Debian asennus ?

debian_asennus ?

Mikä olisi fiksuin / helpoin tapa asentaa debian vaihtoehtoiseksi käyttöjärjestelmäksi (dual boot)?

Koneessa ennestään Windows 7, ja levy on osioitu näin:

sda1 = C: (windows OS), NTFS (n. 70 Gt)
sda2 = /boot (280 Mt), ext3
sda3 = E: (windows data), NTFS (150 Gt)
sda5 = F: (jaettu data Windows / Linux), FAT32, 30 Gt
sda6 = / , ext3 (linux juuriosio)

Koneen asema lukee ongelmitta tehdastekoisia CD ja DVD -levyjä, mutta itsekirjoitetuista lukee vain CD-R, mutta kieltäytyy lukemasta DVD-R.

Käytettävissä Knoppix 6.7.1 CD, sekä 8 Gt muistitikku.
Tilapäisesti myös toinen kone, jossa Windows XP, ja sen kiintolevyllä debian 6:n DVD 1:n iso -tiedosto. Molemmissa koneissa WLAN, mutta ei ulkoisia reititinlaitteita. Ristikytkentäistä ethernet -kaapelia ei ole (ja sellainen on aiemmin todettu epäluotettavaksi ainakin jos käytössä on Win98, huom: win98:lla aktiivinen reititinlaite normaalit ethernetkaapelit toimivat ok).

4

181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gLZ35U

      Imuta Unetbootin asenna sillä DVD image muistitikulle. Sitten seiskakoneen boottaus tikulta ja asennus.

    • joko asensit???

      Olipas taas erilaiset osioinnit. Mitkä osioista esim loogisia ja onko sda6:lla toimivaa järjestelmää tällä hetkellä? Ellei, niin sda2 ja sda6 on ainakin tarpeettomia. Varsinkin kun et kertonut sda6:en kokoa, niin en tiedä kannattaako sitä sellaisenaan edes juurena pitää.
      Itse käytän normaaleissa järjestelmissä 10 - 15 gigan juuriosiota.

      Mutta asiaan...
      Eikö yksinkertaisin asennus olis Debianin netinstall joko cd:lle tai Unetbootinilla tikulle ja asennus osioon sda6, jos vain tilaa riittävästi. Voi tietenkin pienennellä vaikka sda3:a, jos siellä vaan on, mitä nipistää ja sda6:n koko ei riitä. Entä sda5:n sisällön kopiointi sda3:een, jolloin saa 30 gt lisää tilaa.

      Muista että asennat käynnistyslataimen siihen valitsemaasi /-osioon, eikä mbr, jos haluat säilyttää sen seiskan boottivalikon.

      • deb_asentaja

        "Olipas taas erilaiset osioinnit. Mitkä osioista esim loogisia ... ?"

        osiot 1-4 ovat primääriosoita (tiedot niistä tallennettu pääosiotauluun, joka sijaitsee MBR:ssä).

        MBR:

        446 tavua buuttikoodia
        4*16 = 64 tavua = tila max. 4:lle primääriosiolle
        2 tavua = "validity check" 0x55 0xAA

        osiot 5-N ovat loogisia osioita.

        sda6 = n. 36 Gt.

        C: ja E: (eli linuxissa sda1 ja sda3) ovat tarpeen windows 7:aa käytettäessä.
        samoin F: (eli linuxissa sda5) on ainoana FAT32 -osiona tarpeen, koska se mahdollistaa tiedon yhteiskäytön windowsin ja linuxin välillä.

        sda4:ää ei ole olemassa osiona, koska jatkettujen eli loogisten osioiden olemassaolo vaatii yhden primääriosion ns. extended -osioksi, jonka sisältämään tilaan sitten luodaan loogiset osiot.

        linuxin GRUB:in paikka luonnollisesti on /dev/sda2 alussa multibuuttijärjestelmissä. (jos debianin uusimmassa stable -versiossa tulee GRUB2, mikä on paras tapa asentaa se klassinen GRUB? Knoppix-CD:llä ehkä? MIten knoppixissa näkee, mikä versio GRUB:sta kuuluu ko. knoppixiin ?)


    • MBR_

      >>linuxin GRUB:in paikka luonnollisesti on /dev/sda2 alussa multibuuttijärjestelmissä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe