Caddy 1.9 TDI -06 kytkimessä tuli ongelmia. Tutustuin kytkinasiaan laajasti sekä suomalaisilla että saksalaisilla keskustelupalstoilla käytyjen keskustelujen kautta. Niissähän kaksoismassavauhtipyörä oli monien kohdalla osoittautunut ongelmaksi. Kytkinpaketin vaihtohinnaksi sain Espanjassa korjaamolta 600 € ja toiselta korjaamolta 1250 € . Viimeksi mainittu kertoi myöskin vauhtipyörän menevän vaihtoon. Asia rupesi kiinnostamaan niin paljon, että otin itse vaihteiston pois. Tuolloin selvisi, että ko. vauhtipyörällä oli arviolta 15 asteen vapaaliike. Kytkin sinänsä oli hyvässä kunnossa, tosi levy jo kulunut (155000 km). Edelleen keskusteluja seuraamalla vakuutuin siitä, että en enää asenna tätä kaksimassa vauhtipyörää. Saksasta (teilehuber.de) löytyi Valeon (835035) korvaava rakenne. Koko paketin hinta; vauhtipyörä, kytkin, painelaakeri ja pultit, myös asennusohje kiristysmomentteineen) maksoi 510 € kotiovelle toimitettuna. Toimii loistavasti.
Edelleen mielenkiinnosta purin tämän kaksoismassarakenteen (Luk). Siinä on vauhtipyörän kehällä n. 20 mm läpimittainen jousi, joka on jaettu 4 osaan. Eli jousien toinen pää tukeutuu vauhtipyörään ja toinen vauhtipyörän osaan, johon kytkin kiinnittyy. Eli näin nämä kaksi osaa liittyvät jousien kautta toisiinta. Valitettavasti rakenne ei kestä, eli ko. jouset olivat täysin kuoleentuneet. Rakenteesta päätellen sen ei varmasti oletetakaan kestävän kytkimen ikää kauemmin. Tässäkin tapuksessa joustavuus on menetetty varmaankin jo aikoja sitten. Näin ollen pidän ehdottomasti nyt asentamaani perinteistä rakennetta olevaa vauhtipyörää parempana. Ja tuleehan mahdollinen kytkinremonttikin vastaisuudessa osien oslta yli puolta halvemmaksi.
Kaksoismassavauhtipyörä
18
18197
Vastaukset
- jousi mies
Olisiko ne jouset mahdollisuus vaihtaa uusiin ja näin selvitä murto-osalla osien hinnasta?
- Calle Mattii
Kytkimen puoleinen osa, jonka sisällä jouset ovat, on koottu hitsaamalla. Oli varsin työläs purettavakin, kun halusin tutkia rakenteen. Eli muuta vaihtoehtoa ei ole kuin vaihtaa vauhtipyörä.
- rautalimppu
Mikä on tämän kaksoismassapyörän idea ? Säästö ??, keveys ?? Tai vain uusi, entistä hienompi rakenne, mikä ei kuitenkaan toimi !
Eikä tätäkään osaa ole testattu tarpeeksi ennen markkinoilletuloa, vain onko testaus jätetty konsernin vakiintuneen tavan mukaisesti asiakkaan harteille.- Vakivaki
Tietääkseni tuon keksinnön tarkoitus on tappaa turbodieselissä parin tonnin tienolla esiintyvää vääntövärähtelyä. Sen ansiosta vaihdelaatikossa pystytään käyttämään heikompia ja halvempia laakereita.
- kytkytikin
Kaksoismassapyörän idea on tämä, jonka kuulin ainakin kolmelta automerkin edustajalta: Nykyisissä autoissa on sähkökaasu eli kaasupolkimen ja moottorin välillä EI ole vaijeria.
No tämähän ei ole mikään uutinen.
Tällä ns. sähkökaasulla yritetään saada se vaihteen kytkentävaihe sovitettua moottorin pyörintänopeuden/vaihteiston pyörintänopuden kesken optimaalisesti oikeaksi. Tämä kaksoismassavauhtipyörä tulee ENITEN mukaan siinä vaiheessa kun lähdetään autolla liikkeelle. Se vaimentaa kytkimen (polkimen) ylösnostaessa niitä voimia jotka ennen ovat tehneet mekaaniset jouset kytkinlevyssä.
Toimiessaan erinomaisen pehmeä ja miellyttävä, vaan kun eivät perkeleet kestä. MISSÄÄN automerkissä. Piste.
Ideana jumalattoman hyvä, toteutus surkea.
Asentajan ominaisuudessa olen purkanut lukemattomia kytkimiä joiden yhteydessä on ollut tuo kaksoismassavauhtipyörä sökö. Merkistä riippumatta.
Moneen merkkiin saa nykyään korvauspakettia jossa on kiinteä vauhtipyörä ja josuitettu kytkin. Suosittelen todellakin lämpimästi!- nytkin vai laahain
Hienoa ! On ilahduttavaa havaita, että todellinen tietäjä vaivautuu tänne ojentamaan tavallisia pulliaisia ja kertomaan miten asiat pitää todellisuudessa hoitaa.
Yleensä vain konsernin edustajat pyrkivät jääräpäisesti kiistämään suunnittelumokat ja valmistusvirheet sekä alihankkijoiden vajavaisen laadun. - 17
nytkin vai laahain kirjoitti:
Hienoa ! On ilahduttavaa havaita, että todellinen tietäjä vaivautuu tänne ojentamaan tavallisia pulliaisia ja kertomaan miten asiat pitää todellisuudessa hoitaa.
Yleensä vain konsernin edustajat pyrkivät jääräpäisesti kiistämään suunnittelumokat ja valmistusvirheet sekä alihankkijoiden vajavaisen laadun.Ymmärsin tuosta että kaksoismassavauhtipyörä on täysin hanurista lähtöisin oleva rakkine.
Tuohan se kylläkin mukavasti lisää fyffeä jälkimarkkinoinnin liikevaihtoon, siihen kait tarkoitettukin.
- skooda
Italian eBaystä tuli juuri sama Valeo 835035 kotiin kuljetettuna 322€. Kalliilla ostit.
- Anonyymi
Niin, mut, Italiasta, ruostuu nopeasti ja helmat mätänee :(
- 2massavauhtipyörä
Tuulilasin juttu aiheesta "Kaksoismassa vauhtipyörä"
http://www.tuulilasi.fi/kysymys/kaksoismassa-vauhtipyora- rehti-jalmari
Ilmenee ainakin, että maahantuojat ja osien välittäjät ovat huippuahneita, jos tavaran saa kotiovelle jopa 1/3 hinnalla siitä mitä liikkeet pyytelee.
- vieläwwfani
Olen juuri vaihtanut kytkimen paineasetelman ja laakerin tdi 2001 golf variantiin ja hommaamassa uutta lootaa kun vaan ravistaa,liikkeele lähtiessä. Kannattaisi varmaan varmistaa ensin onko mulla toi kirottu kaksoismassa vauhtipyörä täh
- vieläwwfani
Tuntuu olevan maailman suurin salaisuus tuo kasoismassapyörä.totuus tuntuuu olevan kuitenkin että se on kaikissa 2000 luvun ww konsernin ja tytär yhtiöiden seat audi skoda ymm merkeissä miksiköhän
- pettynyt Valeo 4pkit
Joo jossain toimii, jossain ei. Suosittelen vaihtamaan originelli osat. Jouduin kahteen kertaan tekemään kytkin remontin, kun vaihteisto rupes kiinteällä massalla rahisee pahasti. Itsellä meni vaihtoon osat 170tkm kohdalla. Joihinkin onnistuu vaihtamaan kiinteä
. Mutta varautua kannattaa. Autoni on ford galaxy 1,9tdi vw osista kasattu.
- peltsi2
Hyvä neuvo.! Älä missään tapauksessa korvaa 2-massaa kiinteällä. Se vasta tuleekin maksamaan. Kokemusta on. Vaihteisto alkaa "kahnuttamaan".
- Tuhonvwseataudiskoda
Niin kertoi myös kokenut vw korjaaja.
Alvadilta osat niin voipi säästöä tulla.
- Anonyymi
vw transporter 2-5 tdi 5 syl kannatko vaihtaa vauhtipyörä kytkimeen
- Anonyymi
Vanha avaus, mutta siihen liittyen. Yhdellä kaverilla oli avauksen aikoihin Ford Focus, josta kaksoismassa vauhtipyörä suorastaan "räjähti" ja jäi kerrasta jumiin niiden jousien petettyä.
Vaihtoi tilalle perinteisen ja hyvin pelitti, mutta manasi ko. auton rakennetta kun joutui purkamaan paljon, jotta sai homman tehtyä. Piti muistaakseni laskea alas koko vaihdelaatikko (?);
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12651Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1481198Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491105- 125979
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223964Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?205921Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk296833- 72825
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä13825- 39812