Tiedostojen palautus kovalevyltä

Opaali

Jos koneen on avannut vikasietotilan kautta ja sieltä poistanut tiedostot esim. parin viime viikon ajalta (viruksen takia), niin onko järkevää / yksinkertaista yrittää palauttaa ko. tiedostot tälläisella toimenpiteellä:

tehtävienhallinta -> tiedostot-välilehti -> uusi tehtävä/suorita -> kirjoita tehtäväpalkkiin explore.exe ?

Tämä on neuvo, jonka sain, mutta googlatessa "tiedostojen palautus" ei missään tunnuta mainittavan tällaista tapaa. Kaikki ohjeet vain neuvovat lataamaan jonkin (ilmais-)ohjelman netistä. Olen suht aloittelija, enkä ole vielä uskaltanut kokeilla saamaani neuvoa siinä pelossa, että tuhoan lopullisesti vielä koneen syövereissä tallella olevat tiedostot ja kuvat.

Mitä suosittelette? Koneessani on Windows Vista (mikäli tiedolla on jotain merkitystä).

Kiitos tuhannesti etukäteen, jos joku vastaa kysymyksiini!

10

241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hgopKG

      Mitä enemmän touhuat koneen kanssa sitä huonommat pelastusmahdollisuudet ovat. Asenna toiseen koneeseen jokin pelastusohjelma ja liitä koneen levy siihen. Sitten voi tiedostojen palautusta yrittää.

      Mikäli poistetut tiedostot kuuluvat johonkin ohjelmaan niin tilanne korjaantuu asentamalla ohjelma uudestaan.

      Toivottavasti varmuuskopioiden tarkoitus ja hyödyllisyys alkaa selvitä.

      • Opaali

        Mitenköhän tuo koneen levyn (emolevyn?) liittäminen toiseen koneeseen oikein tapahtuu, ja mitä sitten pitäisi tehdä? Vastauksesi oli hieman ylimalkainen, joskin kiitos, että yleensä vastasit.

        Miten (kuvankäsittely)ohjelman uudelleenasentaminen voisi palauttaa siellä aiemmin olleet kuvat? Eikö se päinvastoin nollaisi kaikki tiedostot?

        Ja heh, on aina hauskaa, kun muut kommentoivat sarkastisesti varmuuskopioinnin tärkeydestä :). Minulla on lähes kaikki tallessa ulkoisella muistilevyllä, paitsi näitä viimeisiä ennen kuin virus iski. Jokatapauksessa kiusa se on pienikin ja toivoisin, että tiedostot löytyisivät vielä koneelta. Mutta ymmärrän kyllä, että sinä varmasti tallennat kaiken viiden minuutin välein useaan eri paikkaan.

        Onko muilla neuvoja?


      • Opaali kirjoitti:

        Mitenköhän tuo koneen levyn (emolevyn?) liittäminen toiseen koneeseen oikein tapahtuu, ja mitä sitten pitäisi tehdä? Vastauksesi oli hieman ylimalkainen, joskin kiitos, että yleensä vastasit.

        Miten (kuvankäsittely)ohjelman uudelleenasentaminen voisi palauttaa siellä aiemmin olleet kuvat? Eikö se päinvastoin nollaisi kaikki tiedostot?

        Ja heh, on aina hauskaa, kun muut kommentoivat sarkastisesti varmuuskopioinnin tärkeydestä :). Minulla on lähes kaikki tallessa ulkoisella muistilevyllä, paitsi näitä viimeisiä ennen kuin virus iski. Jokatapauksessa kiusa se on pienikin ja toivoisin, että tiedostot löytyisivät vielä koneelta. Mutta ymmärrän kyllä, että sinä varmasti tallennat kaiken viiden minuutin välein useaan eri paikkaan.

        Onko muilla neuvoja?

        >Onko muilla neuvoja?

        No kun nyt kysyit niin se tulee mieleen, että jos haittaohjelmien kanssa on vaikeuksia etkä saa riittävän automaattista varmuuskopiointia toteutettua, kannattaisi ehkä siirtyä järjestelmään, jossa virusongelmia ei pahemmin ole. Sellaisen tunnistaa siitä, että Microsoftin logoa ei näy missään.


      • hgopKG
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Onko muilla neuvoja?

        No kun nyt kysyit niin se tulee mieleen, että jos haittaohjelmien kanssa on vaikeuksia etkä saa riittävän automaattista varmuuskopiointia toteutettua, kannattaisi ehkä siirtyä järjestelmään, jossa virusongelmia ei pahemmin ole. Sellaisen tunnistaa siitä, että Microsoftin logoa ei näy missään.

        Varmuuskopiot tarvitaan aina käyttöjärjestelmästä riippumatta.


      • hgopKG kirjoitti:

        Varmuuskopiot tarvitaan aina käyttöjärjestelmästä riippumatta.

        Juu juu, sehän on selvä.


    • jooba joo

      Kun tiedostot poistetaan koneelta ja vielä roskiksesta, niin kovalevyllä se tila (sektorit) joilla tiedostot sijaisivat tai oikeasti vielä sijaitsevat merkitään vapaaksi tilaksi. Tämä tarkoittaa sitä, että niiden päälle voi kirjoittautua uutta dataa. Tämä tekee niistä mahdottomia palautaa (ainakaan täysin toimivina). Mitä kauemmin asiasi kanssa viivyttelet sitä varmemmin menetät tietosi lopullisesti. Koneen käyttö esim. netissä surffailu ja automaatisten päivitysten latautuminen ja asennus tuhoaa melkoisella varmuudella kadonneita tiedostojasi koko ajan.

      Oletan, että et ole valmis maksamaan senttiäkään tietojesi palauttamisesta? On olemassa yrityksiä jotka on erikoistunut palauttamaan kadonneita tiedostoja! Jos oletat, että saat jostain keskustelupalstalta ns." vaihe vaiheelta" ohjeet tietojesi palauttamiseen, niin olet hakoteillä asian suhteen. Elisan puhelinpalvelu ainakin mainoksen mukaan auttaa asiassa kuin asiassa!! Sekin tietysti vähän maksaa... Yksi kaveri edellä antoi jo sinulle tarpeelliset ja asialliset "ilmais ohjeet" ja jos et niillä pärjää, niin suosittelen unohtamaan koko jutun. Järki sinulla ei päätä kovasti pakota koska poistit myös omat valokuvasi tuossa tilanteessa. Haloo....

      Joten ota vain rennosti ja unohda koko juttu. Jos et ole niiden palautuksesta valmis mitään maksamaan, niin eivät ne voi olla minkään arvoisiakaan.

      • Opaali

        Voi teitä raukkoja viisasteijoita. Itseasiassa soitin tuolloin juuri Elisan palveluun tuolloin ja sain sieltä yllämainitsemani neuvon. En nähnyt tarpeelliseksi kertoa, mistä ohje tuli, kun halusin vain etsiä sille mahdollista vahvistusta tai vaihtoehtoa.
        Heidän ohjeidensa mukaan myös ensin avasin koneeni vikasietotilan kautta viruksen jälkeen ja poistin parin viikon tiedostot. Jos tietäisit itse tietokoneista sen verran kuin täällä yrität esittää, olisit tajunnut tuon.

        Ja kyllä, Elisan palvelu maksoi, eikä se minua harmittanut, joten ihmettelen kommenttiasi siitä, etten olisi mistään valmis maksamaan. Ihanko vaan hatusta vetäiset noita juttuja? Tiesin jo entuudestaan, että on yrityksiä, jotka tietoja palauttavat, mutta on kai selvää, että jokainen haluaa ensin selvittää ilmaiset keinot, oli asia mikä tahansa.

        Osaan sitäpaitsi etsiä tietoa netistä toisellakin koneella :D.

        Sen verran hakoteillä kommenteissasi olit, että tuskin luit kunnolla mitä kirjoitin. En ollut poistanut roskakorista mitään, enkä yhden yhtäkään valokuvaani. Missään en sanonut sellaista. Ainoastaan ihmettelin ensimmäistä vastausta, jossa sanottiin "tilanne korjaantuu asentamalla ohjelma uudestaan". Siinä yhteydessä mainitsin kuvankäsittelyohjelman. Jos tuosta sait päähäsi, että olen poistanut valokuvani, niin lukutaidossasi on vikaa. Sanoin, että parin viikon tiedot hävisivät - ne jotka Elisa oli pyytänyt poistamaan, ja joista suurin osa oli jo ulkoisella tallenteella. Vain muutama uusimmista tiedostoista ei ollut.

        Mutta arvasin kyllä, että tänne vastailevat ihmiset, joista on hauskaa haukkua muita... Testimielessä kuitenkin kokeilin. Selvää on, että kenenkään ei pidä täällä ohjeita kysellä, sillä kaltaisesi ihmiset saattavat ihan piruuttaan antaa vääriä neuvoja. Miksi ei voisi ystävällisyyttään neuvoa, ilman että vinoilee? Vaikka olisinkin hävittänyt kuvia tai tietoja, niin eihän se sinua haittaa. Miksi ei siis voisi auttaa, jos osaa. Sinä tosin tuskin osaat. Tai ehkä työskentelet sellaisessa yrityksessä, joka maksusta palauttaa tiedostoja, etkä halua, että ihmiset oppivat tekemään sen itse ilmaiseksi.

        Sinua varmasti harmittaa kuulla, että sain kaikki tiedostoni takaisin jo parin päivän päästä, aivan omatoimisesti. Löysin Microsoftin neuvontapalstan osoittesta http://answers.microsoft.com/en-us ja sieltä keskusteluketjun, jossa kerrottiin viruksesta, joka piilottaa tiedostoja. Sillä keskustelupalstalla annettiin noita kammoksumiasi "vaihe vaiheelta" neuvoja, ihan ilman ilkeilyä. Ajattelin, että ehkä samalla toiminnolla saa takaisin vikasietotilan kautta poistetut tiedostot ja päätin kokeilla. Helppoa oli ja kaikki tiedostot ovat taas käytettävissäni :).

        Vinkiksi muillekin: älkää kyselkö täällä neuvoja; saatatte saada jopa tarkoituksella vääriä!


      • hgopKG
        Opaali kirjoitti:

        Voi teitä raukkoja viisasteijoita. Itseasiassa soitin tuolloin juuri Elisan palveluun tuolloin ja sain sieltä yllämainitsemani neuvon. En nähnyt tarpeelliseksi kertoa, mistä ohje tuli, kun halusin vain etsiä sille mahdollista vahvistusta tai vaihtoehtoa.
        Heidän ohjeidensa mukaan myös ensin avasin koneeni vikasietotilan kautta viruksen jälkeen ja poistin parin viikon tiedostot. Jos tietäisit itse tietokoneista sen verran kuin täällä yrität esittää, olisit tajunnut tuon.

        Ja kyllä, Elisan palvelu maksoi, eikä se minua harmittanut, joten ihmettelen kommenttiasi siitä, etten olisi mistään valmis maksamaan. Ihanko vaan hatusta vetäiset noita juttuja? Tiesin jo entuudestaan, että on yrityksiä, jotka tietoja palauttavat, mutta on kai selvää, että jokainen haluaa ensin selvittää ilmaiset keinot, oli asia mikä tahansa.

        Osaan sitäpaitsi etsiä tietoa netistä toisellakin koneella :D.

        Sen verran hakoteillä kommenteissasi olit, että tuskin luit kunnolla mitä kirjoitin. En ollut poistanut roskakorista mitään, enkä yhden yhtäkään valokuvaani. Missään en sanonut sellaista. Ainoastaan ihmettelin ensimmäistä vastausta, jossa sanottiin "tilanne korjaantuu asentamalla ohjelma uudestaan". Siinä yhteydessä mainitsin kuvankäsittelyohjelman. Jos tuosta sait päähäsi, että olen poistanut valokuvani, niin lukutaidossasi on vikaa. Sanoin, että parin viikon tiedot hävisivät - ne jotka Elisa oli pyytänyt poistamaan, ja joista suurin osa oli jo ulkoisella tallenteella. Vain muutama uusimmista tiedostoista ei ollut.

        Mutta arvasin kyllä, että tänne vastailevat ihmiset, joista on hauskaa haukkua muita... Testimielessä kuitenkin kokeilin. Selvää on, että kenenkään ei pidä täällä ohjeita kysellä, sillä kaltaisesi ihmiset saattavat ihan piruuttaan antaa vääriä neuvoja. Miksi ei voisi ystävällisyyttään neuvoa, ilman että vinoilee? Vaikka olisinkin hävittänyt kuvia tai tietoja, niin eihän se sinua haittaa. Miksi ei siis voisi auttaa, jos osaa. Sinä tosin tuskin osaat. Tai ehkä työskentelet sellaisessa yrityksessä, joka maksusta palauttaa tiedostoja, etkä halua, että ihmiset oppivat tekemään sen itse ilmaiseksi.

        Sinua varmasti harmittaa kuulla, että sain kaikki tiedostoni takaisin jo parin päivän päästä, aivan omatoimisesti. Löysin Microsoftin neuvontapalstan osoittesta http://answers.microsoft.com/en-us ja sieltä keskusteluketjun, jossa kerrottiin viruksesta, joka piilottaa tiedostoja. Sillä keskustelupalstalla annettiin noita kammoksumiasi "vaihe vaiheelta" neuvoja, ihan ilman ilkeilyä. Ajattelin, että ehkä samalla toiminnolla saa takaisin vikasietotilan kautta poistetut tiedostot ja päätin kokeilla. Helppoa oli ja kaikki tiedostot ovat taas käytettävissäni :).

        Vinkiksi muillekin: älkää kyselkö täällä neuvoja; saatatte saada jopa tarkoituksella vääriä!

        Tuo testikysymyksesi ainakin osoitti että et osaa tehdä kysymystä. Esityksesi oli aivan ala-arvoinen ja ehkäpä tahallaan sellainen ettei siinä annettu vastaajille mitään konkreettista mistä voisi lähteä vikaa haarukoimaan.


    • Öljynlisäys unohtui

      Minä haluan vaihtaa uuden moottorin vm. 1995 MB 560 SEC autooni. Osaan kyllä ajaa autolla mutta työkalujen käyttöä en ihan hallitse.

      Voisiko joku antaa minulle tarkat ohjeet moottorin vaihdosta. Mielellään valokuvien kanssa. Ilmaisia työkaluja saa kuulemma netistä tilaamalla tai ainakin jostain lainaksi.

      Ylimalkaisten ohjeiden antajat älkää vaivautuko.

      Kiitos jo etukäteen.

      • Opaali

        Hmmm... eli mielestäsi jokaisen, joka ajaa autoa, täytyy tietää ihan kaikki pienimmätkin tekniset yksityiskohdat, mitä siitä masiinasta ja kaikista muistakin malleista on tiedettävissä? Tehdäänpäs pieni kysely tuolla liikenteessä... Ok, tehty. Jäit kiinni. Et tiennyt ihan kaikkea.

        Hohhoijaa.

        Miksi ei saa kysyä neuvoja, jos ongelmatilanne tulee vastaan? Miksi jokaisen pitäisi keksiä pyörä itse, vaikka osaajia jo on?

        Miksi ei haluta auttaa?

        Siksi, että kaltaisesi ihmiset haluavat tuntea ylemmyyttä muita kohtaan.

        Toivottavasti kohdallesi osuu elämässä vielä monta tapausta, jossa sinua ei auteta tarvittaessa. Tosin arvaan, että silloin mielestäsi syy on toisissa ihmisissä.

        ps. Sain kaikki kadottamani tiedostot takaisin. On mukava tietää, että se harmittaa sinua :D.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 109
      2128
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      57
      1996
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1925
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe