Koira haukkuu sisällä

nesii

Moi!

Kaipaisin neuvoja seuraavanlaiseen ongelmaan;

Minulla on juuri vuoden täyttänyt sekarotuinen uroskoira.
Asun kerrostalossa ja koirani haukkuu usein kun kuulee rapusta ääniä tai ovikello soi. Sekä kun posti tulee.

Yleensä kun rapusta kuuluu ovien pamautuksia, kävelyä, puhetta tms. koirani haukahtaa yhden tai muutaman kerran, mikä on tosi ärsyttävää VARSINKIN YÖLLÄ (ja joo, 35kg:sta koirasta lähtee ääntä niin että meinaan joka kerta saada sydärin). Meidän talossa asuu muutamakin yötyössä kävijä, joten tämä on melkein jokaöistä. Joudun joka kerta nousta sängystä unenpöpperössä ylös kieltämään koiraani ettei se haukkuisi enempää. Yleensä kerkee haukkumaan vain yhden tai kaksi kertaa.
Koira alkoi käyttäytymään näin kun oli n. 5kk ikäinen.
En ole töissä tällä hetkellä joten olen pystynyt harjoittelemaan esim. aina kun posti tulee päivisin, niin otan makupaloja joihin koirani on hulluna ja menen oven taakse odottamaan kunnes kuulen että posti tipahtaa luukusta. Seison koira vierelläni ja yritän kiinnittää sen huomion herkkuihin ja itseeni juttelemalla sille. Ja jos silti haukahtaa niin kiellän enkä anna herkkua.
Olen muuten saanut hyvät opit koulutukseen ja pennustani onkin kasvanut varsin yhteiskuntakelpoinen, miellyttämisenhaluinen ja hyvätapainen kiltti koira, mutta tuntuu etten saa tätä "suojeluviettiä" pois siltä.

Jos jollain on neuvoja, niin auttakaa. Kiitos=)

Ps. Olen myös yrittänyt kaverin kanssa menetelmää - hän menee oven taakse pimpottamaan ja minä kodon puolella yritän kiinnittää koirani huomion muualle ettei haukkuisi sitä ovikelloa -
Tuntuu ettei tämäkään ole auttanut.

14

3222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toivottavasti auttaa

      MOIKKA,

      Tohon posti-hommaan ;itse en ole huomaavinani/kuulevani,kun posti tipahtaa(pidän välioven)kiinni. Meillä pentu 6kk,välillä kun postit kolahtaa,näen pennun katsovan minua,menenkö ovelle, meillä posti tulee yleensä aina samoihin aikoihin,niin luskelen esim.lehteä,istun katsomassa tv;tä(dvd;tä) odottelen ihan rauhassa,ennenkuin haen postit.

      Ovikello- homma; olen sanonut tutuillemme,että;odotan ovikellon soiton jälkeen hetken(vaikkei haukkuisi) ja jos haukkuu, avaan vasta kun koira rauhoittunut.

      Tuohon haukahteluun ,itse olen vain kieltänyt sisällä haukkumisesta,tai jos katson esim.tv:tä,ja koira alkaa haukahtelemaan,saatan nousta ylös,koiraa huomioimatta,ja kävelen esim. käymään toiseen huoneeseen.tai ,parvekkeella jos haukkuu,joutuu sisään,siis tarkoitan nyt;pentu tulee yleensä mukaan ,tupakalle parvekkeelle,ja kesäisin pidämmeee aina partsin ovea auki ja kaikilla koirillamme on ollut sama sääntö,sisälle joutuu,jos haukkuu.

      • Anonyymi

        Tuohon haukkumiseen on yksi hyvä neuvo. Ei noteeraa sitä mitenkään, koska haukunnalla koira hakee huomiota.
        Koirani oli n.3 vuotias, enne kun kuulin sen ensikerran haukkuvan. Oln jo ehtinyt luulla, että se ei osaa haukkua lainkaan. Nyt 5 vuotiaana se haukkuu joskus, aivan kuiin rakastaisi omaa ääntään. Tähän olen reagoinut aivan kun en kuulisi mitään. Ei se koira ilman ihmisen reagointia,,yksin ilman, että siihen mitenkään reagoidan, kauan viitsi haukkua. Meillä tämä konsti on auttanut ja mene viikkojakin ilman. että se haukkuu.


    • patemethy

      Meilläkin puolivuotiaana koira häiriköi öisin, kun kuulu kadulta ääniä. Aina vaan korostetun laiskasti huokailin et tule jo nukkumaan sieltä kun ei mittään ole... Koitin itse olla esimerkkinä niin että ei vois vähempää kiinnostaa ne äänet. Ne ei merkitse mitään, ei tarvitse reagoida. Eipähän tuo enää hauku öisiä ääniä. Eikä kyllä päivisinkään, ei sen puoleen.

    • nesii

      Kiitoksia, täytyy kokeilla tota ettei reagois ollenkaan, vaikka se on pirun vaikeeta välillä varsinki yöllä ku säikähdän aina kun se aivan yhtäkkiä haukahtaa kovaan ääneen... tosi rasittavaa.

      Naapurit ei oo vielä valittanu, ja oon heille kertonutkin tästä ongelmasta et yritän parhaani mukaan kitkeä ko. käytöksen pois. :)

    • canis.familiaris

      Nuo koiran reagoinnit on useimmiten rakentunut koiralle omistajansa tahattomasta käytöksestä. Eli, kun kapsahtaa posti, ovikello soi jne..ihminen singahtaa ovelle. Kun vieras saapuu ihmisen käytös muuttuu ja koirakin saa huomiota jne..Käytös voi johtua myös liian vähäisestä / alhaisesta aktiviteetista.
      (huomion kiinnitys ärsykkeisiin = tekeminen)

      Parhaiten käy, kun kieltää asian ponnekkaasti ja tekee itse tilanteesta toisarvoisen olematta reagoimatta siihen. Koirasta riippuen, voi kiellon jälkeen yrittää ohjata käytöstä johonkin muuhun.

      "patemethy"..kirjoittikin sen olennaisen. Reagointi tapa.
      - Kun posti tulee niin antaa olla, jos koira reagoi ääneen kielletään ja tehdää tilanteesta turha. Postin kerkeää hakemaan myöhemminkin.

      - Kun vieraas tulee, niin voidaan sopia, että jätetään ovikello väliin ja ilmoitetaan tulosta vaikka kännykkään hälärillä ja, jos tulee yllättäen, niin istutetaan koira ja edetään vain rauhallisuuden ehdoilla ja sen verran, että toteutuu. Tähän kun vielä lisää, sen, että vieraat ei anna mitää huomiota (edes katsetta) niin tästä tilanteesta tulee koiralle epäedullinen ja kiinnostus ja reagointitarve hiipuu / tasaantuu. Rauhallisuus ja sen vaatiminen on avain sana tähän ja eteneminen sen ehdoilla.

      Myös omakäytös ja reagoinnit tilanteissa missä koiran käytös muuttuu kannattaa aina hieman miettiä mitä niissä itse tekee ja miten reagoi.

    • koiravero

      Nyt parhaillaan alapuolellani olevan naapurin koira haukkuu, agressiivisesti, venyttää haukuntaansa, välillä kuulostaa kuin koira olisi mielisairas. Se on juuri taas jälleen kerran yksin. On hirveää kuunnella, ei saa tehtyä töitä kotona. Olen alkanut oireilla; vatsaan koskee, palleaan koskee, puren hampaita yhteen. On laitettu lappua, se mies vei lapun huoltoyhtiöön, ja sanoi, että se jota haukunta häiritsee, hän voisi soittaa tämän miehen puhelimeen ja ja mies tulee töistä ja laittaa koiran hiljaiseksi. Ihmettelin, silloinhan hänen täytyy tulla joka päivä kesken työpäivän laittamaan koira hiljaiseksi. Koira haukku myös yöllä. Jos joutuu soittamaan joka päivä jonkun puhelimeen, kuka maksaa puhelinmaksun ja voi saada syytteen häirinnästä. Otetaan koira, mutta ei huolleta, edes koiran kynsiä ei leikata, annetaan haukkua portaikossa. Minusta tämä on muiden ihmisten kiusaamista. Isännöitsijä sanoi, ettei anna aihetta. En voi enää toivoa kuin, että koira kuolee ja koiravero otetaan uudestaan käyttöön ja sen hinta voi olla 500 euroa per vuosi. Tämä mies kusetti ja paskatti koiraa takapihalla, koira kusi minne sattui esim. toisen naapurin pyörän polkimeen ja mies vain katsoi vierestä. Vaimo kusetti aamulla samalla tavalla, oli pukeutunut aamutakkiin ja katseli kännykkää. Miksi tällaisia ihmisiä asuu kerrostalossa. En voi koiralle mitään kaikki keinot on käytetty. Ei pidä paikkaansa, koiran omistajassa on jotain pahasti vialla. Kyllä koiralle saa opetettua hyvät käytöstavat. Olen nähnyt kun koiria ulkoilutetaan, usein koira kusee kadulla parkissa olevan auton renkaaseen ja omistaja katsoo koko operaatiota. Tai omistaja tulee kerrostalosta ulos koiran kanssa ja heti ulko-oven edessä koira paskantaa ja sitten lähdetäänkin jo jatkamaan matkaa. Erään naisen koira nosti jalkaa puun kohdalla se kusi varmaan kaksi litraa ja nainen vain nauroi jonkun miehen kanssa, että kylläpäs sitä tulee, koira seisoi siinä kusessa koko ajan. On myös paljon koiria jotka haukkuvat aina kun niitä ulkoilutetaan, nykyään enemmän. Kerrostalot ovat eläintarhoja, asuntoa ostettaessa kannattaa haistella kylpyhuonetta se nimittäin saattaa haista koiran kuselle ja paskalle.

      • Bongaapökäle

        Mahtavaa koirabongausta,mieti,ilman koiria sun elämäs olis tyhjää.
        He asuu kerrostalossa vuokralla samasta syystä kun sinä.Ei varaa muuhun.


      • sniffff

        nm.koiraverolle
        Oletko tullut ajatelleeksi että itse asut väärässä asumismuodossa? yhdessäkään kerrostalossa ei ole niin hyvät äänieristeet etteikö jotain kuuluisi naapurista.Jos mitään ääniä ei siedä ja muiden ihmisten tekemisetkin saa ihan ahdistumaan,on parasta myös itsesikin kannalta muuttaa sinne missä ei ole muita lähellä.Kohta varmaan olet jo vaatimassa ettei edes luonnonvaraisetkaan eläimet saa käydä tarpeillaan missään.Jos koira haukkuu yksinollessaan,pitäisi omistajan reagoida koiran pahoinvointiin ja silloinhan asia kaiken järjen mukaan kuuluisi eläinsuojelun piiriin?
        Ihmiset sotkee enemmän kun eläimet ja uskaltaisin väittää että kylpyhuoneissa on enemmän ihmisten likaa kun koirien jätöksiä.


      • Anonyymi

        Ettei vaan ole niin, että olet itse häirikkö.


      • Anonyymi

        Pitäisköhän sun muuttaa pois kerrostalosta!?😂


    • Anonyymi

      Koira on haukkunut jo kahdeksan tuntia tänään . On järkyttävää kuunnella. Pari otti koiran mutta eivät ole kouluttaneet eivätkä ulkoiluta. Mies seisoo takapihalla koira sylissä tai talon edessä kadulla. Aina kun tulee kotiin hakkaa, koira uikuttaa. Ihmetyttää miksi ovat ottaneet koiran. Se on likainen, alussa eivät ymmärtäneet leikata koiran kynsiä. Koira haukkuu päivittäin monta tuntia, viikonloppuisin jopa kaksitoista tuntia. Ovat tietoisia että koira ulvoo ja haukkuu. Tämä on niitä Asunto-osakeyhtiölain suden kuoppia, hallituksen jäsenet eivät voi tehdä mitään. Minusta on niin noloa, että tämä pariskunta on niin tunteeton, se on muiden asukkaiden kiusaamista. Soitin huoltoyhtiölle, sieltä vastattiin että miehelle voi soittaa puhelimeen niin hän tulee kotiinsa ' Saan kyllä koiran hiljaiseksi ' . Jos koira haukkuu ja ulvoo aina sen miehen täytyy tulla kotiinsa monta kertaa päivässä, laittamaan koira hiljaiseksi. Jos joutuu soittamaan monta kertaa päivässä lakkaako mies vastaamasta vai saako soittaja postissa kutsun käräjäoikeuteen vastaamaan häirinnästä. Kuka maksaa puhelinkulut. Kenellä on sellainen työnantaja jolle voi ilmoittaa laittamaan koira hiljaiseksi. Miksi tähän ei ole olemassa oikeutta. Meidän taloyhtiön hallitus on perustanut Facebook'iin keskustelupalstan, eihän se ole asioiden hoitamista, sinne on turha kirjoittaa mitään kun asia ei hoidu. Talossa asuu muitakin, joku voi olla sairas, tullut isosta leikkauksesta, uupunut työstä jne. eikä ole rauhaa levätä. Kävelin eräänä päivänä kadulla siinä oli kaksi ihmistä juttelemassa toisella oli koiranpentu toinen kysyi kuinka paljon koira maksoi. Hinta oli 200 euroa. Tuntuu että meidän talossa on joka toisessa asunnossa koira. Takapihalla käytetään koirat tarpeillaan. Olen nähnyt kolme kertaa kun kadulla koiraa ulkoiluttamassa ollut mies on vain seisonut ja katsonut kun koira on pissannut auton renkaaseen. Helsingissä koirat ovat yleistyneet niin paljon ei ole ihmeellistä kun koirat haukkuvat kadulla, liian isoja koiria taluttaa pieni lapsi, koira saa ulostaa mihin vain. Järkyttävää on kun nurmikolla on kieltokyltti siitä huolimatta ei välitetä. KOIRAVERO TÄYTYY OTTAA KÄYTTÖÖN IHMISET OVAT HOLTITTOMIA KOIRAN OMISTAJIA. KOIRAVERO VOI OLLA 1000 EUROA VUODESSA EI OLE LIIKAA SILLE JOKA TODELLA HALUAA LEMMIKIN.

      • Anonyymi

        Koiravero tulisi tosiaan ottaa taas käyttöön! Meidän taloyhtiö on nykyään varsinainen kennel, piskiä piisaa joka kolmannessa asunnossa. Eikä niitä ole opetettu olemaan rauhassa, vaan haukkuvat ahdistustaan kaikkiin kaupungin ja rappiksen ääniin. On siinä sit lopuksi melkoinen kuoro. Itse olen oppinut nukahtamaan haukusta huolimatta, eilen vielä puolen yön jälkeen joku koirapolo haukkui ahdistustaan. Mut onneksi oma väsymys voitti. Etänä työskentely on haastavampaa, miten keskittyä kun jossain asunnossa joku haukkuu ja ulvoo ahdistustaan. Ei koiran paikka ole kerrostalo. Toivoisin että ihmiset ottavat kissoja, jotka eivät ole laumaeläimiä ja joilla ei ole vahtiviettiä. Siksi ne sopivat paremmin kerrostaloon eivätkä ahdistu koirien lailla suljetusta tilasta ja yksinäisyydestä.


    • Anonyymi

      Naapuri piti asunnossaan koiria , jotka olivat päivisin yksin ja haukkuivat ja ulisivat 8h päivässä. Valitin hänelle, isännöitsijälle ja poliisille.

      Hän sai häädön metelöimisen vuoksi.

      • Anonyymi

        Tosi harvinaista, Eikö kakaroidenen meteliöinti häiritse. Minua häiritsee valtavasti, mutta tässä taloyhtiössä asuu onneksi vain yksi vielä pieni lapsi, mutta hänkin saisi painua helvettiin täältä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1806
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe