suosituimmat

tonttu

Kysyn ihan mielenkiinnosta että minkä väriset collien pennut menee ensiksi, Soopeli,trikki vai merle? Tiedän kyllä että luonne ja terveys on kaiken A ja O. Usein vaan huomaa kasvattajilla että jos esim. soopeleita ja trikkejä niin soopelit menee ensik ja trikkejä voi jäädä vielä 12vk asti kasvattajalle..

9

184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :)

      Trikki on "aina" ollut vähän sellainen käteen jäävä väri. Merlet ja soopelit yleisesti ottaen halutumpia. Toisaalta taas trikkejä kun voi syntyä kaikkiin pentueihin, joissa vanhempi ei ole dominanttisoopeli, niin ei ihme jos ne eivät ole niin "haluttuja" - tarjontaa kun riittää :)

    • Collie<3

      En yhtään tiedä väristä.
      Mutta jos on vaikka soopeli pentue ja yhdellä
      on koko valkoinen kaulus, niin se viedään ensin.

    • Koiruus

      Mä en tiedä noista suositummista, mutta itse hankin viime syksynä pennun ja ehdottomasti halusin trikkinarttupennun. Pentu on jo toinen trikkicollieni. Minusta ne ovat kaikki kauniita ylipäätänsä.

    • 39 vuotta collieita

      Minun mielestäni kaikki collien värit ovat kauniita, itsellä trikki menee ehkä kuitenkin ykköseksi. Tällä hetkellä tuntuu jotenkin, että blue merlet (siis "puhtaan" väriset blue merlet eli joilla sininen väri on hyvin kirkas, vaalea ja vain pieniä/pienehköjä mustia läikkiä) ovat kovasti suosiossa, samoin vaaleat soopelit. Kyllä valitettavasti trikit taitavat jäädä pentueessa viimeisiksi pennuiksi kasvattajille. Taas jos ajatellaan huippuyhdistelmää, josta kasvattaja hakee mahdollista jalostuskoiraakin, niin trikki on mitä järkevin valinta, koska sen voi yhdistää kaikkien kolmen värin kanssa. Ja jos kasvattaja haluaa vain soopelin värisiä pentuja, valitsee hän jalostuskoiraksi dominanttisoopelin uroksen tai nartun.

    • !

      ""siis "puhtaan" väriset blue merlet eli joilla sininen väri on hyvin kirkas, vaalea ja vain pieniä/pienehköjä mustia läikkiä""

      Ja on muuten todella ikävää kuinka joillain kasvattajilla ne merlet alkavat olemaan jo kuvottavan vaaleita, siihen vielä kun yhdistetään mahdollisesti olemattomat tan-merkit niin hyi, minä en ainakaan tykkää :( Eivät siis heidän koiransa ole enää siniharmaita kuten pitäisi, vaan suorastaan vaaleansinisiä :D

      Mutta noista mustista läikistä täytyy sanoa että eiköhän kaikki kasvattajat toivo että merlensä olisivat ensinnäkin puhtaanvärisiä (värin harmaus/sinisyys, tummuus/vaaleus on sitten asia erikseen) ja että niillä olisi vain niitä tasaisesti jakautuneita pieniä mustia läikkiä :)

    • hjdi

      Hei!
      Kysyisin vaan,että meneekö trikit vai soopelipennut nopeammin tricolour/soopelipentueesta???????

    • joskus kasvattaja

      Mulla oli 4 soopelia ja 4 trikiä, joista vain 2 oli poikaa ja ne trikejä
      melkein jokainen soittaja kysyi , onko sulla soopeli poikaa. viimeinen soopeli tyttö meni 4kk ikäisenä.

    • Nahkiainen

      Minulle collien väri on sivuseikka. Tärkeintä on luonne ja rakenne, koska haluan käydä näyttelyissä ja haluan mahdollisimman rauhallisen pennun, koska se merkitsee usein aikuisena itsevarmaa ja rohkeaa koiraa. Valitettavasti collieista kun löytyy myös huonoja hermorakenteita. Siispä minulla on ollut kaikkia värejä (1 so, 1 blm ja 2 tri)

    • tintin

      Hehheh, meillä oli vuosia sitten kaksi colliepoikaa, trikki ja soopeli. Kerran isäni oli törmännyt koiria lenkittäessään mieheen, joka ryhtyi hänelle pauhaamaan siitä kuinka "nuo ruskeat ovat ihan kamalia luonteeltaan, arkoja ja epäluotettavia! Mutta nuo mustat on parempia!". Ironista kyllä, meidän soopeliherra oli itse rauhallisuus, aina niin sivistynyt ja tyyni, kaikille ystävällinen koira. Trikkipoju sen sijaan oli sellaista hermostunutta sorttia, huomattavasti ujompi tapaus. :)

      Tiedä sitten onko jotain mystisiä ennakkoluuloja suuntaan tai toiseen? Lassie nyt varmaan vaikuttaa edelleen.

      Omaan silmään kyllä trikki on ehkä miellyttävin, vaikka kotona on kaiken värisiä ollutkin. Oma nahkaneiti on trikki, tosin väri ei ollut ensisijainen valintaperuste.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2819
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      386
      2690
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2210
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1876
    5. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      74
      1855
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1793
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1784
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      143
      1718
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1603
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1502
    Aihe