bora syö öljyä!!

harmittaa

hei, onko kellään ollut samanlaista kokemusta..? minulla on bora vm -01 (bensa kone, 1,4) ja syö tuhottomasti öljyä, muutaman tuhannen kilometrin välein saa kaataa litran eikä aina riitäkään. huollosta kysyin, ja sanoivat että valmistajan mukaan saa litra mennä tuhannella kilometrillä. kuulostaa tosi paljolta. vuotoa ei näytä olevan, mitä tämä voi olla?? tämä on uusin autoni, eikä mikään vanhemmista tehnyt tätä. ventoo tuli ikävä.. neuvoja kiitos!!

37

9673

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pappa

      On jossakin. Minulla on 1.4 Bora , eikä öljyä ole tarvinnut lisäillä. Ajettu nyt jo 55000 km.
      Huoltovälit on mennyt lisäämättä .

    • hypoteettinen kulutus

      Niinhän tuonne ohjekirjoihin on aina merkattu, mutta käytännössä kulutuksen ei pitäisi olla noin suurta.

      Maksimissaan 0.5-1 vaihtovälillä.

      Ps. Ethän pyri pitämään oljyä ylärajalla. Silloin sitä 'roiskuu' koneesta helpommin pois, puoliväli tai jopa alle on aivan OK.

    • harmittaa

      kiitokset teille, nyt tiedän ainakin missä mennään eli ei ole muilla ainakaan samanlaista. pitää nyt tarkkailla miten sitä menee jos ei laita aivan ylärajaan. harmittaa vaan huollon suhtautuminen (vaikuttaneeko että olen nainen?) että saahan sitä mennä reilustikin.. siihen on paha ruveta valittamaan jos tehtaalla on korkeat arvot että miten öljyä saa mennä. autoni sattui vielä olemaan sellainen "hyvä ostos"-auto ja niinpä niin.

      • hemmo

        laitapa vaikka kovaääninen naapurin mies sinne huoltoon sen auton kanssa niin voi huoltohenkilökuntakin muuttaa selityksiään. Tunnetusti "tietämättömiä" naiskuljettajia kustaan linssiin niin paljon kuin keretään... ikävä kyllä.


      • Passat

        Joo vähän on ihmejuttu volkkareilla tämä öljynkulutushomma. Liittynee näihin longlife koneisiin. 2001 Borassakin sellainen käsittääkseni on.
        Itse olen tuolle öljynkulutuksella "allerginen" kun laitoin 85kW kakslitraisen -01 Passattini sen takia vaihtoon (no, hommasin kuitenkin uuden 1.8T Passatin ;-)
        Ko. vehkeen ostin 45tkm ajettuna ja kiertoon se meni 67tkm ajettuna. Aluksi öljyä kului 2,5dl/1000km, ja viime kesän jälkeen alkoi kulua 5dl/1000km. Ihan käsittämättömän paljon uudenkarhealle autolle. Mullakin tuli entistä Ventoa ikävä silloin.
        Noissa vanhoissa (85kW) kakslitraisissa lienee selkeästi joku tyyppi-/valmistusvika joita maahantuoja ei myönnä, mikä on VW:lle ihan normaalia toimintaa. Ilmeisesti ne ei sovellu tuolle longlife systeemille tms, koska onhan tuo kone ollut jo vaikka kuinka kauan eikä käsittääkseni aikaisemmiin ole ollut ongelmia. Samaa ongelmaa näyttää olevan myös Golfeissa ja Skodissa joissa ontuo sama vanha kakslitrainen kone.
        Maahantuojallekin valitin ja niillä oli se tavanomainen kommentti 1litra/1000km on normaalia.
        Normaalistihan moottori syö vähän öljyä. Optimikulutus lienee suunnilleen se, että öljy vähenee mittatikun alarajaan vaihtovälillä. Tuo maahantuojan selitys öljynkulutuksen normaaliudesta 1litra/1000km on täysin huuhaata!!! Älkää uskoko siihen. Tuollaiset kulutuslukemat eivät nykyautoissa todellakaan ole normaaleja, vaan koneessa on jotain vikaa. Tuollaiset kulutuslukemat ja niiden pitäminen normaalina ovat jostain historian roskatynnyrin pohjalta kotoisin, niinkuin Tuulilasi-lehden eräällä palstalla osuvasti sanottiin. Tämä on maahantuojalta _vain_ja_ainoastaan_ vastuunpakoilua jotta takuukorjauksiin ei tarvi ryhtyä ja käsienpesemistä maanantaikappaleiden varalle.
        Mulle sanottiin jopa VW merkkihuollossa, että ohjekirjassa mainittu 1litra/1000km ei ole normaalia kulutusta missään nimessä. Kerrottiin myös, että jos sitä kuluu 0,5litraa/1000km tai yli niin asiaa pitää alkaa tutkia.

        Näyttää kuitenkin olevan muitakin koneita joilla tuota öljyä kuluu. Hankala sanoa mistä tuo johtuu. Kuitenkin uskon että longlifekoneilla tätä ongelmaa on enemmän kuin "tavallisella" huoltosysteemillä varustetuilla autoilla. En tiedä vaikuttaako siihen ajotapa kuinka paljon jne. Itselläni ajot ovat aika tavalla nurkissa pyörimistä ja kaupunkiajoa/lyhyitä matkoja. Kuitenkin useimmilla ei ole longlifejen kanssa mitään ongelmia.

        Sinuna olisin kyllä huolissani tuosta öljynkulutuksesta. Ajateleppa itsekin, jos autossa on teoreettinen 30tkm öljynvaihtoväli (käytännössä varmaan 20-25tkm), kuinka paljon joudut lisäämään kallista longlifeöljyä vaihtovälillä. Tulee auton öljyissä pitäminen aika hinnakkaaksi, ei oikein ole longlifesysteemistä hyötyä tuolloin.
        Viimeistään silloin on hälytyskellojen soitava, jos öljynlisäystarve vaihtovälillä on suurempi kuin moottorin öljytilavuus.
        Voi olla että moinen kulutus alkaa jo näkymään katsastuksessakin päästö- ja/tai OBD-mittauksissa. OBD-mittaushan on tehtävä 2001 tai jälkeen käyttöönotetuille autoille.


    • paska

      Ei pitäisi syödä noin paljoa. Mitäs ostit boran, sehän on koko vw-konsenrin häpeäpilkku.

      • Passat

        taas tällä joku yläasteikäinen vaudissa


      • harmittaa
        Passat kirjoitti:

        taas tällä joku yläasteikäinen vaudissa

        niin, eipä siinä nyt muuta vikaa nimittäin ole ollut. oikea unelma (ok, oishan se 2 litranen todellinen unelma), kulkee pehmeästi jne. ja kaikki herkut kun sattui olemaan ilmastointia myöten. pitänee kokeilla käydä kiljumassa siellä huollossa tai sitten myyjän paikkeilla. mutta vieläkin: saman tasoista autoa ei tuossa hintaluokassa olekaan :) taidat vaan olla kade kun sulla ei oo.. boraa.


      • parempia
        harmittaa kirjoitti:

        niin, eipä siinä nyt muuta vikaa nimittäin ole ollut. oikea unelma (ok, oishan se 2 litranen todellinen unelma), kulkee pehmeästi jne. ja kaikki herkut kun sattui olemaan ilmastointia myöten. pitänee kokeilla käydä kiljumassa siellä huollossa tai sitten myyjän paikkeilla. mutta vieläkin: saman tasoista autoa ei tuossa hintaluokassa olekaan :) taidat vaan olla kade kun sulla ei oo.. boraa.

        Onhan siinä mm.Toyota, joka 1000xkertaa boraa parempi.


      • Toi Ota, muuta et saa...
        parempia kirjoitti:

        Onhan siinä mm.Toyota, joka 1000xkertaa boraa parempi.

        Taasko täällä on joku koomikko? Tojota parempi kuin Bora???? Kyllä pitää jätkällä olla huumoria. Taidat olla jo juhannuskännissä, tai pilvessä vähintäin.


      • tdi
        parempia kirjoitti:

        Onhan siinä mm.Toyota, joka 1000xkertaa boraa parempi.

        harmi homma että bora vie öljyä, toivottavasti saat asiallista palvelua huollossa!

        menee vähän ohi aiheen mutta tojo-miehelle kuitenkin kommentti. tarkoittanet corollaa joka on mielestäsi 1000 x boraa parempi? jos nyt jätetään sinun subjektiivinen näkemys hetkeksi ja tutkitaa mitä tahansa autolehtien testejä niin golf on kyykyttänyt corollan jokaisessa! (bora on konttiperäinen golf)


      • Boralla ajella
        tdi kirjoitti:

        harmi homma että bora vie öljyä, toivottavasti saat asiallista palvelua huollossa!

        menee vähän ohi aiheen mutta tojo-miehelle kuitenkin kommentti. tarkoittanet corollaa joka on mielestäsi 1000 x boraa parempi? jos nyt jätetään sinun subjektiivinen näkemys hetkeksi ja tutkitaa mitä tahansa autolehtien testejä niin golf on kyykyttänyt corollan jokaisessa! (bora on konttiperäinen golf)

        Miten kukaan kehtaa boraa kehua ?? Sehän on täysi susi ja vw-konsernin epäonnistunein tuote ja kuin riisuttu passat. Välimallin auto ja ylihintainen. Corollassa on laatua ja kestävyyttä ja siitä saa joskus vaihdossakin jotain. Kukaan kun ei boraa vaihtoautona itselleen huoli. Borahan tarkoittaa latinaksi paskaa, jos nyt yleensäkään tällä palstalla muita kielä Suomea ymmäretään ?
        Oletta te volkkaristit melko puupäitä, kun kehtaatte Boraa ym.kansanvaunuja kehua.


      • Bora-kuskit !!
        Toi Ota, muuta et saa... kirjoitti:

        Taasko täällä on joku koomikko? Tojota parempi kuin Bora???? Kyllä pitää jätkällä olla huumoria. Taidat olla jo juhannuskännissä, tai pilvessä vähintäin.

        Miten kukaan kehtaa boraa kehua ?? Sehän on täysi susi ja vw-konsernin epäonnistunein tuote ja kuin riisuttu passat. Välimallin auto ja ylihintainen. Corollassa on laatua ja kestävyyttä ja siitä saa joskus vaihdossakin jotain. Kukaan kun ei boraa vaihtoautona itselleen huoli. Borahan tarkoittaa latinaksi paskaa, jos nyt yleensäkään tällä palstalla muita kielä Suomea ymmäretään ?
        Oletta te volkkaristit melko puupäitä, kun kehtaatte Boraa ym.kansanvaunuja kehua.


      • päällikkö
        parempia kirjoitti:

        Onhan siinä mm.Toyota, joka 1000xkertaa boraa parempi.

        Alla kaikki boran viat. Voiko enää paskempaa autoa olla ??

        etutukivarsien alapallonivelet väljät
        raidetangon päät voivat olla väljät
        jäähdytysnesteletkujen vuotoja
        lämmityslaitteen kennovuotoja esiintynyt
        vesipumppuvikoja (vika ilmenee aluksi jurinana)
        kytkinvikoja
        laturivikoja
        käynnistysmoottorivikoja: solenoidi juuttuu
        vanhemmissa yksilöissä on ruostevaurioita kynnyskoteloissa, lokasuojien reunoissa ovien ja takaluukun alareunassa sekä helmapelleissä
        jarruvikoja, levyt ruostuvat, jarrut laahaavat, jarrusatulat ja käsijarrun vivusto juuttuvat
        etujarruletkut murtuvat
        vesivuotoa ovista auton sisälle, oven sisällä oleva muovikalvo irtoaa ja tukkii oven alareunassa olevat valumareiät
        moottorin öljyvuotoja
        oikosulkuja releiden painetussa piirissä (ilmenee siten, että jotkut sähkölaitteet esim. lämmityslaitteen puhallin, äänitorvi ja takalasinlämmitin eivät toimi, vaikka sulakkeet ovat ehjät)
        sähkötoiminen kaasutin reistailee
        kaasuttimen kumilaippa murtuu
        Mono-Jetronic suihkutusjärjestelmän ohjausosassa kontaktivikoja vuosimalleissa -88-90 (varmista, että korjaus tehty merkkikorjaamossa)
        polttoainepumpun kaapeliliittimissä vikoja, polttoainepumpun relevikoja (rakennetta parannettu -91)
        vuoto polttoainepumpun laipan tiivisteestä
        venttiilikopan tiiviste vuotaa öljyä, joka voi tippua latausgeneraattorin päälle aiheuttaen sen vaurioitumisen (syynä voi olla nokka-akselin tiivisteen vuoto, öljyvuotoa voi aiheutua myös sylinterikannen tiivisteestä)
        valokatkaisijavikoja
        virtalukkovikoja
        virranjakajavikoja: kannen sisäpuolelle muodostuu kosteutta, virranjakajan akselitiiviste voi vuotaa (tällöin öljy pääsee virranjakajan sisään ja koko virranjakaja joudutaan vaihtamaan)
        hammastangon suojakumit rikki
        vetonivelien suojuskumit rikki
        ovien lukoissa vikoja
        venttiilivarsien tiivisteet väljät (moottori savuttaa)
        vanhemmissa Golfeissa sylinterikansi heikko kohta (rikkoutuu jo 100 000 kilometrissä)
        jakohihnavikoja, vesipumpun käyttöpyörä kuluu
        jäähdyttimen ja lämmityslaitteen kennovuotoja
        öljypohja voi ruostua
        joustintuen laakerin kumihela voi murtua
        vaihteisto syöpyy malleissa, joissa moottorin maadoituskaapeli liitetty vaihteistoon
        pyöränlaakerivikoja
        etujarruletkut murtuneet
        pakoputkistovuotoja


      • niinpä
        päällikkö kirjoitti:

        Alla kaikki boran viat. Voiko enää paskempaa autoa olla ??

        etutukivarsien alapallonivelet väljät
        raidetangon päät voivat olla väljät
        jäähdytysnesteletkujen vuotoja
        lämmityslaitteen kennovuotoja esiintynyt
        vesipumppuvikoja (vika ilmenee aluksi jurinana)
        kytkinvikoja
        laturivikoja
        käynnistysmoottorivikoja: solenoidi juuttuu
        vanhemmissa yksilöissä on ruostevaurioita kynnyskoteloissa, lokasuojien reunoissa ovien ja takaluukun alareunassa sekä helmapelleissä
        jarruvikoja, levyt ruostuvat, jarrut laahaavat, jarrusatulat ja käsijarrun vivusto juuttuvat
        etujarruletkut murtuvat
        vesivuotoa ovista auton sisälle, oven sisällä oleva muovikalvo irtoaa ja tukkii oven alareunassa olevat valumareiät
        moottorin öljyvuotoja
        oikosulkuja releiden painetussa piirissä (ilmenee siten, että jotkut sähkölaitteet esim. lämmityslaitteen puhallin, äänitorvi ja takalasinlämmitin eivät toimi, vaikka sulakkeet ovat ehjät)
        sähkötoiminen kaasutin reistailee
        kaasuttimen kumilaippa murtuu
        Mono-Jetronic suihkutusjärjestelmän ohjausosassa kontaktivikoja vuosimalleissa -88-90 (varmista, että korjaus tehty merkkikorjaamossa)
        polttoainepumpun kaapeliliittimissä vikoja, polttoainepumpun relevikoja (rakennetta parannettu -91)
        vuoto polttoainepumpun laipan tiivisteestä
        venttiilikopan tiiviste vuotaa öljyä, joka voi tippua latausgeneraattorin päälle aiheuttaen sen vaurioitumisen (syynä voi olla nokka-akselin tiivisteen vuoto, öljyvuotoa voi aiheutua myös sylinterikannen tiivisteestä)
        valokatkaisijavikoja
        virtalukkovikoja
        virranjakajavikoja: kannen sisäpuolelle muodostuu kosteutta, virranjakajan akselitiiviste voi vuotaa (tällöin öljy pääsee virranjakajan sisään ja koko virranjakaja joudutaan vaihtamaan)
        hammastangon suojakumit rikki
        vetonivelien suojuskumit rikki
        ovien lukoissa vikoja
        venttiilivarsien tiivisteet väljät (moottori savuttaa)
        vanhemmissa Golfeissa sylinterikansi heikko kohta (rikkoutuu jo 100 000 kilometrissä)
        jakohihnavikoja, vesipumpun käyttöpyörä kuluu
        jäähdyttimen ja lämmityslaitteen kennovuotoja
        öljypohja voi ruostua
        joustintuen laakerin kumihela voi murtua
        vaihteisto syöpyy malleissa, joissa moottorin maadoituskaapeli liitetty vaihteistoon
        pyöränlaakerivikoja
        etujarruletkut murtuneet
        pakoputkistovuotoja

        juu, tossa listassa on lueteltu kaikkien volkkarien viat, 60-luvun kuplaa myöten. Eikös boraa alettu tekee vasta 1998? Muuten vm90 toyota ei enää ole liikentees (jollei o hitsattu koko autoa, huom toiota-lover) kun on niin mätä!


      • Toi Ota ;D
        Bora-kuskit !! kirjoitti:

        Miten kukaan kehtaa boraa kehua ?? Sehän on täysi susi ja vw-konsernin epäonnistunein tuote ja kuin riisuttu passat. Välimallin auto ja ylihintainen. Corollassa on laatua ja kestävyyttä ja siitä saa joskus vaihdossakin jotain. Kukaan kun ei boraa vaihtoautona itselleen huoli. Borahan tarkoittaa latinaksi paskaa, jos nyt yleensäkään tällä palstalla muita kielä Suomea ymmäretään ?
        Oletta te volkkaristit melko puupäitä, kun kehtaatte Boraa ym.kansanvaunuja kehua.

        Sinä se sitten jaksat naurattaa ;D Ja vielä korollaa kehut. Sen nyt vielä ymmärtäisi jos kehusit edes jotain autoa. Meillä on tuossa pihalla korolla koirankoppina, kun ei siitä mihinkään muuhun ole. Ja että vaihdossa saa muka jotain... ja paskat saa käteen vaihdossa korollasta. Osta poika Bora, se on AUTO!


      • allan
        päällikkö kirjoitti:

        Alla kaikki boran viat. Voiko enää paskempaa autoa olla ??

        etutukivarsien alapallonivelet väljät
        raidetangon päät voivat olla väljät
        jäähdytysnesteletkujen vuotoja
        lämmityslaitteen kennovuotoja esiintynyt
        vesipumppuvikoja (vika ilmenee aluksi jurinana)
        kytkinvikoja
        laturivikoja
        käynnistysmoottorivikoja: solenoidi juuttuu
        vanhemmissa yksilöissä on ruostevaurioita kynnyskoteloissa, lokasuojien reunoissa ovien ja takaluukun alareunassa sekä helmapelleissä
        jarruvikoja, levyt ruostuvat, jarrut laahaavat, jarrusatulat ja käsijarrun vivusto juuttuvat
        etujarruletkut murtuvat
        vesivuotoa ovista auton sisälle, oven sisällä oleva muovikalvo irtoaa ja tukkii oven alareunassa olevat valumareiät
        moottorin öljyvuotoja
        oikosulkuja releiden painetussa piirissä (ilmenee siten, että jotkut sähkölaitteet esim. lämmityslaitteen puhallin, äänitorvi ja takalasinlämmitin eivät toimi, vaikka sulakkeet ovat ehjät)
        sähkötoiminen kaasutin reistailee
        kaasuttimen kumilaippa murtuu
        Mono-Jetronic suihkutusjärjestelmän ohjausosassa kontaktivikoja vuosimalleissa -88-90 (varmista, että korjaus tehty merkkikorjaamossa)
        polttoainepumpun kaapeliliittimissä vikoja, polttoainepumpun relevikoja (rakennetta parannettu -91)
        vuoto polttoainepumpun laipan tiivisteestä
        venttiilikopan tiiviste vuotaa öljyä, joka voi tippua latausgeneraattorin päälle aiheuttaen sen vaurioitumisen (syynä voi olla nokka-akselin tiivisteen vuoto, öljyvuotoa voi aiheutua myös sylinterikannen tiivisteestä)
        valokatkaisijavikoja
        virtalukkovikoja
        virranjakajavikoja: kannen sisäpuolelle muodostuu kosteutta, virranjakajan akselitiiviste voi vuotaa (tällöin öljy pääsee virranjakajan sisään ja koko virranjakaja joudutaan vaihtamaan)
        hammastangon suojakumit rikki
        vetonivelien suojuskumit rikki
        ovien lukoissa vikoja
        venttiilivarsien tiivisteet väljät (moottori savuttaa)
        vanhemmissa Golfeissa sylinterikansi heikko kohta (rikkoutuu jo 100 000 kilometrissä)
        jakohihnavikoja, vesipumpun käyttöpyörä kuluu
        jäähdyttimen ja lämmityslaitteen kennovuotoja
        öljypohja voi ruostua
        joustintuen laakerin kumihela voi murtua
        vaihteisto syöpyy malleissa, joissa moottorin maadoituskaapeli liitetty vaihteistoon
        pyöränlaakerivikoja
        etujarruletkut murtuneet
        pakoputkistovuotoja

        tuo on muuten tosi asiaa.kyllä mahtaa vitutta kun ovat ostaneet huonosti varustellun ja raskaasti yli hintaisen auton. jossa hinta prosenttualisesti tippu paljon enemmän kun muissa kunnon "autoissa" elikkä se siittä että volkkari pitäis hyvin hintansa heh heh.


      • bora
        tdi kirjoitti:

        harmi homma että bora vie öljyä, toivottavasti saat asiallista palvelua huollossa!

        menee vähän ohi aiheen mutta tojo-miehelle kuitenkin kommentti. tarkoittanet corollaa joka on mielestäsi 1000 x boraa parempi? jos nyt jätetään sinun subjektiivinen näkemys hetkeksi ja tutkitaa mitä tahansa autolehtien testejä niin golf on kyykyttänyt corollan jokaisessa! (bora on konttiperäinen golf)

        Vai konttiperäinen golf, aika hätäinen puolustus. Mikseivät sitten tehneet sedan-golfia, eihän se voi olla noin. Vai onko niin että bora on tehty passatin 'jämä/vikaosista'


      • tdi
        bora kirjoitti:

        Vai konttiperäinen golf, aika hätäinen puolustus. Mikseivät sitten tehneet sedan-golfia, eihän se voi olla noin. Vai onko niin että bora on tehty passatin 'jämä/vikaosista'

        kyllä se vaan niin on. golf ja bora ovat aivan identtiset autot tekniikaltaan ja sisätiloiltaan. mallinimi voisikin aivan hyvin olla golf sedan.

        minä en halua mitenkään "hätäisesti" boraa puolustaa (ei ole omassa tallissa). ota kuitenkin asioista selvää ennen kuin nolaat itsesi tuollaisilla jutuilla.


      • juu
        bora kirjoitti:

        Vai konttiperäinen golf, aika hätäinen puolustus. Mikseivät sitten tehneet sedan-golfia, eihän se voi olla noin. Vai onko niin että bora on tehty passatin 'jämä/vikaosista'

        Oiskohan se korollan jämäosista tehty vai ladan vai solifer-mopon jämäosista? Onks korollat tehty koivusta vai männystä?


      • Ellet muuta saa
        parempia kirjoitti:

        Onhan siinä mm.Toyota, joka 1000xkertaa boraa parempi.

        Siskonmiehellä Avensis 1.8 2001,90000 huollos tehtiin koneremontti,ku söi 10000 matkalla 2.5 litr. öljyä.Asentajan mukaan ei ole ollut ainut, hiaseissa samaa vikaa.


      • Bora
        tdi kirjoitti:

        kyllä se vaan niin on. golf ja bora ovat aivan identtiset autot tekniikaltaan ja sisätiloiltaan. mallinimi voisikin aivan hyvin olla golf sedan.

        minä en halua mitenkään "hätäisesti" boraa puolustaa (ei ole omassa tallissa). ota kuitenkin asioista selvää ennen kuin nolaat itsesi tuollaisilla jutuilla.

        No borassa on siinä tapauksessa ylihintaa, golfiakun saa alle 20:lla ja borasta saa maksella lähemmäs 25. Miksi maksaa sedanista enemmän kuin esim.gofl farkusta ? Vieläkään en ymmärrä boran kohderyhmää ?? Ole onnellinen ettei tallissasi ole boraa.


      • joo
        Bora kirjoitti:

        No borassa on siinä tapauksessa ylihintaa, golfiakun saa alle 20:lla ja borasta saa maksella lähemmäs 25. Miksi maksaa sedanista enemmän kuin esim.gofl farkusta ? Vieläkään en ymmärrä boran kohderyhmää ?? Ole onnellinen ettei tallissasi ole boraa.

        Onko tuossa juputuksessasi nyt mitään muuta pointtia kun kiukuttelu? Jos et ole tyytyväinen Boraan automallina niin lähesty asiassa Volkswagenia. Jos et ymmärrä miksi se on olemassa niin kuuntele nyt tarkkaan: Se on porrasperäinen malli Golfista. Miksi se ei ole sitten Golf? Sitä täytyy taas kysyä Volkswagenilta. Mutta onko sillä nyt loppujen lopuksi jotain merkitystä että sen nimi on Bora eikä Golf? Vaikuttaako se johonkin asiaan? Esimerkiksi Corollaakin on sekä porrasperäisenä että hatchbackinä. Nimipolitiikkaa lukuunottamatta ihan sama asia.

        Tässä sinulle nyt vielä vähän taustoja että ymmärrät asian paremmin. Toivottavasti ymmärrät Englandiaa, en jaksa alkaa suomentamaan:
        The Volkswagen Jetta is essentially a sedan version of the Volkswagen Golf. The name is now only used in North America and South Africa, as it was dropped in Europe in 1992, when it was replaced by the Vento, which was in turn repalced by the Bora in 1998. The model was developed due in part of the Volkswagen marketing group's observation that the North American market leaned more towards the three-box shape as opposed to the Golf's hatchback configuration. Similarly, in South Africa, the Jetta remains more popular than the Golf. This proved to be a wise move on VW's part because the Jetta was destined to earn the title of best-selling European car in the US.

        Minulla on Bora siksi että se on paremmannäköinen kuin Golf ja muutenkin sopiva auto minulle. Hinta-teho-varustelutasoltaan ihan edullinen auto. Vertailin vuosi sitten kun ostin.


      • 96 kw 6w

        TDI:ssä moottorin suojuksen kiinnikkeet murtui. Suoja näyttää olevan päällepäin paikoillaan mutta irti. Mootoriöljy kaadetaan tavallaan suojuksen läpi trattia pitkin. Kun suojus irtoaa, niin irtoaa "tratti" venttiilin kopasta ja tuosta raosta alkaa roiskumaan. Päällepäin vikaa ei huomaa. Itse huomasin vasta kun keltainen öljyvalo syttyi.


      • känä
        allan kirjoitti:

        tuo on muuten tosi asiaa.kyllä mahtaa vitutta kun ovat ostaneet huonosti varustellun ja raskaasti yli hintaisen auton. jossa hinta prosenttualisesti tippu paljon enemmän kun muissa kunnon "autoissa" elikkä se siittä että volkkari pitäis hyvin hintansa heh heh.

        Eipä ole minun Borassa ollu yhtään noista vioista mitä tuossa lueteltiin... ai niin, eihän siinä ole ollut vikoja ollenkaan. HEH HEH HEH HEEE!


      • hintatietoinen
        Bora kirjoitti:

        No borassa on siinä tapauksessa ylihintaa, golfiakun saa alle 20:lla ja borasta saa maksella lähemmäs 25. Miksi maksaa sedanista enemmän kuin esim.gofl farkusta ? Vieläkään en ymmärrä boran kohderyhmää ?? Ole onnellinen ettei tallissasi ole boraa.

        voihan vitura tuolla hinnalla olis saannut esim. pösö 406,sen ja sehän on aivan eri luokkaa kun joku köyhä bora että voi ihmiset olla tyhmiä.


    • tarkkailija

      Jännä juttu aina näillä palstoilla.Asiallisia vastauksia muutama.Sitten terroristit puuttuvat peliin.

      • J H

        Meni heti pieleen, sellaista se on.
        Eihän nyt kukaan öljyä syö vaan todennäköisesti juo.

        Kummasti autot vaan syövät...


      • käh

        Al Tojota terroristeilla on niin paha olla autojensa kanssa että johonkin se on purettava. Eikä äitillekään oikein uskalla kiukutella kun se antaa selkään.


    • TÄÄLLÄ VASTAUS

      BORA SYÖ POLTTOAINETTA JA PASKANTAA RAAKAA TEHOA!

      • Toyota

        Pikemminkin ripulipaskaa!


      • Hauskaa on
        Toyota kirjoitti:

        Pikemminkin ripulipaskaa!

        Ensimmäinen kateellinen löytyi! We have a WINNER! Ja TOJOKKI tottakai. Onneks olkoon... sillä sitä sinä tarvitset tuon paskasi kanssa!


    • Anonyymi

      Molemmat on hyviä perusautoja.

    • Anonyymi

      Minulla vm2015 BMW, vetää öljyä litran / 1000km. Merkkihuollossa sanoivat kulutus on tehtaan rajoissa eikä autossa mitään vikaa. Mitä uudempi auto sitä enemmän vie öljyä. Tämä johtuu kuulemma uusista päästövaatimuksista.

      • Anonyymi

        Näinkin hyväuskoista hölmöä voi yrittää kusettaa. Todellusuudessa kyseessä on epäonnistunut moottorirakenne kun kitkaa on polttoaineen kulutuksen pienentämiseksi yritetty pienentää. Kansanautokonsernihan on tunnettu noista päästövähennyskeinoistaan kun oppia on haettu vankilasta asti seitsemän vuoden "kurssilla"


    • Anonyymi

      Kaikki autot syö öljyä hetken päästä, jos merkkihuollossa ollut ilmainen työntekijä, eli koulupoika amiksesta tai kurssikeskuksesta asentaa ilmansuodattimen huolimattomasti. Kannattaa se vaihtaa aina itse, tai jos nyt saatava se merkkihuollon leima, niin tarkistaa kannattaa itse onko ilmansuodatin asennettu huolellisesti.
      Huolimattomia on myös ihan ammattilaisista. Itse tarkistin ostamastani Mazda 6 2.3GT 2002 autosta heti ilmansuodattimen ja huomasin kuinka se oli painanut tiivistettä siten, että oli helppo todeta, että suodatin asennettu huolimattomasti. Ilmaa on mennyt suurimmaksi osaksi suodattimen ohi ja hiekkaa moottoriin. Hiekka ei kuulu moottoriin ja syö sylinterit soikeiksi ja rikkoo öljyrenkaat ja kartoittaa koneen. Seuraavaksi tarkistin 2 muuta Mazda 6 autoa, jotka olivat päätyneet autohajottamolle ja molemmissa oli sama juttu. Suodatin asennettu päin persettä. Eli 3 autoa ja 100% suodatin väärin asennettu. Mazda aikanaan vastasi autojensa suuren öljyn kulutuksen johtuvan liian aikaisin työstetystä moottorilohkon raaka-aineesta, eli raaka-aineen olisi pitänyt seistä varastossa ja sitten vasta työstää. Helpompi syyttää raaka-ainetta, kuin kertoa totuus, että vaihtamalla itse huolellisesti suodattimen pääset ehkä parempaan lopputulokseen, kuin tuomalla ammattilaisten vaihdettavaksi. Oikea öljy mikä autoon kuuluu, on myös tärkeää käyttää ja ymmärtää, että moottoreihin on myytävänä sisäpesuaineita, jotka laitetaan hetkeksi moottoriöljyn joukkoon ennen öljyn vaihtoa. Tämä kannattaa suorittaa autolle vähintään muutaman kerran auton elinkaaren aikana. Ensimmäinen viimeistään 200.000km kohdalla ja ennemminkin, jos vaihtovälit öljylle pitkiä.

    • Anonyymi

      Vaihdoin vuonna 2002 ensimmäisen kerran vw koneeseen 1.6 16V 22€ öljyt ensimmäinen huolto autoon ja ensimmäinen kirjoitus huoltokirjaan.

      Eilen vaihdoin viimeksi samaan, ajettu 300 000km eikä koneeseen ole vaihdettu mitään.

      Öljyä ei kulunut satojen starttauksien kylmäkäynnistyksilla = moottorin kaikki osat ja öljyt -5C -10C -20c 10 000km pätkäajoilla edes 5 dl.

      Tällä voi ajaa todellisella 5 litralla bensaa 100km ajomatkan, eli starttaus ja ajo sopivalla nopeudella

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies kateissa Lapualla

      Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      72
      4408
    2. Olenko joka hetki

      Ajatuksissasi?
      Ikävä
      58
      2955
    3. Jos me voitais puhua

      Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      14
      2578
    4. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

      Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      16
      2415
    5. Joo nyt mä sen tajuan

      Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      86
      1761
    6. Olipa ihana rakas

      ❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1506
    7. Jenna meni seksilakkoon

      "Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      194
      1322
    8. Vain yksi elämä

      Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      80
      1233
    9. Mikä sinua ja

      kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      86
      1191
    10. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

      Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      27
      904
    Aihe