Lokkipeipot

Lonchura striata

Ostin lokkipeippopariskunnan Riihimäeltä. Eli siis valkoperämanikkeja ovat. Lintu ei esiinny luonnossa missään.

Koiras on tummanruskea ja vatsa koristeellinen. Naaras harmaanvalkoinen. Eivät ole sukua keskenään ja ovat tuotu Saksasta. Hauskoja lintuja ja jännä lauluääni.

Minulla on myös seeprapeippoja. Lokkipeipot ovat pienempiä. Kaikki peipponi syövät myös hyönteisruokaa.

Lokkipeipot kuulemma hoitavat muidenkin lintujen poikaset, jos omat emot ovat hyljännet. Onko kenelläkään siitä kokemuksia?

4

775

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

Ei muuta kokemusta, mutta hyvin lähisukuinen suomumanikki kerran urheasti häkin pohjalla yritti hautoa itseään kolme kertaa suurempaa läjää siniviiriäisenmunia joista viiriäiset itse ei kiinnostuneet, eli taitaa niilläkin varsin voimakas se pesimävietti olla...

Elämäni ensimmäiset lokit minullekin on vasta tulossa lähipäivinä.

• lokkipeipot

Mistä saat lokkipeippoja? Ovat melko harvinaisia Suomessa, vaikka muualla yhtä yleisiä kuin seeprapeipot.

Lintu tunnetaan maailmalla nimillä Bengalese, Society finch, Japan mövench, måsfinken. Vanhin häkkilintu, lähtöisin Kiinasta, Japanista ja Vietnamista jossa sitä on risteytetty monen lähisukulaislinnun kanssa. Outo tuo suomen kielen lokkipeippo-nimitys. Ehkä se tulee Lonchurasta.

Löysin mielenkinntoisia sivustoja linnuista: Aussiebengos, Just bengalese, Finchworld, Finch information center ja Society finch-bird with the mysterious past.

Suomumanikki on kait lähisukulainen, vaikka omalla koiraallani on koristeellinen vatsanseutu, kuin suomuja.

• -M-

Riihimäeltä omanikin on varauksessa, ainakin Itiksen Faunattaressakin niitä aika säännöllisesti on tarjolla mut juuri tuota tummaa ja vahvasti "suomuista" värimuunnosta olen itsekin haeskellut kohdalle sattuvaksi. Suomen "lokkipeippo" on todnäk ihan suora käännös ruotsin måsfinkenistä, mahdollisesti ruotsiin lokki johtuu siitä saksan mövchenistä joka kait myös jotenkin lokkiin tai lokkimaiseen väritykseen viittaa (saksaksi lokki on "möwe").
      Suomumanikki on tosiaan samaa Lonchura -sukua, ja lokkipeippohan on ilmeisesti pohjaltaan useamman villin manikkilajin hybridi, eikä puhdas domestikoitu valkoperämanikki (siis vastaava tapaus kuin kanarialintu joka on moneen suuntaan risteytettynä jo jotain ihan muuta kuin se pohjalla oleva kanarianhemppo).

• ...alkuper...

Edullisemmin saat lokkipeippoja Helsingin Eläin-Zoo:sta, jossa ne ovat 35 €/lintu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      67
      1222
    2. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      42
      901
    3. Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että
      Maailman menoa
      335
      685
    4. Rakastan häntä

Jumala, rakastan häntä. Haluan olla hänen omansa. Hänen vierellä. Halata häntä.
      Ikävä
      51
      661
    5. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      638
    6. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      116
      636
    7. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      101
      625
    8. Naiselle Kuuleppa Tämä

Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä
      Ikävä
      38
      605
    9. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      76
      592
    10. Onko mun toinen

Puoliskoni täällä, huhuuu 😍❤️ Ihanista ihanin 😚😚
      Ikävä
      56