Kumpi objektiivi...

Marsuliiniii

Saan joululahjaksi ehkä uuden objektiivin ja olen nyt päätynyt jompaankumaan näistä tutkittuani Canonin, Sigman ja Tamronin objektiivivalikoimia.

http://www.canon.fi/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Lenses/Standard_Zoom/EF-S_18-135mm_f3.5-5.6_IS/

tai

http://www.canon.fi/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Lenses/Standard_Zoom/EF-S_18-200mm_f3.5-5.6_IS/

Toi jälkimmäinen on kalliimpi, kun sillä voi zoomailla pidemmälle, mutta haluaisin kysyä teiltä, jotka tiedätte hyvin näistä asioista, että onko noissa mitään muita paremmuuseroja? Niissä on ainakin samat valovoimat. Tossa 18-135 on joku 6 lamellinen himmennin, niin tiedättekös kuinka moni lamellinen tossa 18-200 on? Onko pieni vai suuri lamelliluku parempi? Sit tossa 18-135 puhutaan 4 valotusaskeleen kuvanvakaimesta ja tossa toisessa neljän askeleen kuvanvakaimesta. Tarkottaako ne ihan samaa?

12

160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marsuliiniii

      Niin ja mulla on Canon EOS 500D

      Mietin myös tätä, kun siinä on niin hyvä valovoima, joka on muuttumaton: http://www.fotoman.fi/kauppa/product_details.php?p=884

      mutta tolla ei paljoa zoomailla ja ajattelin just, että vähän paremman zoomin voisin haluta. Itellä on nyt vaan tämä obiska: EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II

    • mursupöllö

      Olen vain tyhmä Nikon- kuvaaja, mutta sekaannun Canon ihmisten asioihin vähän väliä. Molemmissa on sama 6 lamellia himmnentimessä, mutta 18-200 on parempi kun siinä ne samat lamellit sulkeutuvat pyöreänä, joten tuottaa ihania ja luonnollisia alueita jotka muodostuvat kuvan epätarkkusalueelle. 9 pyöreänä sulkeutuvaa olisi vielä parempi, mutta eihän semmosia löydy kuin Nikon- objektiiveistä. Askeleita pitää ottaa kummassakin sama määrä, mutta toisessa eteen ja toisessa taakse...ei vaiskaan. Tarkoittaa ihan samaa, eli voi ottaa kuvia pidemmällä suljinajalla, jopa hämärässä käsivaralta. 18-200 on parempi kuvanvakain, kun siinä on automaattine paronoinnin tunnistin, toisin sanoen tunnistaa liikken kun seuraat vaakatasossa liikkuvaa kohdetta, ja ottaa sitten kohteesta terävän kuvan, ainakin periaatteessa. Jos käytät jalustaa ota kuvainvakain pois käytöstä, jos Canonin pbjektiiveissä semmoinen mahdollisuus on. Itse ottaisin tuon 18-200 millisen, onhan se paljon parempi, oikea turistiputki. Vähävalovoimaisia ovat molemmat, lisää valoa saat kun panet lisää rahaa likoon.

      • mursupöllö

        Kuten huomasit, oikea sana on: panorointi. Minulle vaikea sana kun olen paroni, kun taas panohommat on taakse jäänyttä aikaa....


    • Joo, siis ei

      Molemmat ovat äärimmäisen huonoja valintoja.

      • 18-135

        Noista kahdesta tuo 18-135 on parempi testien mukaan. Myös Sigman 18 -125 on hyvä. Mitä laajempi tuo polttovälialue on sen vaikeampi on tehdä laadukasta objektiivia.


      • paroni mursupöllö
        18-135 kirjoitti:

        Noista kahdesta tuo 18-135 on parempi testien mukaan. Myös Sigman 18 -125 on hyvä. Mitä laajempi tuo polttovälialue on sen vaikeampi on tehdä laadukasta objektiivia.

        Kyllä se Canon 18-200 on ihan ok. Marsuliiniiii sitten hoitelee mahdolliset pienet vinjetoinnit tai värivirheet hyvällä kuvankäsittelyohjelmallaan.


      • paroni mursupöllö
        paroni mursupöllö kirjoitti:

        Kyllä se Canon 18-200 on ihan ok. Marsuliiniiii sitten hoitelee mahdolliset pienet vinjetoinnit tai värivirheet hyvällä kuvankäsittelyohjelmallaan.

        Hain sinulle vielä ystävällisesti parhaan tarjouksen kyseisestä objektiivistä. Oikein kaljupäiseen hintaan Cyberphotosta: 18-200 sekä UV-suodin vastavalosuoja mikrokuituliina, jotta voit pyyhkiä kyyneleitä kuvia ammuttuasi, yhteishintaan: 519


    • mandariininenko

      NYt ei anneta Maxskinnarille siimaa yhtään...

    • Marsuliini

      Okei kiitos vastauksista vaikken kaikkea ihan tajunnut... niin "Joo, siis ei" mitenniin molemmat on huonoja? -.- Voitko sitten sanoa mikä olisi hyvä harrastelijalle, maksimissaan 600e. En todellakaan saa mitään 1000e ammattilais objektiivia..................

    • marslululillikiuyl

      Nii ja vielä sellanen kysymys, et voiko makroa, esim. 18-70mm. käyttää myös ihan perus kuvaukseen, eli vaikka maisemakuvaukseen yms. vai onko siinä jotain ettei se oikein sovi muuhun kuin makrokuvailuun...?

      • marsullyly

        nii ja paroni mursupöllö, haluan sellaisia kuvia, ettei niitä tarvitse millään kuvankäsittelyllä muokkaillahyviksi!


    • paroni mursupöllö

      Kuulleppas marsylyllyynlylly, nyt on vain niin että erräät mollaavat kakkia alle tonnin maksavia objektiiveja, sen kummemmin perustelematta. Makrot soveltuvat paremminkin muotokuvaukseen ja perhosteluun. Jos haluat halvan hyvän ja hauskan maisemaobjektiivin niin se on Samyang 8mm. fisheye. Ainoa ongelma siinä on se että ompi täysin manuaalivehje. Käsikäyttöinen ilman tarkennusmoottoria ja valotusautomatiikkaa. Tosin niitä ei kalansilmässä tarvitakkaan, ja koskapa minä opin sitä käyttämään niin opit varmaan sinäkin. Kyllä kaikilla objektiiveillä saa sellaisia kuvia ettei niitä välttämättä tarvitse käsitellä. Mutta. Sigma AF 18-200/ 3.5-6.3 DC OS on paljon edullisempi kuin tuo Canonin oma. Laatu on jokseenkin samaa luokkaa. DC= croppirunkoiselle, toisin sanoen sinun kameralle.OS= kuvanvakain. Jos ymmärrät englantia niin sieltä cyberphoto.fi saat siihen Sigmaan Capture one 6 kuvankäsittelyohjelman kaupanpäälle. Näin toimien voit vongata vaikkapa juuri sen Samyangin iskältä toiseksi lasiksi joululahjaksi, siellä pikkujouluisella jääkaapilla asioidessasi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5369
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4785
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3036
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1767
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1653
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1581
    Aihe