Venemestari-lehdessä on syksyllä ollut kaksiosainen artikkelisarja moottorin vaihdosta Inferno 31-veneessä. Kyse oli VP 2002 vm -86 vaihdosta uuteen Nanniin. Luin artikkelit huolella, koska olen samankaltaisen tilanteen edessä, niin kuin moni muu 80-luvun veneen omistaja.
Muutama asia jäi ihmetyttämään.
Ensiksikin VP näytti alkaneen reistailla vasta, kun sille oli tehty "perusteellisempi huolto". Kun asentaja ottin hatkat, huoltoprojekti lähti "huonoon suuntaan". Tyyipillinen esimerkki "if it aint broken, don´t fix it" - sanaparren oikeellisuudesta. Toimiva venediesel harvoin tarvitsee "perusteellisempaa huoltoa". Käyttötunnit jäävät sen verran vähäisiksi. Suuren remontin teettäminen lienee ylisuojelua.
Toiseksi vanha VP tuntui olevan hyvässä kunnossa kun se avattiin: "Silmäys kannen alle paljasti puhtaita, hyvin voideltuja metallipintoja" . Näyttääisi siis olevan kyse vanhahkosta, mutta täysin käyttökelpoisesta koneesta.
Ainoa osa joka oli selkeästi huonossa kunnossa oli lämmönvaihdin. Sellaisen vaihtaminen on tietenkin kallista, plus-miinus 2000 euroa. Mutta eikö olisi ollut ajateltavissa sellainen retroliike, että yksinkertaisesti olisi siirrytty takaisin raakavesijäähdytykseen? Moottori oli ikänsä kylvennyt glykoolissa, joten systeemit kestäisivät merivettä vielä monta herran vuotta.
Moottorinvaihdon hinta oli 8 500 euroa ja se näyttää vaatineen huomattavan määrän suunniittelutyötä. Tavoitteena tuntuu alusta alken olleen uusi moottori hinnalla millä hyvänsä. Sääli, ettei muita vaihtoehtoja käyty analyyttisesti läpi
Moottorinvaihto -kannattaako todella?
39
3600
Vastaukset
- vaihdin
Uuden lauhduttimen voi pieneen dieseliin tehdä öljynlauhduttimesta, hinta kai alle satasen, ja siihen letkut sähköpumppu niin hinnaksi tullee pari kolmesataa. Valmiita lämmönvaihdinsarjoja saa myös mutta hintaa niillä on enemmän vaikka periaate ihan sama. Itselläin on viimeksimainittu ollut jo monta vuotta käytössä..
- EiHöyryllä enään.
Elääkö tämä " vaihdin" vielä höyrykone aikaa muistoissa, ei näissä vene dieseleissä tarvita lauhduttimia riittää ihan hyvin lämmönvaihtimet tai sarjat kuten itsekin toteat loppukirjoituksessasi.
Miksi pitäisi toimiva moottori vaihtaa jos ei ole mitään vikaa toiminnassa???
no voihan olla että on kyllästynyt vanhaan tai jokin muu syy, joita kyllä löytyy hakevalle vaikka kuinka paljon kuten autonvaihtajatkin tekee.... - Samat asiat
EiHöyryllä enään. kirjoitti:
Elääkö tämä " vaihdin" vielä höyrykone aikaa muistoissa, ei näissä vene dieseleissä tarvita lauhduttimia riittää ihan hyvin lämmönvaihtimet tai sarjat kuten itsekin toteat loppukirjoituksessasi.
Miksi pitäisi toimiva moottori vaihtaa jos ei ole mitään vikaa toiminnassa???
no voihan olla että on kyllästynyt vanhaan tai jokin muu syy, joita kyllä löytyy hakevalle vaikka kuinka paljon kuten autonvaihtajatkin tekee....Mistäköhän oikein puhut? Vähän isompi öljynlauhdutin ja sarjana myytävä lämmönvaihdin ovat suunnilleen samankokoisia ja toimivat ihan samalla tavalla. Sarjana myytävän lauhduttimen voi korvata öljynlauhduttimella ja jäähdytys toimii kuten ennenkin.
Samat asiat kirjoitti:
Mistäköhän oikein puhut? Vähän isompi öljynlauhdutin ja sarjana myytävä lämmönvaihdin ovat suunnilleen samankokoisia ja toimivat ihan samalla tavalla. Sarjana myytävän lauhduttimen voi korvata öljynlauhduttimella ja jäähdytys toimii kuten ennenkin.
Lauhdutin on laite, joka muuttaa höyryn nesteeksi. Sellaisia käytetään höyrykoneissa ja ilmastointilaitteissa. Öljyn lämpötilan alentamiseen tarkoitettu laite on öljynjäähdytin.
- ei höyrytin
Hakro kirjoitti:
Lauhdutin on laite, joka muuttaa höyryn nesteeksi. Sellaisia käytetään höyrykoneissa ja ilmastointilaitteissa. Öljyn lämpötilan alentamiseen tarkoitettu laite on öljynjäähdytin.
Olli ehkä väärä nimitys, mutta ekasta tekstistä olis pitänyt selvitä mistä on kysymys. Yksi neste jäähdyttää toista nestettä pienessä laitteessa jossa on putkia.
Esim. lämmönvaihtimia:
http://www.tescon.fi/pdf/price/Bowman_2011_hinnasto.pdf
lisää:
http://www.jaahdytinhuoltokinanen.fi/lammonvaihtimet.html
lisää:
http://www.huuto.net/kohteet/lammonvaihdin/197859552
Lämmönvaihdin -asennussarja:
http://www.mepratuote.fi/index.php?mepra_id=46
Ihan pieni vaihdin on sopiva pikkudieselille.
- 6+8
Ei mitään järkeä vaihtaa 80-luvulta olevaa venedieseliä, jos se on kunnossa. Toki jos on ylimääräistä taskussa ettei tiedä mihin laittaa niin sitten...
- Albinisti
Jälleenmyynnin kannalta koneen arvoa ei varmasti saa ulosmitattua, mutta käytetyn ostajana vene josta on kone uusittu on aika lailla houkuttelevampi. Pätee etenkin vanhempiin veneisiin jossa alkuperäinen kone on ollut suoralla merivesijäähdytyksellä varustettu heikkotehoinen kone.
Koneen vaihdossa kannattaa kiinnittää huomio ergonomiaan. Omassa veneessä on jälkikäteen asennettu Sole Mini 17 joka on ominaisuuksiltaan hyvä, mutta verrattuna alkuperäiseen Volvo Pentaan huoltopisteet ovat toisissa kohdissa. Jos asentaisin konetta itse miettisin tarkkaan tärkeimpien huoltopisteiden saavutettavuuden. - äöläöläöl
Moottorinvaihtoja moni varmasti miettii. Venemestari-lehdesä oli taannoin myös mielenkiintoinen sarja vanhan Volvon peruskunnostuksesta. Joissakin tapauksissa kannattaa vakavasti tosiaan harkita vanhojen koneiden kunnostusta, varsinkin mikäli itsellä on taitoa asennustöihin. Esim. vanhat MD-sarjan koneet on rakenteeltaan yksinkertaisia ja tavalallan moduulirakenteisia. Pursikäytössä kuluvia osia ovat lähinnä apulaitteet sekä raakavesijäähdytyksen syövyttämät kannet ja sylinteriputket/lohkot. Sylinterit on helppo putkittaa. Kansien kanssa voi tulla ongelmia.
Mikäli onnistuu löytämään uusia tai vähän käytettyjä osia, vaihtaa apulaitteet, laakeripinnat ym. sekä asentaa makeavesijäähdytyksen, voi saada luotettavan ja yksinkertaisen moottorin, jolla on pitkä elämä vielä edessä. Hinta voi jäädä vastaavasta uushankinnasta noin 20-30%:iin.- s_411
"Sylinterit on helppo putkittaa."
Sylinteriputkien vaihtohan on juuri se ongelma raakavesijäähdytteisissä, kun lohko voi olla syöpynyt juuri niistä kohdista joihin sylinteriputket kiinnittyvät ja tiivistyvät. Toisaalta ei ole järkeä olla yrittämättä putkien vaihtoa jos kone on purettuna, koska putket voivat olla vesitilan puolelta lähes puhki syöpymisen ja kavitaation vuoksi. Jos itsellä ei ole mahdollisuutta purkaa ja tutkia onko vanha moottori korjauskelpoinen, on helpompaa ostaa uusi. Ja samalla perälauta tai nykyveneissä kipparin takin selkämys pysyy noettomana.
- 20+3
Tulee tässä mieleen eräs moottorin myyjä, joka kovasti yritti houkutella ostamaan uutta moottoria vanhan (-89) tilalle. Perusteena oli, jotta jos talveksi jää vettä yhtään moottoriin, niin se on mäsänä ensi keväänä.
Hauska peruste...eikö uusiin moottoreihin voi jäädä vettä sisään :)- SampoHki
Eikös moottorinvaihdon kannattamista voisi meittiä myös turvallisuuden näkökulmasta. Kun merivesijäähdytteinen kone alkaa olla 25-30 vuotta vanha niin myös sen oheislaitteet ovat ilman vaihtoa sen ikäisiä: startti, laturi, vesipumppu... . Joksu näistä voi hajota kriittisessä kohden ja aiheuttaa huolia ja jopa vaaratilanteen. Ainakin voi pilata odotetun lomareissun. Esimerkiksi johkun lohkon ruostuminen läpi jossain "liettuassa" olisi kurjaa. Tietysti uusikin kone voi hajota, mutta lisää se turvallisuutta ja luotettavuutta. Paitsi jos lähdet maapalloa kiertämään niin silloin ei kannata ostaa mitään uutta elektronibokseilla varusettua konetta, jota ei ilman tietokonetta saa korjattua.
- A_33
Ehkä jotain perää..
Vanhoissa usein suora merivesijäähdytys. Uusissa glykoli toisiokierrossa estää jäätymisen ja isommat vauriot. Lämmönvaihtimeen jäänyt merivesi voi tietysti sen hajottaa, mutta valunee ulos kun konetta käyttää maissa.. - 2+15
SampoHki kirjoitti:
Eikös moottorinvaihdon kannattamista voisi meittiä myös turvallisuuden näkökulmasta. Kun merivesijäähdytteinen kone alkaa olla 25-30 vuotta vanha niin myös sen oheislaitteet ovat ilman vaihtoa sen ikäisiä: startti, laturi, vesipumppu... . Joksu näistä voi hajota kriittisessä kohden ja aiheuttaa huolia ja jopa vaaratilanteen. Ainakin voi pilata odotetun lomareissun. Esimerkiksi johkun lohkon ruostuminen läpi jossain "liettuassa" olisi kurjaa. Tietysti uusikin kone voi hajota, mutta lisää se turvallisuutta ja luotettavuutta. Paitsi jos lähdet maapalloa kiertämään niin silloin ei kannata ostaa mitään uutta elektronibokseilla varusettua konetta, jota ei ilman tietokonetta saa korjattua.
Hyvä perustelu. Samalla periaatteella yli 5 vuotta vanha tai yli 100 tkm ajettu auto: "...oheislaitteet ovat ilman vaihtoa sen ikäisiä: startti, laturi, vesipumppu... . Joksu näistä voi hajota kriittisessä kohden ja aiheuttaa huolia ja jopa vaaratilanteen. Ainakin voi pilata odotetun lomareissun"
Tietysti jo on niin tupelo ettei korva sano mitään kun laturin laakeri alkaa lallattaa tai ei osaa paikallistaa vesipumpun stefasta tulevaa vesivuotoa tai ei tarkasta / vaihda impelleriä jne. niin ei kannattane pitää purkkarissa edes yli 10 vuotta vanhaa dieselmoottoria.
Elektroniboxit ovat persiestä merimoottorissa! Diiseli käydä raksuttaa kun vaan saa löpöö ja ruiskupumppu on kunnossa, sähköä se ei tarvitse kuin käynnistysvaiheessa. Mutta volvopenteleen inssit ovat tässäkin kohtaa eri mieltä ja kaikennäköistä turhaa härpäkettä on lisätty haittaamaan normaalia toimintaa :(
Kun katselee myynti-ilmoituksia ja vertailee ruotsalaisia ja suomalaisia palstoja, niin näyttää siltä että naapurimaassa huolletaan dieseleitä, jopa peruskorjataan. 35-40 vuotiassa ruotsalaisessa veneessä on yleensä alkuperäinen diesel (ja uudehkot purjeet), kun samanikäisessä suomalaisessa kone on vaihdetty yleensä ainakin kerran ja rätit on mitä on. Ehkä siellä purjehditaan enemmän ja kone on vain apukone?
- äöläöläöl
"Kun katselee myynti-ilmoituksia ja vertailee ruotsalaisia ja suomalaisia palstoja, niin näyttää siltä että naapurimaassa huolletaan dieseleitä".
Hyvä kirjoitus ja pitää paikkansa. Meillä on surullisen paljon romutettu hyviä vanhoja dieselkoneita vain siksi, että myyjät ovat pelotelleet ostajat ja puhuneet heidät ympäri. Pursikäytössä perinteinen diesel olisi lähes ikuinen, jos olisi alunperin varustettu lämmönvaihtimella ja saanut osakseen asialista huoltoa. Niitä voi verrata hyvin vanhoihin laivamoottoreihin. Nekin käydä jyskyttävät vuosikymmenestä toiseen, vaikka käyttötunnit ovat huvialukseen verrattuna aivan toista luokkaa.
Valitettavaa on se, että tehtaat eivät myöskään ole halunneet tukea kestävien moottoreiden elinkaarta, vaan ovat lopettaneet eräiden kriittisten varaosien tuotannon. Esim. V-P:n vanhan MD 1-3 sarjan sylinterikansia ei saa enää varaosina. Moottorit ovat erittäin kestäviä ja jyskyttäneet merivesijäähdytteisinäkin 70-luvulta tähän päivään. Strategisilta osin päivitettyinä ja makeavesimodifioituina voisivat käydä vielä kymmeniä vuosia. Tietysti aina silloin tällöin pitää laitta laturia, ruiskutussuutinta ym. Mutta alakerta ja perustekniikka kestää. - R K-S
Kyllä kannattaa vaihtaa uuteen.
1. 25 vuotta vanha moottori on jo syöpynyt (ne olivat yleensä merivesijäähdytteisiä).
2. Volvo Md-2000 sarjaan on varaosia huonosti saatavailla. Jos menee jotain suurempaa, niin joutuu kuitenkin vaihtamaan.
3. Uuudet moottorit käyvät puhtaammin ja paremmin.
4. Tekniika uusiminen tuo muutenkin luotettavuutta.
Toki on totta, että jos sitä vanhaa moottoria olisi huolettu hyvin, niin se kestäisi paljon paremmin.- -Mika-
Ei syövy raakavesijäähdytteiset koneet itämerellä. Jos vaan vesitilan sinkit edes joskus muistaa vaihtaa.
Kaksi Yanmar 1 GM -konetta (yli 30 vuotiaita) olen avannut. Molemmat oli vesitilastaan ihan virheetömiä, minkäänlaista syöpymistä ei ollut havaittavissa. Eikä noista edes ollut tietoa, että onko edelliset omistajat koskaan sinkkejä vaihtaneet. - Joakim_
-Mika- kirjoitti:
Ei syövy raakavesijäähdytteiset koneet itämerellä. Jos vaan vesitilan sinkit edes joskus muistaa vaihtaa.
Kaksi Yanmar 1 GM -konetta (yli 30 vuotiaita) olen avannut. Molemmat oli vesitilastaan ihan virheetömiä, minkäänlaista syöpymistä ei ollut havaittavissa. Eikä noista edes ollut tietoa, että onko edelliset omistajat koskaan sinkkejä vaihtaneet.Aika paljon noista 1GM:stä menee kansia puhki 25-30 vuoden ikäisinä. Valmiita vaihtokansia saa ostaa melko kohtuuhinnalla ja vaihto on helppo.
- -Mika-
Joakim_ kirjoitti:
Aika paljon noista 1GM:stä menee kansia puhki 25-30 vuoden ikäisinä. Valmiita vaihtokansia saa ostaa melko kohtuuhinnalla ja vaihto on helppo.
Saa halvalla ja vaihto on helppoa. Se on totta.
Mutta. Yhtään puhkisyöpynyttä en ole nähnyt. Kuullut olen monesta, mutta tarkemmalla "kuulustelulla" on osoittautunut, että kyseessä on kuulopuhe kolmen tai neljän ihmisen kautta. Huhuja siis.
Kaksi vanhaa konetta olen itse avannut ja havainnut kanet syöpymättömiksi. Okei, myönnetään, otanta on melko pieni koko suomen konekanta huomioiden. Mutta silti: Yhtään syöpynyttä kantta mulle ei ole näytetty kenekään toimesta, vaikka niitähän pitäisi (kuulopuheiden mukaan) olla suomessa pilvin pimein.
Tuolla kaukoidässä ne 1GM -koneet on kestäneet just sen 20 vuotta ja kannet on olleet puhki. Mutta siellä ne koneet käy 10-18 tuntia vuorokaudessa sen 20 vuoden ajan ja todella suolaisessa vedessä. Ne kun käyttää niitä niissä kalastusveneissään ja yhteysveneissä ym. - Joakim_
-Mika- kirjoitti:
Saa halvalla ja vaihto on helppoa. Se on totta.
Mutta. Yhtään puhkisyöpynyttä en ole nähnyt. Kuullut olen monesta, mutta tarkemmalla "kuulustelulla" on osoittautunut, että kyseessä on kuulopuhe kolmen tai neljän ihmisen kautta. Huhuja siis.
Kaksi vanhaa konetta olen itse avannut ja havainnut kanet syöpymättömiksi. Okei, myönnetään, otanta on melko pieni koko suomen konekanta huomioiden. Mutta silti: Yhtään syöpynyttä kantta mulle ei ole näytetty kenekään toimesta, vaikka niitähän pitäisi (kuulopuheiden mukaan) olla suomessa pilvin pimein.
Tuolla kaukoidässä ne 1GM -koneet on kestäneet just sen 20 vuotta ja kannet on olleet puhki. Mutta siellä ne koneet käy 10-18 tuntia vuorokaudessa sen 20 vuoden ajan ja todella suolaisessa vedessä. Ne kun käyttää niitä niissä kalastusveneissään ja yhteysveneissä ym.Tuskin sentään kaukoidässäkään pieni diesel kestää 70 000 käyttötuntia (10 tuntia 350 vuorokaudessa 20 vuotta).
Tässä yksi syöpynyt kansi ja tuolta löytyy pari muutakin: http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=212&postdays=0&postorder=asc&highlight=sy%F6pynyt&start=0 - R K-S
Joakim_ kirjoitti:
Aika paljon noista 1GM:stä menee kansia puhki 25-30 vuoden ikäisinä. Valmiita vaihtokansia saa ostaa melko kohtuuhinnalla ja vaihto on helppo.
Sorry vaan olet väärässä. Esim pohjamaalla on luultu, että kun ajaa kotisatamaan jokeen, niin moottori saa joka kerta makeavesihuuhtelun eikä syövy. Asia on niin, että korroosio etenee vaikka vaihtaisit sinkkejä. Käytännössä ne sinkit eivät ole täysin oikeissa paikoissa siellä moottorissa. Arin paikka on yleensä pakoventtiilin yläpuolella vesitilassa.
Jos talvihuolto tehdään oikein huolellisesti, niin se hidastaa korrosiota. Ja välillä näkee 30 vuotiaita koneita, jotka ovat kohtuulisessa kunnossa. Toisaalta on ollut esim. Yanmar 2 QM ja 3 QM moottoreita, joiden kansi on syöpynyt 3 vuodessa järvellä.
Vaihtokansi, mitä sillä tarkoitat? Onko se esim. käytetty ja plaanatti kansi?
Jokaine voi tehdä omat ratkaisunsa, mutta se joka haluaa purjehtia kesällä, eikä tehdä koneremonttia. Hänen kannattaa hankkia uusi kone ennenkuin se vanha onm loppu.
Silloin siitä saa vielä vaihdossa jotakin eikä mene kesä pilalle koneremontin takia. - Joakim_
R K-S kirjoitti:
Sorry vaan olet väärässä. Esim pohjamaalla on luultu, että kun ajaa kotisatamaan jokeen, niin moottori saa joka kerta makeavesihuuhtelun eikä syövy. Asia on niin, että korroosio etenee vaikka vaihtaisit sinkkejä. Käytännössä ne sinkit eivät ole täysin oikeissa paikoissa siellä moottorissa. Arin paikka on yleensä pakoventtiilin yläpuolella vesitilassa.
Jos talvihuolto tehdään oikein huolellisesti, niin se hidastaa korrosiota. Ja välillä näkee 30 vuotiaita koneita, jotka ovat kohtuulisessa kunnossa. Toisaalta on ollut esim. Yanmar 2 QM ja 3 QM moottoreita, joiden kansi on syöpynyt 3 vuodessa järvellä.
Vaihtokansi, mitä sillä tarkoitat? Onko se esim. käytetty ja plaanatti kansi?
Jokaine voi tehdä omat ratkaisunsa, mutta se joka haluaa purjehtia kesällä, eikä tehdä koneremonttia. Hänen kannattaa hankkia uusi kone ennenkuin se vanha onm loppu.
Silloin siitä saa vielä vaihdossa jotakin eikä mene kesä pilalle koneremontin takia.Vaihtokansi tarkoittaa ainakin 1GM:n tapauksessa uutta kantta osineen valmiiksi koottuna. Maksaa 500-600 € ja vaihto on nopea homma. Eihän tuolla koneesta uutta saa, mutta ilmeisesti käyttöikä jopa tuplaantuu.
http://www.fe83.org/docs/kone/vanha/
http://www.fe83.org/gallery/view_photo.php?set_albumName=1GM-kansi&id=IMG_0095
- pitkää ikää
Merivesikoneeseen voi laittaa lämmönvaihtimen jo ajoissa niin syöpyminen ei huolestuta.
- tuleeko ongelmia?
Onkohan asia sittenkään noin yksinkertainen? Kaverini hankki veneen, jossa oli n.10-vuotias raakavesijäähdytteinen diesel. Hän asensi lämmönvaihtimen sinun maitsemastasi syystä. Ekalla pitkällä reissulla kone alkoi äkillisesti kuumeta eikä sitä voinut enää käyttää. Korjaamolla kerrottiin, että käyntilämpö on makeavesijäähdytyksessa sen verran korkeampi kuin raakavesijäähdytyksessä, että sakka ja ruoste oli irtoillut jäähdytyskanavista ja oli lopulta tukkinut lämmönvaihtimen. Kuumeneminen johtui siitä. Reissun keskeyttänyttä moottoriremppaa ei olisi tullut ilman ehdottamaasi muutostyötä.
Onko kellään tietoa aiheesta? - 10+3=?
tuleeko ongelmia? kirjoitti:
Onkohan asia sittenkään noin yksinkertainen? Kaverini hankki veneen, jossa oli n.10-vuotias raakavesijäähdytteinen diesel. Hän asensi lämmönvaihtimen sinun maitsemastasi syystä. Ekalla pitkällä reissulla kone alkoi äkillisesti kuumeta eikä sitä voinut enää käyttää. Korjaamolla kerrottiin, että käyntilämpö on makeavesijäähdytyksessa sen verran korkeampi kuin raakavesijäähdytyksessä, että sakka ja ruoste oli irtoillut jäähdytyskanavista ja oli lopulta tukkinut lämmönvaihtimen. Kuumeneminen johtui siitä. Reissun keskeyttänyttä moottoriremppaa ei olisi tullut ilman ehdottamaasi muutostyötä.
Onko kellään tietoa aiheesta?En usko selitykseen. Jäähdytysveden läpötila ei poikkea merkittävästi raakavesi ja merivesijäähdyksessä. Onko sitten se mahdollista, että remontin jälkeen kun jäähdytysvesikanavissa onkin jäähdytysnestettä, joka sisältää korroosioinhibiittoreita, on alkanut irrottamaan ruostetta ja kattilakiveä (jota ei pitäisi kyllä normaalilla käyntilämmöllä kertyä). Ennemminkin vaikuttaa, että asennuksessa on jotenkin mokattu ja jäähdytysvesi ei ole kiertänyt kunnolla makeavesipiirissä tai lämmönvaihtimessa.
- jhghhjk
10+3=? kirjoitti:
En usko selitykseen. Jäähdytysveden läpötila ei poikkea merkittävästi raakavesi ja merivesijäähdyksessä. Onko sitten se mahdollista, että remontin jälkeen kun jäähdytysvesikanavissa onkin jäähdytysnestettä, joka sisältää korroosioinhibiittoreita, on alkanut irrottamaan ruostetta ja kattilakiveä (jota ei pitäisi kyllä normaalilla käyntilämmöllä kertyä). Ennemminkin vaikuttaa, että asennuksessa on jotenkin mokattu ja jäähdytysvesi ei ole kiertänyt kunnolla makeavesipiirissä tai lämmönvaihtimessa.
Kyllä tuo ongelma on tunnettu. Jos raakavesikonetta on käytetty useampia vuosia, lämmänvaihtimen asennuksen yhteydessä pitäisi ehdottomasti putsata kanavat hyvin.
Kun aikoinaan avasin 30 vuotta käyneen Volvo-dieselin, hämmästyin miten paljon hiekkaa, ruostetta ja muuta moskaa oli kertynyt svesikanavien pohjalle. Lämmänvaihtimen adennus kannataisikin ajoittaa moottorirempan yhteyteen, jolloin kanavat voisi kunnolla putsata.
Saattaa myös olla, että glygolit ja inhibiitit vovat myös irroittaa ruostetta, joka helposti tukkii lämmönvaihtimen. Sen kanavathan voivat olla hyvinkin kapoisia, jopa vain pari milliä,
Kannattaa siksi miettiä, mihin ja milloin kannattaa makeavesijäähdytys asentaa. Esim. Pikkujamahaan tulee varmasti halvemmaksi uusia kansi 20-30 vuoden välein. Syöpymisen kannalta on myös tärkeää, että kanavat pidetään puhtaina. Kannattaisi ehkä asentaa suodatin myös merivesikoneisiin. - _/)_
10+3=? kirjoitti:
En usko selitykseen. Jäähdytysveden läpötila ei poikkea merkittävästi raakavesi ja merivesijäähdyksessä. Onko sitten se mahdollista, että remontin jälkeen kun jäähdytysvesikanavissa onkin jäähdytysnestettä, joka sisältää korroosioinhibiittoreita, on alkanut irrottamaan ruostetta ja kattilakiveä (jota ei pitäisi kyllä normaalilla käyntilämmöllä kertyä). Ennemminkin vaikuttaa, että asennuksessa on jotenkin mokattu ja jäähdytysvesi ei ole kiertänyt kunnolla makeavesipiirissä tai lämmönvaihtimessa.
Jäähdytysveden lämpötila poikkeaa kyllä merkittävästi raaka- ja makeavesijäähdytyksessä. Raakavesitermostaatti aukeaa 50 asteen tienoilla, koska hieman sitä korkeammassa lämpötilassa syöpyminen nopeutuu voimakkaasti. Makeavesimoottorin käyntilämmöthän taas 90 asteen tienoilla. Aivan eri termostaatit niihin tarkoituksiin asennetaan. Paljonko lämpötilaero sitten vaikuttaa ryönän liikkeellelähtöön, on toinen juttu. Kuitenkin parilta asiantuntevalta taholta minua on kehoitettu jättämään pitkään merivedellä jäähdytetty moottori sellaiseksi jatkossakin.
- Hyvä, helppo asentaa
_/)_ kirjoitti:
Jäähdytysveden lämpötila poikkeaa kyllä merkittävästi raaka- ja makeavesijäähdytyksessä. Raakavesitermostaatti aukeaa 50 asteen tienoilla, koska hieman sitä korkeammassa lämpötilassa syöpyminen nopeutuu voimakkaasti. Makeavesimoottorin käyntilämmöthän taas 90 asteen tienoilla. Aivan eri termostaatit niihin tarkoituksiin asennetaan. Paljonko lämpötilaero sitten vaikuttaa ryönän liikkeellelähtöön, on toinen juttu. Kuitenkin parilta asiantuntevalta taholta minua on kehoitettu jättämään pitkään merivedellä jäähdytetty moottori sellaiseksi jatkossakin.
Epäröin raakavesikoneen muuttamista makeavedelle mutta epäily oli ihan turhaa. Kone oli tuolloin runsaat 10 vuotta vanha 1GM. Laitoin halvan läpinäkyvän ritiläsuodattimen makeavesipuolelle ja siihen kertyikin alussa hieman hiekkaa ja muuta. Vaihdoin makeapuolelle vedet 2 kertaa parin tunnin ajojen jälkeen. Sitten poistin sen suodattimen koska roskaa ei enään kertynyt ja huuhtelin lämmönvaihtimen putket kerran kraanavedellä. Laitoin sitten makeavesipuolelle glykolivedet, eikä mitään ongelmia tai tukoksia ole ollut jäähdytyksessä tähän päivään.
Termostaatti kannattaa vaihtaa vaikka ei sekään pakollista ole. Kone vaan lämpenee nopeammin oikeaan vähän korkeampaan ja moottorille suotuisampaan lämpötilaan oikealla termostaatilla. Hälytin pitää vaihtaa makeavesikoneen hälyttimeksi joka hälyttää n. 90 - 95 asteessa. Raakavesikoneiden hälyttimet hälyttävät n. 65 asteessa. - 2_GM
Hyvä, helppo asentaa kirjoitti:
Epäröin raakavesikoneen muuttamista makeavedelle mutta epäily oli ihan turhaa. Kone oli tuolloin runsaat 10 vuotta vanha 1GM. Laitoin halvan läpinäkyvän ritiläsuodattimen makeavesipuolelle ja siihen kertyikin alussa hieman hiekkaa ja muuta. Vaihdoin makeapuolelle vedet 2 kertaa parin tunnin ajojen jälkeen. Sitten poistin sen suodattimen koska roskaa ei enään kertynyt ja huuhtelin lämmönvaihtimen putket kerran kraanavedellä. Laitoin sitten makeavesipuolelle glykolivedet, eikä mitään ongelmia tai tukoksia ole ollut jäähdytyksessä tähän päivään.
Termostaatti kannattaa vaihtaa vaikka ei sekään pakollista ole. Kone vaan lämpenee nopeammin oikeaan vähän korkeampaan ja moottorille suotuisampaan lämpötilaan oikealla termostaatilla. Hälytin pitää vaihtaa makeavesikoneen hälyttimeksi joka hälyttää n. 90 - 95 asteessa. Raakavesikoneiden hälyttimet hälyttävät n. 65 asteessa.Hyvä idea tuo suodin. Mitä lämmönvaihdin ym tilpehöörit maksoivat?
- tilpehöörit
2_GM kirjoitti:
Hyvä idea tuo suodin. Mitä lämmönvaihdin ym tilpehöörit maksoivat?
Löysin silloin yhdestä konkurssipesästä Martecin asennussarjan suunnilleen samaan hintaan kuin mitä rakentaminen erillisistä osista olisi maksanut, kolmisensataa muistaakseni oli tuolloin. Martecin sarjan vaihtimissa on sinkkianodille reikä sinkkianodi mukana. En tiedä onko kaikissa noissa irtovaihtimissa sitä ja jos ei ole niin voiko porata sille reiän ja tehdä kierteet tai sitten vaan laittaa uusi vaihdin sitten joskus.
Sähkövesipumppu kuuluu olla pumppaamassa makeaa vettä koska moottorin vesipumppu pumppaa merivettä. Letkut klemmarit niiden kiinnitykseen ja paisuntasäiliö moottorin makean veden kierrolle. Ja hälyttimen anturi termostaatti vaihdetaan sopiviin. - M.D.
_/)_ kirjoitti:
Jäähdytysveden lämpötila poikkeaa kyllä merkittävästi raaka- ja makeavesijäähdytyksessä. Raakavesitermostaatti aukeaa 50 asteen tienoilla, koska hieman sitä korkeammassa lämpötilassa syöpyminen nopeutuu voimakkaasti. Makeavesimoottorin käyntilämmöthän taas 90 asteen tienoilla. Aivan eri termostaatit niihin tarkoituksiin asennetaan. Paljonko lämpötilaero sitten vaikuttaa ryönän liikkeellelähtöön, on toinen juttu. Kuitenkin parilta asiantuntevalta taholta minua on kehoitettu jättämään pitkään merivedellä jäähdytetty moottori sellaiseksi jatkossakin.
"Raakavesitermostaatti aukeaa 50 asteen tienoilla"
Kyllä edellisen veneeni merivesijäähdytteisen VP 2002:n käyttöohjeen mukaan termostaatti aukeaa 80 asteen tienoilla. Testasin termostaatin myös kattilassa lämpomittaria apuna käyttäen, ja aukeaminen tapahtui juuri tuossa 80 asteen paikkeilla. - R K-S
tilpehöörit kirjoitti:
Löysin silloin yhdestä konkurssipesästä Martecin asennussarjan suunnilleen samaan hintaan kuin mitä rakentaminen erillisistä osista olisi maksanut, kolmisensataa muistaakseni oli tuolloin. Martecin sarjan vaihtimissa on sinkkianodille reikä sinkkianodi mukana. En tiedä onko kaikissa noissa irtovaihtimissa sitä ja jos ei ole niin voiko porata sille reiän ja tehdä kierteet tai sitten vaan laittaa uusi vaihdin sitten joskus.
Sähkövesipumppu kuuluu olla pumppaamassa makeaa vettä koska moottorin vesipumppu pumppaa merivettä. Letkut klemmarit niiden kiinnitykseen ja paisuntasäiliö moottorin makean veden kierrolle. Ja hälyttimen anturi termostaatti vaihdetaan sopiviin.Niisä Martecin sarjoissa on ollut paljon ongelmia. Syy: ruostuneessa sylinteriryhmässä on ruostesakkaa, joka lähtee liikkeelle kun moottoriin pannaan glykolia. Ruostesakka tukkii lämmönvaihtimen ja sitten moottori ylikuumenee. Mielestäni ei kannata asentaa kyseistä sarjaa muuta kuin täydellisen moottoriremontin yhteydessä.
- Kokemuksesta puhun
R K-S kirjoitti:
Niisä Martecin sarjoissa on ollut paljon ongelmia. Syy: ruostuneessa sylinteriryhmässä on ruostesakkaa, joka lähtee liikkeelle kun moottoriin pannaan glykolia. Ruostesakka tukkii lämmönvaihtimen ja sitten moottori ylikuumenee. Mielestäni ei kannata asentaa kyseistä sarjaa muuta kuin täydellisen moottoriremontin yhteydessä.
Yllä jo kerroin eli Martecin ja hieman vanhemman Yanmarini kanssa ei mitään ongelmaa mutta huhujahan oli ja on. Jäähdytysvettä kannattaa tietysti suodattaa niin kauan kuin sakkaa irtoaa.
- Joakim_
Vai oliko sittenkin 60 astetta? http://www.bluemoment.com/manuals/volvo_penta_2002_worksh.pdf
Varsin kuumana käy kuitenkin merivesijäähdytteisenäkin, koska kokonaan aukeaa vasta 75 asteessa ja alkaa aukeamaan vain 14 astetta aiemmin kuin makeavesijäähdytteisenä. Yanmar 1GM10:ssä alkaa jo hälytin soimaan alle 70 asteessa ja termostaatti alkaa aukemaan 42 asteessa. - M.D.
No juu, tarkoitin tuota 75 astetta kun on kokonaan auki. Kattilassa se aukesi kyllä vasta n. 80 asteessa digitaalisen paistomittarin mukaan. Hyvin moottori joka tapauksessa aina toimi.
- FF 27
Mun 2001:n termostaatti aukesi kyllä asteen tarkkuudella speksien mukaan.
- kattilakanssa
lämpötilat raakavedellä vaikka eri moottoreissa mut ei kattilakivi varmaan moottorin mallia kysy
- 33
Tässä on nyt samanlainen tilanne kuin Kuubasssa josa korjataan vanhoja 50-luvuna amerikkalaiaisa autoja. Jos ne on niin hyviä niin miksi me ei enää ajeta niillä?
Suomessa on edelleen kekkoslovakian sukupolvea jolle vanha on aina laadukkaampi kuin uusi. Näin varmaan onkin 70-luvun tuotteissa mutta nykyaikainen länsimainen teollisuus on jo 60-luvulta tehnyt tuotteita joiden kestoikä on rajallinen.
Missä menee raja vanhan korjatun ja uuden välillä? Sitä ei oikestaan enää pohdita kuin länsimaisen sivistyksen ulkopuolisissa maissa.- perrrkins
Venemoottoreissa tilanne on vähän toisenlainen. Monet perusmoottorit ovat edelleen 50-luvun peruja. Sopii siis hyvinkin miettiä korjaako vanhan vai ostaako uuden samanlaisen. Samaan kun voi päästä maalaamalla korjauksen päälle moottorin ja vaihtamalla apulaitteet.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302245
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261958Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121489Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121337Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 931048
- 17967
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752