Mitä jos sovittelu epäonnistuu?

ahdistunut_91

Minulla oli entisen mieheni kanssa sovittelu kuukausi sitten. Mies pahoinpiteli minut muutama kuukausi sitten ja suostuin sovitteluun. Kuitenkin pari viikkoa sitten tuli lappu sovittelutoimistosta, että sovitteluun ei ole edellyttyksiä, koska emme saaneet sovittelussa mitään muuta kuin uuden riidan aikaan. Nyt mietinkin, että meneekö juttu nyt sitten käräjille vai miten asia etenee.. Muilla kokemuksia tälläisestä, kun en ole koskaan tälläisten asioiden kanssa ollut tekemisissä niin oon ihan pihalla, että miten tää juttu etenee ja mistä saisin siitä tietoa.

2

527

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyväsydäminen

      Hei! Harmi kun et ole saanut muita vastauksia. Minä tein kerran rikosilmoituksen, kun olin asunut puoli vuotta väkivaltaisen mieheni kanssa. Pyysin poliisit paikalle keskellä yötä, kun pelkäsin, ja siitä seurasi rikosilmoitus. Meidät laitettiin sovitteluun myös - ensin käytiin molemmat yksin ja sitten yhdessä. Meillä myös sovittelu keskeytettiin varoittamatta, koska mies alkoi hiiltyä liikaa. Ilmeisesti sovittelussa on oikeus heillä lopettaa se koska vain. Meillekin tiedotettiin erittäin huonosti että mitä sitten, mitä sitten seuraa, kun sovittelu yhtäkkiä päättyi. Olin itsekin silloin kysymysmerkkinä ja otin sitten muistaakseni yhteyttä sovitteluun. En muista sainko vastausta, mutta kesti aika kauan ennen kuin sitten tuli kutsu käräijille. Eli jossain se juttu etenee teilläkin. Todennäköisesti menette käräijille. Missä tilanteessa olet tällä hetkellä? Arvatenkin käräjät odottaa vielä. Muistaakseni me odotettiin kuukausia ellei puolisen vuotta käräijiä. En muista tarkalleen. Käy lukemassa oikeuslaitoksen kotisivuja - siellä on sellainen rikoksen uhrille tarkoitettu sivusto opastukseen. Ja laita muitakin hakusanoja väkivaltarikoksen uhriksi joutuneelle tms. ja ota selvää ennen käräjiä, että mistä kaikesta voit saada sitten korvauksia. Toisaalta jos olet itse käyttänyt myös väkivaltaa niin asia on hieman toinen - silloin kannattaa nöyrtyä ja hakea apua. Usein kuitenkin nainen on enemmän kärsivä osapuoli. Mua exä löi leukaan niin, että leuka tuntui olevan paikaltaan parisen viikkoa niin siitä sain korvausta 200e. Se oli vakava läimäytys, koska luuta olisi voinut mennä rikki. Mutta sellainen, kun hän heitteli päälleni isoa pöytäkynttilää tai cd-levyn palasia taisin saada sellaisesta 100 euroa. Yhteensä sain korvauksia oikeudessa 800 euroa kun laskettiin yhteen hänen viisi pahoinpitelyä ja niistä saadut korvaukset ja työajan menetykset. Oli tosi hieno olo oikeusistunnon jälkeen kun exäni oli nöyryytetty kunnolla ottamaan vastuu teoistaan ja minun ihmisarvo oli palautettu. En ollut enää alistettu sille ihmiselle. Tosin hän oli lopulta se, joka kärsi sukunsa edessä häpeää jne jne. Kysy lisää, jos mietit, voin vastata.

    • Hei

      Pahoittelen, että vastaus tulee näin myöhään. Toivottavasti asia on jo selvinnyt. Varmuuden vuoksi tässä vähän selvennystä. Sovittelutoimiston tehtävä on ilmoittaa teille, miten asian käsittely jatkossa etenee. Voit kysellä asiaa sieltä. Pääsääntöisesti kuitenkin tieto sovittelun keskeyttämisestä menee syyttäjälle, joka sitten harkitsee, viekö asian oikeuteen. Saat tietoa ja apua jatkoon Rikosuhripäivystyksen palvelupisteistä, joita on eri puolilla suomea. Yhteystiedot: www.riku.fi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1935
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1868
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1393
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1133
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe