Moottoripyörää ostamassa???

winnie.fox

Mulla on sellainen probleemi, kun olen hyvin vähän ajanut moottoripyörällä. Siis todella vähän ja siitäkin on jo toistakymmentä vuotta aikaa. En ole koskaan omistanut edes moottoripyörää, eikä minulla ole tällähetkellä edes mp-korttiakaan. Siis pelkkä B-kortti.
Keväällä olisi tarkoitus ajaa se A-kortti ja sitä varten olen pyörän ostoakin jo ruvennut suunnittelemaan. Eli ongelmani on se että kokemusta on todella vähän, mutten mitään välimallin moottoripyörää haluaisi ostaa, vaan olen tykästynyt MV-Agustan F4 moottoripyörään. En ole kuitenkaan varma että pitäisikö ostaa pienempi pyörä ensin. Se että jos ostan pienemmän, niin minulla kuluu kaikenkaikkiaan liikaa rahaa kun kaksi pyörää pitäisi ostaa peräjälkeen ja poikani jolla on kokemusta moottoripyöräilystä myöskin ajelisi mielellään MV-Agustalla.
Minulla on ihan käytännön huoli tuon asian suhteen, että voisiko sellainen MV-Agusta olla esimerkiksi näin aloittelijalle jotenin huono tai hankala. Ei ole tarkoitus ajaa kovaa, kunhan ajella?

24

2346

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3f9upc

      Oikein sopiva pyörä on MV Agusta aloittelijalle: kevyt painoltaan, pieni kooltaan ja pirtsakka kulkemaan.

      Sosiaalinen puolikin tulee kerralla hoidetuksi, sehän on olennainen osa moottoripyöräilyä. Tutustut tulevana kesänä varmasti ainakin maahantuojan hultokorjaamon henkilökuntaan, vakuutusyhtiön vahinkotarkastajaan ja ensiapupoliklinikan isotissisiin hoitajiin ( sexyjä!).

      Jos kerran ei ole tarkoitus ajaa kovaa, niin 190 hv riittää ensi kesänä oikein hyvin. Ja rahanmenoa ei tarvitse surra. Sehän on enemmänkin niinkuin perikunnan murhe.

      • winnie.fox

        MV-Agustalla ei siis ole niin hyvä ajaa kuin jollakin muulla?
        Jos ajattelee ettei ylitä nopeusrajoituksia, niin mikä on se suurin probleemi sen pyörän kanssa?
        Täytyy tunnustaa että minua kiehtoo MV-Agustassa moottorin soundi. Ducati italopyöränä myös olisi kiinnostava, mutta äänet ei.
        Ajattelin hankkia pyörän ennen korttia ja jos näyttää siltä että on aivan mahdotonta jollakin MV-Agustalla ajaminen, niin silloin ostan jokun pienen Japanilaisen. Kai se on kärsittävä jos johonkin ryhtyy.


    • Mika++

      Laskepa varsin vakuutusmaksut. Tulee aivan järjetön hinta. Kattelin BMW K1300R:n vakuutusmaksua ja siihen jäi sen pyörän mietintä. 3-4 kertaa suurempi vakuutusmaksu kuin mitä VTX1800C:llä.

    • jäläs

      Kyllä se on semmonen juttu,että, noilla tehoilla aloittelija
      tappaa ittensä. Tai sitten on synnynnäinen
      lahjakkuus. Jos ei kuole isä , niin poika.
      Itte oon jo yli viiskymppinen ukko,ja en mikään kaahari,
      MUTTA , olen puristanut jammu XVstäni (750cc) kaiken irti,
      mitä siintä irtoaa,näin käy jokaiselle ukolle,oli se pyörä
      mikä tahansa !! Jammussa N.54 pollee,sen voi vain
      arvailla mitä tapahtuu 190HP ? äkkinäisen käsissä.
      Ainut järkevä teko mitä voi tehdä alottaessaan
      MP harrastuksen on se,että hommaa oletetulle
      ajotaidolleen REALISTISESTI järkevän pyörän.
      Itse kun viime kesänä aloitin,niin en uskaltanut
      kuin unta nähdä isommasta Customista kuin
      seiskapuolikas !! Ja aloitus EI ollut mitenkään
      helppoa , oli vähän toista kun Soliferillä
      teini poikana !! Näissäkin hommissa ,
      saa olla tollo, MUTTA EI TYHMÄ .

      • winnie.fox

        Jostakin olen vaan lukenut että kyseinen pyörä (MV-Agusta) olisi maailman parhaiten/helpoiten ajettava moottoripyörä painopisteestä sekä monista muista seikoista johtuen ja sekin on yksi pointti miksi hankkisin MV-Agustan. Se että sanoit että ottaa kaiken irti ajokista, niin minun kohdalla sitä tuskin tapahtuisi, sillä en autollanikaan ole ottanut "löysiä" pois ja tuskin sitä tulisi tapahtumaan moottoripyörälläkään.
        Voisiko tuohon MV-Agustaan laittaa sitten jonkinlaiset rajoittimet jos pyörän teho on ainoa huono asia sen hankintaa ajatellen?


    • 50-60 vvvv

      Muuten: Minun pyörässä, 125 hp, en ole edes kokeillut huippuja,

    • Ex Köröttelijä

      Jahas!
      Taas viedään porukkaa kuin litran mittaa...

      • 3i2x3i

        No kaikki tietää tän kyllä provoksi, mutta aikamme kuluksi vastaillaan!


      • winnie.fox
        3i2x3i kirjoitti:

        No kaikki tietää tän kyllä provoksi, mutta aikamme kuluksi vastaillaan!

        Vastatkaa aikanne kuluksi, mutta älkää vastatko sillä samalla asenteella kuin henkilöt joiden elämän tärkein asia on arvioida minun autoni hinta.
        Vituttaa vaan kun ihmiset laskee autoni jälleenmyyntiarvoa, tai joku tulee kertomaan paljollako saisi samanlaisen. Ja että hinnat heittelee.
        Saatana minä olen ukkomies ja lapset huutaa ja tappelee. Nukutaan vaimon kanssa eri huoneissa ja ei ole mitään. Saatana ei yhtään mitään. Humalainen on joskus ajanut minun ylitse varastetulla moottoripyörällä ja ansaitsen ihan kivasti, mutta minulla ei ole mitään saatanan elämää.
        Viimekeväänä sattuneesta syystä jäi mp-kortti hankkimatta.
        Miekkailu on kuulemma homojen harrastus.
        Minulla ei ole työelämää sen hemmetin juopon tähden ja yhteiskuntakin rasittaa. Ei ole muuta kuin aikaa. Pelkkää aikaa. Ei juurikaan mielekästä aikaa.


      • 38947xn
        winnie.fox kirjoitti:

        Vastatkaa aikanne kuluksi, mutta älkää vastatko sillä samalla asenteella kuin henkilöt joiden elämän tärkein asia on arvioida minun autoni hinta.
        Vituttaa vaan kun ihmiset laskee autoni jälleenmyyntiarvoa, tai joku tulee kertomaan paljollako saisi samanlaisen. Ja että hinnat heittelee.
        Saatana minä olen ukkomies ja lapset huutaa ja tappelee. Nukutaan vaimon kanssa eri huoneissa ja ei ole mitään. Saatana ei yhtään mitään. Humalainen on joskus ajanut minun ylitse varastetulla moottoripyörällä ja ansaitsen ihan kivasti, mutta minulla ei ole mitään saatanan elämää.
        Viimekeväänä sattuneesta syystä jäi mp-kortti hankkimatta.
        Miekkailu on kuulemma homojen harrastus.
        Minulla ei ole työelämää sen hemmetin juopon tähden ja yhteiskuntakin rasittaa. Ei ole muuta kuin aikaa. Pelkkää aikaa. Ei juurikaan mielekästä aikaa.

        Niin hieno laite kuin moottoripyörä onkin, se ei silti ratkaise kaikkia ihmiselämän ongelmia.

        Tuossa elmäntilanteessasi ( ja mielentilassasi ) Agustan ostaminen on aivan turha juttu.


    • Rojali Enfieldi

      Näin vanhempana (53v.) motoristina olisin sitä mieltä, että sinun kannattaisi ostaa ensi kesäksi esim. Honda Rebel 250, ellei peräti tyytyä vielä pienempään 125 koneella varustettuun matalaviritteiseen moottoripyörään. Saat sillä tuntumaa kaksipyöräisellä ajamiseen ja pääset vielä seuraavanakin kesänä ajelemaan moottoripyörällä, eikä perikunnallasi ole ongelmana kuinka hoitaa jälkeen jäänneitä asioitasi.
      Meillä on menty aika pitkälti tällä kaavalla, tosin vieläkin pidemmällä, että oli vielä mopokin kuvioissa pojan kanssa ajellessa ensi alkuun. Loppujen lopuksi on aika pieni kustannus ostaa hyväkuntoinen pienitehoinen moottoripyörä, koska vielä vakuutusmaksutkin ovat näissä aika sopivia.
      Yksi vaihtoehto on ostaa tietty kerralla tuo isompi moottoripyörä ja vähentää tehoja siitä kuristuttamalla se maahantuojan toimesta ja muutoskatsastaa pienempitehoiseksi. Me päädyimme tähän vaihtoehtoon nuorison kohdalla vielä senkin jälkeen, kun oli tullut kokemusta pienemmällä moottoripyöpällä.

      Kannattaa miettiä tarkoin, en nyt esitä näitä teesejäni piruillessani, vaan ihan kokemuksen kautta ja lajitovereiden kokemuksia seuranneena. Olen ajanut moottoripyörällä nuoruudessani jo 1970-luvulla, tuolloin markkinoille tulivat tehokkaat made in Japan moottoripyörät ja niiden seurauksena muutama minunkin kavereistani menetti henkensä taikka vammautui pahasti. Olin juuri itse sitä ikäluokkaa, kun en enään saannut täyttä moottoripyöräkorttia, vaan jouduin tyytymään pienitehoiseen kevytmoottoripyörään 16 vuotta täytettyäni, vuotta minua vanhemmat kaverit saivat ajaa "900 Kawalla" ja "Tuutti-Hondalla", sekös hetken jurppi. Nyt ei jurpi yhtään, kun saan ajella vieläkin!

      • winnie.fox

        Onko se tehojen vähentäminen maahantuojalla ja muutoskatsastus työläs prosessi?


      • ex-ducatisti
        winnie.fox kirjoitti:

        Onko se tehojen vähentäminen maahantuojalla ja muutoskatsastus työläs prosessi?

        Noi italialaiset on kuule herkkiä primadonnia.
        Jos siihen rupeaa tehonalennuksia ronkkimaan, se tykkää helposti huonoa siitä.
        MvAgusta F4 on äärimmäisyyksien pyörä. Ja tarkoitettu kokeneelle asiantuntijalle eikä aloittelijalle.
        Monta italialaista omistaneena voin sanoa, että makaroonimotojen temppuillessa tulee helposti " äitiä ikävä", tai paremminkin "japsia ikävä".

        ( Okei. Pieni myönnytys: ne italot vaan on epäkäytännöllisiä mutta IHANIA.)


      • Senkin tampio!!!
        winnie.fox kirjoitti:

        Onko se tehojen vähentäminen maahantuojalla ja muutoskatsastus työläs prosessi?

        Käy ernesti koeajamassa tuo MV niin et enää halua laitetta ostaa! Ja koe aja myös joku pystympi rennompi peruspyörä niin tajuat että toi MV ei sulle sovi. Et taidakaan olla provo ,olet tosissa vaan niin urpo?!


      • Rojali Enfieldi
        winnie.fox kirjoitti:

        Onko se tehojen vähentäminen maahantuojalla ja muutoskatsastus työläs prosessi?

        Ei ollut todellakaan monimutkainen prosessi, varattiin aika maahantuojan huoltoon pk-seudulle. Vein perävaunulla, koska pyörä ei ollut vielä Suomen kilvissä katsastettiin samalla reissulla vasta tänne Suomeen. Huollossa meni n. puoli tuntia, kuristus ja uudelleen ohjelmointi, tämän jälkeen pyörä lavoille ja katsastukseen, riitti kun oli maahantuojan todistus ja näkivät osat silmämääräisesti, ei tarvinnut penkittää enään. Tarkkaa hintaa en muista, vaikka nyt elokuussa tapahtuikin, olisiko mennyt n. 200€ koko hommaan.
        Minun mielestäni tuo moottoripyörä ei mennyt huonommaksi, vaikka tehoja lähtikin melkoisesti. Olen sillä muutaman kerran tässä syksyn aikana ajanut ja hyvin liikkuu vieläkin. Muutoskatsastetaan se sitten aikanaan taas täysitehoiseksi, kunhan nuoriso varttuu ja saa täyden kortin.


    • joulupukki on olemas

      En kyllä ymmärrä paskan vertaa mitä sinä täältä kyselet saatko vai voiko ostaa jonkun moottoripyörän.
      Massit on sun ei muuta kuin Agusta kaupoille aikahan sen sitten näyttää oliko se järkevä valinta ja jos koulo korjaa niin eipä se enään sinua haittaa kerran tässä
      vaan eletään ja senkin elämän voi elää kysymättä muilta neuvoja.

      • winnie.fox

        Kiitos kaikille!!!
        Sain jonkinlaisen kuvan siitä mitä olisin ollut hankkimassa ja päädyin siihen tulokseen että etsiskelen itselleni ensi kesää varten sopivan kokoisen japsipyörän.


      • Kuulostaa viisaalta
        winnie.fox kirjoitti:

        Kiitos kaikille!!!
        Sain jonkinlaisen kuvan siitä mitä olisin ollut hankkimassa ja päädyin siihen tulokseen että etsiskelen itselleni ensi kesää varten sopivan kokoisen japsipyörän.

        Normaaliajoon riittää 250-kuutioinenkin mutta kuussatanen on aika optimaali normaaliajoon ja miksei myös radalle, pyörästä riippuen.


    • Mietinnän paikka.

      Mikä tahansa pyörä käy aikuiselle aloittelijalle. Jos on täysissä sielun ja ruumiinkin voimissa. kallliit pyörät ovat usein hyviä ajaa, mutta kuinka äärimmäinen kyseinen pyörä on, ei minulla ole kokemusta, mutta pelkkä nimi viittaa kyllä johonkin muuhun kuin yleispyörään.

      Onhan se polleaa omistaa tälläisiä eksoottisia merkkejä, mutta tuleeko kovana käyttöpyöränä huolto-ongelmia, se on arvoitus.

      Osat varmaan pitää tilata aina italiasta ja merkillä on talousongelmia ja ei tiedetä mihinkä käsiin tehdas lopuksi joutuu . Voi mennä amerikkaan.
      Olishan se hyvä, että harvinaisuuksia tulee suomeenkin.

    • TimoEv

      Jokainen pyörä kulkee niin kovaa, että kortin saa tuhotuksi ja / tai hengen itseltään pois. Lähes jokainen kuski on myös ainakin kerran kokeillut huippunopeuden tai sen rajan, jotka kovempaa ei uskalla. Minäkin, vaikka alla on Moto Guzzi California -cruiseri.

      Kukaan meistä "vanhoista" kuskeista ei ole täydellinen taitojensa suhteen. Aloittelevan olisikin hankittava ensipyöräksi sellainen, joka ei ihan oikeasti karkaa käsistä. Italialainen tehokas sportti saattaa taitamattomalta karata, eli nopeus nousee niin paljon, että menettää hallinnan. Ja yleensä silloin on jälki rumaa.

      Hanki sellainen pyörä, jolla on "helppo" aloittaa. Harjoittelun tarkoitus on saada lihas- ja käytösmuistiin mahdollisimman paljon kokemusta siihen tilanteeseen, kun pitää äkkiä tehdä jotain. Suosittelen - kaikesta huolimatta - n 750cc pystyasennossa ajettavaa pyörää. Tehoksi riittää 60heppaa - ihan varmasti. Sillä reippaasti harjoittelemaan jarrutusta, kiihdytystä, kaarreajoa, vastaohjausta jne. Ja ajokurssillekin kannattaa mennä.
      Osta käytetty, hyvin pitämällä siitä saa vielä vuoden-kahden kuluttua hyvän vaihdokin, kun vaihdat uudempaan tai isompaan.

      Ja muista: Kaikki autoilijat ovat ihan k***päitä, jotka saattavat tehdä ihan mitä sattuu.
      Ja toinen asia: Aja omaa ajoasi, ÄLÄ provosoidu kilvanajoon, ohituksiin tms.
      Poikien rajut puheet -Esson baarissa - siitä, kunka kovaa pitää ajaa moottoritiellä kannattaa jättää ihan omaan arvoonsa.

      Ja eikun baanalle!

      • jäläs

        Juuri näin !! Kun tuolla aikaisemmin kirjoitin että,
        "olen puristanut jammusta kaiken irti" tarkoitin nimen
        omaan kiihdytystä. Jotakin noin 150 kyytiin oon
        sen saanut ,mut sitten on suora tie loppunut ja tai
        ukolta kantti !! Heikompi tehonen on juuri siksi
        turvallisempi aloittelijalle että voi avata kaasua
        mutkassakin ,kun ei takapää lähde alta.
        Märällä tiellä asia on taas oma lukunsa.


    • F800S

      Tee niinkuin minä. Osta BMW :)

      Eli itse ostin F800S bemun, sillä ajelee kaupungissakin mukavasti (no joo ykkönen on vaihteena aika pitkä, tuskin MV:ssä lyhyempi), ei tarvii rasvata ketjuja, ovat käytettyinä aika hyvin varusteltuja. IF:ssä erittäin kohtuuhintaiset vakuutukset.

      Maantiellä tukeva ja ketterä peli, vaikka twini onkin ei ihan mahdottomia tärise, eli peileistä näkee ja paikat ei puudu. Pystyy ottamaan tarakkaharakankin taakse ilman että menee ajettavuus. Eikä se kaikista ruminkaan ole :)

      • Anonyymi

        Joo mulla oli toisena pyöränä f 800 st oli kyllä Ok, mutta pitkällä matkalla vähän turhan matala asento, 1.5 t niin alkoi vähän krampaamaan kädet. Puuttui cruise control . Nyt 1200 rt sillä ajaa monta tuntia putkeen, on tietty eri tyyppinen pyörä.


    • Anonyymi

      Mv. Huolto, varaosat yms. Ei jatkoon...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe