Ensimmäisenä adventtisunnuntaina kirkossa luettiin kolme esirukouspyyntöä.
Ensimmäinen pyysi esirukousta nivelvaivoihin ja siihen, että jaksaisi vielä jatkaa työelämässä.
Toinen pyysi seurakuntalaisten rukoilevan apua pojalleen, jota kiusattaan koulussa.
Kolmannessa pyydettiin rukouksen voimaa nuorelle ensisynnyttäjälle, jonka aviomies oli monen vakavan sairauden vammauttama.
Ajattelin noita kolmea kohtaloa. Niin nykyaikaa ainakin kaksi ensimmäistä.
En ymmärtänyt edes rukoilla noiden ihmiskohtaloiden puolesta. Mietin vain mitä se hyövää tekisivät itse jotain.
Mitä mietit, auttaako esirukous?
Esirukous
75
674
Vastaukset
- ...
Kirjoita joulupukille.
=DW= - ...
Kirjoittakoon joulupukille.
=DW= - k/k
Näitä asioita olen paljonkin viimeaikoina ajatellu, itte uskon et ei auta rukoukset.
Jos taas itte uskoo johonkin asiaan niin sitä ei pirä kenenkään väheksyä,tollanen sanottakoon sitä vaik itte hypnoosiksi on vahva voima.
Auttahan blasepo lääkkeetkin ihmisiä.Itseasiassa mietin, että jos haluaa esirukousta, olisi antoisampaa pyytää kahdenkeskinen rukoushetki uskovan kanssa.
Olin hyvin peloissani kun sain esikoiseni olinhan ollut sairaalassa kuukauden ennen synnytyksen käynnistämistä. Olimme lapseni kanssa vaarassa raskausmyrkytysuhkan vuoksi.
Illalla ennen synnytystä vietimme sairaalapastorin kanssa rukoushetken.
Se rukoushetki antoi minulle voimia ja auttois seuraavaan koetusten päivään.
- tii-na-...
onks se oikeesti tapana kirkossa pyytää esirukousta eri asioille en oo koskaan törmänny moiseen asiaan enkä muuten usko että auttas yhtään vaikka kuinka rukoilis toisen ihmisen puolesta tai mistä mää tiedän kuinka huonossa kunnoss olis munkin nivelet jos ei ystävä ghanassa rukoilis viittä kertaa päivässä mulle kaikkee hyvää uskon kumminkin että nivelvaivoissa auttaa lääkäri ja koulukiusaamisessa opettajat ja kouluavustajat toi viimeinen laitto mut ajatteleen että olikohan se isä terve sillon kun lapsi laitettiin alulle ja kuinka moni niistä vaikeista sairauksista on periytyviä en kumminkaan rupee tässä rukoileen ihmiskohtaloiden puolesta kun en oo koskaan vielä rukoillu.
Ajattelet hyvin paljon samoin kuin itsekin ajattelen esirukouksesta. Miksi rukous nivelvaivoihin tai koulukiusaamiseen miksi ei konkreettisia tekoja uhkien eteen.
Jämäkkää otetta mennä myrskyn silmään.
Lapsen hankinta sairauden keskelle, isän mahdollinen menehtyminen ja sairauksien mukana siirtyvät geeniperimät. Niin, nämä asiat mietityttivät.
Muistin kiivaan keskusteluketjun vuonna 2008 kun kerroin 70 palstalla mielestäni iloisen uutisen, miehestä joka sai kuopuksen 79-vuotiaana. Keskustelu sai ristiriitaisen osanoton sillä monen mielestä lapsi tehtiin isättömään tulevaisuuteen. No, Saimi on nyt tomera tyttö ja isäkin tyypillinen kainuulainen tervaskanto.- tii-na-...
korppis kirjoitti:
Ajattelet hyvin paljon samoin kuin itsekin ajattelen esirukouksesta. Miksi rukous nivelvaivoihin tai koulukiusaamiseen miksi ei konkreettisia tekoja uhkien eteen.
Jämäkkää otetta mennä myrskyn silmään.
Lapsen hankinta sairauden keskelle, isän mahdollinen menehtyminen ja sairauksien mukana siirtyvät geeniperimät. Niin, nämä asiat mietityttivät.
Muistin kiivaan keskusteluketjun vuonna 2008 kun kerroin 70 palstalla mielestäni iloisen uutisen, miehestä joka sai kuopuksen 79-vuotiaana. Keskustelu sai ristiriitaisen osanoton sillä monen mielestä lapsi tehtiin isättömään tulevaisuuteen. No, Saimi on nyt tomera tyttö ja isäkin tyypillinen kainuulainen tervaskanto.joo muistan ton jutun jotenkin edelleenkin vierastan ajatusta kahdeksankymppisestä pienen lapsen isästä mutta mikäs siinä jos iskä voi hyvin niin mutta on se kumminkin aika epätodennäköistä että sillon kun saimi on aikuinen ja vielä tarvitsee isää että isä on elossa no mutta eihän se mun asia ole jokainen elää tyylillään ja tekee lapset omalla ajallaan.
- miksinäin
tii-na-... kirjoitti:
joo muistan ton jutun jotenkin edelleenkin vierastan ajatusta kahdeksankymppisestä pienen lapsen isästä mutta mikäs siinä jos iskä voi hyvin niin mutta on se kumminkin aika epätodennäköistä että sillon kun saimi on aikuinen ja vielä tarvitsee isää että isä on elossa no mutta eihän se mun asia ole jokainen elää tyylillään ja tekee lapset omalla ajallaan.
Miksi viivahiiva tekytyy tyhmäksi ja kirjoittaa pötkökirjoitusta vaikka osaa paremminkin ?Miksi antaa yksinkertaisen kuvan itsestään vaikka on huippukauppias ja kaikkein rakastama.
Hävetään täällä kun esität tyhmää - provotovatsuosittuja
miksinäin kirjoitti:
Miksi viivahiiva tekytyy tyhmäksi ja kirjoittaa pötkökirjoitusta vaikka osaa paremminkin ?Miksi antaa yksinkertaisen kuvan itsestään vaikka on huippukauppias ja kaikkein rakastama.
Hävetään täällä kun esität tyhmääMikset anna hälle samaa auttuutta, mitä olet altis muille antamaan? Jos rivit eivät ole mieleesi, niin, mitä siinä kirjoitustapa haittaa?
Katso omatuntoosi, miksi noin kirjoitat?
- demeter
Muistan lapsuudesta sellaisen sanonnan, jossa vakuutetaan, "esirukousten lapset eivät hukkaan joudu". Mun äiti rukoili varmasti paljon meidän lasten puolesta, kuten äidit ennen tekivät, ja koen, että meillä on ollut elämässä hyvä varjelus. Mutta tekihän äiti paljon meidän puolesta muutenkin, hoivasi, kantoi huolta. Sitä voi tietysti kysyä, mistä HÄN sai voimansa, vaikeissa oloissa.
Käyn aika vähän, tai itse asiassa en lainkaan, luterilaisissa jumalanpalveluksissa, mutta uskon, että tuota rataa ne rukouspyynnöt siellä kulkevat. Helpotusta omaan elämään haetaan ja voi kai sitä pyytää, jos se toivoa antaa.
Minusta rukous on keskittymistä, tietynlaista voimien kokoamista ja jos rukoilee toisen puolesta se voisi olla eräänlaista voimansiirtoa, hyväntahdon osoitus sille, jolla on vaikeata. Se, saako ihmisen sitä, mitä rukouksessa pyytää, on sivuasia, minusta. Itse en koskaan pyydä rukouksessa mitään konkreettista, vain voimia ja siunausta. Emmehän lopulta voi tietää, mikä on itselle tai muille hyväksi.- Lorena*
Adventti Jumalanpalvelun yhteydessä vanhemmat pyysivät esirukosusta pienen pilttinsä sairastuttua leukemiaan, voimia kohdata odottamaton sairaus ja rukousta piltin paranemisprosessin onnistumiseen.
Kaikki tiedämme miten syvälle koskee piltin sairaus vanhempien sydämeen. Toivotaan ehkä tiedetään miten hoidon tulee onnistua. On tiedostettava mahdolliset riskit, mietittävä tarkoin keinot joilla voidaan onnistua. Kaikki tämä kysyy henkisiä voimavaroja vanhemmilta ja lähipiiriltä, myös meiltä jota tätä esirukousta pyydetään. Esirukous antaa lämpimän turvallisuuden tunteen läheisille, meistä huolehditaan, välitetään pyytämällä voimia ylhäältä.
Tässä tulee mieleeni jota pohdin, mikä on inhimillinen tekijä missäkin tilanteessa, miten sen voi ymmärtää. Mikään TV-ohjelma se ei ole. Tänään tiede pohtii missä kaikissa tilanteissa on kysymys inhimillisestä tekijästä ja miten sen mukaan tuleminen eri tilanteissa voidaan hyödyntää.
Esirukous on yksi inhimillisen tekijän ilmenemismuoto sillä on mahdollisuus antaa voimavaroja läheisille vaikeassa tilanteessa ja se on paljon se. Ei pidä aliarvioida hädässä olevien esirukouspyyntöjä, uskon ja tiedän, hädän hetkellä on kaikki apu otetaan kiitollisuudella vastaan. Serkkuni lähetystyöntekijä rukoili puolestani Israelinmatkalla itkumuurilla kun sai kuulla rintasyövästäni. Samoin eräs palstaystävä lähetti minulle positiivisia voimavirtoja. Olen hyvin kiitollinen heille, he antoivat levollisen positiivisen mielen kohdata kirurgin veitsi. Toisaalta minulla ei ollut enää mahdollista vaikuttaa omaan terveydentilaani oli otettava vastaan mitä oli tapahtumassa. Pelko poistuu kun ymmärtää sen tosiasian, että aikamme on rajallinen.
Niin lienee kysymys myötäelämisestä ja voimien siirrosta toiselle, jolla on vaikeuksia omassa elämässä. Miten sitten voi itse vaikuttaa ongelmiensa selvittelyyn. En usko pelkän rukouksen auttavan jos itse on passiivinen ja odottaa ihmettä.
Ei silti on ihmeitäkin tapahtunut.
En ole lakannut rukoilemasta iltaisin. Konkreettista ei ehkä, mutta esim. lapsieni eteen rukoilen.
Tuo emmehän voi tietää mikä on toisen parasta. Huvitti, koska kuopus soitti eilen. Kysyin mitä hän haluaisi joululahjaksi varmistaakseni, että tiedän mitä hän haluaa ja mitä olin jo ostanut muka tietäen. Pikkusen meni pieleen ostoslistani ; )- demeter
korppis kirjoitti:
Serkkuni lähetystyöntekijä rukoili puolestani Israelinmatkalla itkumuurilla kun sai kuulla rintasyövästäni. Samoin eräs palstaystävä lähetti minulle positiivisia voimavirtoja. Olen hyvin kiitollinen heille, he antoivat levollisen positiivisen mielen kohdata kirurgin veitsi. Toisaalta minulla ei ollut enää mahdollista vaikuttaa omaan terveydentilaani oli otettava vastaan mitä oli tapahtumassa. Pelko poistuu kun ymmärtää sen tosiasian, että aikamme on rajallinen.
Niin lienee kysymys myötäelämisestä ja voimien siirrosta toiselle, jolla on vaikeuksia omassa elämässä. Miten sitten voi itse vaikuttaa ongelmiensa selvittelyyn. En usko pelkän rukouksen auttavan jos itse on passiivinen ja odottaa ihmettä.
Ei silti on ihmeitäkin tapahtunut.
En ole lakannut rukoilemasta iltaisin. Konkreettista ei ehkä, mutta esim. lapsieni eteen rukoilen.
Tuo emmehän voi tietää mikä on toisen parasta. Huvitti, koska kuopus soitti eilen. Kysyin mitä hän haluaisi joululahjaksi varmistaakseni, että tiedän mitä hän haluaa ja mitä olin jo ostanut muka tietäen. Pikkusen meni pieleen ostoslistani ; )Ennen sanottiin myös, että Jumala auttaa sitä, joka auttaa itseään. Passiiviseksi ei sovi heittäytyä ja olen kyllä ollut huomaavinani, että myös seurakunnan keskuudessa on tätä "opittua avuttomuutta", niitä, jotka osaavat vedota toisiin, joskus jopä käyttää hyväksi toisten auttamishalua/-velvoitetta.
Tuo kahdenkeskinen rukoushetki (korppis) uskovan kanssa tuo mieleen sen puutteen, mistä luterilaista kirkkoa on syytetty. Siellä ei tunneta rippiä tai sitä ei
käytetä. Jotenkin ajattelen, että se johtuu pappien maallistumisesta. Tunnen aika paljon oman seurakuntani pappeja, mutta eipä tulisi mieleeni ripitttäytyä heille.
Ortodoksikirkon puolelta heitä kyllä löytyy. Heidän läsnäolonsa voima on sellainen. Vetoaa ainakin minuun. - 1.1947
demeter kirjoitti:
Ennen sanottiin myös, että Jumala auttaa sitä, joka auttaa itseään. Passiiviseksi ei sovi heittäytyä ja olen kyllä ollut huomaavinani, että myös seurakunnan keskuudessa on tätä "opittua avuttomuutta", niitä, jotka osaavat vedota toisiin, joskus jopä käyttää hyväksi toisten auttamishalua/-velvoitetta.
Tuo kahdenkeskinen rukoushetki (korppis) uskovan kanssa tuo mieleen sen puutteen, mistä luterilaista kirkkoa on syytetty. Siellä ei tunneta rippiä tai sitä ei
käytetä. Jotenkin ajattelen, että se johtuu pappien maallistumisesta. Tunnen aika paljon oman seurakuntani pappeja, mutta eipä tulisi mieleeni ripitttäytyä heille.
Ortodoksikirkon puolelta heitä kyllä löytyy. Heidän läsnäolonsa voima on sellainen. Vetoaa ainakin minuun.Ei tunneta kirkossa, mutta uskovien kesken rukoilemme ja tunnustamme syntejämme. Ne on pieniä rukouspiirejä kodeissa. Meilläkin vielä kerran on ja sitten muutto häämöttää.
Suosio ei järin suuri ole ollut. Soisi sen leviävän, sillä ne hetket vahvistavat yhteistä uskoa. Tulee iloinen mieli jne. Pappia ei siinä välttämättä tarvita, usko riittää sielunhoitajalle. En minäkään papille menisi asioitani kertomaan:) Ovat niin taakoitettuja muutenkin. Meillä papit on lähes kaikki uskossa, onneksi. Muuten lähtisin pois kirkon liian maallistuneen linjan vuoksi.
Täällä aiheena nyt maamme ja Israelin puolesta rukoileminen omien pienien juttujen lisäksi. Siinä muillekin aiheita, menestys on sitä parempi, mitä enemmän on rukoilijoita. Jeesuksen nimessä siis.
- William Jokinen
Publikaanin rukous
En ole pitänyt käskyjäsi, Herra, en käynyt pyhissä temppeleissäsi. En ole auttanut pakanalähetystyössä. Itse kuljen pimeässä. Mammonaa olen vain himoinnut ja ajatellut ja naisen seuraa. Viina on minulle ollut ylen rakas ja juomaveikot huvini ja ystäväni. En ole rakastanut Jumalaa enkä ihmisiä, vain itseäni ja vähän vaimoani - joskus. Sinä armottomien ja tuomittujen Jumala, armahda minua.Hyvä, publikaani rukoilee Jumalaa, on rehellinen sisimmässään. Tämä on tätä päivää, tätä kiireen aikakautta, mutta lohduttavaa on tietää, että kaikki, jotka uskovat Jumalaan pelastuvat ; )
Luin eilen lööpin Danny ei saa laulaa Armista kirkossa. Miksiköhän?- 1.1947
korppis kirjoitti:
Hyvä, publikaani rukoilee Jumalaa, on rehellinen sisimmässään. Tämä on tätä päivää, tätä kiireen aikakautta, mutta lohduttavaa on tietää, että kaikki, jotka uskovat Jumalaan pelastuvat ; )
Luin eilen lööpin Danny ei saa laulaa Armista kirkossa. Miksiköhän?Anteeksi nyt, mutta usko Jumalaan ei riitä, Jeesus on ovi pelastukseen.
Lienee monelle epäselvää se, että paholainenkin uskoo Jumalaan, eikä tule pelastumaan.
Sana sanoo, että jolla on Poika, Jeesus, sillä on elämä. Hiljainen luottamus Hänen apuunsa. Tulee syntyä uudesti, saada elämän keikaus virolaisittain sanottuna. Se on Pyhän Hengen työ se. Oma osuus on suostua Jeesukselta apua pyytäväksi.
Pelastus on ehdollinen sikälikin, että on annettava anteeksi niille, jotka ovat sinua/minua vastaan rikkoneet. Isä meidän rukous on hyvä, kattaa koko elämän. Ei ulkolukuna hoettuna, vaan sydämestä mukana olemalla joka sanassa. Mitä sitten ajatus harhailee joskus, mutta se ymmärretään, olemmehan vajavaisia ihmisiä.
Yksinkertaista ja varmaa, näkymätöntä ja silti todellista. Se toinen maailma on totta. - demeter
1.1947 kirjoitti:
Anteeksi nyt, mutta usko Jumalaan ei riitä, Jeesus on ovi pelastukseen.
Lienee monelle epäselvää se, että paholainenkin uskoo Jumalaan, eikä tule pelastumaan.
Sana sanoo, että jolla on Poika, Jeesus, sillä on elämä. Hiljainen luottamus Hänen apuunsa. Tulee syntyä uudesti, saada elämän keikaus virolaisittain sanottuna. Se on Pyhän Hengen työ se. Oma osuus on suostua Jeesukselta apua pyytäväksi.
Pelastus on ehdollinen sikälikin, että on annettava anteeksi niille, jotka ovat sinua/minua vastaan rikkoneet. Isä meidän rukous on hyvä, kattaa koko elämän. Ei ulkolukuna hoettuna, vaan sydämestä mukana olemalla joka sanassa. Mitä sitten ajatus harhailee joskus, mutta se ymmärretään, olemmehan vajavaisia ihmisiä.
Yksinkertaista ja varmaa, näkymätöntä ja silti todellista. Se toinen maailma on totta.Mun täytyy tunnustaa, että hyvin vähän ajattelen kuoleman jälkeistä elämää,
1.1947. Luotan siihen, että jos Jumala on, hän tulee kohtelemaan minua
rakkaudellisesti ja oikeudenmukaisesti. Niinkuin on täälläkin tehnyt.
En koe, että oma heiveröinen uskoni olisi uskoa pelastuksen vuoksi. Tunnen vain eläväni täydemmin, kun hengellinen ulottuvuus on elämässä mukana. Liian vähän sitä viljelen - tai miten sen nyt ottaa - jos kiitollisuus on sydämen tila, ei voi olla
kovin kaukana Jumalasta.
Hyvin kuvasit tuon uskon todellisuuden: yksinkertaista ja varmaa. näkymätöntä ja silti todellista...
- -a
Ihan ensiksi kiinnittyi huomioni viestisi loppukaneettiin,
"tekisivät itse jotain".
Itse kyllä luvittelen, että siihen mennessä, kun turvautuu seurakunnan esirukoukseen, on jo kaikki mahdollinen, inhimillinen, koettu ja kokeiltu. Rukous on kuin viimeinen oljenkorsi, johon hukkuva yrittää tarrata.
Nivelvaivat? Vaikkapa nivelreuma on pahimmillaan tosi kivulias ja invalidisoiva sairaus. Varmasti sitä sairastava yrittää tehdä kaikkensa oireitten lievittämiseksi. Mutta ei aina auta apu ihmisten kaiken parantamiseen .
Koulukiusaaminen on kamala vitsaus, varmasti jokainen vanhempi itkee silmänsä päästään, mutta varmasti myös tekee kaikkensa lapsensa hyvinvoinnin puolesta. Silti, kiusaaminen on usein niin salakavalaa ja raakaa, että jopa kiusaajalle voidaan luoda moraalinen lupa kiusaamiseensa. Ja entäs, jos kiusaajia on lukemattomia?
Tuskin esirukouksesta on mitään haittaa, hankalia sivuvaikutuksia, kuin vaikkapa joistakin epämääräisistä mömmöistä, joita sairaille kaupataan kirkkain otsin. Uskon, että jo pelkkä ajatus siitä, että moni ihminen pyytää hyvää juuri minulle, auttaa ihmistä, edes hetkeksi luo toivoa paremmasta.
Minullekin on aikoinaan luettu kirkossa esirukouspyyntö, kun pienenä sairastuin todella vakavasti. Niinpä täällä vielä palloilen, ihmisenä toisten seassa, yli 50 vuoden jälkeenkin.- demeter
HIenosti kirjoitat -a. Aika surullisena pidän sitä, että ihmisen hengenelämä on tänä päivänä halveksunnan ja pilkanteon kohde, sensijaan, että se olisi voimavara, sellainen olemisen taso, jolla olemme ehdottoman tasa-arvoisia, armon varassa jokainen.
- - a
demeter kirjoitti:
HIenosti kirjoitat -a. Aika surullisena pidän sitä, että ihmisen hengenelämä on tänä päivänä halveksunnan ja pilkanteon kohde, sensijaan, että se olisi voimavara, sellainen olemisen taso, jolla olemme ehdottoman tasa-arvoisia, armon varassa jokainen.
Kiitos sinulle, kiva on saada myötämieltäkin.
Ihmettelen ihmisiä, jotka haluavat halveksia toisten hengen maailmaa. Uskonnollisuus, jos mikä, on minusta oma, vapaavalintainen elämänkatsomus.
Jos se joillekin suo sielunrauhaa ja lohdutusta, en minä ainakaan kadehdi.
Paljon on nykyisin riitaa ja ilottomuutta, jos joku jostain löytää lohdutusta, sen hälle suon.
Ja, kuten on ennenkin puheskeltu, ei kaikki mitä on, ole ehkä näkyvää, käsin kosketeltavaa.
Jokaisen päiväni päätän rukoukseen. Tiedä sitten, onko se tapa ja tottumus. Mutta jos sen päätteeksi silmäluomeni luppasevat, liekö se on mikään paha asia?
Jospa se on unirätti minulle? - - a
demeter kirjoitti:
@Demeter
Minusta on aina ollut kovin pahaa, tunnistetavaa, ihmisten epäusko toisten uskoa vastaan.
Itse en kehu olevani mikään ihmeuskovainen, mutta suon suosiolla muille uskonvapauden.
Usko, uskoon, uskovainen, voisinpa itsenikin siihen helminauhaan liittää, mutta kun en voi. Olen Tuomas, epäuskoinen. Toivon tulevan näyttävän tien, polkuni määrän, pituuden ja äärien.
- Pirre*
Jospa se antaa heille voimia tehdä itse jotain..
- henrjii
Tottahan se nyt auttaa, 99% aivokapasiteetisä on käyttämättä.
Ennakoluulot ja uskomukset sensijaan ohjaa elämäämme. - 1.1947
Kyllä se auttaa. Saa voimaa jaksaa ja joskus parantuukin.
- ...
Niilo isovainio, henfiltä kaataja siihen parantumiseen tarvitaan.
Hiton lahkolaiset kun ne jaksaa aina vaan keuhkota pakanauskostaan. Menisivät lääkäriin tai koulukuraattorille, tai kirjoittaisivat vaikka Dalai Lamalle.
Luulotaudit paranee luulemalla, muut sairaudet ja ongelmat vaatii todellisia tekija.Joopajoo, halvaantunut alkaa kävelemään kuultutaan jumalan sanaa. Voi tsiisus. Jokin woodookin on uskottavampaa, siinä ensin doupataan ihmisen elintoiminnot minimiin. Sitten se "muuttuu eläväksi kuolleeksi". No siinäkin peränsä, kun isketään huumetta ja kemikaalia niin, että elintoiminnot miltei pysähtyvät, selvittyään kaverilla aivot kaurapuurona ja on tosiaan zombie, ruumis toimii, aivot ei. Selitys kai "kuolleena olemisen" ja aineitten aiheuttama aivojen hapenpuute.
Ja woodoo perustuu katolilaisuuden ja kansanuskontojen risteytkseen. Suomessa tällaisia ei ole, tänne kaikki jeesukseen liittyvä on roudattu jostain jenkeista tai ruotsista. Ja tollot ihmise tuskoo kaiken, mikä niitten isoisille on miekan kans määrätty uskomaan. Tolloa porukkaa. Hitto jokin "esirukous"........
Että eikös vaan kauneinpia joululauluja palsta täyteen?
=DW=
- Tympääntynyt........
Voi sielu oletatko kuka oikeesti palstalaisista sinulle haluaa vastata?
Huomaat ettei monikaan, Hunksin sanoin kasvatat olematonta palstaasi , kun ei kenenkään mieleen jää miellyttäväksi. Voisit poistua palstalta 60 vuotiaat.- -.,,.-
Anna olla, tämä on palsta meille kaikille. Ikävästi on minuakin täällä eräs kohdellut, mutta en halua juuttua katkeruuteen. Jos joku on katkera, se saa ihmisen voiman vaimenemaan.
Rukous antaa voimaa, jos ei sitä vähättele. Tekopyhyys on asia erikseen.
Esi- tai vesirukous ei siinä auta. - demeter
-.,,.- kirjoitti:
Anna olla, tämä on palsta meille kaikille. Ikävästi on minuakin täällä eräs kohdellut, mutta en halua juuttua katkeruuteen. Jos joku on katkera, se saa ihmisen voiman vaimenemaan.
Rukous antaa voimaa, jos ei sitä vähättele. Tekopyhyys on asia erikseen.
Esi- tai vesirukous ei siinä auta.Hyvin sanottu, -.,,.¨-, esi- tai vesirukous..))
Minä arvostan DW:n laajaa yleistietoutta. Olen oppinut häneltä paljon.
Vaikka hän kirjoittaa pitkästi, tekstiä ei ole vaikea lukea ja asiaa siinä aina on.
Ei tietenkään tunnu kivalta, jos saa pahasti nenuunsa tai pidetään vajaana omien arvojen ja/tai mielipiteitten vuoksi, mutta näin sitä vain maailmassa tehdään.
Ja vaikka näille meidän palstakunkuille ja -kuningattarille välillä osoitetaan ovea,
tyhjältä voisi tuntua ilman heitä. Ja sitäkin voi miettiä, miksi antaa niin suuren painon jonkun mielipiteelle - jos antaa.
- mahdollistako.on
Hyvä mieli ihmisiä kohtaan auttaa, auttaa minua, ja heitä, joita ajattelen.
Miksi minun pitäisi miettiä, saanko hyvällä mielelläni hyvää myös muille?
Tuhlaatko, edes empatiaasi muille? Luettuani alotuksesi tuli suorastaan ikävä Tuomasmessuun.
Parikymmentä vuotta sitten löysin oman paikkani sieeltä Helsingistä.
Pitkin suomea niitä kyllä pidetään.
Ja siellä luettiin esirukouspyyntöjä, erittäin paljon.
Sunnuntai iltaisin kuudelta siellä istuin, ja sieltä löysin hyvän alun taas seuraavan viikkoon.
Laulut ei ollett virsiä vaan "Hiljaisuuden lauluja" ja "Tuomaslauluja".
Petri Laaksonen oli siellä silloin kuoron vetäjä, eli ei vielä levylle ollut laulanut kun ensimmäisiä kertoja siellä kävin.
Uskon että esirukoukset aittaa ainakin niihin uskovaa, jo se tunne ettei ole yksin kurjuutensa ja vaikeutensa, sekä sairauksien kanssa aauttaa ihmisiä.
Minun puolestani on myös paljon esirukoiltu aikoinaan, mutta tottakai itse olen joutunut ratkaisuni tekemään ja elämäni elämään.
Minä olen rukoillut ihmisten puolesta, siellä muiden mukana. Enkä todellakaan lähde arvostelemaan että tekisivät itse. Rankka lause sinulta joka kuitenkin usein tuot hengellisyytesi esiin täällä.
Tässä linkki Tuomamessuun koska kuitenkin tiedän että nyt heräsi uteliaisuus monella :
http://www.tuomasmessu.fi/
Ja tässä taas Hiljaisuuden lauluja, yksi niistä:
http://www.youtube.com/watch?v=SuGtzbCWttITulipas kamalasti virheitä mutta kiire oli kirjoittaa kun nyt lähden pois koneelta.
Hyvää lauantaipäivää palstalle :)))))
- kai.puu.
Enpä tiedä turhempaa, kuin epäillä esirukouksen epäilyttävää voimaa.
Mikä meidän ihmisten elämässä on varmaa? Sekö, että nälkä katoaa hetkeksi, kun syö mahansa töyteen? Sekö, että mieli saa vireen, kun haukkuu lähimmäisensä maan rakoon??
Minun maailmaani mahtuu armo ja oikeutus, rukous, jopa sen ihmeitätekevä voima. En elä pelkästä näkkileivästä, ylähuulen säestämänä.
Minä elän, Kiven sanoin, elän elämästä, tästä, viilettelemästä. Elän eläen lähimmäisten hyvästä olosta, välittämisestä, huomioonottamisesta, rakkaudesta, esirukouksesta, pyytäen, tai pyytämättä. Se ei ole minulta pois, vaan se rakentaa minun voimaani, elämääni, voimaisuuttani rakastaa. - Olet niin toope
Olet sinä Mandi todella tietämätön. Minulla itselläni on molempien polvien pitkälle edennyt nivelrikko. Olet tehnyt kaiken mitä voin itse tehdä, saan hyvää hoitoa tunneltulta ortopediltä. Nivelrikko on parantumaton ja etenevä sairaus, edessä polven tekonivelleikkaus. Mitä voi tehdä, ellei muuta ole enää tehtävissä, kuin tekonivelleikkaus.
- --
Niin, katsos, kun ei omaa polvea kivistä, ei tiedä, kuinka kivistä on muiden tietään kilvoitella huolimatta kivistä.
*kokemustaomaava* - 1943
Mene ihmeessä mahdollisimman pian leikkaukseen. Tunnen henkilöitä, jotka ovat toipuneet hyvin ja saaneet liikuntakyvyn takaisin. Kivut ovat hävinneet.
- saati.leikata
1943 kirjoitti:
Mene ihmeessä mahdollisimman pian leikkaukseen. Tunnen henkilöitä, jotka ovat toipuneet hyvin ja saaneet liikuntakyvyn takaisin. Kivut ovat hävinneet.
Jos kirjoittaja sanoo olevansa ortopedin huomassa, kaipa hän saa kaiken maallisen hoidon, tarpeetta meidän puuttua hänen epikriisiinsä?
- 1943
saati.leikata kirjoitti:
Jos kirjoittaja sanoo olevansa ortopedin huomassa, kaipa hän saa kaiken maallisen hoidon, tarpeetta meidän puuttua hänen epikriisiinsä?
Ja Sinä olet erityisen kannustava. Ei ihme, että palsta senkun kuihtuu.
- saati.leikata
1943 kirjoitti:
Ja Sinä olet erityisen kannustava. Ei ihme, että palsta senkun kuihtuu.
No, nokkaudu, mistä haluat. En kuvitellut ketään pahentavani, jos kertasin alkuperäisen kirjoittajan teemaa = "saan hyvää hoitoa tunneltulta ortopediltä".
Ortopediksi en itseäni ylennä.
Ammen plottis. :)) - 1943
saati.leikata kirjoitti:
No, nokkaudu, mistä haluat. En kuvitellut ketään pahentavani, jos kertasin alkuperäisen kirjoittajan teemaa = "saan hyvää hoitoa tunneltulta ortopediltä".
Ortopediksi en itseäni ylennä.
Ammen plottis. :))Et ole mitenkään poikkeuksellinen. Melkein joka porukkaan riittää näitä " för att tala om ingenting och ruttna gurkor"-tyyppejä. Useimmiten en ole viitsinyt pyristellä vaan olen vaiennut. Yhdessä ryhmässä Oxfordissa oli tosi kannustava puheenjohtaja. Hän löysi jokaisesta puheenvuorosta jotain hyvää. Syntyi tosi vilkasta keskustelua. Suomessa olen vain kerran kokenut jotain vastaavaa ja monenmoisissa ryhmissä olen työskennellyt. Toisten puheenvuorojen vähättelijöitä on kyllä riittänyt.
- saati.leikata
1943 kirjoitti:
Et ole mitenkään poikkeuksellinen. Melkein joka porukkaan riittää näitä " för att tala om ingenting och ruttna gurkor"-tyyppejä. Useimmiten en ole viitsinyt pyristellä vaan olen vaiennut. Yhdessä ryhmässä Oxfordissa oli tosi kannustava puheenjohtaja. Hän löysi jokaisesta puheenvuorosta jotain hyvää. Syntyi tosi vilkasta keskustelua. Suomessa olen vain kerran kokenut jotain vastaavaa ja monenmoisissa ryhmissä olen työskennellyt. Toisten puheenvuorojen vähättelijöitä on kyllä riittänyt.
No, silti ihmettelen, että, sinä, mieleeni naulittu fiksu ihminen, viitsit vetää herneen nenääsi viestistäni, joka ei ollut keneenkään suunnattu??
Mutta, kaipa mustat hetkemme ovat meillä kaikilla?
Olen aina kunnioittanut sinua. Olet kuin minä, upea, urhea ja voitokasl.
Kurkut kuivuu, mutta ystävyys ei koskaan, edes livesellainen.
- Nivelrikkoiselta
Kyllä, saan kaiken maallisen hoidon, mutta silti rukoilen myös taivaallisia auttajia, olemaan läsnä ja ohjaamaan lääkäreitä.
Minulla noita jumalia on sen verran monta että esirukoilu ei kannata, taatusti menisi aina väärälle ukolle.
Kääntäen taitaa yksijumalaisilla olla sama ongelma.
Yksi ukko saa niin jumalattoman paljon vaivaa ja vaikerrusta että ei se yhtä ääntä joukosta erota.
Ja siksi on yhdellä seuraajistaan sitä vaivaa ja toisella tota vaivaa.
Joku kuolee tuskissaan huutaen herraansa ja joku toinen taas kauniisti, sulkien vain silmänsä.
Joku rikkaana ja onnellisena toinen köyhänä ja surkeana surkimuksena.
Kolmas taas pappien siunaamana, jumalansa valittuna soturina, taistelukentällä, huutaen tosin äitiään.
"Ei muuta kunniaa, kun kuulla kummultansa sun Honkiesi huminaa..."
Mutta eipä siinä mittää, huvittava ketju lukea.
H.Hyvää lauantaipäivää!
Luin ketjun läpi paljon hyvää tekstiä.
Olin saanut runsaasti kritiikkiä ja kristillistä opetusta kahta asettamaani lausetta kohtaan.
"En ymmärtänyt edes rukoilla noiden ihmiskohtaloiden puolesta. Mietin vain mitä se hyövää tekisivät itse jotain."
Kirjoitin tuon lauseen vahvasti tiedostaen, että se herättää lukijoissa hämmennystä ja siten kerää ketjuun monipuolisia mielipiteitä.
Ketju on edennyt keskusteluksi parhaimmasta päästä. En ole itse ollut juurikaan soppaa hämmentämässä.
Huomenna ajattelin taas mennä kirkkoon opiskelemaan paremmaksi ihmiseksi.
Takaisin ongelmakohtiin.
Koulukiusaus on minulle tuttua, toimin vuosia peruskoulun vanhempainneuvoston puheenjohtajana. Meillä oli erilaisia projekteja, joissa selvitimme mm. räikeimpiä kiusaustapauksia.
Kiusattu on usein "erilainennuori". Kiusatun vanhemmat etsivät syyllisiä tilille vaikka pitäisi etsiä ratkaisuja miten kiusaajat ja kiusattu voisivat elää ilman konflikteja.
---
Minulla oli vaikea polvikiputila yli puolivuotta. Olin menossa polvileikkaukseen yksityiselle klinikalle, mutta leikkaus peruuntui kun vakuutusyhtiöni ei suostunut maksamaan leikkausta.
Hyvä niin sillä polvikivut loppuivat kun osallistuin kahden kuukauden verran 60 kuntosaliohjelmaan. Ohjelman loputtua jätin polven lepoon enkä rasittanut sitä enää, lisäksi olin alkanut juomaan glucosamin oraaliliuosta.
Olin kuitenkin jonossa yleiseen terveydenhoitoon ja tapasin lokakuussa kirurgin, joka sanoi, että olen tehnyt oikean päätöksen jättäessäni polveni operoimatta sillä se ei olisi koskaan tullut niin hyväksi kuin se nyt on.
-----
Tehdä lapsi 79 vuotiaana on ihan saman riskin ottamista menettää toinen vanhemmistaan ennen aikuistumista kuin tehdä lapsi vaikeiden sairauksien keskelle.
Nämä esirukoiltavat asiat, joihin minulla oli omakohtaisia kosketuspintoja alkoivat askarruttamaan siellä kirkon penkissä istuessani. Ei siksi, että olisin julma, tunteeton enkä omaisi empatiaa. Päinvastoin osasin tosissaan samaistua ja siksi rukoileminen jäi ongelmien ratkaisuaatoksieni jalkoihin.
Olen saanut itse kuten jo kerroin apua esirukouksista joten älä tuomitse minua uskottomaksi vaikka joskus hämmennänkin ajatuksiasi.
Sydämessäni elää pieni uskonliekki ; )"tumma-tum-luotini"
"Olen saanut itse kuten jo kerroin apua esirukouksista joten älä tuomitse minua uskottomaksi vaikka joskus hämmennänkin ajatuksiasi."
Kenelle tämän lauseesi osoitit?
H.hunksz kirjoitti:
"tumma-tum-luotini"
"Olen saanut itse kuten jo kerroin apua esirukouksista joten älä tuomitse minua uskottomaksi vaikka joskus hämmennänkin ajatuksiasi."
Kenelle tämän lauseesi osoitit?
H.Osoitin sanat viestini lukijalle. En monistanut ajatusta kaikille sillä hän, johon teksti osuu tarttuu lauseeseen.
- issyou
En jaksa uskoa, että suoraan taivaalle suunnatut sanat ketään auttaisivat.
Ihmiset haluavat uskoa, kaikenlaiseen,
Mikä toteutuu ja mikä on sattumaa ?"issyou"
"Yksi ukko saa niin jumalattoman paljon vaivaa ja vaikerrusta että ei se yhtä ääntä joukosta erota.
Joku kuolee tuskissaan huutaen herraansa ja joku toinen taas kauniisti, sulkien vain silmänsä."
Hyvä että tulit lukeneeksi.
H.- issyou
hunksz kirjoitti:
"issyou"
"Yksi ukko saa niin jumalattoman paljon vaivaa ja vaikerrusta että ei se yhtä ääntä joukosta erota.
Joku kuolee tuskissaan huutaen herraansa ja joku toinen taas kauniisti, sulkien vain silmänsä."
H.Ihmisellä on tarve uskoa, johonkin.
Monellekin ihmiselle olisi hyvin helpottavaa, jos jossain olisi joku jolla olisi suuremmat neuvot käsissään.
Ihmisen, pienen, on niin vaikeaa ottaa vastuuta omasta elämästään ja omista ratkaisuistaan?
Ymmärrän sen hyvin.
Aikojen alussa oli luolamies, joka katseli ihmeissään luontoa, taivasta ja kaikkea ympärillään.
Silloin oli helpompi uskoa että joku, jossain päätti muiden puolesta ? issyou kirjoitti:
Ihmisellä on tarve uskoa, johonkin.
Monellekin ihmiselle olisi hyvin helpottavaa, jos jossain olisi joku jolla olisi suuremmat neuvot käsissään.
Ihmisen, pienen, on niin vaikeaa ottaa vastuuta omasta elämästään ja omista ratkaisuistaan?
Ymmärrän sen hyvin.
Aikojen alussa oli luolamies, joka katseli ihmeissään luontoa, taivasta ja kaikkea ympärillään.
Silloin oli helpompi uskoa että joku, jossain päätti muiden puolesta ?"issyou"
"Minulla noita jumalia on sen verran monta että esirukoilu ei kannata, taatusti menisi aina väärälle ukolle.
Yksi ukko saa niin jumalattoman paljon vaivaa ja vaikerrusta että ei se yhtä ääntä joukosta erota.
Joku kuolee tuskissaan huutaen herraansa ja joku toinen taas kauniisti, sulkien vain silmänsä.
Kolmas taas pappien siunaamana, jumalansa valittuna soturina, taistelukentällä, huutaen tosin äitiään.
Mutta eipä siinä mittää, huvittava ketju lukea"
Etkö lukenut tätä kommenttiani?
Vai luitko sen ja sen perusteella kopioit aloitukseni ajatukset?
Tosi tylsää.
H.- olipas tylsä
hunksz kirjoitti:
"issyou"
"Minulla noita jumalia on sen verran monta että esirukoilu ei kannata, taatusti menisi aina väärälle ukolle.
Mutta eipä siinä mittää, huvittava ketju lukea"
Etkö lukenut tätä kommenttiani?
Vai luitko sen ja sen perusteella kopioit aloitukseni ajatukset?
Tosi tylsää.
H.Sinä olet tylsä kun aina ajattelet olevasi ainoa joka täällä ajattelee.
Samoja ajatuksia kun sinulla on ympärilläsi miljoonia.
Tulinpahan taas avanneeksi tylsän kommenttisi.
Jätän ne taas lukematta niinkuin olen pitkään jättänytkin.
Tämä oli vahinko. olipas tylsä kirjoitti:
Sinä olet tylsä kun aina ajattelet olevasi ainoa joka täällä ajattelee.
Samoja ajatuksia kun sinulla on ympärilläsi miljoonia.
Tulinpahan taas avanneeksi tylsän kommenttisi.
Jätän ne taas lukematta niinkuin olen pitkään jättänytkin.
Tämä oli vahinko."olipas tylsä"
Niinpä, minua luetaan aina vain vahingossa.
Mutta, ajatuksia on miljoonia, siinä olet oikeassa, mutta turha niitä on kirjoittaa tuplasti.
Riittää kun viittaa aloitukseen/kommentiin mistä on saanut ahaa-elämyksensä.
Voit lohduttautua sillä että et ole alkuunkaan ainoa.
H.- hipisittää:)
hunksz kirjoitti:
"issyou"
H.Omituista, että eräs Tommi Teräs, on ominut kaikki maailman sanat ja kaikki aloitukset?
Sallikaa minun siis nauraa napaani. - :))
hunksz kirjoitti:
"olipas tylsä"
Niinpä, minua luetaan aina vain vahingossa.
Mutta, ajatuksia on miljoonia, siinä olet oikeassa, mutta turha niitä on kirjoittaa tuplasti.
Riittää kun viittaa aloitukseen/kommentiin mistä on saanut ahaa-elämyksensä.
Voit lohduttautua sillä että et ole alkuunkaan ainoa.
H.Kuvitteletko olevasi viisauden isä?
En usko myöskään esirukouksiin. Huonoja kokemuksia asiasta.
- -
Keneltä on pois, pieni hetkinen, minun elämästäni, jolla voin ehkä vain kuvitelmallisesti parantaa toisen, kärsivän, pelokkaan ihmisen elämää?
Rukous, ääneen sanomaton kirje Jumalalle?
Emme elä pelkästä leivästä. Jopa karnevaaliriemuja sekaan mahtuu.
Mitä mietin? Mietin ihmisten kovuutta toisiaan kohtaan. Hellä syleily voi olla onni monille, hylätyille, onnettomille.
Esirukous. Jospa sen yksi määre on ihmisen tutustuminen omaan itseensä?
Jospa loppupäätelmä on edes pieni seikkailu omassa sisimmässään, ja näkymä omaan olevaisuuteensa? - ?
Entäs kolmas? Vammautuiko mies vasta vaimon raskauden aikana?
Kukin tehnee kaiken, mitä ajateltavissa on. - mariska
Korppis seniorinetissä tytöt odottavat. Sinun kanssasi olisi kivaa ketjua vetää.
Hyvää joulun aikaa... Hei mariska, kävin katsomassa mitä seniorinetti tarjoaa, ihan jees jutska.
Taidanpa pian rekisteröityä sinne. Nyt ostoksille jääkaapissa palaa vain valo ; )- Etsimme Herraa/onko
oli tässä rahaa jaossa ei tullut minulle rahaa vaikka olen pannut esille esirukouspyyntöpalstoille jotta: rahaa ja sovellan ajatuksin ettei se raha kuulu jumalan tilastotieteessäkään esillä olevaksi ilmiöksi, no parantuminen sen puoleen etten mieluusti tiedä olevani sairas sitä on ollut muutoksia mieli alassa ja rahaa on muila verotus arvioiden mukaan jumalan sanan mukaan minun olisi keskittytävä vaiheeseen ensin tuntea jumalan valtakunta ja sitten mitä tarvitsen olisi tarjolla ... jatkossa kokeilin TV ------------- Usko TV ja www.uskotv.fi/ohjelmat/esirukous
- ent. siivoojaparka
"Tuntemattomat ovat Herran tiet".
e.sp (lähes pappi) - ent. siivoojaparka
ent. siivoojaparka kirjoitti:
e.sp (lähes pappi)Nyt tuli moka parhaallekin lähes papille. Piti olla "tutkimattomat..." vai kummin on?
- ent. siivoojaparka
korppis kirjoitti:
Saitko herätyksen?
Keneltäköhän kysyit? Jos minulta, niin ei tässä juuri muuta olla oltukaan kuin herätyksessä. Vain hetkeksi uni tavoitti tyhmän neitsyen, yhden niistä. Raamatussa ne kai nukahti kaikki ja viisaat valvoivat. Montas niitä nyt olikaan?
e.sp (lähes pappi) - Sinuun rakastunut.
e.sp (lähes pappi)Sie se oot väärä pappi, hunksia jumalanasi pidät.
Keneltäköhän kysyit? Jos minulta, niin ei tässä juuri muuta olla oltukaan kuin herätyksessä. Vain hetkeksi uni tavoitti tyhmän neitsyen, yhden niistä. Raamatussa ne kai nukahti kaikki ja viisaat valvoivat. Montas niitä nyt olikaan?
e.sp (lähes pappi)Sanat oli tarkoitettu ketjun arkistosta esiin vetäneelle joka ilmeisesti nyt esirukoilee tuolla alempana häpeän taakkaa olkapäilleni ; ))))
Että mä joskus myötähapeen ; (
- ----ö
Niin sinua.
- €--
Noin monen vuoden takaa samoja naamoja meikä menneen talven lumilta.
Uskostakin voi saada lumevaikutuksen..?..minkälaisen. Ei kai se auta muuten kuin uskon asiana, ihan kuin blasebo lääkitys.
Olen joskus rukoillut kun oli todella vaikeaa, kai se on ihmisellä sisäänrakennettuna että turvautuu jumalaan kun ei enää mitään muuta keinoa ole.- bessie*
Olen sitä mieltä, että esirukous auttaa.
Varmaan sitä paremmin ja konkreettisemmin mitä pienempi seurakunta tai paikkakunta. Onhan kuitenkin todennäköistä, etteivät kaikki esirukoilijat tyydy pelkästään rukoilemaan vaan tekevät jotain muutakin. Vaikka se olisi vain pieni ele, niin jo sekin merkitsee paljon. On myöskin todennäköistä, että suurelle osalle - ellei kaikille - avun ja tuen tarve ei ollut ennestään tiedossa, ja nyt kun on niin myös toimitaan.
Ja auttaahan esirukouksen kohdetta myös tieto siitä että omat seurakuntalaiset, tai vielä suurempikin joukko ihmisiä rukoilee hänen puolestaan, että sitäkin kautta.
Vastauksena aloituksen viimeiseen kysymykseen siis tämä. Aloituksesta myös päättelin ja ymmärsin mitä esirukous tarkoittaa käytännössä. Jonkinlainen ja näköjään oikean suuntainen käsitys minulla kyllä oli, mutta huomaan että aika suppea ja hatara. - huh huh mikä ihminen
alottaja :
HÄPEÄ alotustasi !
osaatko edes hävetä ? - reppuriika
Ei rukoileminen ole este että tekee voitavan asioille itse. Kun elämässä on erittäin vaikeaa niin varmaan olisi silloin parasta toimia ja tehdä se minkä voi ja jättää sitten asia Herran huomaan. Myös rukoustaakka on silloin hyvä jättää esirukoilijoille, jotka voivat asennoitua asiaan etäisemmin ja ei liian empaattisesti. Kun ei itse jaksa niin esirukoiljat kannattelevat.
- kun en usko
Maailmassa on nyt parhaillaan yli 7 miljardia ihmistä.
Jos nämä kaikki rukoilevat samaan aikaan, niin mahtaa sun jumalalla olla hiukka kiire.
Miten aikaihminen voi uskoa tuollaiseen hölynpölyyn, jossa ei ole mitään järkeä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6315770Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?283849HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2962505- 1291794
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1311493Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3841454Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101233- 131203
Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P76962- 115925