ERILAISIA kysymyksiä lentoemoille

flyy

Olen itse ajatellut mahdollisesti hakea lentoemännäksi jossakin vaiheessa. Kuitenkin joitain kysymyksiä on ilmaantunut mieleeni joihin toivoisin saavani vastauksia.

1. Saako hotelliyöpymisissä oman yhden hengen huoneen, vai jaetaanko huoneet muiden lentoemäntien kanssa?

2. Joutuuko lentoemännät laksemaan itse takaisin annettavien rahojen summan, vai onko käytössä kassa, joka laskee puolesta?

3. Millä tavalla lentoemäntien lounaat ja muut välipalat on järjestetty? pitääkö olla omat eväät vai syödäänkö samoja ruokia kuin matkustajat?

4. Onko ns. kahvitaukoja tai ylipäätään taukoja jolloin voi vain istua? Miten pitkiä nämä tauot ovat ja monta taukoa on pitkillä lennoilla?

5. Käyttääkö matkustamohenkilökunta samoja wc:itä kuin asiakkaat ja onko vessassakäyntiin jotain sääntöjä henkilökunnalle?

6. Onko hätätilanteissa henkilökunnalla jokaisella omat tehtävät?

7. Miten toimitaan jos on väkivaltainen asiakas?

8. Onko lentoemännille järjestetty taksikuljetusta lentokentälle?

9. Peseekö lentoemännät itse virkapukunsa?

10. Suunnilleen miten monta lentoa on viikossa? entä vapaapäiviä?

Kiitos! :)

8

452

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joopajoo

Jep jep ja morjens!

• rhy

hyviä kysymyksiä! sellaisia mihin ei muut kuin lentoemännät pysty vastaamaan. Täällä toinen, jota myös kiinnostaisi kuulla näihin vastauksia :) löytyiskö ketään?

• wannabekana

YHDYN EDELLISEEN. JEP JEP JA MORJENS !

• hk

Nopeesti ja lyhyesti..

1. Omat huoneet. Hätätapauksissa jaetaan, mut siitä saa extrakorvauksen.
      2. Oma valinta. Koneet löytyy, mut päätäkin saa käyttää ;)
      3. Firmasta riippuen. Mut yleensä ruuat tulee cateringilta. Saa myös syödä ylijäämä-matkustajaruokia jos tykkää.
      4. Taukoja on jos on aikaa. Riippuu niin palvelukonseptista, lentoajasta, miehistön määrästä..
      5. Samat wc:t kuin kaikilla muillakin. Käydään kun on hätä/ kun keritään. Sääntönä ainakin meidän firmassa vaan se, että kuka käy, siivoo sen samalla (=laittaa lisää paperia ja tsekkaa et muutenki kaikki kunnossa ja siistinä matkustajille)
      6. Suurin osa koulutuksesta kuluu just eri hätätilanteiden läpikäymiseen. Jokaisella emolla on omat tavarat mitä esim evakuointitilanteessa tarvii ottaa mukaan.
      7. Mitäs luulet? Oman harkinnan ja tilanteen vakavuuden mukaan. Meillä on myös koulutusta ko. tilanteisiin.
      8. Edelleen, firmasta riippuen. Yleensä jaotteluna ne, joilla on oma auto ja ne jotka käyttää julkisia. Julkisilla kulkevat saa käyttää (pientä kuukausi-/ kertamaksua vastaan) taksia yleensä yöaikana tapahtuviin työmatkoihin. Päivisin kukin tulee miten lystää.
      9. Osa pesee, osa ei. Meillä ainakin tarjolla pesulapalvelut, mut nopeemmin saa takasin vaatteet kun pesee ite.
      10. Huhhhuh. Maks työmäärä on kai kuussa joku 170h, mut tää on NIIIIN riippuvainen teetkö esim. kotimaan pomppuja/ euroopan reittejä/ kaukokohteita.. Mitä vaan maan ja taivaan väliltä. Ei voi antaa yhtä vastausta, mut kyllä sitä vapaa-aikaakin löytyy.

Toiv. tästä oli jotain apua :)

• flyy

KIITOS !! :)

• Haluatko_olla_bimbo?

Lentoemännän homma on ihan bimbojen pesti.

• Lentoemäntä itse

Edelliselle:

Bimbojen pesti se ei kyllä ole. Mistä sinä sellaista sait päähäsi, kysynpähän vaan.

• elsihgseöohg

1. Saako hotelliyöpymisissä oman yhden hengen huoneen, vai jaetaanko huoneet muiden lentoemäntien kanssa?

Kyllä saa oman huoneen. Ja jos tulee tilanne että joutuu jakamaan huoneen, niin siitä saa korvauksen. Joillakin yöpyvillä reissuilla on ollut kaveri mukana, jollon ovat yöpyneet samassa huoneessa.

2. Joutuuko lentoemännät laksemaan itse takaisin annettavien rahojen summan, vai onko käytössä kassa, joka laskee puolesta?

Meillä on käytössä kyllä koneet johon bongataan. Jos tuntuu että et osaa rahasta takaisin antaa, sen voi myös näpytellä koneeseen. Rahasta takaisin antaminen, siis vaihtorahojen laskeminen on helppoa, siinä on oma kikkansa. Se on asia mitä sun viimeseksi kannattaa stressata.

3. Millä tavalla lentoemäntien lounaat ja muut välipalat on järjestetty? pitääkö olla omat eväät vai syödäänkö samoja ruokia kuin matkustajat?

saa toki ottaa omat eväät mukaan, Mutta kyllä crew mealit tulee. Automaattisesti lähtee palkasta sitte ruokaraha.

4. Onko ns. kahvitaukoja tai ylipäätään tiukoja jolloin voi vain istua? Miten pitkiä nämä tauot ovat ja monta taukoa on pitkillä lennoilla?

No meillä tehdään koko ajan hommia, mutta kyllä siinä kerkiää ruokansa syödä. Toi riippuu niin paljon lennosta ja sen pituudesta. Jotkut lennot on sellasia että sitä taukoa pystyy pitämään enemmän, ja on ollut lentoja jollonka mennään tukka putkella.

5. Käyttääkö matkustamohenkilökunta samoja wc:itä kuin asiakkaat ja onko vessassakäyntiin jotain sääntöjä henkilökunnalle?
      Samoja vessoja joo käytetään. ja heh, kirjoittamaton sääntö, samalla voi tsekata että paperit riittää ja lavuaarit/tasot on siistit.

6. Onko hätätilanteissa henkilökunnalla jokaisella omat tehtävät?
      Kyllä on. Riippuu aina siitä saadusta posista mikä jaetaan ennen lentoa jokaiselle.

7. Miten toimitaan jos on väkivaltainen asiakas?

Tollaseen ei ole yksiselitteistä vastausta, aina toimitaan tilanteen mukaan. Toinen kuuntelee puhetta, siinä kun toinen ei kuule tai nää mitään. toinen emo ottaa uhkaavan tilanteen eri tavalla kuin toinen, pääasia että uhkaavassa tilanteessa toimitaan tiiminä, ja ollaan valppaina ja varuilamme. Itse ei saa hermostua!
      Pahimmasssa tapauksessa asiakas voidaan joutua laittamaan nippusiteillä penkkiin kiinni. Mutta noin äärimmäiset tapauksen ovat niin harvinaisia!! Voi mennä vuosikausia että kelleenkään tollasta tapahtuu tai että tapahtuu ollenkaan. Kyllä se on enemmän sitä että ihmiset vaan valittavat. On paljon todennäkösempää saada kadulla turpaansa, jos sitä pelkäät. Siinä on yksi syy miksi päihtyneitä ihmisiä ei lennolle oteta, ja sitä alkoholia koneessa ei tarjoilla samanlaisia määriä kun ravintolassa.

Enemminkin kiinnittäisin huomiota tapahtuviin sairaskohtauksiin...
      Niitä on silloin tällöin joskus, jollonka toimitaan on ollut kaikenlaisia rytmihäiriöitä, paniikkikohtauksia, muutama hypoksia tapauskin, astmaa, pahoinvointia, vatsatautia, pyörtyilyä jne jne. Niin ja tietenkin sitä oikein hysteeristä lentopelkoa, joka me huomataan vasta siinä vaiheessa kun on lähdetty tonne yläilmoihin.

Yks asia minkä toivoisin ihmisten ymmärtävän... älkää lentäkö kipeänä! Tuolla yläilmoissa, paineistuksen alla olo on ihan varmasti kaksi kertaa pahempi. Flussatapauksissa voi tärykalvot puhjeta. Jos epäilee lentokuntoa, käykää lääkärissä!

8. Onko lentoemännille järjestetty taksikuljetusta lentokentälle?

Aikoja jolloin julkiset eivät kulje, saa taksia käyttää. Ihan tarkasti en tiedä sen sääntöjä tai miten se käytännössä menee, koska olen aina kulkenut omalla autolla. Joten senkään takia en ole ottanut siitä selvää. Se kuitenkin tilataan etukäteen, tietystä taksifirmasta.

9. Peseekö lentoemännät itse virkapukunsa?

pesulaan menee.. paidat tietty pesen itse, helpompaa

10. Suunnilleen miten monta lentoa on viikossa? entä vapaapäiviä?

sen verran epäsäännöllistä etten tarkkaa lukua pysty antamaan, Itse lennän pitkiä lentoja, jollon työpäivät ovat pääsääntöisesti 12-14 tuntia, joten ihan mukavasti (verrattaen edelliseen ammattiin) sitä vapaata jää, ainakin omasta mielestä, joku toinen tietenkin saattaa olla erimieltä. Päivystystä on aika paljon myös. Sääntönä kuitenkin on että 10 vapaapäivää pitää olla, ja ne nimenomaan täällä suomessa.

Lentoemon työ siellä koneessa on asiakkaan näkökulmasta katsottuna sitä kahvin kaatelua ja muuta tarjoilua, on se toki sitäkin. Mutta me olemme koneessa ensisijaiseti turvallisuuden takia!! jokaisella yhtiöllä on omat tiukat ja tarkat prosedyyrinsa joita noudataan tiukasti! Omaa manuaalia on hyvä lukea silloin tällööin, tiedot tentataan kerran vuodessa. Itse koulutksessa käydään läpi näitä turvallisuus asioita, ei niinkään niitä asoita mitä asiakas näkee meidän koneessa tekevän, eli tarjoilemassa, myymässä jne jne, ainakin omalla kurssilla oli vain yksi päivä jollon käytiin läpi pelkkää serviisiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      26
      2778
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2312
    3. 148
      2264
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2190
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1802
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1662
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      98
      1597
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      298
      1485
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1419
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1418
    Aihe