Dobberien ihailija =)

PolTina

Haluaisin tietää dobbereista jotain..
Onko ne äkäisiä muille koirille? Entä ihmisille? Miten arkoja ne on? Minkä hintaisia (n. suurinpiirtein)? Tulevatko hyvin toimeen muiden koirarotujen kanssa? Kumpi on helpompi kouluttaa uros vai narttu? Miten sairaita? Onko lonkkavikoja? Silmäsairauksia? Mielenterveydellisiä ongelmia?

Kyselen, koska olen kymmenen vuotta ollut mäykky kainalossa ja haluaisin vähän haastetta...Onko dobberilla antaa sitä mäykyn jälkeen? =))

Kiitos kaikille etukäteen =)))

15

216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siitä vaan

      mäykky on paljon vaikeampi kuin dopperi. Dopperi on lähinnä seurakoira vähän kuin spanielit. Harmiton vesseli.

    • BigSister

      Hei vaan!
      Oletko tosiaan vailla em. kysymyksiä dobberista vai vitsailetko???
      Jos TODELLAKIN tarvitset nuo tiedot,niin ensinnäkin kysyisin sinulta minkä ikäinen olet ja asutko itsenäisesti yksin tai jonkun kanssa vaiko kotona vanhempien kanssa tms.?
      Asutko kerros-,rivi-vai omakotitalossa? Ja kaupungissa vai maalla, jne.?

      Kun olet tähän vastannut,voin kertoa sinulle lisää dobberista.

      Ja HUOM! Älä nyt ihmeessä usko tuohon toiseen kommenttiin,jossa kirjoitetaan,että mäykky olisi vaikeampi kuin dobberi jne.jne. !!!!!

      T: El.suoj.valvoja ja etologiaa yli 23 vuotta opiskellut/tutkinut eläintieteilijä.

      • PolTina

        No anteeksi nyt hirveesti, että kiinnosti. Asun yksin kerrostalossa pääkaupunkiseudulla. Olen kasvattanut neljä mäyräkoiraa, joista kolme maalla ja yhden kaupungissa. En todellakaan uskonut tuohon, että mäykky olisi vaikeampi. Tiedän, että jokainen rotu on erilainen ja jokainen koira on YKSILÖ.

        Mitä helvettiä se sulle kuuluu miten asun, jos olen kiinnostunut tietystä koirarodusta.!??

        ja HUOM!! eipä uskoisi, että noin paljon lukenut ihminen kirjoittaa noin asiattomasti.


      • Dobsun omistaja
        PolTina kirjoitti:

        No anteeksi nyt hirveesti, että kiinnosti. Asun yksin kerrostalossa pääkaupunkiseudulla. Olen kasvattanut neljä mäyräkoiraa, joista kolme maalla ja yhden kaupungissa. En todellakaan uskonut tuohon, että mäykky olisi vaikeampi. Tiedän, että jokainen rotu on erilainen ja jokainen koira on YKSILÖ.

        Mitä helvettiä se sulle kuuluu miten asun, jos olen kiinnostunut tietystä koirarodusta.!??

        ja HUOM!! eipä uskoisi, että noin paljon lukenut ihminen kirjoittaa noin asiattomasti.

        Varmaan sen takia haluaa tietää miten asut... et asutko jossain pienen pienessä yksiössä jolloin tulisi vastaukseksi varmaan et asunto on liian pieni tuon kokoiselle koiralle.. Mä oon sitä mieltä, et mikään asunto ei ole liian pieni millekkään koiralle, jos se saa tarpeeksi liikuntaa ja pääsee tarpeeksi paljon ulos.. Eihän siellä sisällä ole muutenkaan tarkoitus mitään juoksuspurtteja ottaa tai riehua sielunsa kyllyydestä, vaan se on paikka missä otetaan rauhassa vain, levätään mukavan ulkoilun jälkeen :)


      • Dobsun omistaja
        Dobsun omistaja kirjoitti:

        Varmaan sen takia haluaa tietää miten asut... et asutko jossain pienen pienessä yksiössä jolloin tulisi vastaukseksi varmaan et asunto on liian pieni tuon kokoiselle koiralle.. Mä oon sitä mieltä, et mikään asunto ei ole liian pieni millekkään koiralle, jos se saa tarpeeksi liikuntaa ja pääsee tarpeeksi paljon ulos.. Eihän siellä sisällä ole muutenkaan tarkoitus mitään juoksuspurtteja ottaa tai riehua sielunsa kyllyydestä, vaan se on paikka missä otetaan rauhassa vain, levätään mukavan ulkoilun jälkeen :)

        niin ja piti vielä sanomani, onnea koiran kanssa :) Dopsu on upea koira oikeissa käsissä :) Se ensimmäinen dopsu tulee määräämään sun loppu elämän :D Sä joko rakastut tähän rotuun silmittömästi jolloin käy niin, että seuraavatkin koirat tulee olemaan dopsu, tai sitten käy niin, ettet halua enään toista samanlaista :)

        "Onko ne äkäisiä muille koirille?" Eivät ole, jos osaat sosialistaa koiran hyvin. Suosittelenkin pentu tokoja, käymää paljon koirapuistossa rokotusten jälkeen ja ennenkin muttet päästä vain muitten koirien lähelle.

        "Entä ihmisille?" Eivätkä myös ihmisille oikein koulutettuna.
        "Miten arkoja ne on?" Jos on tervepäinen koira, eli omaa rotuominaisuuksiin kuuluvat luonteen piirteet, arkuus on miinus tällä rodulla, eli ei ole sallittua. Dobermannin pitää olla itsevarma ja peloton, mutta nämäkään ominaisuudet ei saa ampua yli.

        "Minkä hintaisia (n. suurinpiirtein)?" riippuen siitä, keneltä ostat, tava kasvattaja voi myydä jopa 600e (silloin koirassa täytyy olla jokin värivirhe) ja hyvältä kasvattalajta voi saada jopa 1600e (omani on ostettu 1000e)

        "Tulevatko hyvin toimeen muiden koirarotujen kanssa?" Miksi ei tulisi?? Jos on sosiaaliseksi saatu tehtyä, tulee koiran kuin koiran kanssa toimeen. Suosittelen kuitenkin, että jos suvussasi/lähi piirissäsi on koiria, ensikäteen tutustutat pentusi näihin. Dobermanni on vähän kuin ns yhden lauman jäsen (eli ne koirat johon on tutustunut). Mutta oikealla koulutuksella, ei tule räjähdys herkkää muita koiria kohtaan myös..

        "Kumpi on helpompi kouluttaa uros vai narttu?" Kasvattajat aina sanoo, että narttu on helpompi kuin uros, ja yleensä se näin onkin. Mutta kuten taas, jokainen koira on oma yksilö, joten sieltä voi tulla jopa paljon vaikeampi narttu kuin mitä uros :) Mutta ajatusmallina on, että ensikädessä narttu on helpompi.

        "Miten sairaita?" Jossain ketjussa täällä lueteltiinkin dobermannin yleiset sairaudet.. Mutta niin, näillä esiintyy perinnöllisiä sydänongelmia (DCM), joten kannattaa tutkia tarkkaan kasvattajat, onko niiden koirilla ollut tätä, jotta tämän saaminen pienentyy. Sitten on vielä silmäsairauksia sekä maksavikaa. Myös Wobbler-syndrooma ja kilpirauhasen vajaatoimintaa esiintyy.. Ja tietenkin nämä lonkka ja kyynär viat, joten taas noiden kohdalla suosittelen katsomaan sen kasvattajan oikein, ettei vain tule lonkka tai kyynär vikaista pentua.

        "Onko lonkkavikoja?" Ehdinkin jo sairauksissa sanomaan, että kyllä on, mutta kannattaa etsiä se hyvä kasvattaja, joka pyrkii kasvattamaan hyvä lonkkaisia pentuja.

        "Silmäsairauksia?" Ja kyllä on, taas kerran :) Hyvä kasvattaja peilaa koiriensa silmät ym ja teetättää vain terveellä koiralla pennut, jottei nämä siirtyisi eteenpäin.

        "Mielenterveydellisiä ongelmia?" Noh tähän voin sanoa, että jokaisesta rodusta löytyy mielenterveydellisiä ongelmia ;) Jälleen taas, se hyvä kasvattaja!

        Ja jälleen kerran, onnea hankintaan! :)


      • isossakin liikuntaa
        Dobsun omistaja kirjoitti:

        Varmaan sen takia haluaa tietää miten asut... et asutko jossain pienen pienessä yksiössä jolloin tulisi vastaukseksi varmaan et asunto on liian pieni tuon kokoiselle koiralle.. Mä oon sitä mieltä, et mikään asunto ei ole liian pieni millekkään koiralle, jos se saa tarpeeksi liikuntaa ja pääsee tarpeeksi paljon ulos.. Eihän siellä sisällä ole muutenkaan tarkoitus mitään juoksuspurtteja ottaa tai riehua sielunsa kyllyydestä, vaan se on paikka missä otetaan rauhassa vain, levätään mukavan ulkoilun jälkeen :)

        "Mä oon sitä mieltä, et mikään asunto ei ole liian pieni millekkään koiralle, jos se saa tarpeeksi liikuntaa ja pääsee tarpeeksi paljon ulos."

        -Mun mielestä koiralle on tarjottava liikuntaa ja ulkoilua isossakin talouidessa asuttaessa. Asunnon koko ei ratkaise siellä asuvan koiran liikunnan tarvetta !


      • Dobsun omistaja
        isossakin liikuntaa kirjoitti:

        "Mä oon sitä mieltä, et mikään asunto ei ole liian pieni millekkään koiralle, jos se saa tarpeeksi liikuntaa ja pääsee tarpeeksi paljon ulos."

        -Mun mielestä koiralle on tarjottava liikuntaa ja ulkoilua isossakin talouidessa asuttaessa. Asunnon koko ei ratkaise siellä asuvan koiran liikunnan tarvetta !

        samaa mieltä itsekkin :D En vain tajunnut kirjoittaa sitä tuohon kun mainihin et mikään asunto ei ole liian pieni koiralle (kun jotkut joskus sitä väittää et ei voi ottaa koiraa ku liian pieni asunto)..


      • 27
        PolTina kirjoitti:

        No anteeksi nyt hirveesti, että kiinnosti. Asun yksin kerrostalossa pääkaupunkiseudulla. Olen kasvattanut neljä mäyräkoiraa, joista kolme maalla ja yhden kaupungissa. En todellakaan uskonut tuohon, että mäykky olisi vaikeampi. Tiedän, että jokainen rotu on erilainen ja jokainen koira on YKSILÖ.

        Mitä helvettiä se sulle kuuluu miten asun, jos olen kiinnostunut tietystä koirarodusta.!??

        ja HUOM!! eipä uskoisi, että noin paljon lukenut ihminen kirjoittaa noin asiattomasti.

        Mulleki on joskus joku takertunu joihinki mun sanoihin kun kerran erehyin yhestä rodusta kysymään. Heti tuli semmonen hyökkäys. Yritin vaan olla provosoitumatta, vaikka vituttiki ihan hirveesti että joku tuli aiheetta huutamaan ja kirjottaa ihan ku oisin huono koiran omistaja vaikka entuudestani omistan jo yhen ison seropin. Jotkut vaan on nii fanaattisia tietyn rodun suhteen, eikä ne kelpuuttas suosikkirotuaan kellekään paitsi ittelleen tietty. Toivottavasti et lannistu, musta on ainaki hyvä jutella semmosten ihmisten kaa jotka omistaa mun suosikkirodun tai koiran, josta oon kiinnostunu.

        Ja tolle edelliselle, joka kyseli nii ärhäkkäästi kaikkee että jos alottaja sattuis hankkimaan dobberin niin sä et voi sitä estää, ja oli aika naurettavaa että kajotat että et kerro mitään ennen ku alottaja vastaa noihin kysymyksiin. Ihan ku sä oisit ainoo jolta tietoo sais. Ja jos joku kyselee rodusta se ei välttämättä tarkota että aikoo semmosen hankkia. Iteki kiinnostonu melko monestakin rodusta, mutta en kyllä oo semmosta rotua hankkimassa vaan ihan omaksi ilokseni ja uteliaisuutta tyydyttääkseni olen ottanut rodusta selvää.


    • Dobbery

      Älä ota dobermannia jos ei ole kokemusta ja "siitä vaan" sanoi väärin että mäykky on dobberia helpompi, jokainen rotu on tavallaan toista vaikeampi, dobermannissa on haastavampia puolia kuin mäykyssä ja toistepäin.

      Perheeni eka dobermanni oli huonosti koulutettu ja kerran se puri siskoani, se oli melko huonosti koulutettu, vaikka se ei tarkottanut kenellekkään pahaa niin välillä satutti muita. Sitten kun se ei totellut vanhempiani, niin se juoksi auton alle :(

      Nyt meillä on todella kiltti ja hyvin koulutettu dobermanni, koska sen vanhemmilla oli tosi hyvät luonnepisteet ja se on niin nöyrä ja mukava koira että ei toista oo :) 2-3 vuotiaana se puri muutamia koiria, mutta enään ei. Kun muutimme lähemmäs ihmisasutusta niin se on ruvennut välillä murisemaan ja haukkumaan jos ikkunan ohi kävelee koira, mutta jos sanoo sille "EI" niin se lopettaa. Mutta jos kävelee sen kanssa ulkona ja vastaan tulee koira niin se ei välitä siitä yhtään.

      Voin luvata että dobermanni on todella vaikea koira, ja ainiin.. Tämä nykyinen dobermannimme on tehnyt pentuna seiniin n. 1m x 1m kokoisen reiän :D Ja repinyt nojatuolit ja 2-4 sohvaa rikki :)

      Dobermannit maksavat nykyään n. 1000€- 1200€, mutta älä osta ikinä dobermannia joka maksaa alle 800€ Niillä on yleensä huonot geenit ja niistä voi tulla sairaita ja agressiivisia ):

      En tiedä onko narttu vai uros helpompi kouluttaa koska meillä on ollut vain uroksia. Jos narttu karkaa ja joku uros ehtii sen astua niin voipi tulla ei toivottuja pentuja. Uros taas merkkaa koko ajan reviiriään ja saattaa ruveta tappelemaan toisen uroksen kanssa.

      Yleisin sairaus on tuo lonkkavika, sen takia kannattaa varmistaa vanhempien terveyspisteet. Ja dobermanneista on tehty agressiivinen rotu ja sen takia täytyy myös varmistaa vanhempien luonnepisteet ettei saa agressiivista koiraa.

      Ei niillä mun mielestä mitään mieenterveysongelmii oo :DDD

      Jos saat hyvän dobermannin ja osaat kouluttaa sen oikein, niin vaikka kuinka sen tekis mieli tappaa joku koira niin se tietää ettei se saa jos koulutat sen oikein. Muista aina olla koiran pomo, sillä muuten se luulee, että sen täytyy suojella sinua ja käy koirien kimppuun .

      Tuli vähän myöhään tää teksti mutta siinä se kuitenkin oli :)

      • Awarella

        Hoosronja.. (toinen nimimerkki ei hämää). Olet vielä lapsi etkä tiedä näistä jutuista mitään. Unohda ne luonnepisteet terveysjutuista höpinät, ei lonkkavika edes ole yleisin sairaus dobbereilla, niillä on yleensä varsin hyvät lonkat. Se että teillä on hyvä dobermanni niin se on hieno juttu, mutta ei se mistään luonnepisteistä johdu. Älkää myöskään ottako sitä uutta pentua!! Ei nähtävästi sovi teille!

        Aloittajalle: Mene vaikka tutustumaan jonnekkin missä dobberit treenaavat. Kysele rodusta ja kasvattajista ja kaikesta mahdollisesta. Dobermann yhdistys auttaa varmasti tässä.


      • Sirupiru
        Awarella kirjoitti:

        Hoosronja.. (toinen nimimerkki ei hämää). Olet vielä lapsi etkä tiedä näistä jutuista mitään. Unohda ne luonnepisteet terveysjutuista höpinät, ei lonkkavika edes ole yleisin sairaus dobbereilla, niillä on yleensä varsin hyvät lonkat. Se että teillä on hyvä dobermanni niin se on hieno juttu, mutta ei se mistään luonnepisteistä johdu. Älkää myöskään ottako sitä uutta pentua!! Ei nähtävästi sovi teille!

        Aloittajalle: Mene vaikka tutustumaan jonnekkin missä dobberit treenaavat. Kysele rodusta ja kasvattajista ja kaikesta mahdollisesta. Dobermann yhdistys auttaa varmasti tässä.

        Ei tarvitse olla noin ilkeä.


      • Awarella
        Sirupiru kirjoitti:

        Ei tarvitse olla noin ilkeä.

        Ei tää ole ilkeyttä olen vain suora ja kerroin miten asia on. Käy surku kun jatkuvasti löytyy näitä kodinvaihtajia dobermanneissa ja moni olisi vältettävissä. Vai voiko joku väittää että 13-vuotias täälä kertoo ja neuvoo jotenkin asiantuntevasti rodusta ja sen terveydestä sekä vaatimuksista ja mikä pentu on hyvä ja mikä huono?


      • 14
        Awarella kirjoitti:

        Hoosronja.. (toinen nimimerkki ei hämää). Olet vielä lapsi etkä tiedä näistä jutuista mitään. Unohda ne luonnepisteet terveysjutuista höpinät, ei lonkkavika edes ole yleisin sairaus dobbereilla, niillä on yleensä varsin hyvät lonkat. Se että teillä on hyvä dobermanni niin se on hieno juttu, mutta ei se mistään luonnepisteistä johdu. Älkää myöskään ottako sitä uutta pentua!! Ei nähtävästi sovi teille!

        Aloittajalle: Mene vaikka tutustumaan jonnekkin missä dobberit treenaavat. Kysele rodusta ja kasvattajista ja kaikesta mahdollisesta. Dobermann yhdistys auttaa varmasti tässä.

        Puhut pahaa ensin hoosronjasta ja sitten seuraavassa kappaleessa puhut aloittajalle kannustavampaan sävyyn ja kehotat että menee seuraamaan dobbereiden treenejä selvästi tajuamatta että vihaamasi hoosronja on tämä aloittaja. Selvästikään et ole lukenut keskustelua ja olet yksi niistä tietyn rodun omistajista, jotka eivät kelpuuttaisi juuri kellekään rotuasi ja tappelet sitten netissä hampaat irvessä ihmisiä vastaan jotka ovat kiinnostuneet rodusta ja haluaisivat ehkä hankkia sen. Mä en käsitä niitä ihmisiä, jotka käy lasten kimppuun tolla tavalla. Jos lapset sanoo teijän mielestä joskus jotain hölmöö se ei tarkota että ne ei ois soveliaita saamaan koiraa. Ne on kuitenki vielä lapsia ja vasta kehittymässä. Muutenki kun lapsiperhe ottaa koiran se koira on vanhempien vastuulla, eikä lapsen.


      • Voi huokaus
        Awarella kirjoitti:

        Ei tää ole ilkeyttä olen vain suora ja kerroin miten asia on. Käy surku kun jatkuvasti löytyy näitä kodinvaihtajia dobermanneissa ja moni olisi vältettävissä. Vai voiko joku väittää että 13-vuotias täälä kertoo ja neuvoo jotenkin asiantuntevasti rodusta ja sen terveydestä sekä vaatimuksista ja mikä pentu on hyvä ja mikä huono?

        13 vuotias on vielä lapsi, eikä tiedä kaikkea. Luulis sunki sen ymmärtävän. Ei mullakaan ollu lapsena nii tarkkaa tietoo mun suosikkirodusta ja jotkut "tiedot" oli ihan väärät, mutta sitten 19 vuotiaana hankin tämän koiran, koska rakastin rotua. Tyttö tuskin on yksin vastuussa koirasta koska on vielä niin nuori. Ei kukaan täysijärkinen aikuinen jätä dobberia yksin lapsen vastuulle. Mielestäni olit myös turhan ilkeä etkä antanut mitään perusteluita sille miksi tytölle ei sovi dobberi. Sanoit vaan ei. Ja jos oikein rakastaa jotain rotua ihminen voi muuttaa omia tapojaan. Esim. oma koirani on todella aktiivinen tapaus ja olin ennen varsinainen sohvaperuna, mutta koska halusin nimen omaan sen tietyn rodun, ja halusin tarjota koiralle paljon liikuntaa ja muuta aivojumppaa mitä koira tarvitsi muutin tapojani. Varmasti olisi joku tullut minullekin huutamaan sinun tapaasi, jos olisin kysellyt että kannattaisiko minun ottaa kyseinen rotu itselleni, ja sanonut että koira ei sovi minulle ja haukkunut minut aivan pystyyn.


      • ....................
        14 kirjoitti:

        Puhut pahaa ensin hoosronjasta ja sitten seuraavassa kappaleessa puhut aloittajalle kannustavampaan sävyyn ja kehotat että menee seuraamaan dobbereiden treenejä selvästi tajuamatta että vihaamasi hoosronja on tämä aloittaja. Selvästikään et ole lukenut keskustelua ja olet yksi niistä tietyn rodun omistajista, jotka eivät kelpuuttaisi juuri kellekään rotuasi ja tappelet sitten netissä hampaat irvessä ihmisiä vastaan jotka ovat kiinnostuneet rodusta ja haluaisivat ehkä hankkia sen. Mä en käsitä niitä ihmisiä, jotka käy lasten kimppuun tolla tavalla. Jos lapset sanoo teijän mielestä joskus jotain hölmöö se ei tarkota että ne ei ois soveliaita saamaan koiraa. Ne on kuitenki vielä lapsia ja vasta kehittymässä. Muutenki kun lapsiperhe ottaa koiran se koira on vanhempien vastuulla, eikä lapsen.

        Nyt meni puurot ja vellit sekasin


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe