Kylään saapumisaika, vähän "myöhässä"kö paras?

kuis on????

Olen lukenut joskus tosi kauan sitten Hyvän käytöksen kirjasta, että on fiksua ja ihan jopa suositeltavaa tulla hiukan myöhemmin kylään kuin mitä on kutsuttu. Paras aika on kirjan mukaan n. 15 minuuttia jälkeen kutsutun ajan.

Jos tulee 25 tai yli minuuttia myöhässä, on se taas epäkohteliasta, samoin kuin tulo ennen kutsuttua aikaa tai täsmälleen.

Mielipiteitä / tietoa tästä? Onko paras aika saapua kylään esim. 10-15 minuuttia yli kutsutun ajan?

38

4181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zzxxcc

      "Akateeminen vartti" on mielestäni "pötyä" - eli saapuminen kutsuttuna aikana - tai esteen / viivästyksen tullessa ilmoitus kyseisestä asiasta. Ilmoitus ainakin silloin jos myöhästyy yli 5 (- 10) min ;) Kaikkea toki voi sattua, eikä se aina vättämättä ole "oma syy" - esim. bussi voi olla myöhässä tms... Nykyisellä kännykkäkaudella ilmoittaminen tuskin lienee "ylivoimaista" - ainakan useimmiten... Tämä on siis oma näkemykseni ;)

      Ajatellaanpa asiaa vaikka sitten että olet tehnyt treffit kaverisi kanssa paikassa x klo y - mutta hän saapuukin 15 min (tai vaikka 20 tai 30 min) myöhemmin kuin on ollut sovittu aika. Tuntuisiko kivalta / tulisiko hermostuminen / mitkä olisi tunteet odotellessa? ;) Tai mitä siitä tulisi jos kaikki työläiset / koululaiset menisi töihin / kouluun "kun nyt sattuu huvittamaan"..., eli jos työ / koulu tai vaikkapa joku tilaisuus pitäisi alkaa esim. klo 8 - ja sitten porukkaa olisikin paikalla vasta 8.15 - 8.25; olisiko kivaa - ajattelepa vaikka että kaupan pitäisi aueta klo 8 ja olisit nälissäsi ja menossa esim. kouluun - ja työntekijä tulisikin ja avaisi sen kaupan esim. 8.30... Tuskin olisi kovin kivaa..., eikä yhteiskuntakaan välttämättä pyörisi kovin hyvin... ;)

      • Sharp like a knife

        Aloittaja kyseli kyläänsaapumsajasta, ei treffeistä, eikä työhönmenoajasta!!

        Hieman tarkkuutta, pliis!!


    • näinon

      "Tietoa" tällaisesta ei tietenkään kenelläkään voi olla, sitä kun ei ole laissa säädetty eikä se ole tieteellinen fakta. Mutta mielipiteitä, niitä voi jokaisella olla ja omani on samansuuntainen kuin ekan vastaajan.

      Jos haluat nimenomaan kysyä, mikä on fiksua, niin se on silloin kuin on kutsuttu. Hiukan porrastettu saapuminen sopii vasta todella ison luokan pippaloihin, joissa joka tapauksessa kättelyjonoissa tulee ruuhkaa. Mutta jotain tiettyä aikaa, esim. "saavun varttin myöhässä" ei silloinkaan kannata suosia, vaan mahdollisimman lähellä ilmoitettua aikaa.

      Jos taas puhut ihan tavallisten ihmisten illanistujaisista, ruokakutsuista, niin silloin kutsujan esittämä aika on se, jota pyritään noudattamaan. Jopa siihen mittaan, että jos tiedät, että bussisi kulkee niin, että ehdit esim. vasta 5-10 minuuttia kyseisen ajankohdan jälkeen, senkin voi mainita kutsujalle samalla, kun kiittää kutsusta ja ilmoittaa pääsevänsä saapumaan.

      Ennen kutsuttua aikaa ei tosiaankaan kannata mennä, koska isäntäväellä voi olla viimehetken härdelli pahimmillaan, jotta sitten voi oikeaan aikaan avata oven hymyillen kuin maailmassa ei muuta olisikaan kuin aikaa... Mutta jos tarkoituksella pyrit menemään esim. vartin myöhässä, se on sama kuin sanoa "katsokaa, minä - se tärkein vieras - saavuin nyt, huomasivatko kaikki". Se on epäkohteliasta.

      • Jämpti

        Komppaan.
        Jos vieraat tulee vartin myöhässä minä emäntänä oisin jo joutunut tsekkaamaan kellon ja kalenterin siitä oli se nyt tälle päivälle sovittu.
        Yksinomaan ruokien ajoittaminen voi romuttua vartin takia.

        Nämä patologiset myöhästyjät ovat pain in the ass- siinä vesittyy tunnelma jo valmiiksi ja kyläänkutsujalle tunne että asiaa väheksytän.
        Ja kaikista pahimpia ne ylimieliköt jotka eivät vaivaudu tulemaan ollenkaan, niitäkin ikävä kyllä on. Tosin toista kutsua heille ei sitten koskaan tulekkaan.

        Minusta se sovittu kellonaika on melko "sharp", ei ennen eikä jälkeen. Tai jos tulee muutosta aikatauluun niin vähintä mitä voi tehdä on ilmoittaa asiasta. Ihan kunnioituksesta isäntiä/emäntiä kohtaan. Jos myöhästyminen johtuu auton hajoamisesta, lumimyrskystä, lapsen lähtökiukuttelusta, se on ihan ymmärrettävää, mutta jos huvikseen sitä harrastaa niin osittaa aika huonoa makua.

        Eihän kutsujakaan huvikseen seisota vieraita varttia oven takana....


      • kockman
        Jämpti kirjoitti:

        Komppaan.
        Jos vieraat tulee vartin myöhässä minä emäntänä oisin jo joutunut tsekkaamaan kellon ja kalenterin siitä oli se nyt tälle päivälle sovittu.
        Yksinomaan ruokien ajoittaminen voi romuttua vartin takia.

        Nämä patologiset myöhästyjät ovat pain in the ass- siinä vesittyy tunnelma jo valmiiksi ja kyläänkutsujalle tunne että asiaa väheksytän.
        Ja kaikista pahimpia ne ylimieliköt jotka eivät vaivaudu tulemaan ollenkaan, niitäkin ikävä kyllä on. Tosin toista kutsua heille ei sitten koskaan tulekkaan.

        Minusta se sovittu kellonaika on melko "sharp", ei ennen eikä jälkeen. Tai jos tulee muutosta aikatauluun niin vähintä mitä voi tehdä on ilmoittaa asiasta. Ihan kunnioituksesta isäntiä/emäntiä kohtaan. Jos myöhästyminen johtuu auton hajoamisesta, lumimyrskystä, lapsen lähtökiukuttelusta, se on ihan ymmärrettävää, mutta jos huvikseen sitä harrastaa niin osittaa aika huonoa makua.

        Eihän kutsujakaan huvikseen seisota vieraita varttia oven takana....

        Akateeminen vartti on ihan ok. Yleensä kun minulla on vieraita kutsuttuna syömään niin paistan pihvit tai vaikkapa lampaan fileet ei silloin voi ruoka olla esim tasaan klo.19:00 valmis koska joku myöhästyy aina. Kun vieraat saapuvat otetaan drinksut tai lasin aperitiiviä ja jutellaan niitä näitä kunnes kaikki on paikalla. Silloin kockman alkaa paistelee pippuripihvejä jotta ne on just mediumit tai miten kukin haluaa.


      • pihvillä vai ilman
        kockman kirjoitti:

        Akateeminen vartti on ihan ok. Yleensä kun minulla on vieraita kutsuttuna syömään niin paistan pihvit tai vaikkapa lampaan fileet ei silloin voi ruoka olla esim tasaan klo.19:00 valmis koska joku myöhästyy aina. Kun vieraat saapuvat otetaan drinksut tai lasin aperitiiviä ja jutellaan niitä näitä kunnes kaikki on paikalla. Silloin kockman alkaa paistelee pippuripihvejä jotta ne on just mediumit tai miten kukin haluaa.

        Sehän on kiva, jos sinulle sopii, vaikka vieraat myöhästyisivät vähän, tai vähän enemmänkin. Ei siihen kenelläkään varmaan mitään sanomista.

        Mutta jos puhutaan siitä, mikä on yleisesti ottaen kohteliasta isäntäväkeä kohtaan, niin silloin saavutaan kutsuttuna aikana.


      • Drinksut&DrinksutJoo
        kockman kirjoitti:

        Akateeminen vartti on ihan ok. Yleensä kun minulla on vieraita kutsuttuna syömään niin paistan pihvit tai vaikkapa lampaan fileet ei silloin voi ruoka olla esim tasaan klo.19:00 valmis koska joku myöhästyy aina. Kun vieraat saapuvat otetaan drinksut tai lasin aperitiiviä ja jutellaan niitä näitä kunnes kaikki on paikalla. Silloin kockman alkaa paistelee pippuripihvejä jotta ne on just mediumit tai miten kukin haluaa.

        Aikataulu on se taulu joka pitää.Ainahan me voidaan pilkkua ..viilata.Myöhästyvät vieraat...neuvotaan asia?.


    • näin on...

      Liippaa asiaa... eilen odottelin vierasta. Kaikki oli valmista, oli tarkoitus saunoa ja istua iltaa napostellen klo 20 ->.
      20.15 istun keittiön pöydän ääressä ja naputtelen sitä
      20.25 tuijotan ikkunasta , ketään ei näy pihalla
      20.30 soitan äidilleni asian joka piti hoitaa
      20.45 laitan uunin miedolle lämmölle ettei kanafajitakset kypsy liikaa
      21.00 lähden saunaan
      21.15 tulee tekstiviesti; koitin soittaa, mutta olit varattu....
      21.16 nykäisen oven lukkoon, sammutan uunin ja päätän olla kutsumatta (tai hän kyllä kutsui itse itsensä) toista kertaa

    • parilla3

      Kannattaa miettiä millaiseen paikkaan olet menossa ja kunnioittaa ensisijaisesti isäntäväen tapoja ja arvoja.

      Yleensä hyviin tapoihin kuuluisi olla paikalla sovittuna kellonaikana, mutta kuten viestiketjuun jo jokunen vastasi voi isäntäväelläkin olla tapana tuijottaa kelloa suurpiirteisesti ja silloin voi olla jopa kohteliasta myöhästyä. Tosin en tajua, että jos ei välitä ajoista voi kutsuessaan jo samoin tein sanoa odottelevansa vieraita esim. klo 19-20.

      Omien vieraitteni kanssa sovin aina ns. akateemisen vartin, koska koen liian nipottamiseksi pysyä minuuttiaikataulussa. Ja laitan sellaiset tarjoilut, etteivät kärsi myöhästelystä.

      • ihan niin!

        Juuri näin. Jos isäntäväelle sopii, että vieraat saapuvat akateemisen vartin tai lähimmän tunnin kuluessa, voi kutsunkin esittää "siinä klo 18 jälkeen" tai "klo 19 ja 20 välillä". Silloin pelin henki on selvä sekä täsmällisille että tapamyöhästyjille.

        Ja kääntäen, jos kutsu on esitetty täsmälliseen ajankohtaan, kohtelias vieras noudattaa sitä.


    • zzzZzzzzZzzzzzzzzzzZ

      Voiko tässäkin olla jokin ongelma? Jos myöhästyy, niin pitää olla hyvä selitys ja ilmoittaa myöhästymisestä etukäteen. Ärsyttävää odotella jotakin kellotonta. Kertoo mielenkiinnon puutteesta.

    • etuaika on pahin

      Olin kerran vaimoni kanssa järjestänyt ensimmäisen yhteisen asuntomme tupaantuliaiset ja yksi kutsutuista, työkaverini, tuli 15 min etuajassa! Kaiken loppuvalmisteluhässäkän ajan hän istui siinä drinksulasi kourassa ja seurasi vaivautuneena hosumistamme. Samalla kävi mielessä kaverin kärsimystä katsellessa, että ainakaan minä en tule ikinä tulemaan etuajassa kutsuille jonkun kotiin.

    • Tasalta paikalle

      Mielummin vähän yli kuin vähän ennen. Itse olen aika tarkkaan juuri sovittuun aikaan paikalla ja jos olen ennen sovittua aikaa talon pihassa, niin jään sinne pihaan odottelemaan ajan kulumista. Tietyt ihmiset tuntuvat olevan aina myöhässä, joten olen oppinut, että heidän kanssaan tarjoiluja ei kannata valmistella etukäteen tiettyyn ajankohtaan. Tosin kyllähän sitä itsekin on tullut myöhästeltyä.

      Ikävältähän se tuntuu, että aamu-unisena ihmisenä ensin herää aiemmin siivoamaan, käy kaupassa ja valmistaa jotain syötävää. Sitten sitä odottaa että vieras tulisi ajallaan kylään, jotta itsekin pääsisi syömään. Noh, sitten ilmoitetaan, että tullaan yli tunti myöhässä ja itellä on hirveä nälkä ja ruuat siinä vieressä odottamassa. Sitten lopulta kun vieras tulee yli tunnin myöhässä, niin istuu vain puoli tuntia, puhuu vain lapsestaan ja lähtee pois paikalta!! Ei kyllä tunnin siltä, että kauheasti arvostettaisiin.

    • hgjgjh

      Mulla kusee aina aikataulu kun olen jotain järjestämässä ja sen takia on kiva jos vieraat tulee vartin myöhässä. Parilla kaverilla on tosin tapana tulla se puol-tunnin myöhemmin, se ottaa vähän päähän.

    • 15+13

      Kyllä se on sillein että jos sovittu joku aika niin se on silloin just se aika eikä muuta.

      Mikään ei ole raivostuttavampaa kuin jomkun turha odottaminen, oli sitten kyseessä vierailu tai muuta.

      • just*

        Näinhän se on. Myöhästyminen on sama kuin sanoa, että minun ajallani on merkitystä, mutta sinun ajallasi ei ole, ja siksi sinä voit odottaa minua. Myöhästyminen ilman pätevää syytä (matkalle hajonnut auto tms.) on toista ihmistä halveksivaa.


    • ajan henki

      Ei myöhästyminen ole saapumista, vaan myöhästymistä!

    • Etuajassa paha!

      Jos vieras tulee etuajassa se on paha juttu! On tosiaankin ärsyttävää jos valmistelut on vielä menossa ja joku vieras tulee sisään. Toki hän vakuuttaa ettei HÄNTÄ haittaa ollenkaan, tehkää vain rauhassa jutut loppuun. Voin istua täällä olohuoneessa. Ollaanhan me niin tuttuja, ettei teidän mua tarvi arkailla. Grr. Ei tykkää, mut paha siinä on mennä sanomaan mitään. Siinä sitten huudellaan keittiöstä ja väliin makuuhuoneesta ja haeskellaan viime hetken juttuja. Hidastaahan kaikki tuo.

      Jos on pakko tulla etuajassa niin pitää älytä odottaa sitten vaikka pihalla. 15 min myöhässä on ok. Näin siis mun mielestä. Toki jos todella tietää toisen tavat ja sen, että se jo tuntia ennen sovittua pyörittelee siellä odottavana peukaloitaan ja toivoo, että tulisivat nyt edes ajoissa, (että niistä pääsis ajoissa eroonkin) niin toki silloin voi mennä etuajassa. Meitä on nii moneen lähtöön ja osa jää vielä asemallekin.. :-D

      • JK

        Varttitunnin myöhästyminen on ok mutta kohteliasta olisi soittaa ja ilmoittaa viivästysestä


      • Kutsuttu
        JK kirjoitti:

        Varttitunnin myöhästyminen on ok mutta kohteliasta olisi soittaa ja ilmoittaa viivästysestä

        Jos kutsussa kellonaika on se täsmällinen aika saapua.
        Silloin ei ennen kutsun aikaa sopivaa saapua.
        Eikä myöhästyä ajasta ainakaan ilmoittamatta.
        Jos liukuva aika ilmoitettu voi saapua ajan puitteissa esim. Klo 12 - 13.
        Jos taas aika väljempi silloin voi saapua sen puitteissa.


    • kaukaa etelästä

      Tavat riippuvat maasta missä ollaan. Se on toki selvä, että ikinä ei tulla etuajassa. Se on niin kardinaalimoka kuin olla ja voi. Jopa Suomessa, mutta etelämpänä se on tilanne jota isäntäväki ei edes osaa kuvitella tapahtuvan.

      Jos on kyse illallisesta, niin Suomessa on hyvä tulla 0-10 minuuttia kutsuajan jälkeen. Etelämmässä 10 - 20 min, ei missään nimessä tasalta. Ei Suomen ulkopuolella pöytään kuitenkaan heti istuta, vaan ensin otetaan aperitiivit ja höpistään ummet ja lammet

      Jos kyseessä vapaamuotoisempi illanistujainen, niin Suomessa voi tulla 0 - 30 min kutsuajasta ja etelämpänä 15 - 60 min kutsuajasta. Vähintään vartti on syytä olla etelämpänä "myöhässä", jotta ei aiheuta isäntäväelle noloja tilanteita.

      • 5 minuuttia sallin

        "Jos on kyse illallisesta, niin Suomessa on hyvä tulla 0-10 minuuttia kutsuajan jälkeen. Etelämmässä 10 - 20 min, ei missään nimessä tasalta. Ei Suomen ulkopuolella pöytään kuitenkaan heti istuta, vaan ensin otetaan aperitiivit ja höpistään ummet ja lammet"

        Kyllä meilläkin on tapana ottaa aperitiivit ja sen vuoksi haluamme että vieraat tulevat ajallaan. Jos yksi tulee ajallaan ja muut 20 minuuttia myöhässä, sitten vaihdetaan kuulumisia ja otetaan aperitiivit ollaan pöydässä vasta puolen tunnin kuluttua siitä kun vieraiden oli määrä saapua.

        Omat vanhempani tulivat meille aina etuajassa, mutta kerran kun meillä oli hommat pahasti kesken ja he meillä 45 minuuttia etukäteen huomasivat että näin ei voi tehdä. Sen jälkeen ovat saapuneet suunnilleen 5 minuuttia "myöhässä". Se sopii meille hyvin.


    • jokkeri_

      Itse olen ehdottomasti sitä mieltä, että jos tilaisuudessa ei ole tarkkaa ohjelmaa, tyyliin "avajaissanat klo 19.00.", on parempi tulla hiukan myöhässä. 15 min on ihan jees. Jos kyseessä esim. syntymäpäivävastaanotto , voi ihmisiä tulla myöhemminkin. Sen voi ilmaista kutsuessa.

      Harvemmin illanistujaisissa mennään minuuttiaikataululla, vaan ensin juodaan alkumaljat tms ja vasta myöhemmin ruokaillaan. Tuntuisi kummalliselta, että ruoka olisi valmiina tasan klo 19, kun ihmiset ovat vasta tulossa.

      Itse odottelisin myöhästymisilmoitusta vasta jos ovat myöhässä yli 30 min.

      Omassakin tuttavapiirissä on niitä, jotka soittavat ovikelloa kymmenen minuuttia tai enemmän ennen kutsuttua aikaa (jotenkin niin suomalaista). Sama käytäntö tuntuu olevan silloin kun ollaan menossa johonkin. Eli jos itse tulee paikalle sovittuna aikana, tulee olo että olisi myöhässä. Yhtä huono tapa kuin olla tolkuttoman myöhässä.

      • ruuturouva

        Itse en ole koskaan törmännyt siihen, että joku tulisi etuajassa. En ole huomannut sellaista tapahtuvan silloinkaan, jos olen itse ollut vieraana. Ei yleensä missään ole joku istuskellut jo valmiiksi muiden saapuessa. Mutta niitä on aina, jotka myöhästyvät. Ja kun jonkun tuttavapiirin oppii tuntemaan, myöhästyjät ovat useimmiten samoja naamoja kerta toisensa jälkeen... Minkäs sille mahtaa, kun koulussa ei taideta enää opettaa kellonaikoja, kohteliaista tavoista puhumattakaan.


    • Odota en....

      Ei voi sietää. Mulla on tuttava joka on krooninen myöhästelijä; eikä kohta enää kaveri ollenkaan.
      Tekee itsestään "tärkeän" sillä että on aina myöhässä ja saa odottaa. Vakioselitys on sorry kun oli niin kiire.
      Paskan latvat sanon minä; jos siihen kellonlyömään mitä on sovittu on useita päiviä aikaa niin kyllä ehtii järjestää menonsa silleen ettei myöhästy.
      Jos on päällekkäismenoja, asiasta voi ilmoittaa.

      Mikään ei oo niin turhauttavaa kun ootella sitä siinä muiden kanssa että päästään yhdessä aloittamaan kemut.

      Onhan se huomion keräämis tapa tuokin, vaan poistan kyllä kaverilistalta.
      Sorry.

    • .

      on se niin

    • ____________________

      Muistelen että asia menee niin, että jos kutsussa lukee klo 18 voi ja sopii vartin myöhästyä, mutta jos lukee 18:00 niin se sitten ihan oikeasti tasalta.

      • En etuajassa

        Itse menen vieraisille sovittuna aikana tai korkeintaan muutaman minuutin myöhässä eli juuri sen verran myöhässä, ettei isäntäväki edes huomaa vieraan olevan jo myöhässä. :)

        Kerran menin grillijuhliin sovittuna aikana kello 18, jolloin isäntäväki olikin vielä kaupassa ostamassa tarjottaviaan. Tässä taisi kohdata suuri kulttuuriero. :P


    • hahhaahahhahah

      jep, vieraiden on hyvä tulla vartti myöhässä. etuajassa ei koskaan. yli 30min myöhässä myöskään.
      eri asia on työ/koulu tai treffit kaupungilla.
      mut entä jos isäntä/emäntä on myöhässä?
      itelle kävi niin. aikataulu meni pahasti metsään ja lopulta olin parituntii myöhässä, eikä mikään ollut valmis. vieraat joutui odottamaan ulkona, et pääsin perille.
      eivät olleet iloisia.

    • _juhuhu_

      Ehkä joku 5-10min myöhässä on iha hyvä, mutta jos on yli 10min ni pitäisi ainaki ilmoittaa isäntäväellä että hei mulla kestääki vähän pidempään.

    • niska suorana

      no mä saavuin juhlakalun polttarisyöminkeihin 15 min myöhässä ja olin ilmoittanu myöhemmästä tulostani hänelle. En ees ollu kaaso enkä mikään morsiusneito, oli siis vaan ravintolatapaaminen.
      Tervehti mua, mut jotenki kylmäkiskoisesti.
      Myöhemmin mun sisko haukku mut pystyyn kun olin ollu niin kylmä, julma, itserakas ja ajattelematon ystäväämme kohtaan. Sisko sai kuulla multa et kyl se pääkemisti tiesi et mä tuun myöhemmin, mut se oliki kertonu tarinan ihan omin sanoin mun siskolle, eli et miten mä kehtaan tulla myöhässä tärkeisiin juhliin!
      Että näin. Ihanaa kun selän takana kieroillaan.

    • mieläinen

      nykyään monet kutsut kirjoitetaankin ystävällisesti tyyliin: "kutsut ovat 19 ->", joka sitten tarkoittaa että kutsujalla ei ole syytä, jonka takia jokaisen olisi tultava tiettyyn hetkeen mennesä.

      omasta mielestäni on ärsyttävää kun kutsutut tulevat paikallee liian ajoissa!

      myöhässä tulemisen hyväksyttävyys riippuu tilanteesta. jos on vaikkapa jotkut valmistujaisjuhlat tms. jossa on jokin virallinen ohjelma, on se ihan eri asia kun jos on vain kaverin synttärit.

      näissä rennoimmissa kutsuissa saatat vaikuttaa omituiselta jos tulet paikalle ajoissa. nimittäin voi olla ettei ketään muuta ole tullut vielä, eikä tulekaan vaikkapa tuntiin. sekään ei ole kiva.

    • Etikettirouva

      Ei koskaan ennen kutsussa ilmoitettua aikaa, mieluiten 5 min myöhemmin. Jos menee yli 15 min, on ilmoitettava.

    • detryui

      Jos joltain kutsuilta aikoo 15min:n myöhästyä, se on omamoka.
      Siinä voi jäädä jotain todella tärkeää näkemättä tai saamatta.

      Sekä illan emännälle/isännälle :(


      Lääkärit/ yleisemmin HAMMASLÄÄKÄRIT antavat AINA 5- 10min odottutaa itseään, ihan tavan vuoksi.

    • Kis-kisu

      Jos on ainoa kutsuttu vieras, niin tuskin on kotiin kutsukorttia tullut, vaan suullisesti on sovittu, moneltako nähdään. Jos kutsuja on sanonut että "about seiskalta", niin voi mennä seiskalta tai sen jälkeen, puoli kahdeksan alkaa kuitenkin olla jo vähän epäkohteliasta.

      Jos kutsuttuja on monta, ei kaikki tietenkään mahdu juuri tasan seiskalta ovesta sisään ja riisumaan eteiseen jalkineitaan ja vessakin on varattu. Ihan hyvin voi saapua kymmentä yli tai vartin yli, se on ok. Isäntäväkikään ei ehdi kaikkia ottaa asiallisesti vastaan jos kaikki paukahtaa samalla kertaa sisälle.

      Etuajassa saapuminen taas on erittäin itsekästä. Tosin vanhat ihmiset, joilla on pitkä ajomatka ja perillä jo kauhea vessahätä, ryntäävät yleensä etuajassa paikalle, jotta varmasti pääsevät heti vessaan rakkoaan tyhjentämään.

    • asdfölkfdösa

      Mielestäni jos kutsussa ilmoitetaan esim. klo 18, kohteliasta on mennä 18.05-18.15 välisenä aikana ilman että tarvitsee selitellä mihinkään suuntaa. Ennen kutsuttua aikaa ei missään nimessä ole soveliasta mennä, paha moka jos niin tekee.

    • tilanne ja ihmiset

      Jos kutsussa lukee 19.00. Niin kaikkien tulee olla paikalla silloin. Silloin tarjoillaan malja aloitetaan ruokailu 19.15 tms.

      Jos kustussa lukee klo 16 alkaen, niin sitten voi mennä vaikka kello 17. Riippuu tietysti juhlan luonteesta.

      Kovin paljon aikaisemmin ei ole syytä mennä, mutta jos tiedetään, että kutsuttuja on paljon. Niin esimerkiksi seuratalolla pidettäville 60-vuotisjuhlille voi täällä maalla mennä ensimmäiset jo puoli tuntia aikaisemmin.

      Jos lapsen kastejuhla oln kello 14.30, niin kaikkien pitää olla paikalla silloin. Kummi on jo ehtinyt pukea lapsen siihen mennessä.

      Miten te ikinä ehditte mihinkään konserttiin tai teatteriin, jos te menette myöhässä.

      Jos kotona järjestetään pienet juhlat, niin ei todellakaan mennä varttia etukäteen, kun emäntä vielä valmistelee tarjottavia ja punaa huuliaan

    • ghu2

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      62
      926
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      702
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      701
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe