Pitäneeköhän paikkansa?

epäilevä tuomas

Kaverin pomo oli kesäpaikalleen rakentanut saunan ja kertoi että ei tarvinnut hakea rakennuslupia sillä oli rakentanut tämän saunamökin vetoaisan päälle kun kuulemma silloin se on ns siirrettävissä! Itse olen kyllä sitä mieltä että oli se sauna rakennettu vaikka akseleiden päälle asuntovaunumalliin niin kyllä rakennuslupa aina tarvitaan...korjatkaa jos olen väärässä!

11

606

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oli niin tai näin

"vedettävälaite" :) on se suomalainen kekseliäs eikös vain.
      No väärässä olet riippuu rakennusvalvonnan innokkuudesta sekä naapurikateudesta kuinka kauan saa harrastaan tarpeeksi syrjässä kukaan ei moisiin viitsi edes puuttua = maalaisjärkeäkin on vielä olemassa.

• Olit väärässä

Korjaan: Siirrettävä rakennelma ei tarvitse rakennuslupaa.

• ...........k.k.k,.

Kiinteän ja siirrettävän raknnelman ero perustuksissa. Siirrettävässä ei ole perustuksia. Maanpäällä saa kyllä pitää väliaikaisesti siirrettävää saunaa, ei siihen lupia tarvitse.

• No ei

Ei se rakennuslupa perustuksista kiinni ole, pointti on termissä pysyvä rakennelma. Kumipyörillä oleva sauna tai saunalautta eivät ole siirrettäviä, jos niitä ei siirretä mihinkään.

• 8

Kannattaa kysyä Väyryseltä, eikös hän juuri tullut kuuluisaksi jalasmökeistään aikoinaan?

• Veteen piirretty?

Mites on tynnyriraunan kanssa? Siihenhän ei yleensä rakenneta perustuksia, kuten ei kylpytynnyriinkään.

Missähän muuten kulkee tarkka raja rakennuksen ja siirrettävän rakennelman välillä?

• rivettä rakoon

Järjenkäytössä?
        Kyllä rakennusvalvontakin osaa jos haluaa ja jos rakennus on vuosia rannassa niin kyllä se saa siirtokehoituksen ja siihenkin löytyy pykälänsä.

Totuus lienee kuitenkin ettei rakennusvalvonta puutu kuin räikeimpiin oma-aloitteisesti ja suurin osa valituksista tulee naapureilta jonka vuoksi valvonta puuttuu asiaan.

Tässä on sama kuin jalasmökeissä joissa monet väittää sitkeästi ettei tarvitse rakennuslupaa, aina kun on tulisija niin rakennuslupa vaaditaan.

• takuu juttu

kyllä riittää jos se on mahdollista sirtää,,,,esim. veden päällä oleva mökki ei tarvitse rakennuslupaa...se on vene vaikka olisi kuinka suuri. Ei siis rakennuslupaa jos mökki tehty esim.jalaksille...

• luvallistako

Periaatteessa noin, mutta jos käytännössä jalaksilla tai pyörillä olevaa saunaa ei voi siirtää (paikalleen rakennettuna esim puusto tai maastoesteitä tai ns. siirtorakenteet kuten jalakset tai pyörät olisivat selvästi "kulisseiksi" rakennettuja) voi paikallinen rakennusvalvonta tulla vaatimaan rakennusluvan hakemista jälkikäteen (toki yleensä. "ystävällisen" ilmiantajanaapurin vaatimuksesta) Jos taas paikalla ei ole rakennusoikeutta, kannattaa tuollainen siirrettävä sauna rakentaa ihan oikeasti siirrettäväksi, jolloin ei tartte pelätä purkutuomiota.

• niin tai näin
        luvallistako kirjoitti:

Periaatteessa noin, mutta jos käytännössä jalaksilla tai pyörillä olevaa saunaa ei voi siirtää (paikalleen rakennettuna esim puusto tai maastoesteitä tai ns. siirtorakenteet kuten jalakset tai pyörät olisivat selvästi "kulisseiksi" rakennettuja) voi paikallinen rakennusvalvonta tulla vaatimaan rakennusluvan hakemista jälkikäteen (toki yleensä. "ystävällisen" ilmiantajanaapurin vaatimuksesta) Jos taas paikalla ei ole rakennusoikeutta, kannattaa tuollainen siirrettävä sauna rakentaa ihan oikeasti siirrettäväksi, jolloin ei tartte pelätä purkutuomiota.

Ostaa todellakin sen halvimmman alustan mökilleen/saunalle jonka voi traktorilla siirellä mihin tahtoo tontillaan ja sepittää sen taukotilaksi metsänhoidollisista syistä lain mukaan taukotila ei tarvitse sitä luvantynkää ja tiedoksi niitä tulisijoja on ollut 60-luvulta jo näissä pyöräparakeissa ja siirettävälaitteena saa ilman mitään huolia liikutella.
        Kateushan voittaa kiimankin kuten jokainen voi havaita itsestään ja naapuristostaan.

• jalasmökki

Olen niin nuori, etten muista miten Väyryselle kävi aikoinaan niiden jalasmökkiensä kanssa? Voisiko joku valoittaa mitä silloin tapahtuikaan?
      Muistan vaan, että jossain vaiheessa niitä oli ihmisillä joka rantapuskassa ja sitten ne häipyi?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2294
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1519
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1309
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1275
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1265
    Aihe