Elikkäs olisi tarkoituksena ostaa akustinen kitara. En ole ennen soittanut kitaralla ja opettelisin kotona eli en aio ottaa tunteja. Sähköbassosta kokemuksesta on vuosi.
Todennäköisesti hankin teräskielisen. Mutta onko se liian vaativa aloittelijalle? Koska yleensähän suositellaan nylon kielistä. Tosin kuuntelen rockia ja poppia enimmäkseen. Ja millainen teräskielinen kannattaisi hankkia?
Ja onko mitään muuta huomioitavaa ostaessa kitaraa? Kiitos jo etukäteen neuvoista :)
Neuvoja akustisen kitaran ostajalle?
13
3718
Vastaukset
- mika2
No tietämättä minkälaisella budjetilla olet liikkeellä, niin sanoisin että teräskielinen käy aivan yhtä hyvin aloittelijalle kuin nylonkielinenkin. Akustinen kitara on siinä mielessä erikoinen otus, että ei ole ihan yksiselitteistä määritellä mikä on hyvä tai huono. Selkeyden vuoksi voinemme keskittyä tasakantisiin C&W kitaroihin ja ohittaa sovinnolla orkesterikitarat, dobrot, gybsyswingkitarat, etc. tyypit.
Akustisessa kitarassa se kitaran rakenne ja metriaalit ovat ihan kaikki kaikessa ja itse suosittelen, että ainakin kansi pitäisi olla kokopuuta (kuusi ja seetri lienevät yleisimmät materiaalit). Reilulla viidellä sadalla alkaa saamaan jo kokopuisia malleja ja ylärajaa hinnan puolesta ei taida edes olla. Kokonaan puusta tehty kitara on tavallisesti sointinsa puolesta elävämpi ja herkempi joskin herkkyyteen vaikuttaa muukin rakenne. Kun musiikkikaupassa vertailet kitaroita niin herkän kokopuisen soittimen tunnistaa helposti hintalapun lisäksi sen painosta eli ne ovat huomattavan keveitä varsinkin laminaattisoittimiin verrattuna. Herkkä puusoitin on myös paljon oikukkaampi kuin esim. osittain laminoitu soitin. Oikukkuus tulee esille tietenkin herkkyytenä ilmankosteuden muutoksille elä sellainen soitin vaatii vähän vaivannäköä säilytyksen osalta (laukussa talvella kostuttimen kanssa ja kosteusmittarin ostot kotiin suotavaa).
Itse karsastan elektroakustisia soittimia ja yleensä ottaen sille on syytä olla jokin selvä tarkoitus kun sellaisen hankkii, koska elektroakustinen on poikkeuksetta akustisesti huonompi kuin oikea akustinen. Silti suosittelen aloittelijaa tutustumaan Ovation IDEA akustiseen, joka on elektroakustinen ruondback kitara jopa kirotulla soololovella. Siinä on kuitenkin aloittelijan näkökulmasta mielenkiintoisia ominaisuuksia. Ensinnäkin viritysmittari, mahdollisuus nauhoittaa ja toistaa soittoa, liitäntä korvakuulokkeilee etc. tekee siitä monipuolisen harjoittelukaverin. Vaikka soinnillisesti selvästi häviääkin oikealle akustiselle soittimelle, niin siinä on kokopuinen kansi ja se soi ihan kohtuullisesti (mielestäni esim. Yamahan APX sarja jää kakkoseksi tai ainakin ne halvimmat mallit). Siinä on jotakin keinokuitua se tausta ja uskon sen olevan käytön ja säilyttämisen suhteen varsin huoleton peli varsinkin kokopuiseen soittimeen verrattuna. Sen soittotuntuma on myös miellyttävä. Muuten sanoisin elektroakkareista, että unohda koko juttu.
Sitten nämä ihan akustiset kitarat. Yamaha on tullut tunnetuksi tekemällä kestäviä ja luotettavia soittimia. Yamaha akustiset budjettiluokassa eivät ole mitään kovin hienostelevan herkkiä tai hauraita, mutta ne soivat pääsääntöisesti hyvin ja ovat kestäviä. Mielestäni aloittelijalle on varteenotettava vaihtoehto esim. LL6 malli, jossa on käsin sovitettu kansirimoitus (seikka joka vaikuttaa sointiin ihan oikeasti) kokpuinen kansi ja sivut ja pohja ruusupuulaminaattia. Siinä on soinnissa kokopuusoittimen voimaa ja herkkyyttä, mutta osittain laminaattirakenteisena se on oletettavasti hiukan puusoitinta vakaampi.
Jos tarkoituksesi on selvitä budjettiluokassa, niin Yamaha F ja FG sarjan kitarat ovat paljon keränneet kiitosta. Ibanez on myös tutustumisen arvoinen valmistaja. Itse suosittelen näistä kaikkein edullisimmista kitaroista tutustumaan Samick taj2 tai D5 malleihin, jotka ovat puukantisia ja hyvä sointisia.
Teräskielisissä kannattaa kiinnittää huomiota vielä siihen kopan muotoon, jolla on hiukan merkitystä sointiin ja soitettavuuteen. Tavallisin koppatyyppi lienee Dreadnought ja lyhyesti D-koppa, jonka tunnistaa loivemmista kurveistaan. D-koppaisen kitaran sointi on syvän voimakas ja alapäässä on botnea. Sitä käytetäänkin paljon säestämiseen, varsinkin ainoana soittimena koska sen ääni on täyteläinen. Se soveltuu myös näppäilysoittoon ja olen nähnyt sillä vedettävän ihan fingerstylejuttuja, vaikka siihen hommaan pienemmät ja kurvikkaammat kopat ovat suositumpia, joissa ääni on keskialuevoittoisempi, mutta ääni on voimakkuudeltaan paremmin tasapainossa koko äänialalta. Niin ja tietenkin Jumbokopat ovat kurvikkaita, mutta isompia vielä kuin D-kopat ja niissä on myös botnekas alapää ja käytetään paljon säestämiseen. En nyt ala koko koppien kirjoa käymään läpi, mutta mieti vähän että minkätyyppiseen soitantaan kitaraa hommaat ja valitse koppatyyppi sen mukaan. Itse suosittelisin D-koppaa yleiskäyttöisimmäksi tyypiksi ja niitä myös kaupan hyllyt notkuu.
No toivottavasti tästä oli jotain hyötyä. Jos kysyt täsmällisemmin niin voin yrittää vastata:-)- soittelija098dfoidnf
Ihan hyviä juttuja ja asiallista kirjoitusta mutta yhteen pieni kommentti:
You wrote "Itse karsastan elektroakustisia soittimia ja yleensä ottaen sille on syytä olla jokin selvä tarkoitus kun sellaisen hankkii, koska elektroakustinen on poikkeuksetta akustisesti huonompi kuin oikea akustinen."
Kommenttini: Ei tuo ihan täysin kyllä pidä paikkaansa eli elektroakustinen ei "poikkeuksetta" ole akustisesti huonompi kuin oikea akustinen ja nyt pitää erottaa se tosiasia, että mikä on oikea akustinen eli kyllä niissä oikeissa akustisissa on myö elektroniikkaa kuten vaikkapa Taylor 615 ja joka soi kyllä pirun hyvin akustisesti ilman elektroniikkaakin ja vaikka siinä on soololovi niin se on oikeasti akustinen, täys puuta ja vieläpä valikoitua sellaista.
Monet ns. kalliimmat akustiset tänä päivänä kantavat mukanaan elektroniikkaa, ovat käsintehtyjä pitkälle ja vaikka niissä on soololovi niin soivat hyvin paljon paremmin kuin ns. perinteiset akustiset ilman soololovea ja elektroniikkaa.
Esimerkkejä näistä on Taylorin mallistot vaikkapa 400 sarjasta ylöspäin, Breedloven mallistosta vaikkapa hintaluokaltaan 600 ylöspäin, Breedloven malliston useampi, puhumattakaan esim. Martinin grand auditorium kopalla varustetusta elektroakkarista soololovella.
Asia ei ole niin yksiselitteinen ja suora kun puhutaan kitaroista, sen soivia ominaisuuksia on sen verran paljon että niistä on kirjoitettu kirjoja, yksistään esim. soololovi ei tapa kitaran hyvää sointia vaikka monet niin väittää eikä myöskään merkitse sitä, että ääni olisi parempi ilman sitä. Tähän kun yhdistetään vielä se tosiasia, että myöskään se elektroniikka ei tapa sitä soundia tai myöskään huononna sitä soundia.
Näkökantoja on tietysti monta tässä asiassa ja tämä on minun mielipiteeni ja faktani, mikä ei välttämättä ole toisille edes faktaa :-)
Hyvää kirjoitusta Mika vaikka tässä tulikin sepustettua tuon elektroakustisen versus akustisen tiimoilta. - mika2
soittelija098dfoidnf kirjoitti:
Ihan hyviä juttuja ja asiallista kirjoitusta mutta yhteen pieni kommentti:
You wrote "Itse karsastan elektroakustisia soittimia ja yleensä ottaen sille on syytä olla jokin selvä tarkoitus kun sellaisen hankkii, koska elektroakustinen on poikkeuksetta akustisesti huonompi kuin oikea akustinen."
Kommenttini: Ei tuo ihan täysin kyllä pidä paikkaansa eli elektroakustinen ei "poikkeuksetta" ole akustisesti huonompi kuin oikea akustinen ja nyt pitää erottaa se tosiasia, että mikä on oikea akustinen eli kyllä niissä oikeissa akustisissa on myö elektroniikkaa kuten vaikkapa Taylor 615 ja joka soi kyllä pirun hyvin akustisesti ilman elektroniikkaakin ja vaikka siinä on soololovi niin se on oikeasti akustinen, täys puuta ja vieläpä valikoitua sellaista.
Monet ns. kalliimmat akustiset tänä päivänä kantavat mukanaan elektroniikkaa, ovat käsintehtyjä pitkälle ja vaikka niissä on soololovi niin soivat hyvin paljon paremmin kuin ns. perinteiset akustiset ilman soololovea ja elektroniikkaa.
Esimerkkejä näistä on Taylorin mallistot vaikkapa 400 sarjasta ylöspäin, Breedloven mallistosta vaikkapa hintaluokaltaan 600 ylöspäin, Breedloven malliston useampi, puhumattakaan esim. Martinin grand auditorium kopalla varustetusta elektroakkarista soololovella.
Asia ei ole niin yksiselitteinen ja suora kun puhutaan kitaroista, sen soivia ominaisuuksia on sen verran paljon että niistä on kirjoitettu kirjoja, yksistään esim. soololovi ei tapa kitaran hyvää sointia vaikka monet niin väittää eikä myöskään merkitse sitä, että ääni olisi parempi ilman sitä. Tähän kun yhdistetään vielä se tosiasia, että myöskään se elektroniikka ei tapa sitä soundia tai myöskään huononna sitä soundia.
Näkökantoja on tietysti monta tässä asiassa ja tämä on minun mielipiteeni ja faktani, mikä ei välttämättä ole toisille edes faktaa :-)
Hyvää kirjoitusta Mika vaikka tässä tulikin sepustettua tuon elektroakustisen versus akustisen tiimoilta.Olet tietenkin oikeassa. Kirjoitin tietenkin liian kärkkäästi ja yksioikoisesti. Tarkoitin sillä "poikkeuksetta" kommentilla sitä, että jos kitaran kylkeen tehdään reikä esivahvistinta varten, se kitara soi huonommin kuin jos sitä reikää ei olisi, mutta kuten sanoit asia ei ole ihan niin yksinkertainen. Ensinnäkin se elektroniikka voidaan asentaa ilman mitään ylimääräisiä reikiä jolloin akustinen sointi ei muutu. Toisaalta parhaissa kitaroissa se reikä on voitu suunnitella osaksi kitaran akustista systeemiä jolloin se ei välttämättä huononna sitä sointia ainakaan olennaisesti.
Monet maailman parhaat käyttävät elektroakustisia kitaroita ja minun on ihan turha piipittää, että esim. Adam Rafferty tai vaikka Tommy Emmanuelle soittaisivat huonoilla kitaroilla...... ei ne soita;-).
Oma kritiikkini lähtee siitä, että elektroakustisten maailma on jo astetta mutkallisempi kuin akustisten kitaroiden ja siksi olisi hyvä perehtyä asiaan ja miettiä sitä että tarvitseeko sitä elektroniikkaa ihan oikeasti. Kyllähän laadukas kitaran elektroniikka pelkästään (mikki esivahvistin) voi maksaa hyvän akustisen kitaran verran. Toisaalta mielestäni on ainakin kahdenlaisia elektroakustisia kitaroita. Sellaisia joissa lähinnä akustinen kitara on mikitetty ja sitten sellaisia jotka lähtökohtaisesti on suunniteltu soitettavaksi sähköiseksi. Jälkimmäisistä voisi mainita esimerkiksi Ibanezin EW sarjan elektroakkarit, jotka ovat vaimeita, velttoja ja elottomia akustisesti, mutta sähköisesti erittäinkin käyttökelpoisia. Tai Yamahan APX sarjan ne litteät mallit, jotka ovat akustiselta soinniltaan hyvinkin laatikkomaisia ja ilmiselvästi suunniteltu, että esivahvistimen eq:sa ne soinnin puutteet voidaan korjata.
Eli oikeassa olet ja kiitos että korjasit. Tuo soololoven soundia huonontava vaikutus on aika uskon asia minulla joka perustuu lähinnä yhteen testiin jossa kokeilin Codin 5th avenue kitaroita rinnakkain, joissa toisessa oli mikit ja soololovi ja toisessa ei ollut mikkejä eikä soololovea. Tässä testissä ero soololovettoman ja mikittömän version eduksi soinnissa oli suorastaan hätkähdyttävä, mutta toisaalta kanteen tehty reikä mikrofonille vaikuttaa olennaisesti sointiin joten ei tuokaan pelkästään soololovesta johtunut. Eli ei tässä nyt niin valtavan syvällä kokemuksen rintaäänellä tällä taholla puhuta. Ehkä halusin vain yksinkertaistaa asiaa aloittelijalle.
- sottskjfljsdfm oi
- Ei teräskielinen ole liian vaativa aloittajalle (olethan soittanu jo bassoakin vuoden)
Nylonkielinen on alussa hellempi sormille mutta kyllä niihin teräskieliin sormet tottuu, parempi on hankkia sen mukaan kummasta tykkää ja unohdtaa tuntuuko sormissa (ainahan se alussa voi sormissa tuntua sehän on selvä).
- Jos et tarvi kitaralle vahvistusta eli sen omaa elektroniikkaa niin älä osta koska sitten sillä rahalla saapi kitaran muita ominaisuuksia enempi kuten mahdolisesti kunnon kokopuu-kannet mikä vaikuttaa sointiin. Eli mieti tätä, haluatko kitaran ns. elektroakustisena vai et.
- Hanki sellainen kitara joka sun käsiisi sopii ja jonka soinnista tykkäät, vähän paha sanoa muuten minkälainen sun pitäisi hankkia, eikö ole selvää että käsiisi sopiva ja korvia hivelevä soundiltaan, jos jotain mieti niin haluatko soololovella vai et sen kopan muodon, koska soololovi toki helpottaa sitten 12 välistä ylöspäin sitä otelaudalta soittamista.
- Mieti kopan kokoa ja sointia, jumbo koppanen hieman korostanee bassopuolta mutta tämäkin on sitten kitaran muistakin jutuista kiinni kuin koosta eli mm. käytetyistä puista ym.
- Itse tykkään kitaroista jotka taipuvat soundillisesti hyvin niin pleku kuin näppäinsoittamiseen sekä soolo - tai komppaamiseen eli jokapaikan höylä on kivempi työkaluana, toki noilla kaikilla voi soittaa millä tyylillä tahansa mutta jotkut kitarat toimivat paremmin komppisoittimena jne.
toivottavasti löydät mieleisesi kitaran. - Kotikäyttöön
riittää pienempikin kitara.Sellaista on paljon helpompi soittaa ,varsinkin istuen. Kun menet liikkeeseen kokeilemaan kitaroita huomaat kyllä eron. Kotioloissa ei suurta äänenvoimakkuutta tarvita ja julkisissa esiintymisissä käytetään kuitenkin vahvistimia.
"Mieleiseni teräskielinen kitara on herkkä, kevyt soitin, joka soi sävykkäästi jo pienellä volyymilla. Alukkeissa on banjomaista sähäkkyyttä. Diskantti on monipuolinen ja voimakas eikä yletön basso sotke tasapainoa."
"Jos vaakakupeissa olisivat sävykkyys ja äänenvoimakkuus, valintani olisi sävyt. Tosin kevyesti rakennetuissa soittimissa ääntäkin kyllä löytyy."
http://www.jasesoi.fi/mallisto/teraskieliset-kitarat
Lopuksi näyte 000-kokoisen kitaran äänestä:
http://www.youtube.com/watch?v=KNuwJbgnkIE - moro
osaisiko joku viisaampana sanoa, kuinka välttämätön ilmankostutin on? pitääkö sellainen hankkia jos akustisen haluaa hankkia? ja jos ostaa akustinsen joka maksaa n. 100-200€, käykö siihen sellainen kangaskantolaukku? tarviiko sen olla sellainen kovamalli? itse tykkäisin enemmänkin tuosta kangasmallista
- mika2
No sehän riippuu tietenkin minkälaisessa ilmankosteudessa sitä käyttää. Ilmankostutin on kallis hankinta eikä todellakaan välttämätön. Itselläni on laiminaattiakustiset kestäneet ongelmitta, mutta se riippuu täysin minkälainen se asunnon normaali ilman kosteus on. Motonetistä saa kympillä kosteusmittarin, joka ei ehkä ole kovin tarkka, mutta riittävän suuntaa antava. Talvellahan se ilma tuppaa kuivumaan ja sanoisin, että jos kosteus painuu alle neljänkymmenen prosentin on syytä harkita kosteuttamista. Kosteuttamisen voi hoitaa kitaran kaikukoppaan tai kitarakoteloon laitettavalla kostuttimella, joita saa ostaa kympillä tai parilla, tai sitten sellaisen voi askarrella itse vaikkapa puutarhaletkun pätkästä tms. Laminaattikitaroiden kopat ei minun kokemuksen mukaan paukahtele halki puusoitinten tapaan, mutta kaula voi niissäkin kärsiä tai oikeastaan otelaudan kutistuminen voi johtaa nauhojen törröttämiseen. Kovakotelo on parempi, mutta kyllähän sitä voi kitaraa pussisakin säilyttää oman maun mukkaan tämä.
- Soittaja9wer0jw0evu
Jos on halpa kitara jossa ei kokopuukanta tai pohjaa/sivuja niin se ei niin paljoa elä eikä pahemmin halkeile.
Eli halpaan ei välttämättä kannata lähteä kostutinta hankkimaan, tosin ei siinä mitään häviä pahasti jos hankkii 10-20 euron kostuttimen.
Kuitenkin pitää muistaa, että paras paikka kostuttaa on kitaran kovalaukku, kostutinmadolla kun ei seinätelineessä tai pehmeässä laukussa toimivuus ole sama kuin kovalaukussa (tosin kandeeko hankkia 100-200 kitaraan kovalaukku hintaan 50- 110 euroa niin jokainen voi ite päätellä).
Tuo mitä Mika sanoi, että "on kalis hankinta" niin vähän helähti korvaan tarkoitan tällä nyt sitä, että jos on vaikka 2000 akustinen kokpuinen laatukitara niin sille kannattaa varmuudeksi se kostutin hankkia, koska kyllä se voi paljon kalliimmaksi käydä jos kokopuisen monen tonnin laatukitaran kansi halkeaa, talla vetää vinoon/tulee vauriota jne. niin sellaisen korjaaminen maksaa jo sitten huomattavasti enempi kuin 20 euroa joten tämä kalleus kyllä pitää suhteuttaa siithen kitaran laatuun/hintaan (mutta varmaanki MIka tarkoitti juurikin näitä halvan hintaluokan akustisia).
Muutama oma akustinen on juurikin näitä parin-kolmen tonnin vehkeitä ja kyllä mä ne varmuudeksi kostutan ettei tule ikäviä yllätyksiä. Ei kannata siis ottaa riskia noissa kalliimmissa vehkeissä ja varsinkaan jos ne on enempi tai vähempi työkaluja ;-)
Kostuttimia on muutamia erillaisia kuten se kostutinmato, joka on ihan jees ja kun muistaa että laukussa kitarankostutus, seinätelineessä se madon kosteus tulee siitä aukosta huoneilmaan eli kostuttaa ns. sitten vaikkapa 30- 100 m2 huoneistoa eli ei aja asiaansa, laukussa se kosteusteutettava alue on siis pienempi.
Sitten on sellainen jolla peitetään se kitaran kaikukopan aukko ja kostutetaan koppa sisältä, tämä ei ole pidemmän päälle niin hirmu hyvä koska tällä tavoin kitara voi kostua sieltä sisältä liikaa ja myös ns. kitaran elektroniikka ajanmuota hapettua nopeammin kun kosteutta on liiaksi.
Kosteusmittarit maksaa ja ne kannattaa aina hankita siten, että joko itse calibroi tai että niissä on calibrointimittaus tehty ja papru siitä.
Jos helpolla haluaa hyvää niin Planet Wavesin Humidi Pak on varsin hyvä ja toimiva koska itsessään se osaa ns. "mittaa kosteutta" ja säädellä toimintaansa eli pitää sen kitaran siin ä 40-45% kosteudessa kun se kitara on laukussaan, tämäkään ei siis toimi jos kitara on seinällä vaan se pitää olla laukussa.
Paras paikka säilytykseen on se kitaranlaukku jokatapauksessa jos sellainen on.
Jos ei ole kitara laukkua niin joku suljettu vastaavanlainen paikka on ihan hyvä.
Mutta joo, jos kitara on laminaattia/faneria niin ehkeis se kosteutus ole välttämätöntä ja jos se on vain harrastusväline.
Yksi tärkeä on myös se, että kotona missä kitara on on se sisäkosteus oikeanlainen ja tämä vähentää kitaran kosteutuksen tarvetta.
Kitaraa ei myöskään kannata säilyttää katonrajassa seinällä ja vetoisessä paikkaa koska lämpötila on korkeampi ylempänä ja veto tekee kämppään sitä kuivuuttakin varsinkin jos on ns. ilmastointi (kuten uusien kämppien koneellinen poisto)
Jos säilytät kitaraa seinätelineessä niin sellainen silmien korkeus on täysin riittävä, paras säilytys on laukussa, mutta eihän sitä kaikilla ole.
Voi kämpässä käyttää myös tottakait ilmankostutinta kuhan valitsee sen viisaasti. - Minä vaan
mika2 kirjoitti:
No sehän riippuu tietenkin minkälaisessa ilmankosteudessa sitä käyttää. Ilmankostutin on kallis hankinta eikä todellakaan välttämätön. Itselläni on laiminaattiakustiset kestäneet ongelmitta, mutta se riippuu täysin minkälainen se asunnon normaali ilman kosteus on. Motonetistä saa kympillä kosteusmittarin, joka ei ehkä ole kovin tarkka, mutta riittävän suuntaa antava. Talvellahan se ilma tuppaa kuivumaan ja sanoisin, että jos kosteus painuu alle neljänkymmenen prosentin on syytä harkita kosteuttamista. Kosteuttamisen voi hoitaa kitaran kaikukoppaan tai kitarakoteloon laitettavalla kostuttimella, joita saa ostaa kympillä tai parilla, tai sitten sellaisen voi askarrella itse vaikkapa puutarhaletkun pätkästä tms. Laminaattikitaroiden kopat ei minun kokemuksen mukaan paukahtele halki puusoitinten tapaan, mutta kaula voi niissäkin kärsiä tai oikeastaan otelaudan kutistuminen voi johtaa nauhojen törröttämiseen. Kovakotelo on parempi, mutta kyllähän sitä voi kitaraa pussisakin säilyttää oman maun mukkaan tämä.
Ei todellakaan ole kallis hankinta koska nehän ovat sellaisia "kiekkoja" jotka asetetaan aukon kohdalle ja maksaa sellaise 20€
- Bass -96
Oolen nyt harkinnut aika pitkälle waldenin d350. onko kokemusta tästä kitarasta? tai ylipäätänsä waldenin kitarasta. kannattaako ostaa ekaksi kitaraksi? Kävin kokeilemassa kaupassa ja soi oikein mukavasti (ainakin minun korvaan) ja istu sopivasti käteen. :)
- Vähän asiaa, mutta..
Ei ole kokemusta, mutta käteen sopiva ja miellyttävä kitara sen pitääkin olla. Mutta kokeile silti sitä viritysmittarilla: Että kieli soi samalla taajuudella (tai äänellä, siis esim. E) vapaana eli painamatta miltään nauhalta, ja sitten samoin oktaavia ylempää, eli 12 nauhalta, joka kielellä.
ps. Aloittelijoiden yleisin virhe on painaa kieliä liian kovaa nauhoja vasten, koska sormien hallinta ei ole vielä kohdallaan, ja sitä pyritään korvaamaan voimalla. Kannattaa heti alkuun opetella painamaan kieliä niin kevyesti, että ne just ja just soivat puhtaasti. Tästä on automaattinen seuraus nopeus ja sormien hallinta tarkkuus. Samalla plektrakäsi oppii kevyen tatsin, ja siihenkin tarkkuutta, josta on suuri hyöty myöhemmin.
Oikeastaan kitaran kielillä ei ole väliä onko nylon- vai teräskielet. Jos soitat rokkia suosittelen teräskieliä. Kitaraa hommattaessa kannattaa valita se joka parhaiten käteen käy.
- Setä1957
Jaa-a, muistan, kun murkkuna joskus miljoonan vuotta sitten kiinnostuin kitaransoitosta. Joo, sitten piti hankkia sellainen, millä pääsisi soittelemaan. Asuin tuohon aikaan Pöhlöperällä korpikuusien varjostamana keskellä ei-mitään. Kinusin tuttavaperheen isää tuomaan jonkinkaltaisen sieltä Suuresta ja Mahtavasta käydessään Leningradissa. Sieltä tulikin: aivan hirveä neuvostovalmisteinen GOST-standardin mukainen "kitarankuvatus". (Ukkeli osti paljolla rahalla mieluummin viinaa kuin että olisi katsonut vähän tarkemmin mitä tuli ostetuksi, jysäri taisi olla päällä...) No, ei auttanut, sillä tuli ensimmäiset soinnut opeteltua. Sitten kun keksin vaihtaa siihen aatteen miehen tekeleeseen nailonkielet, niin johan alkoi laulu. Kaulan säätöruuvissa ei ollut stopparia, joten lievät venytykset onnistuivat kaulasta taaksepäin vetämällä: sai nimen "Vibrakaula"! Päästyäni kokeilemaan koulukaverin 12-kielistä (mistä lienee hankkinutkin...?), niin koin valaistumisen: 12-kielinen se olla piti! Siitä lähtien olen paikannut "heikkoa" itsetuntoani 12-kielisellä. Kotiin palattuani vanha "Vibrakaula" oli kuin nyrkinisku silmään. Sen kohtaloksi sitten tuli toimia saunan kiukaassa sytykkeenä... Tämä eräänä kertomuksena siitä, mitä joskus vuonna yks ja kaks eräälle sedälle oikein tapahtui. Monella muulla lienee samoin oma tarinansa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3237678Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771866
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161402- 1121297
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91261Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j581196Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901029