Jeesus sanoi heille: "Minä olen teidän nähtenne tehnyt monta hyvää tekoa, jotka ovat lähtöisin Isästä. Mikä niistä antaa teille aiheen kivittää minut?"
33 Juutalaiset vastasivat: "Emme me sinua minkään hyvän teon tähden kivitä, vaan jumalanpilkan tähden. Sinä teet itsesi Jumalaksi, vaikka olet ihminen." [3. Moos. 24:16; Mark. 14:64; Joh. 5:18]
34 Jeesus vastasi: "Eikö teidän laissanne sanota: 'Minä sanoin: te olette jumalia.'? [Ps. 82:6]
35 Niitä, jotka saivat Jumalan ilmoituksen, sanotaan siis jumaliksi, eikä pyhiä kirjoituksia voi tehdä tyhjäksi.
36 Isä on minut pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan. Kuinka te voitte väittää minun pilkkaavan Jumalaa, kun sanon olevani Jumalan Poika?
37 Jos minä en tee Isäni tekoja, älkää uskoko minua.
38 Mutta jos teen, uskokaa tekojani, vaikka ette minua uskoisikaan. Silloin te opitte ymmärtämään, että Isä on minussa ja minä olen Isässä."
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Joh. 10:1&rnd=1322593581210
Tuo selittäisi sitä, että miksi käytetään jumalia vanhassa testamentissa. Tuo tosin pyyhkii samalla kolminaisuusopin pois kristinuskosta.
Jeesus oli jumala
14
57
Vastaukset
- Kertokaa minulle
"35 Niitä, jotka saivat Jumalan ilmoituksen, sanotaan siis jumaliksi, eikä pyhiä kirjoituksia voi tehdä tyhjäksi."
Minä en ymmärrä miksi kaikkivoipa Jumala käyttää aina välikäsiä, niin teoissa kuin tahtonsa ilmaisussakin. Miksei voi ilmoittaa kaikille, että minä olen Jumala ja olen olemassa ja nämä ovat säännöt, noudattakaa näitä. Ei olisi yhtään kiistoja, sotia eikä rikoksia. Kun kerran kaiken luominen onnistuu niin ei pitäisi olla iso vaiva.
Eikö Jumala vaan jaksa vai onko jokin muu hyvä syy?Jeesuksella oli teoria tuostakin, että miksi hän puhui vertauksilla...Taitaapi olla selityksenä sitten sama miksi käytetään sanantuojia..Gaussin käyrä.
- Bror Nyman
Mave, eihän Jeesus noissa siteeraamissasi kohdissa väittänyt olevansa Jumala vaan Jumalan Poika.
Jumalan Pojiksi tai Messiaiksi tai Voidelluiksi nimitettiin juutalaisuudessa aivan yleisesti israelisia hallitsijoita ja muita silmäätekeviä. Ei Jumalan Poika ole suinkaan sama kuin Jumala. Matkataan raamatun ihmeelliseen maailmaan...
"Älkää te antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä teillä on vain yksi opettaja ja te olette kaikki veljiä. 9 Älkää myöskään kutsuko isäksi ketään, joka on maan päällä, sillä vain yksi on teille isä, hän, joka on taivaissa. 10 Älkää antako kutsua itseänne oppimestariksi, sillä teillä on vain yksi mestari, Kristus. 11 Joka teistä on suurin, se olkoon toisten palvelija. 12 Sillä joka itsensä korottaa, se alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan.
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Matt.23.html#o120
Tuossa tulee selitys miksi hän käyttää nimitystä Jumalan poika. Kaikki me ollaan Jeesuksen mukaan Jumalan poikia. Mikäli on isä, niin on myöskin poika.
Mitä taas tulee tuohon jumala, niin se on pienellä. Tuollaisia jumalia esiintyy myöskin VT:n puolella..
"Kun ihmiset alkoivat lisääntyä maan päällä ja heille syntyi tyttäriä, 2 jumalien pojat huomasivat, että ihmisten tyttäret olivat kauniita, ja he ottivat näistä vaimoikseen keitä halusivat. 3 Herra sanoi: "Minä en anna elämän hengen asua ihmisessä miten kauan tahansa. Ihminen on lihaa, heikko ja katoavainen. Olkoon siis hänen elinikänsä enintään satakaksikymmentä vuotta.""
http://www.evl.fi/raamattu/1992/1Moos.6.html#o9
Ilmeisesti silloinkin oli pyhien miesten ja ainakin näiden poikien ollut vaikea pysyä housuissa..
" 35 Niitä, jotka saivat Jumalan ilmoituksen, sanotaan siis jumaliksi, eikä pyhiä kirjoituksia voi tehdä tyhjäksi."
Tuossa on Jeesuksen itsensä määritelmä itsestänsä. Hän vain välitti Jumalan tahtoa. Ei siis ollut mikään JUMALAN POIKA fyysisessä merkityksessä...
Ja tähän kun otetaan Juudaksen, Pietarin, Johanneksen ja Paavalin ilmoitukset siitä, että kylillä liikkui antikristuksia, jotka opetti mitä sattui....Niin ilmeisesti antikristukset voittivat ja opettivat Jeesuksen olleen fyysisesti Jumalan poika...
Mikä on vanhin säilynyt kopio uuden testamentin kirjoituksista? tai niiden yksittäisistä evankeliumeista/kirjoituksista?- Ma5a
Jos Jeesus oli Jumala ja hänellä oli kaikki voimansa käytössä täällä maapallolla niin hyihyihyi.. Olisi voinut tehdä muutakin kuin pari hokkuspokkus juttua. Toisaalta hänhän oli aika tyytyväinen orjien käyttöön jne.
Itte vastaa, niin ei tuu riitoja :D
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_New_Testament_papyri- dikduk
laki ei sano noin, Johannes ei ole enää tuntenut juutalaisuutta .
Israelin uskonnossa uskottiin että oli olemassa monia jumalia, vaikka Jahve oli oman kansan Jumala, vasta juutalaisuus oli monoteistinen, joten Jeesuksella ei enää ollut mitään mahdollisuutta olla siinä Jumalan "poika".
Israelin uskonto:"Eikö ole niin: minkä sinun jumalasi Kemos antaa sinun omaksesi, sen sinä otat omaksesi; ja kenen hyvänsä Herra, meidän Jumalamme, karkoittaa meidän tieltämme, sen maan me otamme omaksemme"
Juutalaisuus. "Näin sanoo Jahve, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Jahve Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään jumalaa".
Kristinusko ei voinut luopua Jeesuksen erikoisasemasta mutta ei monoteismin periaatteestakaan koska kristinusko perusteli Jeesuksen tehtävän omilla VT:n kirjoitusten tulkinnoillaan, joten sen oli kehitettävä jokin uusi ratkaisu, siten syntyi kolminaisuusoppi.Kappas vain..Jatkuvasti oppii uutta..
http://fi.wikipedia.org/wiki/Meshan_steela
"Meshan steela (myös Moabilaisten kivi) on mustasta basalttikivestä tehty steela. Se on tehty noin 800-luvulla eaa., ja se sisältää moabilaisen kuninkaan Meshan kuvauksia moabilaisten onnistuneesta kapinasta Israelia vastaan."
"Steelassa kerrotaan:
* Kuinka Israelin kuningas Omri valloittaa Moabin Kemos-jumalan vihan seurauksena, Meshan voitosta Omrin pojasta (nimeä ei mainita), Gadin heimosta Atarothissa ja Nebosta Jehasissa,"
"Kuvauksen voidaan tulkita täydentävän ja vahvistavan kuningas Meshan historiaa, joka on kirjoitettu Toisessa kuninkaiden kirjassa 3:4-27, ja on siksi merkittävä raamatullisessa arkeologiassa. Kuitenkin steelassa on merkittäviä eroavaisuuksia. Raamatussa Omrin poika Ahab valloittaa Moabin, ja moabilaiset kapinoivat Ahabin poikaa Jehoramia vastaan. Raamatussa Kemos ei anna voittoa Meshalle, vaan Jahve antaa voiton Jehoramille."Tietänetkö kuka oli mahdollisesti se lähetyssaarnaja, joka löysi pylväisiin kirjoitettuna luomiskertomuksen...Olikohan sumerialaisten nuolenpäänkirjoituksella kirjoitettuna?
- "hönö"
mave kirjoitti:
Tietänetkö kuka oli mahdollisesti se lähetyssaarnaja, joka löysi pylväisiin kirjoitettuna luomiskertomuksen...Olikohan sumerialaisten nuolenpäänkirjoituksella kirjoitettuna?
..vai saarnaaja kai tajuat, että se oli tolppamies lapion kanssa....sitten tauolla tarinoi...
vai oliko se postimies?
Järkyttyisin kovasti jos uskoisit omiin juttuihisi: "hönö" kirjoitti:
..vai saarnaaja kai tajuat, että se oli tolppamies lapion kanssa....sitten tauolla tarinoi...
vai oliko se postimies?
Järkyttyisin kovasti jos uskoisit omiin juttuihisi:Järkyttyisin kovasti, jos ymmärtäisit ne :D
- EL.a .K:IM
http://mina.suomi24.fi/mave
Joo.
Kristillinen kolminaisuusoppi on ihan huuhaata.
Ne halus jotenkin selittää sen kastamisen Isän, pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Kaikki omenan syöneet paratiisista potkitut ovat teoriassa Jumalia.
`Ja heistä tuli meidän kaltaisia`.
UT:ssa se lukee siellä `?Enkelien kaltaiseksi`. tulemisessa.
Siihen liittyy taas se alasti juokseminen, ja kaksiteräinen miekka. - ajattelia
Jumaluudesta vielä:
Jeesus ei ollut Jumala, vaan jumaluus oli hänen sisällään olevan Hengen osuutta hänen puheistaan. Selviksi havaittuina versiossa Isältä.
Jeesuksen puheiden ymmärryksellisyys on vaakalaudalla, jos kaikki hänen puhumisensa ovat hänestä itsestään ja tarkoittaisivat hänen omaa minäänsä.
Esim. " Joka elää ja uskoo minuun se ei ikinä kuole".
Mikäli nuo sanat, jotka Jeesus puhui tarkoittavatkin Isän puhuneen ne Jeesuksen suun kautta, ovat tarkoitettukin Isän puhuneen ne, niin tarkoitus muuttuukin. Eikös niin? ( Jeremia1:9 )
Tuomaan sanat: " Minun Herrani ja minun Jumalani". Sanoiko hän todella nuo sanat Jeesuksesta, vaiko Isästä Jumalasta, joka puhui poikansa suun kautta? - wertwerterg
Kaikki puhuu aina Jeesuksesta menneessä muodossa. Ei se mitään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1191652
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991478Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy36891Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29849Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?38791Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50766Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56718Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s43718Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37710Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37673