Häpeä vaikeuttaa elämää.

monsteri221

Mitä tehdä, kun lähes päivittäin häpeä itseäni niin paljon, etten kehtaa astua ovesta ulos? Vapaapäivinä joudun odottamaan, että tulee pimeää ennen kuin kehtaan lähteä esim. ruokakauppaan, viemään roskat, salille.. minne tahansa. Viime aikoina olen skipannut salitreenejä, koulussakäyntiä, ulkona käymistä, sillä häpeän itseäni niin paljon. Siis lähinnä sitä miltä näytän. Kaikkein ristiriitaisinta on, että muut pitävät minua kauniina ja upeana, saan paljon flirttailevia katseita ja minua saatetaan tulla pyytämään treffeille esim. siellä kaupan kassajonossa. Tarkoitus ei nyt ole mitenkään lesota, vaan ihmetellä, että miten huono voi itsetunto ollakaan. :< Koulussakin tuottaa vaikeuksia katsoa luokkalaisia silmiin,, tuntuu kuin jos päästän ihmiset katsomaan suoraan silmiini, he näkevät että olenkin ruma, ällöttävä ja arvoton. Tuntuu kun huijaisin kaikkia koko ajan, tuntuu että valehtelen näyttäväni oikeasti ihan nätiltä ja viehättävältä, vaikka oikeasti olen ruma hirviö. Tää on ihan sairasta. Nytkin niin ruma olo, että oon ihan suosiolla päättänyt skipata koko huomisen ja nukkua mahdollisimman pitkään ja lähteä taas pimeällä sitten liikkeelle, salille, sen jälkeinen olo on yleensä suht ok, ei hirviömäisen ällöttävä.

21

1275

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hirviö

      Nyt onkin sulle oivat ilmat kun päivälläki on niin hämärää ja pimeä alkaa aikaisi nii pääset ulos jo aikasin. Onko jossai muute pimeä sali vai sammutakko aina valot ku astut huoneeseen.

    • vcbbnbvn

      Itselläni on myös häpeäongelma, joka estää tekemästä asioista (opiskelu, työt, ylimääräiset ulkona käymiset, ihmissuhteiden ylläpito...), hävettää oma rumuus - ja kaiken kukkuraksi olen ruma oikeastikin.

      Eli ymmärrät varmaan, miksi näen sun tilanteessa enemmän toivoa kuin omassani. Tsemppiä!

    • erakko

      voi kuule et ole ainoa! Itse olen täysin ulkona kaikesta "normaalista" elämästä. En käy töissä tai opiskele, joten minulla ei ole mitään muuta pakkoa poistua kotoa kuin kaupassa ja apteekisssa käynti. Tietysti mielummin pimeän aikaan.. Samoin muut näkevät minut sosiaalisena ja ihan hyvännäköisenä ihmisenä.
      Oma mieli on vaan niin voimakas asia...

    • shameonme

      aloittajalle: Oletko minkä ikäinen? Oletko miettinyt mistä lähtien olet tuollaista häpeää tuntenut? Vaikuttaisikohan menneisyytesi (ilkeät kommentit jne, huono itsetunto) siihen miten näet itsesi nykyään?

      Oli nimittäin kuin itseni kirjoittamaan tuo teksti ainakin suurimmaksi osaksi. Osaatko ottaa vastaan kehuja vai tunnetko ettet ansaitse niitä? Kuulostaisi että sinulla saattaisi olla sisäisiä monstereita, jotka heijastuvat häpeänä.

    • Pimeenvarjo

      Minäkin odotan pimeetä, että pääsee taas roskalaatikolle, kun päivällä ei kehtaa.

    • lynn

      Koittakaa ajatella, että kukaan muukaan ei ole täydellinen, maailmassa on varmasti hirvittävä määrä paljon rumempia ihmisiä kuin te! Eivätkä hekään piileskele. Ei kuitenkaan kuulosta siltä, että kyse olisi oikeasti poikkeuksellisesta rumuudesta, vaan nimenomaan itsetunnosta. Oletteko harkinneet psykologilla käyntiä? En siis ehdota tätä siksi että käsitän teidät hulluiksi tai millään tavalla mielisairaiksi, monet ihmiset saavat psykologilta apua mitä pienimpiin ongelmiinsa. Ammatikseen muiden ongelmia kuuntelevat myös varmasti osaavat kaivaa asian takana olevat syvemmälle ulottuvat taustat. Mosteri221, kokeile viettää muutama päivä teeskennellen, että ajattelisit olevasi maailman hyvännäköisin ihminen. Vaikka se tuntuisi kuinka teennäiseltä, hymyile kaikille ohikulkeville ja ajattele kaikista tyylillä "haha, tuopa ei ole niin kaunis kuin minä" (ei tietenkään ääneen). Vaikka se tuntuisi aluksi kuinka vaikealta ja teennäiseltä, voisit hiljalleen saada tämän käsityksen välitettyä myös alitajunnallesi. Oletteko puhuneet asiasta lähimpien kavereidenne kanssa? Joka tapauksessa puhuminen jonkun kanssa varmasti helpottaa ja auttaa saamaan perspektiiviä omaan kuvaan itsestään.

    • HERÄÄ

      osaa ihmiset olla erikoisia...me kaikki ollaan ihan tavallisia ihmisiä,miten sä nyt yhtäkkiä erottuisit niin joukosta???

    • rumakin

      Jotenkin tilanteesi saa epäilemään, että olet nuori nainen ja hieman huomionkipeä. Itsellä oli samanlaisia ongelmia aikaisemmin. Olen kylläkin mies ja ilmeisesti huomionkipeä. Mutta voisit miettiä, onko järkevää ajatella olevansa ruma, jos saat flirttailevia katseita ja ihmiset pyytävät treffeille? Kuulostaa vähän hölmöltä logiikalta.

      Ihmisillä on oikeasti ongelmia ruman ulkonäön kanssa; on kaikenlaisia epämuodostumia, pahoja palovammoja tai muita ruumiin vammoja, kehitysvammoja jne. Sellaisia oikeasti rumia ihmisiä ei pyydetä treffeille. Onko sinulla jokin tuollainen perustavanlaatuinen vamma? Jos ei ole, niin lopeta turha itkeminen ja ota järki käyttöön.

      Ymmärrän kyllä ongelmaasi, koska itselläni oli ja on vieläkin kai vähän samanlainen. Ja sanon itsellenikin aivan samaa kuin sinulle: Lopeta turha itkeminen ja yritä keskittyä johonkin järkevämpään. Välillä se on vaikeaa, mutta eteenpäin yritetään mennä, eikös niin?

    • jk

      niinkö

    • Häpeän kaikkea

      Hyvin perinteinen suomalainen (?) kasvatustapa on häpeällä kasvattaminen. Sillä saa nopeita tuloksia, mutta sen jälkiseuraukset vaikuttavat pitkälle elämään tai jopa läpi elämän, jos ihminen itse ei niitä tunteita tunnista. Tämän asian tiedostaminen auttoi ainakin itseäni. Nyt tiedän miksi olen tällainen ja mistä epämääräiset tunteeni johtuvat. Tsemppiä kaikille teille samojen tuntemusten kanssa painiville! Kyllä me tästä vielä selvitään. Onhan elämällä niin paljon hyvää annettavaa, että ei anneta sen hyvän valua hukkaan.

    • Vackertös

      Lapsena/teininä ollessani ei vanhempani (varsinkaan isäni) koskaan sanonut nätiksi eikä muutakaan kehua tippunut. Ei edes sen vertaa, että pieni tyttö olisi
      tuntenut olevansa TYTTÖ. Häpeän tunne vain. Kehut saivat naapurien ja tuttavien tyttölapset.
      Kun siitä kasvoin "arvottomana" ja ei minkään näköisenä, oli hämmentävää kuulla vierailta ihmisiltä olevansakin kaunis! Sitä sain kuulla, minne vain meninkin.
      MUTTA silti en koe asian olevan niin. Olen mieluiten yksikseni.

    • Se häpeä!

      Niin, häpeä oli se tunne minullakin lapsesta asti...Pyrittiin häpäisemään ja vieläpä muitten nähden...Kovaa häpeää tunsin myös seksuaalisesta hyväksikäytöstä lapsena ja syytin itseäni ja minua siitä syytettiinkin.. Siinä oli sellaiset elämän eväät, että hirvittävä häpeä ja arvottomuuden tunne seurasi pitkälle, pitkälle aikuisikään! Jos joku sanoi jotain hyvää niin häkellyin ja nolostuin ihan kertakaikkiaan. Traumaattiset lapsuudenkokemukset ovat useimmiten pitkään unohduksissa, mutta se piinaava häpeän tunne on!

      • Vackertös

        Ihan tuli pahamieli puolestasi. Tekstissäsi on asia, jonka kohteeksi olen itsekin joutunut. Se on raskas taakka kannettavaksi pienelle ihmiselle.


      • Se häpeä!
        Vackertös kirjoitti:

        Ihan tuli pahamieli puolestasi. Tekstissäsi on asia, jonka kohteeksi olen itsekin joutunut. Se on raskas taakka kannettavaksi pienelle ihmiselle.

        Kiitos myötätunnosta! Raskas on taakka...Nyt olen 45 vuotias ja jotenkin alkanut tuskien teitten kautta helpottamaan. Ajatella kuinka paljon ja kuinka pitkälle joku voi pilata toisen elämää..


      • wetslave
        Se häpeä! kirjoitti:

        Kiitos myötätunnosta! Raskas on taakka...Nyt olen 45 vuotias ja jotenkin alkanut tuskien teitten kautta helpottamaan. Ajatella kuinka paljon ja kuinka pitkälle joku voi pilata toisen elämää..

        Tuttua tarinaa...


    • :)

      Katso netistä tietoa sellaisesta jutusta kuin BDD (Body Dysmorphic Disorder).
      Esim. tältä sivustolta: http://bddinfo.blogspot.fi/

      Johtuupa häpeäminen tuosta tai jostain muusta, niin hae apua!
      Älä jää yksin tuon kanssa äläkä anna olosi enää pahentua.
      Voi olla, että kaikki ei ongelmaasi käsitä, mutta etsi niin kauan että löytyy joku joka ymmärtää. Häpeäntunteesta voi päästä eroon!

      (Voi olla, että alkuperäinen kirjoittaja ei tätä enää näe, mutta eihän sitä koskaan tiedä...)

    • shameonu

      Tässä minun blogini, jossa käsittelen mm. omaa häpeän tunnettani! Saa tulla keskustelemaan :)

    • paskatyöt

      Hanki hieno ammatti. Siitä se on kiinni oletko hyvä vai huono tai ala vaikka työttömäksi.

      • leypoy

        Työttömät ovat hienompia kuin duunarit.


      • Saa tuntea
        leypoy kirjoitti:

        Työttömät ovat hienompia kuin duunarit.

        Ettet häpeä edes!

        Lapsena isäni erityisesti motkotti usein, että häpeä edes. Aivan olemattomista asioistakin. Usein hän tarttui vyöhönsä ja hakkasi meitä lapsiaan aivan verinahalle asti mielestäni aiheettakin. Minulle kasvoi valtava itsetuhon tunne sekä mielessäni pyöri, kunhan kasvan isoksi tapan tuon. Häpesin itseäni noiden sanojen sekä usein ulkonäkönikin vuoksi. En voinut voimistelutunnilla osallistua, kun jäljet selässäni ja jaloissani olivat hirveät montakin viikkoa.Teininä aloin nähdä niin hirveitä painajaisia, etten uskaltanut mennä nukkumaan moneen vuorokauteen.
        Tultuani aikuiseksi koin edelleen isäni taholta ilkkumisia. Kun pääsin erääseen merkittävään lautakuntaan, sattuin yhtenä päivänä niin, että kahvikuppi ei pysynyt kädessäni; kas kaikki muut olivat miehiä ja minua korkeammassa asemassa. Sen jälkeen häpesin todella ja tästä alkoi kierre paniikkikohtauksiin ja häpeän tunteeseen. Kävin terapiassa monta vuotta ja silmilleni nousi piemennysverho. Sukutilaisuuksissakin menin pimeimpään nurkkaan yksin. Pianhan en lähtenyt juuri minnekkään enkä osallistunut yhteisiin työtilanteisiin, missä piti juoda ja syödä. Haarukka vapisi niin, etten voinut syödä. Häpesin aina lisää itseäni, en hyväksynyt ulkomuotoani. Aloitin terapian ohella bodaamisen, johon purin itseäni. Pikkuhiljaa alkoi helpottaa, kun saatoin kertoa siskolleni tämän hirveän auktoriteettien pelon ja häpeän itsestäni. Työ onnistui kuitenkin hyvin enkä ollut poissa koskaan; kas enhän uskaltanut, etten leimautuisi jotenkin.Virheitä sattui joskus ja se lisäsi häpeän tunnetta. Tultuani 50: en rajan yli, lähti pimennysverhot silmiltäni ja tuumin, että nyt kerään lopun elämääni menetettyjen kasvojen palasia maailmalta enkä häpeä tunnustaa sitä muille.


      • vai niin
        Saa tuntea kirjoitti:

        Ettet häpeä edes!

        Lapsena isäni erityisesti motkotti usein, että häpeä edes. Aivan olemattomista asioistakin. Usein hän tarttui vyöhönsä ja hakkasi meitä lapsiaan aivan verinahalle asti mielestäni aiheettakin. Minulle kasvoi valtava itsetuhon tunne sekä mielessäni pyöri, kunhan kasvan isoksi tapan tuon. Häpesin itseäni noiden sanojen sekä usein ulkonäkönikin vuoksi. En voinut voimistelutunnilla osallistua, kun jäljet selässäni ja jaloissani olivat hirveät montakin viikkoa.Teininä aloin nähdä niin hirveitä painajaisia, etten uskaltanut mennä nukkumaan moneen vuorokauteen.
        Tultuani aikuiseksi koin edelleen isäni taholta ilkkumisia. Kun pääsin erääseen merkittävään lautakuntaan, sattuin yhtenä päivänä niin, että kahvikuppi ei pysynyt kädessäni; kas kaikki muut olivat miehiä ja minua korkeammassa asemassa. Sen jälkeen häpesin todella ja tästä alkoi kierre paniikkikohtauksiin ja häpeän tunteeseen. Kävin terapiassa monta vuotta ja silmilleni nousi piemennysverho. Sukutilaisuuksissakin menin pimeimpään nurkkaan yksin. Pianhan en lähtenyt juuri minnekkään enkä osallistunut yhteisiin työtilanteisiin, missä piti juoda ja syödä. Haarukka vapisi niin, etten voinut syödä. Häpesin aina lisää itseäni, en hyväksynyt ulkomuotoani. Aloitin terapian ohella bodaamisen, johon purin itseäni. Pikkuhiljaa alkoi helpottaa, kun saatoin kertoa siskolleni tämän hirveän auktoriteettien pelon ja häpeän itsestäni. Työ onnistui kuitenkin hyvin enkä ollut poissa koskaan; kas enhän uskaltanut, etten leimautuisi jotenkin.Virheitä sattui joskus ja se lisäsi häpeän tunnetta. Tultuani 50: en rajan yli, lähti pimennysverhot silmiltäni ja tuumin, että nyt kerään lopun elämääni menetettyjen kasvojen palasia maailmalta enkä häpeä tunnustaa sitä muille.

        Ylläpitoko siellä lohduttaa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3387
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      2035
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      197
      1678
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1593
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1094
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      266
      996
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      123
      938
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      909
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      855
    Aihe