon sisällä olevaan elektroniikkaan.
        http://www.o-digital.com/uploads/2179/2184-1/EMI_Filter_Feedthrough_Capacitor_C0002_377.jpg

Aksiaalikondensaattoreista eräs tyyppi on ns. "Door knob" capasitor, eli "oven nuppi"-kondensaattori, jota käytetään lähetinkäytössä. Se kestää isoja virtoja ja jännitteitä.
        http://hamwaves.com/antennas/capacitors/door-knob.gif

• Kolvikonkari

"Looking good!" Heh-heh. Minä en onnistuisi uudenvuoden tinastakaan tuommoisia möykkyjä tekemään. Kyllä HSM-kytkentöjä (Ham Surface Mount) voi siististikin rakentaa.

• 436346
        Kolvikonkari kirjoitti:

"Looking good!" Heh-heh. Minä en onnistuisi uudenvuoden tinastakaan tuommoisia möykkyjä tekemään. Kyllä HSM-kytkentöjä (Ham Surface Mount) voi siististikin rakentaa.

eihän se hääviltä tosiaan näytä mutta toiimii. itse ajettelin kyllä kasata kökötyksen ns. verokortille, ettei heti ole oikosulussa :D

voin kertoa sitten kun saan osat että miten toimi

• +1

Voit googlettaa vaikka "radial lead type" ja "axial lead type" sanoilla, niin eiköhän asia selviä. Googlen kuvahakuun voit koittaa noita myös.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      99
      7843
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5607
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      275
      4871
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4833
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      75
      3604
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      51
      2849
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      63
      2595
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2468
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2402
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2284
    Aihe