Olen koulutyössäni vähän perehtynyt Saksan kulttuuriin ja saksalaisten tapoihin. Nyt haluaisin uteliaisuuttani kuulla, että minkälaisia mielikuvia teillä on saksalaisista? Esimerkiksi, että saksalaiset ovat "supervirallisia" ja käyvät kellon mukaan. Tai te, jotka olette maassa käyneet tai saksalaisia tunteneet, missä tilanteissa huomasitte eroa?
Hassutkin ajatukset ovat tervetulleita! Kunhan huomaat mainita, onko kyse mielipiteestä vai todetusta havainnosta :).
Saksalaisten tavat ja stereotypia?
4
1334
Vastaukset
- Ms.Tilly
Ja pahoitteluni, huomasin nyt vasta että viesti olikin loikannut väärälle palstalle!
- saksalaisista
Ainoa ero tulee siinä että saksa on sivistysmaa, toisin kuin suomi. Ja käyttäytyvät sivistyneemmin ja kohteliaammin.
Kuitenkin, saksalaiset ovat paljon "rennompia" kuin ranskalaiset, eli niiden seurassa on mukavampi olla. Eivät ole hienopieruja, mutta kuitenkin ystävällisiä, muut huomioon ottavia, ja kohteliaita.
Kun tyypillinen suomalainen menee saksaan, ensimmäisenä huomio kiinnittyy siihen että ajatellaan muitakin kuin itseä, ja käyttäydytään kohteliaasti.
Pärjää hyvin ihan normaalijärjellä, ei tarvi opetella mitään rituaaleja. Supervirallisuus ei ole totta, vaan on ihan kohteliasta teititellä esim. asiakaspalvelutilanteissa, ja lapset ja vanhempia henkilöitä, jne. Mikä on omastakin mielestäni miellyttävämpää kuin junttimainen liika-tuttavallinen suomalainen sinuttelu. - ausbeimitnach
Huomasin eron heti kadulla, kun lähdin hotellista aamulla työmatka-aikaan. Koska jalkakäytävä oli kapea eikä minulla ollut kiirettä, annoin tietä ihmisille. Kiireestä huolimatta jokainen kiitti reippaasti "Danke Schön!", ja minä vastasin "Bitte". Tämä jäi ensivaikutelmaksi saksankielisestä kulttuurista, se oli niin erilaista kuin Suomessa että suorastaan hätkähdin. Suomessa jokainen olisi keskittynyt omaan menemiseensä eikä tuollaisesta olisi kiitetty. En tiedä voiko yleistää - ei ollut suurkaupunki.
- kklloopp
Olen jonkun verran työskennellyt matkailualalla ja ollut palvelutehtävissä saksalaisille kuin myös matkustannut muutama kerran Saksassa. Niinpä mielikuvani heistä on myönteinen. Sen, mitä tilaavat myös maksavat ja arvostavat suomalaista luontoa. Palveltavina helppoja ja asiallisia. Ja taas Saksassa majoituspaikat siistejä, palvelutilanteissa osaavia ja monipuolisia. Tosin Berliinissä käydessä huomasin itäpuolella kasvaneissa jonkinlaista "yhteiskunta huolehtii"-asennetta.
Saksalaiset joulumarkkinat ovat erityisen mukavat!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145895Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324007- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182966Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2502017Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881984- 1421771
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421743Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881549