Rajalan käytetyt?

En osta sikaa...

Kuinka Rajalan vaihtolaitteita ostetaan?
Sivuilta ei näy sisäänkirjautuneenakaan kuin laitteen nimi ja hinta. Mitään tietoja ei ole. Joutuuko ostamaan kuin sian säkissä?

16

3443

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Monta ostanut

Jos Rajalan liike on lähellä kotiseutuasi niin liikkeeseen vaan testaamaan käytettyjä.

• olen katsellut rajalan käytettyjen hintoja. eipä ne ole paljoakaan uutta halvempia.
      tyypillisin esimerkki oli 100-400 f/4.5 obiskasta käytetyynä rajalassa, hinta hiukan yli 1400 ja uutena rajalassa jotain 1650. verkkokauppa myy samaa uutena 1500 ja rapiat. eli muutaman kympin ero uuteen.
      käytetty on käytetty ja objektiivien arvon säilyminen on paskapuhetta, käytetty on aina käytetty, maksimissaan 1/3 uuden hinnasta kantsii maksaa.
      huutonetti on yksi esimerkki käytettyjen hinnoista, pyydetään melkein uuden hintaa eikä kukaan huuda.
      sama se on joka tuotteessa nykypäivänä (ainakin elektroniikassa), pyydetään vanhasta järjettömiä hintoja ja sitten ihmetellään kun ei mene kaupaksi.

• Samaa ihmetellyt

Samaa olen itsekin huutonetissä ihmetellyt. Välillä on lähtöhinnat jopa korkeammalla kuin mitä uusista pyydetään kaupassa. Saahan sitä tietenkin pyytää, jos vaikka joku erehtyisi pyydetyn hinnan maksamaan. Ainakin omalla kohdallani nuo korkeat lähtöhinnat kuitenkin aiheuttavat sen, ettei kyseisellä sivustolla kovin usein tule edes käytyä.

Yksi syy noihin järjettömiin hintapyyntöihin (yksityisillä myyjillä) on varmaan se, että pyyntihinta määritellään sen mukaan mitä itse on tuotteesta aikanaan maksettu. Se jää sitten huomioimatta, että samalla uudenkin tavaran hinta on laskenut parhaimmillaan puoleen.

• Tyytyväinen asiakas

Periaatteena kannattaa pitää, ettei osta mitään käytettyä sitä ensin näkemättä ja kokeilematta - vaikkapa valokuvausvälineitä. Oma kokemukseni perustuu Rajalan ikkunamyynnissä oleviin objektiivieihin.

Rajalan ikkunaan saa, käsitykseni mukaan, kuka tahansa laittaa tuottensa myyntiin. Määrittelet hinnan ja Rajala lisää siihen "välityspalkkion" . Se on ihan luonollista kaikessa yritystoiminnassa. Siitä ei kannata kinata.

Esimerkiksi itse käytin joskus Canonin 135/2 obiskaani välirahana, kun ostin 70-200/2.8. Kipeetä teki, oli se 135 niin hyvä piirtään ja hyväkuntoinen. Rajala pani väliraha-kakkulani myyntiin omille käytetyjen listalle muiden vastaavien joukkoon. Se oli priimaa ja siisti kuin uusi. Joku sai siitä hyvän putken. Itse ostin käytetyn 70-200/2.8. Siinä oli hirveä "sorvinjälki", hinta korkea, mutta lasi on huippu. Viimeksi eilen sillä kuvasin ja muutenkin jatkuvasti.

Mitä tulee edellä heittoon että käytety saa maksaa vain kolmanneksen uuden hinnasta, sanon piut paut. Poitsu ei tiedä mistä puhuu, kun ei ole elämänkokemusta. Maksoin tosta zoomista "melkein uuden hinnan" mutta on se vastannu hintaansa ja käytössä paljon enemmän ja monipuolisempi kuin 135/2. Siitä on kysymys, siitä käytöstä ja hyödystä minulle.

Yksittäiset ihmiset eivät yleiseti ottaen osaa tehdä kauppaa. Ei tunnearvosta makseta mitään. Riskiä pitää osata ottaa. Se on kaupankäytiä, ei hyväntekeväisyyttä. Jos ostaa kalliin tuotteen, pitää se kulu kuolettaa laskuttamalla eteenpäin, tai ottaa harrastukseen kuluvana kulueränä.

Itse ainakin luotan oman Rajalani tiettyjen myyjien sanaan, onko joku käytetty tuote tarkastettu ja hintansa väärti. Totta ihmeessä pitää hinnasta neuvotella. Ennemmin ostan Rajalasta kuin huutonetistä. Tiedän Rajalan vastaavan huutoonsa. Olen saanut puhumalla/neuvottelmalla sitä, mitä olen tarvinnut. Oletan, että kaikissa muissakin kaupoissa on sama meiniki. En käy perustelemaan.

• 4+1

ugh....mainosrajala on puhunut......

• Uskokaa nyt jo!

Ei Suomesta kannata ostaa kivijalkakaupasta käytettyä. Siinä on liikaa 'suolaa' hinnassa mukana. Liikkeen ottama 'välityspalkkio' on täysin kohtuuton. Suoraan yksityiseltä käyttäjältä voi ostaa, jos hinnasta pääsee yksimeilisyyteen (kyllä se 1/3 pitää uuden hinnasta ainakin lähteä pois).
      Suositeltavinta on silti ostaa ulkomaisesta (helpoiten EU-alueelta) nettikaupasta uusi, hinta ei ole juuri kotimaista käytettyä pahempi.

• Ei sitten sikaa...

Oikeassahan te olette.
      Rajalaan on kuitenkinm satoja kilometrejä matkaa ja usein tulee tsekkailtua oisko jotain hyvää käytettyä jolle on tarvetta.
      Aikoinani asuin monipuolisen ja ammattimaisen kamerakaupan naapurissa. Silloin tuli ostettua useampikin hyvä käytetty verme. Se oli helppoa kun sai itse tutkia ja tutut myyjät jemmasivat jo tiskin alle valmiiksi jos tiesivät etukäteen tai arvelivat että tarvitsisin. Kaupan katekkaan ei ollut silloinhirmuinen.
      Nyt on toisin.

• Näin kävi

Rajaloita on mm. Turussa, Porissa Tampereella...
      Itse asioin Porin liikkeessä viime kesänä. Sain 100:n euron hintaan uudenveroisen kameran. Vastaavanlaisen mutta huonompikuntoisen hinta oli toisessa Rajalan liikkeessä 150 euroa.
      Eli kannattaa käydä paikan päällä jos mahdollista.

• minä

Olisi todella hyvä juttu, jos Rajalan sivuille saisivat laitettua kuvia käytetyistä laitteista, niinkuin tuolla kameratori.fi :ssä.

• Joo ja arvaa vaan

kuinka paljon hinta taas pompsahtaisi kun ne joutuisivat tekemään jotain (ottamaan sen kuvan) sille käytetylle kameralle. Nykyisellä riistohinnoittelullakaan ei vaihtolaitteelle tehdä mitään muuta kuin nostetaan se hyllyyn.

• Itsekin olen katsellut, mutta hintaero uuteen melko pieni, kun vertailee eri liikkeiden hintoja. Noilla ei varmasti ole mitään takuutakaan jäljellä, kuten uudessa.

• rahaton...

Ostin Rajalasta käytetyn kameran, johon sain puolen vuoden takuun.

Hyvin pelannut kovassa käytössä.

Kaikkiin kysymyksiini sain kattavia, asiantutevia vastauksia.

Olen oikein tyytyväinen käytetyn ostaja.

Kameraostossa, uuden tai käytetyn, pitäisi kyllä tietää itse mitä laitteelta haluaa ja jos ei tiedä olisi hyvä saada sivullinen asiantuntija avuksi.

• u4ewodjnm c
        rahaton... kirjoitti:

Ostin Rajalasta käytetyn kameran, johon sain puolen vuoden takuun.

Hyvin pelannut kovassa käytössä.

Kaikkiin kysymyksiini sain kattavia, asiantutevia vastauksia.

Olen oikein tyytyväinen käytetyn ostaja.

Kameraostossa, uuden tai käytetyn, pitäisi kyllä tietää itse mitä laitteelta haluaa ja jos ei tiedä olisi hyvä saada sivullinen asiantuntija avuksi.

Hohhotihoijaa, hyvä että jollain on hyviä kokemuksia. En ole Rajalan käytettyjä ostanut, kerran kävin tutustumassa objektiiveihin enkä ole niin paskaisia ja roskaisia laitteita käytetyissä koskaan nähnyt. Eikä asiaa parantanut blondi, joka vaan totes että "vai niin".

Ylimielistä.

• OlliL

oon ostanut/vaihtanut jo monia käytettyjä putkia ja yhden kamerankin.Kaikki ovat olleet hyviä. Mielestäni Rajalasta ja muistakin käytettyjen kauppaajista on oikein turvallista ostaa ja meilillä saa kyllä kuviakin kun pyytää. Sen sijaan yksityiseltä, kuten huutonetistä voi saada suttakin ja niitä kauppoja on vaikeampi alkaa selvitellä.

Tuo että ulkomailta saisi halvemmalla ei välttämättä kameroissa ainakaan pidä paikkaansa, suomessa on edulliset järkkärit. Esim, E-Bayssä voidaan käytetystä järkkäristä pyytää ihan älyttömästi.

• NäinMeillä

Ja kyllä Rajalassakin voi ihan perinteisesti tinkiä myös käytettyjä ostaessa. Varsinkin jos on jo kauemmin hyllyssä seisonut ja vanhempi laite niin tinkivaraa on. Silloin hinta on jo usein lähellä jonkun tuntemattoman nettimyyjän hintaa vaikka hän ei tarjoa edes takuuta.
        It sain ainakin hinnasta 20 prossaa pois ihan vain kysymällä mikä on "viimeinen hinta".

• AntiRajala

Rajalan palvelu ja hinnat ovat aivan ala-yläarvoisia. Myyjät eivät tiedä esim. Nikonista juuri mitään ja äyskivät jos kysyy hieman vaikeampia asioita. Toisaalta verkkokauppa tökkii, mikä sai löytämään Scandinavian Photon. Huippukauppa, jossa suomenkielinen puhelintuki!! Hinnat esim. isommissa paketeissa 500-1000 euroa halvempia!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      89
      7259
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      35
      3841
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3440
    4. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2572
    5. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      209
      2453
    6. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      41
      2382
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      123
      2276
    8. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2179
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      24
      1898
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      41
      1864
    Aihe