Mitä jos sovittelu epäonnistuu?

ahdistunut_91

Minulla oli entisen mieheni kanssa sovittelu kuukausi sitten. Mies pahoinpiteli minut muutama kuukausi sitten ja suostuin sovitteluun. Kuitenkin pari viikkoa sitten tuli lappu sovittelutoimistosta, että sovitteluun ei ole edellyttyksiä, koska emme saaneet sovittelussa mitään muuta kuin uuden riidan aikaan. Nyt mietinkin, että meneekö juttu nyt sitten käräjille vai miten asia etenee.. Muilla kokemuksia tälläisestä, kun en ole koskaan tälläisten asioiden kanssa ollut tekemisissä niin oon ihan pihalla, että miten tää juttu etenee ja mistä saisin siitä tietoa.

2

721

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyväsydäminen

      Hei! Harmi kun et ole saanut muita vastauksia. Minä tein kerran rikosilmoituksen, kun olin asunut puoli vuotta väkivaltaisen mieheni kanssa. Pyysin poliisit paikalle keskellä yötä, kun pelkäsin, ja siitä seurasi rikosilmoitus. Meidät laitettiin sovitteluun myös - ensin käytiin molemmat yksin ja sitten yhdessä. Meillä myös sovittelu keskeytettiin varoittamatta, koska mies alkoi hiiltyä liikaa. Ilmeisesti sovittelussa on oikeus heillä lopettaa se koska vain. Meillekin tiedotettiin erittäin huonosti että mitä sitten, mitä sitten seuraa, kun sovittelu yhtäkkiä päättyi. Olin itsekin silloin kysymysmerkkinä ja otin sitten muistaakseni yhteyttä sovitteluun. En muista sainko vastausta, mutta kesti aika kauan ennen kuin sitten tuli kutsu käräijille. Eli jossain se juttu etenee teilläkin. Todennäköisesti menette käräijille. Missä tilanteessa olet tällä hetkellä? Arvatenkin käräjät odottaa vielä. Muistaakseni me odotettiin kuukausia ellei puolisen vuotta käräijiä. En muista tarkalleen. Käy lukemassa oikeuslaitoksen kotisivuja - siellä on sellainen rikoksen uhrille tarkoitettu sivusto opastukseen. Ja laita muitakin hakusanoja väkivaltarikoksen uhriksi joutuneelle tms. ja ota selvää ennen käräjiä, että mistä kaikesta voit saada sitten korvauksia. Toisaalta jos olet itse käyttänyt myös väkivaltaa niin asia on hieman toinen - silloin kannattaa nöyrtyä ja hakea apua. Usein kuitenkin nainen on enemmän kärsivä osapuoli. Mua exä löi leukaan niin, että leuka tuntui olevan paikaltaan parisen viikkoa niin siitä sain korvausta 200e. Se oli vakava läimäytys, koska luuta olisi voinut mennä rikki. Mutta sellainen, kun hän heitteli päälleni isoa pöytäkynttilää tai cd-levyn palasia taisin saada sellaisesta 100 euroa. Yhteensä sain korvauksia oikeudessa 800 euroa kun laskettiin yhteen hänen viisi pahoinpitelyä ja niistä saadut korvaukset ja työajan menetykset. Oli tosi hieno olo oikeusistunnon jälkeen kun exäni oli nöyryytetty kunnolla ottamaan vastuu teoistaan ja minun ihmisarvo oli palautettu. En ollut enää alistettu sille ihmiselle. Tosin hän oli lopulta se, joka kärsi sukunsa edessä häpeää jne jne. Kysy lisää, jos mietit, voin vastata.

    • Hei

      Pahoittelen, että vastaus tulee näin myöhään. Toivottavasti asia on jo selvinnyt. Varmuuden vuoksi tässä vähän selvennystä. Sovittelutoimiston tehtävä on ilmoittaa teille, miten asian käsittely jatkossa etenee. Voit kysellä asiaa sieltä. Pääsääntöisesti kuitenkin tieto sovittelun keskeyttämisestä menee syyttäjälle, joka sitten harkitsee, viekö asian oikeuteen. Saat tietoa ja apua jatkoon Rikosuhripäivystyksen palvelupisteistä, joita on eri puolilla suomea. Yhteystiedot: www.riku.fi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      109
      878
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      638
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe