Deborah Spungen, Nancy

Sara

Oletteko lukeneet? Mietin tässä näin että onkohan semmonen opus mikä kannattaisi ostaa ittelle, onko siis hyvä kirja?

22

8947

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katja

      On oikein hyvä kirja. Pistää miettimään, että onko omat muksut sittenkään niin kauheita. Osta pois!

    • yeah

      on hyvä kirja, itseasiassa paras mitä olen koskaan lukenut! piti hommata myös elokuva tuosta samaisesta opuksesta, mikä tosin kertoo enemmän sex pistolssista...mutta kannattaa kannattaa kannattaa ostaa ja lukea monta kertaa :)

      • Mime

        Mikähän sen kyseisen videon nimi on??!
        Tahtoisin katsoa sen mutta mikä sen nimi on ja löytyykö se mahdollisesti videovuokraamosta??!


      • puu
        Mime kirjoitti:

        Mikähän sen kyseisen videon nimi on??!
        Tahtoisin katsoa sen mutta mikä sen nimi on ja löytyykö se mahdollisesti videovuokraamosta??!

        Eli leffa on Sid & Nancy. Löytyy varmaan erittäin hyvin varustetusta vuokraamosta (tuskin mistään Makuunista)


    • punk girl

      Tyttö, joka oli päättänyt kuolla

      Nancy (amerikkalainen alkuteos on And I don’t want to live this life) on hänen äitinsä, Deborah
      Spungenin, kirjoittama kirja. Se on ilmestynyt vuonna 1983 ja kertoo äidin näkökulmasta katsottuna
      hänen ns. häiriintyneen tyttärensä kasvusta, tutustumisesta punkrockiin ja Sid Viciousiin sekä tämän
      kuolemasta. Kirja on aikuisille nuorille suunnattu tositapahtumiin perustuva romaani.


      Kirjan päähenkilö on Nancy Spungen, joka syntyi napanuora kaulansa ympärillä ja
      jolle jouduttiin tekemään verensiirto vauvana. Tämän takia Nancylla on vaikeuksia
      hallita omaa mieltään. Nancy on poikkeuksellisen viisas, mutta hyvin kömpelö. Hän on
      agressiivinen ja vaarallinen muille perheenjäsenille sekä hän näkee usein harhoja.
      Tämän takia Nancyn vanhemmat Deborah ja Frank Spungen vievät Nancya kaikkiin mahdollisiin
      hoitoihin. Nancylla on myös pikkusisaret Suzy ja David Spungen. Kirjan tapahtumat
      sijoittuvat Amerikkaan ja Englantiin vuosiin 1958-1979. Kirjan aihepiirissä on mukana
      mielenterveyshäiriöt, huumeongelmat ja kuolema, jotka ovat jatkuvasti esillä. Sekä tietysty
      sen vuosikymmenen Romeo & Julia tarina Sidista ja Nancysta, joka tulee vasta Nancyn elämän loppuvaiheessa.


      Nancy on lapsesta asti joutunut olemaan lääkityksen alaisena, joten hän siirtyi tavallista
      helpommin huumeiden käyttäjäksi. Nancy suuttuu helposti jos hän ei saa tahtoaan läpi ja yrittää
      kaikin tavoin olla normaali lapsi. Hän halusi 11-vuotiaana jo kuolla. Deborah Spungen, kirjan
      minähenkilö, haluaa vain lapsensa olevan onnellinen, mutta myöhemmin rupeaa pelkäämään tätä, eikä
      halua häntä kotiinsa saamaan muita perheenjäseniä riitelemään keskenään. Deborah Spungen seuraa
      kotonaan lapsensa elämää, kun tämä siirtyy hoitolaitoksesta toiseen, muuttaa New Yorkiin ja lopulta Lontooseen.


      Nancy on lapsesta pitäen rakastanut rockia. Hän muuttaa New Yorkiin ja tutustuu siellä erilaisiin
      rock-bändeihin ja saa uusia ystäviä. Suurin osa Nancyn ystävistä muuttaa Lontooseen. Siellä on tullut
      muotiin punk. Eli niinkuin Nancy sanoo: “Kaikki bändit ovat menneet sinne. Siellä on kuulemma upeaa.”
      Lontoossa Nancy tapaa Sidin. He alkavat seurustella ja pääsevät tällä tavalla ensimmäisen kerran lehtien
      otsikoihin. Muun perheen mielestä punk on raakaa ja kauheaa.


      Kirjan teema on mielenterveyshäiriöistä kärsivän lapsen kasvaminen aikuiseksi. “Oli kostea ja kylmä ilta,
      kiitospäivän aatto. Naapuritalojen ikkunaan oli jo ripustettu joulukoristeita. Valot paloivat olohuoneissa.
      Joka talo vaikutti niin kodikkaalta. Me olimme viemässä lastamme mielisairaalaan.” Toisaalta kirja kertoo myös
      huumeiden käytöstä. “-Katso mitä minulla on, äiti, hän huudahti. –Katso! Hän halusi näyttää minulle pistojälkiään
      lapsenkäsissään, samoja pistojälkiä, jotka minä olin huomannut ravintolassa. Sitten Nancy puhkesi itkuun. –Auta minua,
      äiti! Hän nyyhki. –Auta minua! Yritin kurottaa häneen, mutta en saanut käsiäni liikkumaan vaikka miten yritin. Häräsin
      aina hätkähtäen painajaisesta.” Ja tietenkin äidin huolesta ja tuskasta. “Näyttö siitä, että Nancy oli joskus asunut
      tässä huoneessa, oli nyt hävitetty. Mutta muistot – kirkuminen ja huutaminen, painajaiset ja tuska – olivat tallella.
      Niitä minä en voinut pakata pahvilaatikoihin ja antaa hyväntekeväisyyteen.”


      Mielestäni Nancy on kaunis ja rehellinen kertomus siitä, minkälaista on elää parantumattomasti sairaan
      lapsen vanhempana ja kuinka äiti kärsii, kun ei voi tehdä omaa lastaan onnelliseksi. Kirja myös paljastaa
      Nancyn ja Sidin rakkaustarinan kauneuden ja riipaisevuuden. “Sid istui sohvalla pidellen pikkuleipäänsä.
      –Syö se, Sid, Nancy komensi. Sid puraisi pikkuleivästä kuuliaisesti. Katselimme miten hän puri ja nieli
      palasen. Hän ei sanonut mitään. –No, miltä se maistuu? Nancy tiukkasi häneltä. –Hiton hyvää Sid vastasi.”
      Kirjassa on tavallaan onnellinen “kyllä me selvitään” loppu. “Oli kuin kaikki muut olisivat kuolleet
      paitsi minä. Nyt on niin ikävästi, että tyttärenne on murhattu, rouva Spungen. Ilma oli kaunis ja
      aurinkoinen. Kiersin ikkunan auki, mutta en tuntenut ilmavirtaa kasvoillani. Tyttärenne poikaystävä
      Sid Vicious on pidätetty. Huusin. En saanut ääntäkään suustani. Ja tietenkin te joudutte tunnistamaan ruumiin.”

    • pezi

      paras ikinä lukemani kirja!!! osta tai lainaa edes kirjastosta.. se koskettaa todella ja on älyttömän mielenkiintoinen!! usko pois et kadu lukemaasi

    • anna

      Yksinkertaisesti, ilman minkäänlaisia rakentavia perusteluita; älä, se on saatanallista paskaa.

    • shirley

      itselläni on ko. kirja omana ja moneen kertaan luettu. deborah ei ole ammattikirjailija ja itse kirjoitus onkin vähän tönkköä, mutta kirja on aivan LOISTAVA.

      • Anonyymi

        Montakos kirjaa oot itse kirjoittanut? 😂


    • Vitun päivänsäde

      Osta ihmeessä ihanan riipaiseva ja realistinen kertomus sairaasta tytöstä, huumeista ja rakkaudesta..Toisaalta ymmärrän Sidiä ,jos Sid rakasti vaimoaan ja oli aika pahasti tossun alla niin mikäs siinä on vaihtoehtona ,jos vaimo haluaa että mies tappaa?

    • rape

      Tietääkö kukaan, että onko muita samankaltaisia kirjoja? Samalta kirjailijalta? Muilta?

      Itse olen lukenut kys kirjan, ja se on myös mielestäni aivan loistava. Mutta haluaisin lukea lisää kaltaisia kirjoja :)

      Kenelläkään vinkkejä?

      • puu

        Suunnilleen yhtä järkyttävä kirja on Torey Haydenin Tiikerin Lapsi


      • setä
        puu kirjoitti:

        Suunnilleen yhtä järkyttävä kirja on Torey Haydenin Tiikerin Lapsi

        samantyyppinen on mun mielest myös Christiane F.:n
        kirjottama omaelämänkerta Huumeasema Zoo


    • Mary

      Kyllä se lukea kannattaa mutta ei mielestäni ostaa, ei se nyt niin hyvä kuitenkaan ollu...

    • mipp

      siis musta tää olin aivan loistava kirja. mä olin iha sen lumoissa ku luin sen, ja oon itseasias edelleen. iha älyttömän koskettava ja toisaalt järkyttävä. pahinta vielä on että se on tositarina. mua kosketti. aivan mahtava. suosittelen

    • pieni lukutoukka

      itselläni on se ja olen lukenut sen kolme kertaa... joka kerta on jonkun verran kyyneleet virranneet...

    • tipsupeikko

      Kyllä kannattaa ostaa =) Itse olen lukenut pariinkin otteeseen sen.

    • Ördög

      Moi!

      Jos osaat englantia, niin lue kirja alkukielisenä (sen nimenä on "And I Don't Want To Live This Life"). Tai lue ensin suomeksi ja sitten englanniksi... Suomalaisesta käännöksestä on aivan käsittämättömästä syystä jätetty pois viimeinen luku, jossa Nancyn äiti kertoo miten perhe toipuu murhasta, miten hän tutustuu toisiin perheisiin joiden lapsia on surmattu, ja miten hän lopulta perustaa järjestön tällaisille perheille. Se ei ole kirjan kaikkein mielenkiintoisin osa, mutta viimeistelee Nancyn tarinan hienosti.

      Omassa hyllyssäni on kirjan uudempi painos vuodelta 1994. Siihen Nancyn äiti on lisäksi kirjoittanut uuden esipuheen, jossa kerrotaan järjestön toiminnasta.

      Hyviä lukuhetkiä!

    • Elinatuulikki

      Olen lukenut pariinkin kertaan.
      Kannattaa ehdottomasti lukea!!

    • anskuuuuuuuuuuuuu

      On tosi hyvä, koskettava. Nuoret tykkää ja aikusiet tykkää. Eli jos ostat itselel varmasti pidät kirjasta vielä aikuisenakin. Itse olen lukenu tkirjan monta kertaa.

    • muffinssi84

      Mikä Nancylla oli? MBD, skitsofrenia, lasten persoonallisuushäiriö, neurologinen sairaus? musta liikaa korostettu Sex pistolsia, kirjan paras osuus lapsuus.

    • Beautifulchaos91

      Sain kyseisen kirjan omalta äidiltä ollessani 16v. Kirja toimi silloin huumevalistuksena - ja voin kertoa ettei tähän päiväänkään mennessä ole houkuttanut kokeilla edes sitä viatonta pilveä. Monta kertaa olen kirjan myös lukenut ja jokaikinen kerta itkenyt silmäni ruvelle perheen ja Nancyn kärsimysten vuoksi. Järkyttävä ja riipaiseva tarina. Kannattaa ehdottomasti vähintään lainata kirja ja lukea.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2839
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      397
      2735
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2220
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      74
      1885
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1876
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1793
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1784
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      143
      1728
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1613
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1522
    Aihe