Sattuisiko palstalla olemaan lukijoita jotka olisivat teettäneet muutospiirustukset taloonsa. Jos kertoisitte millaisen hinnan olette maksaneet niin saisi jonkinmoisen hintahaarukan selville?
Lähtökohta on, että talooni ei ole muuta kuin paperi piirustukset, jotka on siis muutettava tietokoneelle kelpaavaan muotoon.
Muutokset ei ole mittavat vain parin väliseinän paikkaa siirretään ja kuistiin tulee pieni laajennus. Talo on vajaa 100 m2.
Nyt haetaan siis suurpiirteistä hintahaarukkaa, että tietää mihin valmistautuu.
Okt.n muutospiirustusten hinta?
16
5217
Vastaukset
Melkoisen hankala arvioida tuollaisen projektin kokonaistyömäärää, kuun muuttuvia tekijöitä on aika paljon. Paperiaineistoja on hyvin monenlaisia, parhaista onnistuu skannaamaan sellaiset kuvat, että pääsee oikeasti pelkillä muutostöillä. Pikkuisenkaan suttuisemmista kuvista saattaa mennä päivä...kaksi kuvia koneelle "kokonaan uusiksi" piirtäessä. Puhumatakaan siitä, miten paljon eri kunnissa on erilaisia vaatimuksia aineiston laadun suhteen.
Ja melkein kaikissa tapauksissa suunnittelu tulee huikean kalliiksi kokonaisuutta ajatellen - noin pienessä projektissa "länget maksaa usein enemmän kuin hevonen" ;)
Mutta jotain sanoakseni laitan kehiin aika lavean haarukan:
* skannattuun kuvaan muuttamalla muutaman tunnin työ
* kokonaan uusiksi piirtelemällä parin kolmen päivän työ
Pari...kolme tuntia kustantaa pari sataa...pari kolme päivää menee helpoisti toiselle tonnille.- )8)(8)(987)979/97001
Muutama satanen.
Sisäseinien siirtelemiseen ei tarvi lupia, jos seinät ei ole kantavia, eikä tilan käyttötarkoitus muutu.
Kuistia varten tarvii piirustukset ja rakemmusluvan. Kuva kuistista ja julkisivusta on mitätön duuni.
Tossa oku lässytti ihan ihme arvioita. Skannaaminen vie minuutin, skannatun kuvan puhtaaksipiirtäminen ehkä tunnin, kuistin piirtäminen ehkä tunnin. AMMATTILAISELLA
Maksa pari satasta, se saa riittää..- Suunn
Toi homma olis sun tehtävä, olet varmasti nopein tekijä.
- Kertaa pituus...
Kunnassa missä asun tarvitaan rakennuslupaa varten uudet julkisivukuvat ja pohjapiirustus.
Itse olen valmistellut työtä niin, että olen hommanut vanhat kuvat kaupungilta ja piirtanyt uuden pohjapiirustuksen ja julkikuvat halppisohjelmalla johon olen liittänyt tarkat mitat uudesta suunnitelmasta. Suunnitelijan ei tarvitse käydä paikanpäällä välttämättä ollenkaan. - 20+6=26
Jos rakennustarkastajan kanssa pääsee yhteisymmärrykseen, voi siis itse allekirjoittaa muutospiirustukset, niin vanhat kopiot uusiksi ja muutokset voi joku puhtaaksipiirtäjä tehdä (80-120 ekee).
- kattia ja kittiä
Suunnittelioita kun puhuttelee niin kuulostaa olevan melkoista atomitiedettä mokomat talopiirustuksetkin. Rahan haluaa jokainen työstää ja se on ihan okei, mutta itselläni ärsyttää sellanen selittely, että "on niin hirveä homma ja pitää tehdä sitä ja tätä ja tuota".
Vaikka kai se on ihan sitä ihmistä itseään, jos on mahdollista nyhtää eurot toiselta niin sitten vain nyhdetään.
Loppuun täytyy todeta, että uusiin taloihin on ilm.enempi vaatimuksia, mutta ketjun aiheena oli käsittääkseni olemassa olevien piirustusten muuttaminen sähköiseen muotoon muutamin lisäyksin. - Kopoi
Miksi ihmeessä ne vanhat piirustukset pitäisi muuttaa sähköiseen muotoon?
Eikö olisi helpompi vain ottaa vanhoista piirustuksista kopio ja piirtää käsin ne lisäykset? - rak ins amk
Juuri tein viraabelihommana vastaavat muutoskuvat papereista mallintaen Autocadiin. Pidin päiväkirjaa piirtämisestä:
2,5 h pohjapiirustus
1,0 h leikkausluonnos
4,5 h julkisivut
3,0 h viimeistely lupaa varten
Yhteensä 11 h. Noin 100 neliöinen talo. Teidän hommaan menee varmaan vähemmän, kun on vain yksi julkkari piirrettävänä eikä varmaan leikkausta lainkaan. Kyllä se alle tonniin pitää saada.- Cadisti
Kannattaisi vähentää kahvitaukoja jos noin kauan aikaa tuhraantuu piirtämiseen koneella.
- vuosienkokemuksella
Aika ylimielisesti kommentoitu Cadistilta. Tarkkaan piirtämiseen menee kyllä aikaa vähintään rak ins amk-nimimerkin mukaisesti ilman kahvitaukoja .
- Raksains
Tollaise ku menee teettämää jollai toimistolla, nii se teetetää jollai harjoittelijalla, jolle ei makseta ees palkkaa. Sit se kokemato "ammattilainen" tekee työtä tuplaten aikaa. Laskussa on sit sikasumma.
Sattuisiko palstalla olemaan lukijoita jotka olisivat teettäneet muutospiirustukset taloonsa. 5x2.5 tilaan tarttes piirtää sauna pesuhuone ja parveke.Sekä siihen osa katon nosto johon ikkuna(erkkeri/rontto).
- BauHerr
Riippuu kokonaan siitä, missä rakennus sijaitsee. Pääkaupunkiseudulla kuvien teettäminen muilla kuin SAFa-arkkitehdeillä vastaa sitä, että pyydä saada turpaasi ja jätät lompakkosi rautatieasemalle - keskeiselle paikalle, avonaisena ja rahaa täynnä.
Ennen kannattaa vaikka lehmää lennättää kuin palkata esimerkiksi insinööri suunnittelemaan mitään pääkaupunkiseudun SAFA-monopoliin.
Pelkkää kuvien digitointia paperista DWG-muotoon ei kaiketi kukaan enää Suomessa teetä. Ne tehdään aivan toisenlaisten palkkataulukkojen maissa.
- hh-67
Sopivaa työtä esim minulle. Teen piirustuksia sivutyönä ja RI:n koulutus pohjalla.
Kyselkää tarjousta. 045-1960548 - Anonyymi
Oliko joku piirtänyt pohjapiirustus, 300 neliöinen talo, kaksi kerrosta? paljonko meni paperimuotoisesta piirustuksesta aikaa sähköiseen muotoon siirtämiseen? Paljonko maksoi?
- Anonyymi
Itsellä myös tarve saada sähköiset kuvat, jo piirrettyjen paperikuvien pohjalta.
Suorakaiteen muotoinen 7m×9m autotalli.
Jos jonkulla halukkaalla kykenevällä halukkuutta muuntaa sähköiseksi, tee tarjous.
Autotalli sijaitsee maalla hajaasutusalueella ja laki ei vielä edellytä sähköisiä kuvia.
Mutta mielelläni maksan vähintäänkin kohtuullisesti jos tekijä löytyy.
Puh 0407513307
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145925Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324037- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182976Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522034Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881994- 1431775
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421763Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881559