7,62-53R ja 300 win mag on huippuhirvi kalipereja

Pystykorva M-27

KyllÄ son niin notta kyllä tuo 7,62-53R ja 300win mag ne on parhaat kaliperit. Minun mielestä kokemuksella sanon ite pyyvän teeriä ja mehtoja vanhalla M-27 pystykorvalla avotähtäimillä, ampuen. ja hirvet kans . Sitte 300 win mag on hirvipyssynä kans.Tämä minun on tehty vanhasta m-27 pysytykorvasta sillä voisitte vaikka lähtiä afrikaan puhvelimetälle jos haluaa. Ite on latannu kutit kumpaanki tussariin linnulle on käyttäny Lapuan 8g fmj luotia ,hitaaks ladattuna ja hirvelle sitte 11,7 g Noslerin accu bondia , nämä siis tuossa sotilas kaliberissa käytössä.(7,62-53R) tuo noslerin kuti on paras testaamani millä oon monet hirvet pyytännä .Samakuti käy tosihyvin tuohon 300win mag tosin saa olla sitte 14,3 g jos tehoja haluaa eikä lyö verille lihoja. Pahin jäläki minkä oon nähny oli ammuttu hirveen , (tällä paskakaliberilla -308) sen hirven kylyki oli kokonaan pilalla. Verillä ja pahati.

14

2299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 54R

      Onhan se niinkin notta 7.62 Russian on myös hyvä kaliiperi.

      • kauhukuti

        ..ja itse ladattuna niin että ruuti topataan tiukasti ja hylsy melkein täyteen ja luoti vielä tiivistää lisää.


      • kummeksuen
        kauhukuti kirjoitti:

        ..ja itse ladattuna niin että ruuti topataan tiukasti ja hylsy melkein täyteen ja luoti vielä tiivistää lisää.

        Mihi sellasia latauksia tarvii?


    • Kuokka ku kuokka käy

      Joka härjillä kyntää se härjistä puhuu...

    • vanharautakanki

      Juu, näin on jokainen kehuu sitä mikä itsellä on ja mikäpä siinä on kehua jos on tyytyväinen aseeseensa, ise tykkään M44 kivääristä 7.62x53R, lyhyt ja näppärä ase, tasan metri mittaa, jämäkästi rakennettu ja kaiketi kestävä. Tehot riittää ja lintupaukkujakin löytyy. Edellinen ase oli sakon vanha 243 win kiikarilla ja eikä sekään hullumpi paketti ollut, monta teertä tuli ammuttua, tuli vaan myytyä rahapulassa pois ja nyt tuo metrinen m44 jollaisen olen aikaisemminkin omistanut ja siitä jäi niin hyvä tuntuma että päätin hankkia samanlaisen takaisin ja kävi hyvä tuuri sillä löytyi huomattavasti siistimpi kuin edellinen.
      "Kiinteästi" asennettu pistin kulkee aseessa kiinni metsästysreissulla, voihan siinä paistaa vaikka makkaran :)
      Eihän tuollainen ole niin tarkka kuin kiikarilla varustettu lintukivääri mutta nykyään kun ei enää saalis ole niin tärkeä joka reissulla, ilman saalista kun en jää syksyisin.

    • Matti Mauser

      Juu, tottakai, parhaat kaliiberit sinulla siinä on... Toiseksi paras on 9.3 x 62 jossa
      kaliiberissa tilasin Mauser M03:n ja päälle Leukkarin VX3 1.5-5 x 20 punapisteellä varustettuna. Se on vaan kumma juttu, että kun katsoo esim. M&K lehden kymppihirvikerhoa, niin 95 % kaadoista on tehty tuolla paskakaliiberi 308:lla. Itsekin kaadoin vanhalla Sakon 308:lla 11 piikkisen 16.10.2010 ja yhdestä paukusta se tokeni 20 metrin paon jälkeen. Keuho-sydänosuma ja Lapuan mega hoiti patruunan virkaa. Olisko niin, että sinulla on joku muu 308 kaliiberi, kun se on niin kovin paska?

    • jhg

      Varmasti suomessa yleisin kaliberi hirvelle on juurikin tuo 308 ja/tai 30-06. Se on osumasta kiinni miten verillä hirvi on, ei kaliberin... Toki kaikki vaikuttaa kaikkeen mutta ei pidä mennä yleistämään. Itse olen nähnyt pahimmat verillä olevat lihat 9,3 jäljiltä mutta sekin on osumasta kiinni.

      • kunnonpora

        Lähtönoppeuvet alle 800m/s ja aina joka laakilla paranoo...


    • jhg

      Sen verran lisätään, että äkkiseltään katsoin sakon sivuilta että 308 ja 7,62X53R on samat nopeudet ja energiat eli ovat käytännössä sama ase. Saa korjata jos on väärää tietoa.

    • jhg

      Niin tuon perusteella on aika hauskaa väittää 7,62X53R paremmaksi kuin 308 :D

      • kunnonpora

        8,2*53r parempi pora ,ei tule hyytelöä


      • jhg
        kunnonpora kirjoitti:

        8,2*53r parempi pora ,ei tule hyytelöä

        308 ja 30-06 jo löytyy joten ei oo tarvetta alkaa hommaamaan mitään 8,2x53ärriä.


      • kunnonpora
        jhg kirjoitti:

        308 ja 30-06 jo löytyy joten ei oo tarvetta alkaa hommaamaan mitään 8,2x53ärriä.

        Meinasi kahvet mennä henkeen kun luin tuon..


    • gdlme

      Jos .308 ja 7,62x53R patruunat ladataan samoilla "aineilla" ja ammutaan molemmat aseilla joissa on samat piipunpituudet niin suoritusarvot ovat lähes samat. Mutta. Jos samoin ladatut patruunat ammutaan niin, että 7,62x53R ammutaankin aseella jossa on venäläinen tai suomalainen pitkä sotilaskiväärin piippu ja .308:ssa tavallinen n.s metsästyskiväärin piippu niin nytpä 7,62x53R luoti antaakin paremmat tulokset johtuen pitemmästä piipusta. Se antaa luodille suuremman lähtönopeuden ja sitä kautta lisää iskuenrgiaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe