Järkkärin osto

hämmentynyt?

Mikä Nikon/Canon/Sony järjestelmäkamera kannattaisi ostaa aloittelijalle?

25

349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikä aloittelijalle?

      No tuo riippuu lähes täysin budjetista ja kuvauskohteista (ehkä myös asenteesta, iästä ja sukupuolesta).
      Toisaalta paraskin vastaus saattaa vanheta päivissä.

      Mutta muutama esimerkki hyvistä digijärjestelmäkameroista:
      – Pentax K-5 (paras alle 3000€ -hintaluokassa), K-x, K-r
      – Nikon D90 (vanhentunut), D3100 (helpoin aloittelijalle), D5100
      – Sony NEX (nykyaikaisin), Alfa 55, 65 ja 77(nyk huippumalli)
      – Canon seuraavaksi myyntiin tuleva malli

      • Voimakasta ilosta

        Mikä vanhentunut se D90 muka on? "Parasta ennen", on kaukana edessä päin. Eipäs unhoiteta myöskään Nikon D7000. Parasta tätä päivää, ehkäpä jopa paras korppi...eiku croppirunko.


      • Mikä aloittelijalle?
        Voimakasta ilosta kirjoitti:

        Mikä vanhentunut se D90 muka on? "Parasta ennen", on kaukana edessä päin. Eipäs unhoiteta myöskään Nikon D7000. Parasta tätä päivää, ehkäpä jopa paras korppi...eiku croppirunko.

        D90 on muka vanhentunut kun sitä ei muka valmisteta enää, mutta muutamia on muka myynnissä vielä.
        D90 on muka hyvä kamera, mutta (muka ei eloittelijamalli). Hinta-laatusuhteeltaan muka paras Nikon, mutta selvästi muka vaikeampi aloittelijalle kuin D3100.


      • Voimakasta ilosta
        Mikä aloittelijalle? kirjoitti:

        D90 on muka vanhentunut kun sitä ei muka valmisteta enää, mutta muutamia on muka myynnissä vielä.
        D90 on muka hyvä kamera, mutta (muka ei eloittelijamalli). Hinta-laatusuhteeltaan muka paras Nikon, mutta selvästi muka vaikeampi aloittelijalle kuin D3100.

        Että mukamas, vaikka itsekkin ostin sen ensimmäiseksi järkkäriksi. Onahn siinä se vahva riski, että unhoittuu tiskata tiski kun pitää kuvata piski joa nilkkaan iski kun sen hurtan iski rakastu loppuiäksi siihen ekaan, jonka hankki järkkäriksi.


      • Nikon D90
        Voimakasta ilosta kirjoitti:

        Että mukamas, vaikka itsekkin ostin sen ensimmäiseksi järkkäriksi. Onahn siinä se vahva riski, että unhoittuu tiskata tiski kun pitää kuvata piski joa nilkkaan iski kun sen hurtan iski rakastu loppuiäksi siihen ekaan, jonka hankki järkkäriksi.

        Olen käyttänyt nyt tammikuussa (vai oliko helmi-) tuota D90 runkoa monenlaisissa paikoissa ja olosuhteissa ja aina se on toiminut. Se tuottaa ajoittain parempaa jälkeä kuin toinen runkoni D300s, varsinkin vähässä valossa. Siinä taitaa olla Nikonin ensimmäinen DSLR video joka toimii kunhan huolehtii tarkennuksesta. Itse en sille laita arvoa kuin muistiinpanovälineenä johon voi sanella kuvauspaikan tietoja kuvalla varustettuna. Tuosta on apua pitkillä reissuilla kun kuvauskohteita on runsaasti.

        Taitaa vaan olla vähissä uudet D90 rungot mutta ne jotka ne viimeiset ostivat tekivät mielestäni hyvät kaupat hyvään hintaan ja still kuvauksiin runko antaa hyvän vastineen rahoille kunhan hankkii optiikan/t jotka käyttävät koko erottelun hyväkseen eli piirtävät hyvin hyvällä kontrastilla.


      • Nikon D90
        Nikon D90 kirjoitti:

        Olen käyttänyt nyt tammikuussa (vai oliko helmi-) tuota D90 runkoa monenlaisissa paikoissa ja olosuhteissa ja aina se on toiminut. Se tuottaa ajoittain parempaa jälkeä kuin toinen runkoni D300s, varsinkin vähässä valossa. Siinä taitaa olla Nikonin ensimmäinen DSLR video joka toimii kunhan huolehtii tarkennuksesta. Itse en sille laita arvoa kuin muistiinpanovälineenä johon voi sanella kuvauspaikan tietoja kuvalla varustettuna. Tuosta on apua pitkillä reissuilla kun kuvauskohteita on runsaasti.

        Taitaa vaan olla vähissä uudet D90 rungot mutta ne jotka ne viimeiset ostivat tekivät mielestäni hyvät kaupat hyvään hintaan ja still kuvauksiin runko antaa hyvän vastineen rahoille kunhan hankkii optiikan/t jotka käyttävät koko erottelun hyväkseen eli piirtävät hyvin hyvällä kontrastilla.

        Hupsista! Tuosta hieman unohtui faktaa. Piti sanoa, että olen käyttänyt tuota D90 runkoa 4 vuotta. Ensin D200 parina ja myöhemmin tuon D300s kanssa. D200 on kovassa käytössä eräällä nuorella harrastajalla ja toimii sekin mainiosti.


      • sony a65 YLEISKAMERA

        alle 1000e

        sony a65,nikon v/j 1, canon 60dnikon 5100 canon 550d sony a55/33nikon 3100d canon 1100

        sonyt pl a65: -suuremmat isoarvot, huono akku
        canonit - katso dpreview.com
        nikon samoin

        d90 on auttamatta jälkeenjäänyt kuvanlaadultaan vaikka optiikka ja runko onkin hyvä, esim 5100 vrt


    • hämmentynyt?

      joo kiitos kaikki ja oon kyl ton nikon D3100 kannalla ja voisin ostaa kans D5100 mut se on aika kallis ja kans tota canon eos 500d mietin mut seki liian kallis(:

      • hämmentynyt?

        ja oon ihan 5.luokkalainen ja haluisin valokuvaajaks ja mulla on nyt olympus sp-600 uz , sekin ottaa hyviä kuvia mut haluisin silti jotain parempaa :):)


      • Osta tämä
        hämmentynyt? kirjoitti:

        ja oon ihan 5.luokkalainen ja haluisin valokuvaajaks ja mulla on nyt olympus sp-600 uz , sekin ottaa hyviä kuvia mut haluisin silti jotain parempaa :):)

        OLYMPUS PEN E-PL1 BLACK 14-42 KIT
        Jos haluat halvalla hyvää niin osta tuo 300€:lla Rajalasta. Parempaa et saa tuolla hinnalla koska jotkut kompaktikamerat maksavat enemmän kuin tuo paketti.


      • rt2f2
        hämmentynyt? kirjoitti:

        ja oon ihan 5.luokkalainen ja haluisin valokuvaajaks ja mulla on nyt olympus sp-600 uz , sekin ottaa hyviä kuvia mut haluisin silti jotain parempaa :):)

        jos pokkaris pitää pysyä ja videotki pitäs mennä ok nii ne hdottomasti sonyhx100v muuten jossei rahal oo välii ja pokkaris pitää pysyy niin g11/g12 tasapainosen hyvä linssi, toisinkuin järkkärien kitit.


    • Mikä aloittelijalle?

      ”haluisin silti jotain parempaa :):)”
      D3100 on hyvä valinta aloittelijalla, mutta ei ne kuvat sillä paljon parane jos et hanki samalla hyvää objektiivia.
      Jos ostat ns. kitin niin sen mukana tuleva objektiivi käy hienosti alkuharjoitteluun ja järjestelmäkameran tekniikan opiskeluun.
      Nikoniin sopii moni hyvä ja kohtuuhintainen objektiivi, parhaita on mm. Nikon 105mm f/2, Sigma 85 mm f/1,4

    • hämmentynyt?

      okeeei (:

    • Mitä etsit?

      Mun mielestä ensimmäiseen järkkäriin ei kannata kovin suuria rahoja uhrata, jos ei tiedä mitä haluaa. Eli osta joku alkupään malli, kuvaile sillä aikasi ja kun tiedät mihin ominaisuuksiin haluat parannusta, tiedät myös paremmin millainen kamera seuraavaksi pitäisi ostaa.

      Liikkeelle voisi lähteä vaikka siitä, että mikä siinä Olyn SP-600:ssa ei tyydytä, mihin ominaisuuksiin haluat parannusta? Onko järjestelmäkamera varmasti paras vaihtoehto? Oletko jo päättänyt ostaa peilietsinkameran, vai ovatko myös peilittömät vaihtoehtona?

      Ollenkaan huono valintaperuste ei ole sekään, miten kamera sopii omiin käsiin. Yksi tärkeimpiä ominaisuuksia kaikille harrastusvälineille ja työkaluille on, että niitä on mukava käyttää. Eli mene kauppaan kokeilemaan mikä malli tuntuu parhaiten itsellesi sopivalta.

      Ja onko siihen joku erityinen syy, että etsit nimenomaan mainitsemiesi merkkien tuotteita? Ei minusta Pentaxia ja Olympustakaan kannata unohtaa ennen kuin on näiden merkkien tarjontaan tutustunut.

      Ei näissä kameroissakaan mikään malli niin ylivoimainen ole, että suoraan voisi jotakin yhtä tiettyä mallia kaikille suositella...

    • hämmentynyt?

      juu mun siskol on Nikon D3000 ja se on tosi hyvä ja kuvailen sillä vähän mut en mä samaa kameraakaaa haluis ostaa ja aattelin kans D5100 mut hintaa riittää....ja pentaxista ja olympuksesta en oikeen tykkää laadun takia ://

      • Mikä aloittelijalle?

        3100 ja 5100:n hinnanero kannattaa ennemmin sijoittaa objektiiviin, saata paljon parempia kuvia samalla rahalla


      • ....................

        Älä dissaa Olympusta! Se on japanilaista huipputekniikkaa, ja mahtavia kuvia tulee! Taitaa olla vaan kuvaajassa jotain vikaa jos et saa hyvää kuvaa (ellei sit oo ollu jotain vanhempia malleja, uudet on ainakin ihan parhaita)


    • Sonyisti

      Kaikkeen missä lukee SONY voi vai paskantaa päälle.
      Entinen huippunimi on mykyisin vain silkkaa halpatuontia.

      • jaa-a

        Entäpä kamerat joissa on sonyn kenno. Lukee se sony varmaan siinäkin pienellä.


    • hämmentynyt?

      Sony a390 oon kans kattonu ja en oikee osaa päättä sen ja Nikon D3100 väliltä! Teknisesti ei paljon eroja mut ,,,,,,AUTTAKAA!

    • 86678876786876798698

      Huutonetissä on muutama Olympus Pen E-PL1 kittizoomilla 14-42 mm.

      Ilmeisen vähän käytettyjä. N. -200 eur hintaan.

      • Käytetystä Olystä

        ei kannata maksaa 50€ enempää.


      • 86678876786876798698
        Käytetystä Olystä kirjoitti:

        ei kannata maksaa 50€ enempää.

        No myypä minulle yksi sellainen, objektiivilla, 50 eurolla...


      • En omista huonoja
        86678876786876798698 kirjoitti:

        No myypä minulle yksi sellainen, objektiivilla, 50 eurolla...

        kameroita, joten en voi sinulle Olya myydä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      575
      15281
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      44
      12378
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      362
      8995
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      10
      3917
    5. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      36
      3827
    6. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      359
      2657
    7. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      2157
    8. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      130
      1928
    9. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1753
    10. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      194
      1633
    Aihe