Uutena ja maallikkona kysyn asiasta, jota tällä lienee käsitelty ennenkin, mutta johon en löydä vastausta.
Ostimme mökin, joka on rakennettu puretun koulurakennuksen vanhoista hirsistä 30 vuotta sitten. Jossain vaihessa se on maalattu punamullalla, en tiedä, milloin. Tai oletan pinnan olevan punamultaa, sillä pyyhkäisemällä jää sormenpäähän hieman punaista.
Miten kauan punamultamaalipinta kestää, toisin sanoen milloin se pitää maalata uudelleen? Mistä tiedän, että nyt on uusimisen aika? Entä voiko uuden punamullan vetää suoraan vanhan päällä, vai pitääkö vanha pinta pestä tai raapia puhtaaksi? Maali on osaksi hirren pinnassa, paikoin se tas muodostaa kovan kuoren hirren päälle.
Onko punamullalla maalatessa erityisiä niksejä tai hankaluuksia? Onnistuuko se ensikertalaiselta? Mitä tulisi ottaa huomioon, missä todennäköisimmin mokaan?
En aio ryhtyä keittämään punamultaa itse, vaan oikaisen ja ostan valmista maalia.
Punamultaongelma
4
823
Vastaukset
- äpoujf
Oisko tästä apua?
http://www.tikkurila.fi/ammattilaiset/tuotteet/oljypohjainen_punamaali.509.shtml
Kyseessä ei ole aito punamulta (keittomaali) mutta tuskin kannattaa ruveta keittelemään itse.
Itse olen maalannut punamaalilla vain aikaisemmin maalaamatonta pintaa. Vanhan pinnan puhdistuksessa kannattaa käyttää maalaisjärkeä. Usein maali voidaan sutaista vanhan päälle ilman sen kummempia toimia. Kova kuori ihmetyttää, olisiko seinää paikattu tavallisella maalilla?- amatöörimaalari
Olen alkuperäinen kysyjä.- Kiitos vihjeestä. Tuossa Tikkurilan nimessä on sana"öljypohjainen". Onko se O.K.? Olin arvellut päätyväni Uulan punamultaan, jonkin testin perusteella.
Tuota kovaa kuorta on parissa paikassa ja se on jopa hieman pinnasta koholla. Maalin pinnasta irtoaa hieman punaista sormenpäähän.
Aloittelijanan olen kiitollinen niksejä punamultamaalaamisen nikseistä ja siitä, missä saatan mokata.
Kiitos etukäteen kommenteista
- äpoujf
Öjy tulee varman tuosta pellavaöljystä Itse ostin halvinta punamaalia mitä löysin, Bauhaus oli tuolloin edullisin. Tikkurilan maalia se ei ollut mutta en muista nyt valmistajaa tai tuotenimeä. Hyvin toimi, joskin tuoreehkolla höyläpinnalla maali ei tahtonut kunnolla peittää. Uutta höyläpintaa ei saisikaan maalata ennen kuin pinta on harmaantunut ja karhentunut, ehkä pari vuotta menee.
Vanhasta seinästä kaapisin selvästi irtonaiset maalit tai muut roippeet irti ja sitten vaan sutisin uutta päälle.- puna vai multa
Punamaali vrt punamultamaali. Kumminkos päin se oli eli voiko punamaalilla maalata vanhan punamultamaalin päälle vai päinvastoin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Dannysta tulee isä 83-vuotiaana
Huh huh sentään sellaista naista, joka laitattaa itsensä paksuksi ikälopulle papalle ! Ajatellaanko lapsen oikeuksia oll1254923Seida Sohrabi: Suomi ei ole rasistinen maa
Seidalta taas täyttä asiaa. Miksi punavihreät naiset eivät pysty samaan - no se ideologia estää. "Meillä on valitettava1733742Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?
Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi463178Pääsiäisen kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä kirjoitus kertoo Riikka Purrasta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus pursuaa halveksivaa, jopa a213153Henkirikos kiuruvedellä
Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut391687Gallup: Mitä teillä syödään pääsiäisenä, onko juhlaruokaa vai meneekö arkiruoilla?
Monessa perheessä pääsiäisenä pöytään pistetään vähän parempaa herkkua. Pääruokaan panostetaan ja lisäksi leivotaan vaik401279Loimaan k-citymarketilla puukotus
Jonka on puukotettu Loimaan citymarketilla tänään iltapäivällä noin klo 14. Kuulin kun ambulanssi huusi kaupungilla kun381165Martinan ex-rakas ulkoilutti Espanjassa koiraa.
No on hyvä asia, että heillä on kuitenkin hyvät välit, vaikka eroneet jo viimme syksynä.3031080Kunnanjohtaja haista sinä
Kyvytön johtamaan kuntaa! Täysin kyvytön. Toivottavasti Hattula saa sinut vaivoikseen. Epäpätevä, ammattitaidoton, yhtei231054- 831026