Taloutemme pärjää pienehköllä autolla ja nyt alkaisi olla uuteen vaihtaminen ajankohtainen. Yaris vaikuttaa paperilla ja paikoillaan nähtynä ja istuttuna sopivalta vaihtoehdolta (koeajo edessä pian).
Automaattivaihteisia autoja on tullut ajettua melko vähän, ja ainoatakaan CVT-vaihteista ei ole tullut kokeiltua.
Mitäs mieltä väki on CVT:stä? Jouheahan se on väkisinkin ajaa eikä vaihtoja huomaa kun niitä ei ole, mutta riittääkö tehoiltaan ja väännöltään kohtuullisen pieni 1.33-litrainen tuon vaihteistotyypin kanssa normaaliin liikkumiseen? Hukkaako CVT moottorin tehoja?
Ajoistamme pääosa tapahtuu Kehä 3:n sisällä pääkaupunkiseudulla ja ajotyyli on "ripeästi liikennevirran mukana"-tyyppinen. Valoista valoihin kaasu pohjassa riehuminen ei kuulu ajotyyliin, mutta ei missään nimessä tukkona matelukaan.
Joka tapauksessa tuo CVT:n ajokokemukset on helppo todeta koeajolla, mutta mitenkä mahtaa moiset kestää käyttöä? Meneekö huolettomasti 100tkm? 200tkm?
Auto vaihtuu kyllä todennäköisesti jo 80 000 - 90 000 tuhannen paikkeilla jos entiset merkit pitävät paikkaansa, joten tuskin ongelmia omalle omistusajalle osuu. Se on sitten toki eri asia, vaikuttaako automaatti miten jälleenmyyntiarvoon.
uuden Yaris 1.33:n CVT-vaihteisto (ominaisuudet ja kestävyys)
12
3635
Vastaukset
- yarisvaris
Itse tilasin tuon comfort -versiona. Kone oli teholtaan riittävä myös maantieajossa tuon CVT -vaihteiston kanssa. Ja mikä hyvää, kulutus on pienempi kuin manuaalilaatikossa. Nykyaikaiset CVT:t tehdään metallilamellihihnoilla, joten kestävyys on ihan toista luokkaa kuin ennen. En ole kuullut huonoja kokemuksia Toyotan CVT -laatikosta, joten uskon, että kestää sinun ajomääräsi.
- yarisolisimeilleok
Comforttina tuo varmaati tulee meillekin jos ajotuntuma ja automaatin toiminta miellyttää. Ja pitää tosiaan vielä vähän tutustua CVT:n saloihin luotettavuusmielessä sen mitä nettitarinoiden ja trolliviestien seasta pystyy.
Tällä hetkellä alla on Auris/Golf-kokoluokan kulkine pienellä dieselillä ja manuaalilootalla. Kontin koko liene ainoa mitä saattaa tulla ikävä, vaikkakin tuli sitä aikoinaan pärjättyä 1. mallisukupolven Yariksellakin.
1.4 diesel olisi kiva, mutta ei se kyllä kannata millään meidän noin 30tkm vuotuisilla ajoilla ja robottiautomaatti ei kiinnosta ja yksi vahva valintakriteeri on vihdoinkin päästä manuaalivaihteista eroon.
CVT 1.33:n koeajo on siis toteutettava.. jos vaikka siinä olisi kulkine ensi kesästä alkaen.- Yaris 1.4 D4D
siis kyllä 30 tkm ajomäärällä vuodessa diesel alkaa kannattamaan!
- yarisolisimeilleok
Yaris 1.4 D4D kirjoitti:
siis kyllä 30 tkm ajomäärällä vuodessa diesel alkaa kannattamaan!
Hmm.. ei se kyllä noin selkeää ole.
Tässä pikaisesti lukuja millä laskeskelin, eivät ole aukottomia ja esimerkiksi huoltojen hinnoista ja jälleenmyyntiarvojen eroista ei hajuakaan..
Hankintahinta:
Yaris 1.33 Sol 6v manuaali: 17 088e
Yaris 1.4D Sol 6v manuaali: 20 161e
Hankintahinnasta eroa: 3073e
Käyttövoimavero (diselin kokonaismassa lienee jotain 1480kg.. ja ensi vuoden alusta vero laskee 6,7c:stä 5,5c:iin):
0,055e * 15 * 365 = 301e
Perusveroja en jaksa laskea/katsoa, niissä ei niin suuria eroja tule. Eli noin 300e tulee vuodessa takkiin veroista.
Todelliset keskikulutukset lienee omassa ajossani:
bensalla noin 6,2 l/100km
diesel: 4,4 l/100km (meneekö näin vähällä?.. mene ja tiedä)
Ajoa 30tkm/v, tulee:
bensaa noin 1860 litraa
dieseliä noin 1320 litraa
Vuodenvaihteen veromuutosten jälkeen bensojen ja dieselin hintaero kaventuu entisestään. Väitän että ensi vuonna mittarihinnat ovat jo käytännössä samat dieselillä ja 95:lla. Mutta lasken nyt kuitenkin nämä vielä 10c erolla dieselin hyväksi mikä lienee toiveunta.
bensaan menee 3v aikana (en huomio polttoaineiden yleistä hinnanmuutosta mitenkään): 3*1860*1,60 = 8928e
dieseliin 3*1320*1,5 = 5940e
Dieselillä ajaminen säästää polttoainekuluissa noin 3000e
Tästä pikaisesti summaten kolmen vuoden kulut:
Hankintahinnassa bensa 3073e halvempi
Veroissa bensa halvempi noin 900e
Polttoaineissa bensa noin 3000e kalliimpi
Loppulaskuna bensaversio tulisi kolmessa vuodessa noin 970 euroa halvemmaksi.
Vielä kun päälle huomioidaan että dieselin huoltaminen on yleensä kalliimpaa (näin vähillä ajoilla ei vielä tarvitse murehtia hiukkassuodattimen vaihtamisesta, mikä tuo aikanaan aikamoisen lisälaskun omistajalle) ja laskuissa polttoaineiden hintaero on epärealistisen suuri tulevaa kolmea vuotta ajatellen ja dieselin kulutus arvioitu ehkä alakanttiin... alkaa tilanne olla melkolailla selvä, että bensaversiolla ajaminen tulee halvemmaksi.
Eri asia on sitten se, että diesel tarjoaisi reilusti enemmän vääntöä ja sitä kautta ajomukavuutta ja se olisi ehkäpä hauskempi ajaa. Toisaalta dieselin robottimallinen automaattivaihteisto ei kiinnosta toisin kuin bensaversion CVT. Toki kaikki yllä olevat hinnat oli laskettu perus-manuaalivaihteistojen mukaan. - katsastusmieheke
yarisolisimeilleok kirjoitti:
Hmm.. ei se kyllä noin selkeää ole.
Tässä pikaisesti lukuja millä laskeskelin, eivät ole aukottomia ja esimerkiksi huoltojen hinnoista ja jälleenmyyntiarvojen eroista ei hajuakaan..
Hankintahinta:
Yaris 1.33 Sol 6v manuaali: 17 088e
Yaris 1.4D Sol 6v manuaali: 20 161e
Hankintahinnasta eroa: 3073e
Käyttövoimavero (diselin kokonaismassa lienee jotain 1480kg.. ja ensi vuoden alusta vero laskee 6,7c:stä 5,5c:iin):
0,055e * 15 * 365 = 301e
Perusveroja en jaksa laskea/katsoa, niissä ei niin suuria eroja tule. Eli noin 300e tulee vuodessa takkiin veroista.
Todelliset keskikulutukset lienee omassa ajossani:
bensalla noin 6,2 l/100km
diesel: 4,4 l/100km (meneekö näin vähällä?.. mene ja tiedä)
Ajoa 30tkm/v, tulee:
bensaa noin 1860 litraa
dieseliä noin 1320 litraa
Vuodenvaihteen veromuutosten jälkeen bensojen ja dieselin hintaero kaventuu entisestään. Väitän että ensi vuonna mittarihinnat ovat jo käytännössä samat dieselillä ja 95:lla. Mutta lasken nyt kuitenkin nämä vielä 10c erolla dieselin hyväksi mikä lienee toiveunta.
bensaan menee 3v aikana (en huomio polttoaineiden yleistä hinnanmuutosta mitenkään): 3*1860*1,60 = 8928e
dieseliin 3*1320*1,5 = 5940e
Dieselillä ajaminen säästää polttoainekuluissa noin 3000e
Tästä pikaisesti summaten kolmen vuoden kulut:
Hankintahinnassa bensa 3073e halvempi
Veroissa bensa halvempi noin 900e
Polttoaineissa bensa noin 3000e kalliimpi
Loppulaskuna bensaversio tulisi kolmessa vuodessa noin 970 euroa halvemmaksi.
Vielä kun päälle huomioidaan että dieselin huoltaminen on yleensä kalliimpaa (näin vähillä ajoilla ei vielä tarvitse murehtia hiukkassuodattimen vaihtamisesta, mikä tuo aikanaan aikamoisen lisälaskun omistajalle) ja laskuissa polttoaineiden hintaero on epärealistisen suuri tulevaa kolmea vuotta ajatellen ja dieselin kulutus arvioitu ehkä alakanttiin... alkaa tilanne olla melkolailla selvä, että bensaversiolla ajaminen tulee halvemmaksi.
Eri asia on sitten se, että diesel tarjoaisi reilusti enemmän vääntöä ja sitä kautta ajomukavuutta ja se olisi ehkäpä hauskempi ajaa. Toisaalta dieselin robottimallinen automaattivaihteisto ei kiinnosta toisin kuin bensaversion CVT. Toki kaikki yllä olevat hinnat oli laskettu perus-manuaalivaihteistojen mukaan.Todellisuudessa bensaversio taitaa tulla tuota laskelmaakin halvemmaksi.. CVT-versiossa tuon käyttöajan/kilometrien puitteissa melkolailla samat kokonaiskulut dieselin kanssa.
Valinnan paikka:
Pirteää kulkua manuaalivaihteilla ja potentiaalisin lisäongelmin (kovat pakkaset, hiukkassuodatin, turbo yms. vikaherkähköt systeemit, kalliit huollot) dieselin voimin..
Vai laiskempaa mutta leppoisan vaivatonta kulkua perusbensakoneella ja autoomaattivaihteilla. Ainoa todellinen miinus CVT:n vikaantumismahdollisudet.. (onkohan tuo riski todellinen?).
Itse valitsisin bensaversion.
- Toinen varis
Tilasin 1.3 comfort cvt:n marraskuussa ja saapi tammikuussa. Eka automaatti ja luottoa on toyotan cvt malliin on monen hyvän tojon perusteella. Jälleenmyyntiä ajatellen voisi olla ehkä niin että automaattien haluttavuus lisääntyy amerikan malliin niinkuin ilmastoinnit, tila-autot jne aikanaan. Eurooppa tulee varustelussa jälkijunassa.
- saquuuu
Tilasin saman auton ja saan sen myös tammikuussa.
Mielestäni automaattien yleistyminen Suomessa on hyvin todennäköistä. Tärkeimpänä syynä pidän sitä että uudet automaattivaihteiset autot ovat jo manuaaleja taloudellisempia. Ohi on ne ajat joilloin automaatti söi 1-2l/100km enemmän kuin sama auto manuaalina.
Lisäksi hintaero manuaalin ja automaatin välillä on kaventunut. Nykyiset automaatit ovat myös miellyttävimpiä kayttää. Esim. juuri Toyotan CVT-laatikko.
Lisäksi automaattien yleistymistä puoltaa se fakta, että useimmat tulevat hybridit ovat automaatteja ja hybriditekniikan hyödyt saadaan helpommin otettua käyttöön automaattivaihteistolla. - harmaavaris_
saquuuu kirjoitti:
Tilasin saman auton ja saan sen myös tammikuussa.
Mielestäni automaattien yleistyminen Suomessa on hyvin todennäköistä. Tärkeimpänä syynä pidän sitä että uudet automaattivaihteiset autot ovat jo manuaaleja taloudellisempia. Ohi on ne ajat joilloin automaatti söi 1-2l/100km enemmän kuin sama auto manuaalina.
Lisäksi hintaero manuaalin ja automaatin välillä on kaventunut. Nykyiset automaatit ovat myös miellyttävimpiä kayttää. Esim. juuri Toyotan CVT-laatikko.
Lisäksi automaattien yleistymistä puoltaa se fakta, että useimmat tulevat hybridit ovat automaatteja ja hybriditekniikan hyödyt saadaan helpommin otettua käyttöön automaattivaihteistolla.Erikoista, että minulla menee maaliskuulle. Otitko millä värillä?
- 3+18
Jos (ja kun?) Yariksen CVT osoittautuu kestäväksi ja hyväksi pidemmässäkin käytössä, on sillä kyllä varmasti kysyntää aikanaan vaihtoautomarkkinoilla kun väki alkaa nyt tilauksessa olevia autoja vaihtamaan uuteen.
Pikkuhiljaa menee tosiaan kohti ilmastoinnin kaltaista kehitystä ja väki oppii vaatimaan automaattia.
Valtaosa nykyautomaateista on niin mahtavia pelejä, että aika harvassa on sellaiset ihmiset jotka ihan rehellisesti voivat sanoa että ajavat mieluummin manuaalivaihteisella kuin tomaatilla. Niin kuin tuossa alla saquuuu kirjoittikin, alkaa automaattien hankintahinnat ja kulutuserot manuaalin verrattuna olla niin kohdillaan, ettei muita järkisyitä maanualin valitsemiseen enää ole kuin pelko siitä, ettei automaatti jostain syystä kestäkään käyttöä (tarinat DSG-lootien hajoamisista jne.).
Noinkohan CVT-versio ottaisi ennakoitua suuremman siivun Yariksen myynnistä.. - Toinen varis
3+18 kirjoitti:
Jos (ja kun?) Yariksen CVT osoittautuu kestäväksi ja hyväksi pidemmässäkin käytössä, on sillä kyllä varmasti kysyntää aikanaan vaihtoautomarkkinoilla kun väki alkaa nyt tilauksessa olevia autoja vaihtamaan uuteen.
Pikkuhiljaa menee tosiaan kohti ilmastoinnin kaltaista kehitystä ja väki oppii vaatimaan automaattia.
Valtaosa nykyautomaateista on niin mahtavia pelejä, että aika harvassa on sellaiset ihmiset jotka ihan rehellisesti voivat sanoa että ajavat mieluummin manuaalivaihteisella kuin tomaatilla. Niin kuin tuossa alla saquuuu kirjoittikin, alkaa automaattien hankintahinnat ja kulutuserot manuaalin verrattuna olla niin kohdillaan, ettei muita järkisyitä maanualin valitsemiseen enää ole kuin pelko siitä, ettei automaatti jostain syystä kestäkään käyttöä (tarinat DSG-lootien hajoamisista jne.).
Noinkohan CVT-versio ottaisi ennakoitua suuremman siivun Yariksen myynnistä..Heips!
2 tuhatta ajettu yaris comfort multidrivellä. Auto mukava, tanakka (ei kova kuin style) ja tomaatti erinomainen. Jarrua tulee käytettyä vähemmän hyvän moottorijarrutuksen myötä. Hieman moitetta lämmityslaitteesta. Olen omistanut lämpimämpiä autoja mutta tarkenee kyllä.
Keskikulutus 7 litraa sadalla kaupungissa talvella ja kylmällä koneella lyhyttä ajoa: 10 km suunta. Kun kone lämpenee niin viidellä alkavia lukemia. Ajan ennakoiden. - kuksi
Toinen varis kirjoitti:
Heips!
2 tuhatta ajettu yaris comfort multidrivellä. Auto mukava, tanakka (ei kova kuin style) ja tomaatti erinomainen. Jarrua tulee käytettyä vähemmän hyvän moottorijarrutuksen myötä. Hieman moitetta lämmityslaitteesta. Olen omistanut lämpimämpiä autoja mutta tarkenee kyllä.
Keskikulutus 7 litraa sadalla kaupungissa talvella ja kylmällä koneella lyhyttä ajoa: 10 km suunta. Kun kone lämpenee niin viidellä alkavia lukemia. Ajan ennakoiden.Ainoa keino ajaa cvt:llä taloudellisesti on kaasu pohjassa ja limitteri päällä. vakionopeudesäätimellä aikamoista heittelyä nopeuden suhteen ja itse en jaksa kytätä kokoajan nopeusmittaria, niin limitterillä mennään. Paras vaihteisto millä olen ajanut. Ja ammtiltani olen autonkuljettaja
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42447- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882