Minulla oli entisen mieheni kanssa sovittelu kuukausi sitten. Mies pahoinpiteli minut muutama kuukausi sitten ja suostuin sovitteluun. Kuitenkin pari viikkoa sitten tuli lappu sovittelutoimistosta, että sovitteluun ei ole edellyttyksiä, koska emme saaneet sovittelussa mitään muuta kuin uuden riidan aikaan. Nyt mietinkin, että meneekö juttu nyt sitten käräjille vai miten asia etenee.. Muilla kokemuksia tälläisestä, kun en ole koskaan tälläisten asioiden kanssa ollut tekemisissä niin oon ihan pihalla, että miten tää juttu etenee ja mistä saisin siitä tietoa.
Mitä jos sovittelu epäonnistuu?
2
586
Vastaukset
- hyväsydäminen
Hei! Harmi kun et ole saanut muita vastauksia. Minä tein kerran rikosilmoituksen, kun olin asunut puoli vuotta väkivaltaisen mieheni kanssa. Pyysin poliisit paikalle keskellä yötä, kun pelkäsin, ja siitä seurasi rikosilmoitus. Meidät laitettiin sovitteluun myös - ensin käytiin molemmat yksin ja sitten yhdessä. Meillä myös sovittelu keskeytettiin varoittamatta, koska mies alkoi hiiltyä liikaa. Ilmeisesti sovittelussa on oikeus heillä lopettaa se koska vain. Meillekin tiedotettiin erittäin huonosti että mitä sitten, mitä sitten seuraa, kun sovittelu yhtäkkiä päättyi. Olin itsekin silloin kysymysmerkkinä ja otin sitten muistaakseni yhteyttä sovitteluun. En muista sainko vastausta, mutta kesti aika kauan ennen kuin sitten tuli kutsu käräijille. Eli jossain se juttu etenee teilläkin. Todennäköisesti menette käräijille. Missä tilanteessa olet tällä hetkellä? Arvatenkin käräjät odottaa vielä. Muistaakseni me odotettiin kuukausia ellei puolisen vuotta käräijiä. En muista tarkalleen. Käy lukemassa oikeuslaitoksen kotisivuja - siellä on sellainen rikoksen uhrille tarkoitettu sivusto opastukseen. Ja laita muitakin hakusanoja väkivaltarikoksen uhriksi joutuneelle tms. ja ota selvää ennen käräjiä, että mistä kaikesta voit saada sitten korvauksia. Toisaalta jos olet itse käyttänyt myös väkivaltaa niin asia on hieman toinen - silloin kannattaa nöyrtyä ja hakea apua. Usein kuitenkin nainen on enemmän kärsivä osapuoli. Mua exä löi leukaan niin, että leuka tuntui olevan paikaltaan parisen viikkoa niin siitä sain korvausta 200e. Se oli vakava läimäytys, koska luuta olisi voinut mennä rikki. Mutta sellainen, kun hän heitteli päälleni isoa pöytäkynttilää tai cd-levyn palasia taisin saada sellaisesta 100 euroa. Yhteensä sain korvauksia oikeudessa 800 euroa kun laskettiin yhteen hänen viisi pahoinpitelyä ja niistä saadut korvaukset ja työajan menetykset. Oli tosi hieno olo oikeusistunnon jälkeen kun exäni oli nöyryytetty kunnolla ottamaan vastuu teoistaan ja minun ihmisarvo oli palautettu. En ollut enää alistettu sille ihmiselle. Tosin hän oli lopulta se, joka kärsi sukunsa edessä häpeää jne jne. Kysy lisää, jos mietit, voin vastata.
Hei
Pahoittelen, että vastaus tulee näin myöhään. Toivottavasti asia on jo selvinnyt. Varmuuden vuoksi tässä vähän selvennystä. Sovittelutoimiston tehtävä on ilmoittaa teille, miten asian käsittely jatkossa etenee. Voit kysellä asiaa sieltä. Pääsääntöisesti kuitenkin tieto sovittelun keskeyttämisestä menee syyttäjälle, joka sitten harkitsee, viekö asian oikeuteen. Saat tietoa ja apua jatkoon Rikosuhripäivystyksen palvelupisteistä, joita on eri puolilla suomea. Yhteystiedot: www.riku.fi
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.2926526Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652039- 1801780
- 1191251
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151247Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181681153Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71126RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j521025Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411011Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288962