Tulee tässä joutessaan ihmeteltyä kaikenlaista.
Nyt pyörinyt mielessä autojen katsastaminen. No on mun arjalainen muskeliauto katsastettu, aina, mutta aina ihminyt yks juttu.
Valot. No sehän on kaikille selkeetä, että ihmisen pimeänäkökyky on kehno. Mullakin suuret määrät taskulamppuja talven varalle ja on peräti öljylamppuja ja öljyö sähkökatkon varalle. Eikä maantielle uskalla lähteä ilman heijasteliivejä tai heijastimia. Sanoohan sen järkikin.
Mutta muutama järjetön asia autoissa tuli mieleen. Tiukat valomääräykset. Parit valot, joitten järkiperäisyyttä nykyaikana ihmettelen.
No eka on tietenkin rekisterikilvenvalot. Haloo, niitten pitää olla vain auton takana, ei edessä. Esimerkikisi peltipoliisit ottaa autosta kuvan edestä, missä ei valoja. Ja toisekseen, suomessa ollut rekisterikilvet heijastavasta materiaalista tehtyjä kai monia kymmeniä vuosia, mustat kilvet oli mattoja, mutta noit nykykilvet on heijastavalla tarralla päällystettyjä. Kilpi näkyy pienessäkin valossa erinomaisesti, siitä kilpivalosta ei ole kerrassaan mitään hyötyä.
Ja toinen on parkkivalot. Koitin oikein muistella, ikinä en ole niitä tarvinnut kuin katsastuksessa. Jos auto lasahtaa tien päälle, taitaa ihan jokin sääntökin määrätä, että pitää laittaa varoituskolmio. Lisäksi kaikissa autoissa heijastavat lamput joka nurkassa ja tietenkin heijastavat rekisterikilvet. Auton akku kestää aikansa parkkivaloja poltettaessa. Sitten kun akku loppuu, loppuu valokin parkeista. Lisäksi parkkivalot on niin pienitehoiset, että ei ne nykyaikana katuvaloissa jne erotu yhtään mihinkään.
Mutta ne on tärkeitä katsastusvarusteita. Hitto, mun mielestä joku ensiapulaukku ois tärkeämpi, mutta se ei sitten ole pakollinen katsastusvaruste...
Jahas, pitää alkaa ihmettelemään sitten jotain muuta järjettömyyttä.
=DW=
Parkkivalot
12
177
Vastaukset
"=DW="
Tulee aika jolloin voit äänestää taas.
Maria Guzenina on piilovihreä.
H.- Tase pappa
Jos maantiellä tulee vastaan täysin valoton auto, on se takuulla "johtotähti". Saksalainen Auto, johon ei ole osattu laittaa ns. pakkovaloja.
Olisi edes ne parkkivalot, mutta kun ei niin mitään.
Meinaakohan niiden kuljettajat, että se "johtotähti" riittäköön köyhemmille "riisipussien" ajajille huomiovaloiksi.
Niistä parkkivaloista, tai paremminkin niiden puuttumisesta hieman tosi kokemusta.
Ajoimme eräänä sumuisena yönä Hesasta kohti Turkua peräkkäin kahdella Bussilla vanhaa 1 tietä.
Molemmissa busseissa oli 65 matkustajaa.
Minä beesasin häntäpään valvojana.
Hiidenvedellä, mutkassa edellä ajava kaverini veti liinat kiinni, niin että mustaa vanaa jäi tiehen.
Onnekseni vielä vanhallakin oli reaktionopeutta tallella.
En jäänyt ihmettelemään vaan tein samat kuviot.
Tielle oli pysäköitynä peräkkäin kaksi venäläistä Rekkaa. Ilman minkään sorttista tuikkua. ( ei kai tuikkinut ruskipoikien päänupissakaan mikään).
Joko Hiidenveden Motellissa oli "tarjouspäivät" tovereille, tai pelkäsivät sumussa ajamista.
Olisivat, perhanan taliaivot, pistäneet edes ne parjatut parkit päälle.
Oli se metreistä kiinni etteikö tullu ruumiita ruma kasa.
Herrat toverikuljettajat eivät olleet paikalla.
Pistimme hätävilkut päälle, odotellessamme poliiseja perkaamaan ajoväylää. Paikalle kurvanneet kissalan pojat kyllä siunailivat ja kirosivat moisia autoilijoita.
Hieman siinä kyllä hirvitti ajatella, mitä olisi saattanut tapahtua, jos ei oltaisi oltu "hereillä". - ...
Venäläinen autoilukulttuuri.
Eroaa paljon suomalaisesta. Yks on valojen käyttäminen. Venäläinen käyttää valoja nähdäkseen, se ja sama, näkeekö muut autoa. Tästä ollut monien itänaapureiden kanssa juttua. Suomessa pitää pitää valoja, jotain, aina, Venäjällä vain, kun kuski ei näe ajaa ilman valoja.
Suomessa selkeä lainsäädäntö parkkeeratuista autoista. Ei ulkomaalaiset sitä välttämättä tiedä, vaikka pitäisikin. Eikä venäläisissä autoissa ole varoituskolmioita. Mitäpä siinä tekee, jos akku loppuu? Nojoo nuotio.
Aiheeseen liittyen, vanha juttu. Aikanaan maapallon kehnoin auto, Peugeot tietenkin hajosi tien päälle, eikä saanut heti korjattua. Laitoin kolmion ja hommasin kyydit, että saa käytyä huoltoasemalla. Nojoo, reissu kesti alle tunnin, joku oli sillä välin kerinnyt pölliä mun varoituskolmion, ikävä kyllä auto ei ollut kelvannut >:/
Noista valottomista mersuista. On niitä muitakin merkkejä. Vanhoissa mersuissa ei ole valoautomatiikkaa, valot pitää erikseen muistaa kytkeä päälle kytkimestä. Tokikin summeri on, jos katkaisee virrat ja valot päällä, alkaa summeri huutamaan, että akku ei tyhjene...
Monet. jotka ajelleet aikaisemmin riisipusseilla, ei kai edes tiedä, että niillä ei ole valot päällä vanhemmassa mesessä.
No autojuttuja ois tietenkin vaikka kuinka paljon kaikilla. Mutta mainitaan nyt traktori vaihteeksi. Naapurissa Massikka, joss konepellissä tarra "elektronik". Utelin mitä se tarkoittaa. Joopajoo, jos tiisselikone käynnissä se käy. Mutta jos akku lopussa, mikään muu ei toimi, kaikki muu kun toimii sähköllä, jeejee.
Olen vähän konservatiivi joissain asioissa. Koneet on sellaisia asioita. Ei ikinä automaattilaatikkoa, liikennevaloissa sammuvaa autoa, ei parkkiin peruuttamis tutkaa, ei mitään tietokoneohjattuja luistonestoja... Kun mun mielestä mä ajan autoa, auto ei kuljeta mua. Vanhanaikaista, voi olla, mutta en mä halua, että jioku tietokone päättää jostain asioista vastoin mun tahtoa.
=DW=- k/k
Yllätys yllätys automiehelle, siin viimestähuutoa olevassa pelissä on nappula mistä ne kaikki ihanuuret saa kytkettyä manuaalille.
DW, entäs navigaattori??
"käänny vasemmalle"
"käänny takaisin, mikäli mahdollista"
enkä käänny, jos tiedän navigaattoria paremmin, minne oon menossa.
:D
- henrjii
Määräykset on viimme vuosituhanelta, jarrukin on vain hidaste
- Tase pappa
Viime aikoina on Autotehtaat, (joka ikinen merkki) ovat alkaneet valmistaa niitä "karvalakkimalleja".
Ovat jättäneet pois ajokeista, ilmeisestikin turhana lisävarusteena, VILKKUVALOT.
Niitä vilkuttomia autoja kurvailee kaupungin kaduilla tuhkatiheään.
Lähes joka toinen ajokki on sellainen halpamalli.
Jos kerran ostaa itselleen ajokin, niin jättäisi ostamatta vaikkapa Alu-vanteet ja investoisi vilkkuvaloihin.
Ei se olisi kuin yhden vähittäismaksuerän lisäys velkasaldoon.
Vaikka kaara olisi kuinka komea, niin vilkuttomuus paljastaa halpatuotteen.
Ajaisin mieluummin vaikka vilkullisella Mossella kun vilkuttomalla Lexuksella.
- Pirre*
Miten niin ei ole vilkkuvaloja, erikseenkö..., miustakun kaikissa näkemissäni autoissa on ollu vilkut..
- Pirre*
Kysyin Tase-papalta tuota vilkku asiaa, kun en oikein ymmärrä miksi ei ole vilkkulamppuja vaikka on selvästi vilkut...miullakin on sellainen halpismalli..kai siinä nyt on kummiskin vilkut, - pittääpä tarkistaa ensi kerralla :)
- k/k
Tis is huumoria juu nou, eniten noi vilkuttomat ottaa pattiin kun orotat risteykses suoraan tulevaa joka viimehetkel siin kääntyessään muistaa vilkun olemassaolon.
- Pirre*
Kyllä vaan, telepaattisia kykyjä joskus tarvittaisiin :)
- Tase pappa
Pirre* kirjoitti:
Kyllä vaan, telepaattisia kykyjä joskus tarvittaisiin :)
Hoksasit pointin lopultakin - Pirre!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv252436- 1142076
- 1171707
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?451547Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.91487Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901065Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161221032Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt87965Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno35957Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu15949