Jämtlanninpystykorva

Jenni

Kertokaapa jotain omakohtaisia kokemuksia jämpteistä. Luonne ym.?

15

10034

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mie

      Meillä on 9 kk ikäinen narttu ja se on tosi touhukas, kiltti ja luonne on hyvä, rauhallinen.
      Yleisesti en voi sanoa, mutta tälläinen mielikuva mulla on siitä rodun luonteesta.

      • hirvikoirien omistaja

        Ehdottomasti käyttökoira, elikkäs ei vain kotiin eikä näyttelyyn. koe-j a metsästystoimintaan pääasiassa.

        Vaatii liikuntaa ainakin 10 km päivä. itselläni on jämpti ja koetan lenkittää sitä joka päivä ainakin sen 10 km. sitten syksyllä olen varannut sille kuukauden että käyn sen kanss joka toinen päivä metässä, haukuttamassa sitä ja sit kokeet vielä päälle.

        Luonteet niillä yleensä on hyvät! Tosin lampaat on niiden mielestä sangen herkullisia! ;D


      • Anonyymi
        hirvikoirien omistaja kirjoitti:

        Ehdottomasti käyttökoira, elikkäs ei vain kotiin eikä näyttelyyn. koe-j a metsästystoimintaan pääasiassa.

        Vaatii liikuntaa ainakin 10 km päivä. itselläni on jämpti ja koetan lenkittää sitä joka päivä ainakin sen 10 km. sitten syksyllä olen varannut sille kuukauden että käyn sen kanss joka toinen päivä metässä, haukuttamassa sitä ja sit kokeet vielä päälle.

        Luonteet niillä yleensä on hyvät! Tosin lampaat on niiden mielestä sangen herkullisia! ;D

        Koirasi saa todella hyvin liikuntaa. Mutta onko koiralla myös lepopäiviä?


    • Jenni

      Siksi kysyin kun kaveri on hankkinut jämptin ja perheessä on ihan pikkulapsia. Vähän arveluttaa että jämptin kaltainen koira oli aika "outo" valinta. Aikaa koiran lenkkeilyyn ei oikeen varmasti riitä, eikä koiran kanssa käydä metsällä.
      Se vaan on kotona ja lapsethan sitä käyttää silloin kuin on aikaa.

      • hirvikoirien omistaja

        Ei sais mennä missään nimessä ottaan kotikoiraksi tai pelkäksi lasten koiraksi...kotikoirat on aivan jotain muuta!!! Jämpti tarvii sellasen VÄHINTÄÄN 5 tunnin hirvityöskentelyn ainakin kerran viikossa tai vastaava lenkit päälle!


      • jämpti
        hirvikoirien omistaja kirjoitti:

        Ei sais mennä missään nimessä ottaan kotikoiraksi tai pelkäksi lasten koiraksi...kotikoirat on aivan jotain muuta!!! Jämpti tarvii sellasen VÄHINTÄÄN 5 tunnin hirvityöskentelyn ainakin kerran viikossa tai vastaava lenkit päälle!

        minusta tuntuu, että olet työtön, jos sinulla on aikaa joka päivä omistautua koirallesi täysin. Itse kasvattanut jämptejä nyt kaksi vuotta, ei kannata ottaa kaikkea kirjaimellisesti. Paljon liikuntaa tietty, mutta vain 1 % on aikaa noin valtavasti. itselläni on yksi jämpti ollut aina sisäkoirana ja hyvin on mennyt. ei kannata aina yleistää kaikkea.


      • hirvikoirien omistaja
        jämpti kirjoitti:

        minusta tuntuu, että olet työtön, jos sinulla on aikaa joka päivä omistautua koirallesi täysin. Itse kasvattanut jämptejä nyt kaksi vuotta, ei kannata ottaa kaikkea kirjaimellisesti. Paljon liikuntaa tietty, mutta vain 1 % on aikaa noin valtavasti. itselläni on yksi jämpti ollut aina sisäkoirana ja hyvin on mennyt. ei kannata aina yleistää kaikkea.

        ihan normaalissa päivä työssä, ei minusta 10 km lenkit koiran kans ihan utopiaa ole, vai mitä?
        ja jos hyvä jämpti on niin sen pitää pysyä työmaalla sen vähintään 5 tuntia!!!
        Pyörällä 1o kilsa ei ole mitään ajallisesti ja talvella hiihto, kävely, potkukelkkailu...
        tottahan jämptin voi ottaa kuka vain, eihän sitä mikään kiellä mutta mielipiteeni on että sen käyttöominaisuudet tulee esiin mihin se on jalostettukin. ja pelkkänä kotikoirana ne menee kyllä hukkaan.

        itelläni kyllä jämpti tykkää mahottomasti lapsista ja tykkää se olla sisälläkin muutaman tunnin sillon tällön.
        kauhean leikkisä ja sosiaalinen koiro jämpti on.


    • RHP

      Jämlanninpystykorva on mielestäni erittäin mieleinen koira, ainakin omasta kokemuksestani.Mutta jämti ei ole pelkästään seurakoira. Se vaatii saada olla metsällä, sillä sehän on luokiteltu hirvikoiraksi,jonka luonteeseen kuulu ehdottomasti metsästys. Liikunta jämtille on jokapäiväistä, ainakin meillä,sekä muut hoidot.Meillä se ei ole pelkästään häkkikoirana.Sillä se on erittäin seurallinen koira, mutta osaa kylläkin olla varuillaan vieraita kohtaan, kun sille päälle tulee.

      • Jäntti

        Meillä on 4v jäntti, Elmo! Hän nukkuu talvet sisällä ja viihtyisi kesälläkin sisällä vaikka ulkokoira onkin. Todella mukava luonteinen ja lapsirakas, kelleen ei ole mitään pahaa tehnyt!!! Joka päivä pyritään käyttämään n.5km lenkki. Syksylla hirvijahdissa on käynyt mutta ei oiken hauku, siis löytää hirven mut ääntä ei tule ta sit todella harvaan. Elmolla on oma lelukori ja on kovin leikkisä! Mulle voi mailata kaikki jänttifanit [email protected] ja Elmon kuvia löytyypi koirat.comista -> jäntit -> Elmo


    • Rico

      Minun tytöllä ja hänen miehellään on ollut useampi jämpti. Voin sanoa, että äärettömän kilttejä. Suojeli lapsenlastani. Tärkeää kasvatuksessa on huolehtia , että saa ruokaa, liikuntaa, rakkautta.
      Silloin koiran kanssa pärjää SE on perheenjäsen ja miten huolehditaan perheenjäsenistä? HYVIN
      Jämpti on aiivan ihana koira lasten kanssa. Suosittelen. Siitä saa hyvän koiran perheeseen. Se antaa paljon, mutta pitää muistaa myös toisin päin. Upeita hetkiä elämään.

      • rotukäytönmukaan

        Mikä kauhea vaara lasta uhkasi?
        Eivätkö ihmiset suojele itse lapsia, niin meilläpäin on.Kaikista pahinta on, vainoharhainen koira.Joka hyökkii, riehuu ja haukkuu, vaikka todellista vaaraa ei ole edes olemassa.Niin koira vain aiheuttaa vaaratilanteen käytöksellään muille.
        Hyvä koira, et turhaan hauku eikä rähinällä puolustele, vasta sitten kun oikeasti jollekkin jotain todellista vaaraa on.
        Metsästysrodut, sopii lapsiperheisiin.Mutta tarvitsevat aktiviteetikseen sitä mihin ne on jalostettu, eli metsästystä.Sopivat siis kyllä metsästäviin lapsiperheisiin.Seurakoiriksi on seurakoirarotuja.Metsästyskoiraa ei pidä ottaa vain seurakoiraksi, silloin koira ei saa käyttää viettejää joita siihen on jalostettu.

        Monesti, ihmisillä on kokemusta vain parista rodusta.Ja mainostavat niitä sitten parhaina rotuina.Vaikka heillä ei ole mitään kokemusta muista roduista.
        Siskollani on kolmas paras rotu jo menossa, se kertoo vain tietämättömyydestä.Ei niinkään roduista.Ainahan se paras on se oma, tai tuttukoira 😉

        Kasvatuksesta unohtui se tärkeä, koiran tavoille koulutus myös jonnekkin.
        Vapaana luoksetulo, hihnassa verämättömyys, ja kauniit ohitukset .Ovat hyvän koiran tunnusmerkkejä.


    • Anonyymi

      Mulla jämpti ja on melko velmu tapaus. Todella huomionkipeä ja valpas vahti. Ei turhia hauku ja hirvikoirana erinomainen. Kiltti kaikille eikä murise tai ärrää tuntemattomille.

    • Anonyymi

      Jämti on tosi hyvä hirvikoira. Meillä on 2 jämtiä ja hyviä on. Jos hirvi koiraksi miettii niin Jämti on erinomainen hirvikoira. Meillä on Batucanin Aake ja Batucanin Xenon ja batucanin kennelillä on tosi hyvät hirvikoira.

      • Anonyymi

        Mukava koira, kiva luonne, mutta valitettavasti se on hirvenajokoira.


    • Anonyymi

      Ihan maailman paras koira! Meillä viettää mettä hommista sairauden takia pois jäänyt jämptimummu leppoisia eläkepäiviään ja hoitaa valtavan hyvin vastuullista sohvavahdin virkaa. Vieläkin +10v ulkona touhukas ja liikuntaa kaipaa kovasti edelleen mutta osannut nuoresta asti rauhoittua sisällä tarvittaessa, koskaan ei ole tehnyt tuhojaan ja tottelee kun tarvii vaikka välillä hieman itsepäinen osaakin olla, helppo kouluttaa kun on reilu ja johdonmukainen, herkuilla tekee ja oppii mitä vaan. Rakastaa isosti kaikkia ihmisiä vauvasta vaariin, enemmän taitaa kylillä olla koiralla ihmisiä kaverina kun isännällä :D Toisten koirien kanssa tulee pääsääntöisesti hyvin juttuun, koirapuistokelpoinen. Riistavietti on luonnollisesti valtava ja kaiken perään lähdetään joten vapaana ulkoilu ei välttämättä onnistu. Uskollinen kun mikä ja yksi älykkäimmistä ja kilteimmistä karvaotuksista mitä on koskaan vastaan tullut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10250
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4543
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3084
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2704
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1874
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe