Debian asennus ?

debian_asennus ?

Mikä olisi fiksuin / helpoin tapa asentaa debian vaihtoehtoiseksi käyttöjärjestelmäksi (dual boot)?

Koneessa ennestään Windows 7, ja levy on osioitu näin:

sda1 = C: (windows OS), NTFS (n. 70 Gt)
sda2 = /boot (280 Mt), ext3
sda3 = E: (windows data), NTFS (150 Gt)
sda5 = F: (jaettu data Windows / Linux), FAT32, 30 Gt
sda6 = / , ext3 (linux juuriosio)

Koneen asema lukee ongelmitta tehdastekoisia CD ja DVD -levyjä, mutta itsekirjoitetuista lukee vain CD-R, mutta kieltäytyy lukemasta DVD-R.

Käytettävissä Knoppix 6.7.1 CD, sekä 8 Gt muistitikku.
Tilapäisesti myös toinen kone, jossa Windows XP, ja sen kiintolevyllä debian 6:n DVD 1:n iso -tiedosto. Molemmissa koneissa WLAN, mutta ei ulkoisia reititinlaitteita. Ristikytkentäistä ethernet -kaapelia ei ole (ja sellainen on aiemmin todettu epäluotettavaksi ainakin jos käytössä on Win98, huom: win98:lla aktiivinen reititinlaite normaalit ethernetkaapelit toimivat ok).

4

228

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gLZ35U

Imuta Unetbootin asenna sillä DVD image muistitikulle. Sitten seiskakoneen boottaus tikulta ja asennus.

• joko asensit???

Olipas taas erilaiset osioinnit. Mitkä osioista esim loogisia ja onko sda6:lla toimivaa järjestelmää tällä hetkellä? Ellei, niin sda2 ja sda6 on ainakin tarpeettomia. Varsinkin kun et kertonut sda6:en kokoa, niin en tiedä kannattaako sitä sellaisenaan edes juurena pitää.
      Itse käytän normaaleissa järjestelmissä 10 - 15 gigan juuriosiota.

Mutta asiaan...
      Eikö yksinkertaisin asennus olis Debianin netinstall joko cd:lle tai Unetbootinilla tikulle ja asennus osioon sda6, jos vain tilaa riittävästi. Voi tietenkin pienennellä vaikka sda3:a, jos siellä vaan on, mitä nipistää ja sda6:n koko ei riitä. Entä sda5:n sisällön kopiointi sda3:een, jolloin saa 30 gt lisää tilaa.

Muista että asennat käynnistyslataimen siihen valitsemaasi /-osioon, eikä mbr, jos haluat säilyttää sen seiskan boottivalikon.

• deb_asentaja

"Olipas taas erilaiset osioinnit. Mitkä osioista esim loogisia ... ?"

osiot 1-4 ovat primääriosoita (tiedot niistä tallennettu pääosiotauluun, joka sijaitsee MBR:ssä).

MBR:

446 tavua buuttikoodia
        4*16 = 64 tavua = tila max. 4:lle primääriosiolle
        2 tavua = "validity check" 0x55 0xAA

osiot 5-N ovat loogisia osioita.

sda6 = n. 36 Gt.

C: ja E: (eli linuxissa sda1 ja sda3) ovat tarpeen windows 7:aa käytettäessä.
        samoin F: (eli linuxissa sda5) on ainoana FAT32 -osiona tarpeen, koska se mahdollistaa tiedon yhteiskäytön windowsin ja linuxin välillä.

sda4:ää ei ole olemassa osiona, koska jatkettujen eli loogisten osioiden olemassaolo vaatii yhden primääriosion ns. extended -osioksi, jonka sisältämään tilaan sitten luodaan loogiset osiot.

linuxin GRUB:in paikka luonnollisesti on /dev/sda2 alussa multibuuttijärjestelmissä. (jos debianin uusimmassa stable -versiossa tulee GRUB2, mikä on paras tapa asentaa se klassinen GRUB? Knoppix-CD:llä ehkä? MIten knoppixissa näkee, mikä versio GRUB:sta kuuluu ko. knoppixiin ?)

• MBR_

>>linuxin GRUB:in paikka luonnollisesti on /dev/sda2 alussa multibuuttijärjestelmissä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      90
      5157
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      53
      4046
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      25
      2169
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      27
      1837
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1785
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1434
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      27
      1227
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1036
    9. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      981
    10. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      980
    Aihe