Ateismi ei toimi ja on aatteena tyhjä?

1213

Toivottavasti teillä on kärsivällisyyttä lukea tämä loppuun ja ymmärrätte miksi ateismi on todellisuudessa harvinaisen epätoimiva ajatus. Ymmärrän myös, että vannoutuneimmille ateisteille tulee valtava halu poistaa tämä täältä, mutta toivon, että siedätte kuitenkin tämän, ettekä poista viestiäni tällä kertaa.

Ihan aluksi on tehtävä yksi asia selväksi. Tässä viestissä ateismilla tarkoitetaan jumaluskon puutetta, vaikka ennen ateismi oli ihan rehellisesti Jumalan kieltämistä tarkoittava sana.

Raamatun perusteella jumala on arvonimi, joka tarkoittaa jotain, jota henkilö pitää korkeimpana herranaan. Ja sellaisia herroja voi olla paljon. Herrana pitäminen ilmenee palvelemisena, ei puheina.

Sillä vaikka olisikin niin sanottuja jumalia, olipa heitä sitten taivaassa tai maassa, ja niitä on paljon semmoisia jumalia ja herroja, niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa.
Ensimmäinen kirje korinttilaisille 8:5-6

Raamatun perusteella esim. mammona voi joillekin olla korkein herra, jumala. Henkilölle, joka palvelee rahaa, raha on jumala. Henkilölle, joka palvelee jotain muuta, se jokin muu on jumala.

Ei kukaan palvelija voi palvella kahta herraa; sillä hän on joko tätä vihaava ja toista rakastava, taikka tähän liittyvä ja toista halveksiva. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa.
Luuk. 16:13

Näin ollen jumala on nimitys sille, jota ihminen pitää korkeimpana auktoriteettina. Siksi Raamatussakin sanotaan, älä pidä muita jumalia, ketään toista korkeampana kuin hän, joka Raamatussa esitellään kaikkein korkeimpana.

Jumala ei ole erisnimi ja hänen, joka Raamatun mukaan on korkein, nimi on ilmoitettu seuraavassa kohdassa.

Jumala vastasi Moosekselle: "Minä olen se, joka minä olen". Ja hän sanoi vielä: "Sano israelilaisille näin: 'Minä olen' lähetti minut teidän luoksenne".
Exodus 3:14

Voitte kiistää hänen olemassaolon, tai olla uskomatta häneen, koska ette koe saaneenne hänestä mitään havaintoa.

Mutta jumalan olemassaolon kiistäminen on typeryyttä isossa mittakaavassa, koska jumala on arvonimi sille, jota henkilö pitää korkeimpana herranaan. Kaikilla ihmisillä on joku, jota pitää korkeimpana auktoriteettina, jumalana. Ateistilla se voi olla oma minä, tai raha tai joku muu.

Raamatun opetuksen mukaan mitään/ketään muuta ei kuitenkaan pidä pitää jumalana, kuin häntä, joka on korkeimmaksi Raamatussa ilmoitettu, koska kaikki on hänen vaikutuksesta syntynyt ja ilman häntä kukaan ei eläisi ja lisäksi hän ainoastaan on hyvä.

Suosittelen miettimään, mitä puheillasi ja teoillasi loppuen lopuksi palvelet?
Samalla voitte kuunnella vaikka Aaron Nevillen gotta serve somebody.
http://www.youtube.com/watch?v=hVDaJZ1_Ymw

72

357

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihmettelijä_

Asetut siis jumalakseni. Kummallista höpötystä.

• >>>Ateismi ei toimi ja on aatteena tyhjä?>Toivottavasti teillä on kärsivällisyyttä lukea tämä loppuun>ymmärrätte miksi ateismi on todellisuudessa harvinaisen epätoimiva ajatus>Ymmärrän myös, että vannoutuneimmille ateisteille tulee valtava halu poistaa tämä täältä, mutta toivon, että siedätte kuitenkin tämän, ettekä poista viestiäni tällä kertaa.>Tässä viestissä ateismilla tarkoitetaan jumaluskon puutetta>vaikka ennen ateismi oli ihan rehellisesti Jumalan kieltämistä tarkoittava sana.>Raamatun perusteella jumala on arvonimi, joka tarkoittaa jotain, jota henkilö pitää korkeimpana herranaan. Ja sellaisia herroja voi olla paljon. Herrana pitäminen ilmenee palvelemisena, ei puheina.>Sillä vaikka olisikin niin sanottuja jumalia, olipa heitä sitten taivaassa tai maassa, ja niitä on paljon semmoisia jumalia ja herroja, niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa. Ensimmäinen kirje korinttilaisille 8:5-6>Raamatun perusteella esim. mammona voi joillekin olla korkein herra, jumala. Henkilölle, joka palvelee rahaa, raha on jumala.>Ei kukaan palvelija voi palvella kahta herraa>sillä hän on joko tätä vihaava ja toista rakastava>Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa. Luuk. 16:13>Voitte kiistää hänen olemassaolon, tai olla uskomatta häneen, koska ette koe saaneenne hänestä mitään havaintoa.>Mutta jumalan olemassaolon kiistäminen on typeryyttä isossa mittakaavassa, koska jumala on arvonimi sille, jota henkilö pitää korkeimpana herranaan. Kaikilla ihmisillä on joku, jota pitää korkeimpana auktoriteettina, jumalana. Ateistilla se voi olla oma minä, tai raha tai joku muu.>Raamatun opetuksen mukaan mitään/ketään muuta ei kuitenkaan pidä pitää jumalana, kuin häntä, joka on korkeimmaksi Raamatussa ilmoitettu>koska kaikki on hänen [jumalan] vaikutuksesta syntynyt ja ilman häntä kukaan ei eläisi ja lisäksi hän ainoastaan on hyvä>Suosittelen miettimään, mitä puheillasi ja teoillasi loppuen lopuksi palvelet?

• 1213
        ikiateisti kirjoitti:

>>>Ateismi ei toimi ja on aatteena tyhjä?>Toivottavasti teillä on kärsivällisyyttä lukea tämä loppuun>ymmärrätte miksi ateismi on todellisuudessa harvinaisen epätoimiva ajatus>Ymmärrän myös, että vannoutuneimmille ateisteille tulee valtava halu poistaa tämä täältä, mutta toivon, että siedätte kuitenkin tämän, ettekä poista viestiäni tällä kertaa.>Tässä viestissä ateismilla tarkoitetaan jumaluskon puutetta>vaikka ennen ateismi oli ihan rehellisesti Jumalan kieltämistä tarkoittava sana.>Raamatun perusteella jumala on arvonimi, joka tarkoittaa jotain, jota henkilö pitää korkeimpana herranaan. Ja sellaisia herroja voi olla paljon. Herrana pitäminen ilmenee palvelemisena, ei puheina.>Sillä vaikka olisikin niin sanottuja jumalia, olipa heitä sitten taivaassa tai maassa, ja niitä on paljon semmoisia jumalia ja herroja, niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa. Ensimmäinen kirje korinttilaisille 8:5-6>Raamatun perusteella esim. mammona voi joillekin olla korkein herra, jumala. Henkilölle, joka palvelee rahaa, raha on jumala.>Ei kukaan palvelija voi palvella kahta herraa>sillä hän on joko tätä vihaava ja toista rakastava>Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa. Luuk. 16:13>Voitte kiistää hänen olemassaolon, tai olla uskomatta häneen, koska ette koe saaneenne hänestä mitään havaintoa.>Mutta jumalan olemassaolon kiistäminen on typeryyttä isossa mittakaavassa, koska jumala on arvonimi sille, jota henkilö pitää korkeimpana herranaan. Kaikilla ihmisillä on joku, jota pitää korkeimpana auktoriteettina, jumalana. Ateistilla se voi olla oma minä, tai raha tai joku muu.>Raamatun opetuksen mukaan mitään/ketään muuta ei kuitenkaan pidä pitää jumalana, kuin häntä, joka on korkeimmaksi Raamatussa ilmoitettu>koska kaikki on hänen [jumalan] vaikutuksesta syntynyt ja ilman häntä kukaan ei eläisi ja lisäksi hän ainoastaan on hyvä>Suosittelen miettimään, mitä puheillasi ja teoillasi loppuen lopuksi palvelet?

Kiitos asiallisesta vastauksesta.

>>vaikka ennen ateismi oli ihan rehellisesti Jumalan kieltämistä tarkoittava sana.
        >Hehee. Kunnon vanhanajan propakandaa. Kukahan sen mahtoi noin määritellä
        >ja kansalle kertoa. Papit? Piispat? Paavi & kni:t?

80-luvun Facta-tietosanakirjassa asia oli määritelty niin, ellen väärin muista. Mutta eipä sillä määritelmällä minulle ole merkitystä sen enempää, pää-asia, että kaikilla on tällä hetkellä sama merkitys sanoille.

>Ei mitään käsitystä, mitä selität. Tuo taisi olla osio, joka aukeaa vain uskoville.

Se oli Raamatun kohta, joka selittää mitä sana jumala merkitsee. Mielestäni ateistien olisi syytä vähän paremmin tietää, mitä he eivät usko.

>Sorry nyt, mutta haastelet täyttä puuta heinää. Sinä ilmeisesti haluaisit tehdä kaikista ihmisistä jumaluskoisia tuolla Uudella jumala-määritelmälläsi

Sorry, määritelmä ei ole minun oma, vaan Raamatun.

Eikä kyse ole uskosta, ei ole mitään merkitystä mihin ihminen sanoo uskovan. Ratkaisevaa on, mitä ihminen teoillaan ja sanoillaan palvelee. Ei mammonan palvelijan esim. tarvitse uskoa siihen tai edes ajatella palvovan. Teot ja sanat osoittavat jos henkilö tietämättäänkin tekee niin.

>Entäpä kun meillä on muitakin lähdeteoksia kuin raamattu ja ne kaikki antanee toisistaan poikkeavia ohjeita. Raamattu on minulle vain kirja vastaavien kirjojen joukossa. Muita samansarjan oppaita ovat koraani, talmud, ja muut.

Tärkein kysymys kuuluu, ketä olet valmis pitämään Jumalanasi. Ei ole mitään väliä sillä, vaikka tietäisit Jumalan olevan, jos et kuitenkaan pitäisi häntä kuitenkaan Jumalanasi.

Talmud on Vanhan Testamentin kirjojen selitysteos, niin kauan kuin se ei ole ristiriidassa Vanhan Testamentin kanssa, ei se myöskään oikeastaan juuri eroa Uudesta Testamentista.

Koaraani on taas melko hyvä kopio Raamatusta. Ongelmaksi muodostuu se, että pyrkii joissain kohdissa muuttamaan Jumalan ilmoitusta siten, että on ristiriidassa Raamatun kanssa. Raamattu oli ensin, joten pidän sitä parempana. Isalamin ongelma on myös se, että he palvovat jotain kiveä Kaabassa. Itse en pitäisi kiveä jumalana, vaikka kivi olisi todistettavasti olemassa.

>Ihan palvelu-sanaa en käyttäisi,

Kaikki teot jotka hyödyttävät jotain persoonaa tai aatetta, ovat palveluja sille persoonalle tai aatteelle.

• 1213 kirjoitti:

Kiitos asiallisesta vastauksesta.

>>vaikka ennen ateismi oli ihan rehellisesti Jumalan kieltämistä tarkoittava sana.
        >Hehee. Kunnon vanhanajan propakandaa. Kukahan sen mahtoi noin määritellä
        >ja kansalle kertoa. Papit? Piispat? Paavi & kni:t?

80-luvun Facta-tietosanakirjassa asia oli määritelty niin, ellen väärin muista. Mutta eipä sillä määritelmällä minulle ole merkitystä sen enempää, pää-asia, että kaikilla on tällä hetkellä sama merkitys sanoille.

>Ei mitään käsitystä, mitä selität. Tuo taisi olla osio, joka aukeaa vain uskoville.

Se oli Raamatun kohta, joka selittää mitä sana jumala merkitsee. Mielestäni ateistien olisi syytä vähän paremmin tietää, mitä he eivät usko.

>Sorry nyt, mutta haastelet täyttä puuta heinää. Sinä ilmeisesti haluaisit tehdä kaikista ihmisistä jumaluskoisia tuolla Uudella jumala-määritelmälläsi

Sorry, määritelmä ei ole minun oma, vaan Raamatun.

Eikä kyse ole uskosta, ei ole mitään merkitystä mihin ihminen sanoo uskovan. Ratkaisevaa on, mitä ihminen teoillaan ja sanoillaan palvelee. Ei mammonan palvelijan esim. tarvitse uskoa siihen tai edes ajatella palvovan. Teot ja sanat osoittavat jos henkilö tietämättäänkin tekee niin.

>Entäpä kun meillä on muitakin lähdeteoksia kuin raamattu ja ne kaikki antanee toisistaan poikkeavia ohjeita. Raamattu on minulle vain kirja vastaavien kirjojen joukossa. Muita samansarjan oppaita ovat koraani, talmud, ja muut.

Tärkein kysymys kuuluu, ketä olet valmis pitämään Jumalanasi. Ei ole mitään väliä sillä, vaikka tietäisit Jumalan olevan, jos et kuitenkaan pitäisi häntä kuitenkaan Jumalanasi.

Talmud on Vanhan Testamentin kirjojen selitysteos, niin kauan kuin se ei ole ristiriidassa Vanhan Testamentin kanssa, ei se myöskään oikeastaan juuri eroa Uudesta Testamentista.

Koaraani on taas melko hyvä kopio Raamatusta. Ongelmaksi muodostuu se, että pyrkii joissain kohdissa muuttamaan Jumalan ilmoitusta siten, että on ristiriidassa Raamatun kanssa. Raamattu oli ensin, joten pidän sitä parempana. Isalamin ongelma on myös se, että he palvovat jotain kiveä Kaabassa. Itse en pitäisi kiveä jumalana, vaikka kivi olisi todistettavasti olemassa.

>Ihan palvelu-sanaa en käyttäisi,

Kaikki teot jotka hyödyttävät jotain persoonaa tai aatetta, ovat palveluja sille persoonalle tai aatteelle.

1213
        4.12.2011 11:02

>>>Se oli Raamatun kohta, joka selittää mitä sana jumala merkitsee. Mielestäni ateistien olisi syytä vähän paremmin tietää, mitä he eivät usko.>Sorry, määritelmä ei ole minun oma, vaan Raamatun.>Tärkein kysymys kuuluu, ketä olet valmis pitämään Jumalanasi.> Ei ole mitään väliä sillä, vaikka tietäisit Jumalan olevan, jos et kuitenkaan pitäisi häntä kuitenkaan Jumalanasi>Kaikki teot jotka hyödyttävät jotain persoonaa tai aatetta, ovat palveluja sille persoonalle tai aatteelle

• Kristinuskon koko anti.

Jauhaa ateismin tyhjyydestä ja askarrella paskarrella Raamatun lauseilla että edellä mainittu mielipide ateismin tyhjyydestä on totta. Koska Raamattu sanoo niin. Ja koska se on jumalan sanaa. Se ei voi olla väärässä. Ja koska Raamattu ei ole väärässä - se on silloin totta. Joten edellä mainittu mielipide on siis totta. - Kristinusko - Niin helppoa se on.

• herttainenhertta

>>>Kaikilla ihmisillä on joku, jota pitää korkeimpana auktoriteettina, jumalana.

• K.R.S.

Et ole ajatellut loppuun asti ennen kuin kirjoitit.

• vihtuilija

...enemmän tuntuu siltä, ettei aloittaja ole edes päässyt ajattelun alkuun....:D:D

• Ateismi on aatteena tyhjä.

Lieneekö muilla palstoilla paljon kirjoittajia jotka, "Keksivät pyörän" yhä uudestaan ja uudestaan.

• 532we

Ei millään pahalla, mutta olet häntäpuolella pitkässä vääriä johtopäätöksiä, omituisia olettamuksia ja raamatunlauseita sarjatulittavien uskovais-palstapommittajien listassa. Kaikki tuo on turhankin tuttua ja useaan kertaan täällä alasammuttua eikä saa aikaan muuta kuin omien ei-uskonnollisten näkemysteni vahvistumisen.

• 223322

Toivottavasti sinulla on aikaa ja kärsivällisyyttä lukea eeppinen runoelma Gilgameš ja ihmetellä miksi vanhassa runoelmassa on raamatun ainekset. Ehkä herättää ajatuksia.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Gilgameš

• 1213 3.

En lue noita-100nan eepoksia. (aikä rimmi lause muuten)

• 223322
        1213 3. kirjoitti:

En lue noita-100nan eepoksia. (aikä rimmi lause muuten)

"En lue noita-100nan eepoksia. (aikä rimmi lause muuten)"

Juuri niin, et lue, et mieti ja kaikki mikä ei sovi määrittelemääsi jumalalaatikkoon heitetään pois ja silmät suljetaan eikä niitä sen jälkeen ole olemassa tai jos on niin se on saatanan töitä;) -ja jos niin kylläpä saatana on ahkera, jopa ahkerampi kuin herrasi.

Saatanako piilotti dinosaurukset ja muut fossiilit maaperään? Saatanako keksi muut uskontokunnat ja ateismin?
        Saatanako keksi tieteen mikä ampuu jumaluuksia alas?

Vai oliko se jumalasi joka tuon teki? Tekikö hän saatanan kiusaksesi sillä herrasi on kaikkivoipa mutta haluaa jatkuvasti testata häneen uskovia, vai miten se meni?

Nyt mielestäsi minäkin olen saatanasta ja yritän vain turmella sinua. Saanen muistuttaa kaiken kirjoittamani olevan olemassa.

• 1213

"ihmetellä miksi vanhassa runoelmassa on raamatun ainekset."

Koska kuulivat juutalaisilta miten asiat tapahtuivat ja kirjoittivat ylös oman version?

• Atte Ateisti

"Kaikilla ihmisillä on joku, jota pitää korkeimpana auktoriteettina, jumalana."

Esitit väitteen. Todista se.

• 1213

Lue todisteet raaamatusta, en tarvitse todistaa
        .. jos osaat lukea kun Aapis-pirunkirjaa luet, kukkoja kepit kädesssä !
        MOT !

• 1213
        1213 kirjoitti:

Lue todisteet raaamatusta, en tarvitse todistaa
        MOT !

"Lue todisteet raaamatusta, en tarvitse todistaa
        MOT ! "

Miksi halveksit ateistien älykkyyttä teeskentelemällä toista? Ihan kuin he eivät tekstistä tunnistaisi kuka kirjoittaa.

• 1213

""Kaikilla ihmisillä on joku, jota pitää korkeimpana auktoriteettina, jumalana."

Esitit väitteen. Todista se. "

Noh. kuka sinulle määrittelee mikä on hyvä/paha tai totuus? Minkä vaikutuksesta uskot eläväsi? Tai mitä sinä teoillasi ja sanoillasi palvelet?

En tunne sinua riittävän hyvin, jotta voisin vastata, ketä sinä pidät jumalanasi. Mutta tukimalla sisintäsi, voit itse sen saada selville, noiden kysymysten avulla.

Veikkaan, että sinulle evoluutio (=> luonto => "äiti maa") on korkein herra. Ja sanan jumala, merkitys on sama kuin korkein herra.

• 1213

eijeieieieei TAAS!!!!!!!!!!!!!

Joudun pusiin puhutuksi, ja missä olet Jeesus? Nuuhkitko nurkassa hikisiä kiveksiäsiä, kun et jouda auttamaan minua väittelyssä? Epäien, ettet koska ei Jeesuksen tapaisella HIIRELLä ole edes kiveksiä!

Houh, pakko taas vaihtaa nimimerkki ja jatkaa eri nikillä...

• 69696969696969!

Kuka loi jumalan? Kerro se ja todista, saat palkinnon!

Oletan, että sinulla ei ole työpaikkaa, koska et tarvitse rahaa. jumalasi ruokkii sinut.
      Et omista mitään, asuntoa, autoa, irtainta omaisuutta.
      Kun täytät nämä jumalasi asettamat ehdot, voit tulla tänne kertomaan omasta täydellisestä uskostasi ja raamatun lakien noudatamisestasi.
      Miksi käytät muuten nettiä ja tietokonetta? jumala ei sitä salli, raamattu käskee uskoa vain puhuttuun kieleen (Suomenkieli on muuten väärä kieli)

• 1213

"Kuka loi jumalan?"

Jumala on minun tietojeni mukaan aina ollut.

"raamattu käskee uskoa vain puhuttuun kieleen"

Kertoisitko missä kohdassa?

• 6969696996969699969!
        1213 kirjoitti:

"Kuka loi jumalan?"

Jumala on minun tietojeni mukaan aina ollut.

"raamattu käskee uskoa vain puhuttuun kieleen"

Kertoisitko missä kohdassa?

Jos maailma perustuu sinun luuloihin ja olettamuksiin, miksi et heitä jo koko raamattua mereen?
        Kaikki tarvitsevat luojan, rakentajan, virittäjän jne, joten kerro kuka suunnitteli ja teki tämän jumalan? Vastaukseksi ei riitä mikään mumina.

• 1213!

Yhdyn näkemyksiisi!
      Ateismi on täysin "ontto" Sillä ei ole mitään mihin se perystaisi näkemyksensä, paitsi omaan mielikuvitukseen.
      Uskovilla on Raamattu, Jumalan Sana, joka toimii auktoriteettina, mutta mikä on se auktoriteetti, johon ateisti uskoo? Ei tietääkseni mikään! Ateismi on täysin tyhjän päällä. Ateisti on matkalla tyhjyydestä tyhjyyteen, vailla mitään elämäntarkoitusta ja päämäärää.

Kun ei ole mitään auktoriteettia, ei ole silloin ketään, joka määrittelisi moraaliset arvot ja säännöt, mikä on oikein ja mikä väärin. Jokainen saa itse päättää omista säännöistään. Ateisti on itse itsensä jumala.

Ateisti voi tietenkin puolustella tätä sanomalla, että yhteiskunta tai YK:n ihmisoikeusjulistus tai joku muu määrittelee säännöt. Ongelma vain on siinä, kuka sanoo, että ne säännöt ovat oikeita? Tarvittaisiin auktoriteetti, joka on yhteiskunnan ja YK:n ja koko ihmiskunnan yläpuolella, joka antaa hyväksynnän tai kieltävän lausunnon noille säännöille.
      Juuri siksi tarvitsemme Jumalaa ja Hänen sanaansa.

• 69696969969969696996

Ateistilla on aivot ja kyky käyttää niitä.
        Jos raamatussa käsketään tappaa, tapatko? totta kai tapat, koska olet uskonnon uhri ja tarvitset viipymättä apua sairauteesi.
        Et vastannut vielä kysymykseen, toimiko raamatun mukaisesti?????

• Aivopierujen kruunaamaton Kuningas Jaakob alias jaska taas vauhdissa.
        Tyylilleen uskollisesti heittelee ateistien ja ateismin määritelmiä miten sattuu ja valehtelee täysin estottomasti, taas.
        Ko nikki tietää esim hyvin, että on ateisteja, jotka antaa tieteelliselle maailmankuvalle, YK:lle sun muille organisaatioille ja opeille piut-paut.
        Osalle taas tieteellinen maailmankuva on se todennäköisin selitysmalli, kuten itselleni. Evoluutio, BB ym. Osalla ateisteja tuo maailmankuva on taas joku ihan muu. Vain se jumal-usko puuttuu kaikilta ateisteilta.
        Osahan miettii jumalan olemassaolon mahdollisuutta, osa, kuten minä itse, en pidä koko ideaa jumalan olemassaolosta, kuin huonona vitsinä. Skeptisenä agnostisena ateistina tosin en tee asiasta dogmia, koska en pysty sitä todistamaan. Kuten en Loch Nessin hirviön olemassa-olemattomuuttakaan.
        Tuosta yllä olevasta olkiukko-kokoelmasta saa hyvän kuvan jaskan "ajatuksenjuoksusta" tai pikemminkin sen puutteesta.
        Koskapa ko ni(l)kki ei osanne edes jääkaapilla, WC:stä puhumattakaan käydä muistelematta raamatunkohtia, niin hän todellakin kuvittelee muilla olevan saman propleeman esim milloin ja mitä pitäisi syödä.
        Hauskinta noissa jutuissa on se, että tapaus, joka liki heikoiten ymmärtää edes sanan ateismi sisältöä, lähtee sitä kaikkein tarkimmin määrittämään.
        Ja total päin "peetä".

• Uskon kauneus

Raamattuun ja jumalan sanaan uskominen ei ole koskaan estänyt ihmisiä kivittämästä toisia ihmisiä, ei ole estänyt polttamasta ihmisiä elävältä rovioilla, ei ole estänyt pitämästä orjia, ei ole estänyt julmaa kidutusta, ei ole estänyt aloittamasta verisiä sotia, eikä ole koskaan estänyt tekemästä julmia kansanmurhia ja etnisiä puhdistuksia.

Kristittyt lässyttävät mielellään moraalista, mutta se kuuluisa "parempi moraali" on käytännössä ihan yhtä näkymätön ja olematon kuin kristittyjen jumalakin. Viime aikojen pahin kansanmurha tehtiin Ruandassa, joka on sattumoisin koko Afrikan kaikkein kristityin valtio. Yli 94 % Ruandan väestöstä on kristittyjä - katolisia, protestantteja ja adventisteja, muutama prosentti muslimeja ja loput luonnonuskontojen harrastajia, ateistien määrä olematon. Ja silti juuri tässä maassa kristityt joukkomurhasivat ihan surutta miljoona toista kristittyä, sekä myös joitain muslimeja siinä sivussa. Papit ja kirkonmiehet osallistuivat innolla näihin joukkotappamisiin.

http://www.kepa.fi/kumppani/arkisto/1996_1/501?quicktabs_lisaa_aiheesta=tuoreimmat

Ehkä paras esimerkki kristittyjen toiminnasta oli pappi Athanase Seromban tapaus. Hänen kirkostaan oli kauhuissaan etsinyt suojaa kansanmurhalta noin 2000 epätoivoista pakolaista. Ja mitä teki pappi? Hän kutsui puskutraktorit paikalle jyräämään kirkkonsa maan tasallle, jotta kaikki sieltä turhaan suojaa etsineet pakolaiset saataisiin varmasti tapetuksi, kuten sitten kaikki saatiinkin. YK:n Ruanda-tuomioistuin tuomitsi papin 15 vuodeksi vankeuteen, mikä oli minusta aivan liian lievä tuomio.

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Pappi tuomittiin Ruandan kansanmurhasta/1135223657579

Myös koko Suomen oikeushistorian ainoa ikinä annettu tuomio joukkotuhonnasta eli kansanmurhasta on annettu kristitylle papille, kuinkas muutenkaan.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/ruandan-kansanmurhasta-elinkautinen/art-1288339107101.html

• 1213

"Ateisti on itse itsensä jumala."

Siltä näyttää usein. Ja siksi onkin hassua, että he pitävät itseään ateisteina, henkilöinä, jotka eivät usko minkään jumalan olevan. Mutta on se toisaalta ymmärrettävää, jos ei tiedä sanan jumala merkitystä.

"Ateisti voi tietenkin puolustella tätä sanomalla, että yhteiskunta tai YK:n ihmisoikeusjulistus tai joku muu määrittelee säännöt."

Totta ja silloin yhteiskunta tai YK on heidän jumala. Ja Raamatullisessa mielessä kyse on tietenkin silloin epäjumalasta, tahosta, jota ei pidä pitää Jumalana (=Jumalan asemassa, korkeimpana auktoriteettina/herrana).

• 1213
        Uskon kauneus kirjoitti:

Raamattuun ja jumalan sanaan uskominen ei ole koskaan estänyt ihmisiä kivittämästä toisia ihmisiä, ei ole estänyt polttamasta ihmisiä elävältä rovioilla, ei ole estänyt pitämästä orjia, ei ole estänyt julmaa kidutusta, ei ole estänyt aloittamasta verisiä sotia, eikä ole koskaan estänyt tekemästä julmia kansanmurhia ja etnisiä puhdistuksia.

Kristittyt lässyttävät mielellään moraalista, mutta se kuuluisa "parempi moraali" on käytännössä ihan yhtä näkymätön ja olematon kuin kristittyjen jumalakin. Viime aikojen pahin kansanmurha tehtiin Ruandassa, joka on sattumoisin koko Afrikan kaikkein kristityin valtio. Yli 94 % Ruandan väestöstä on kristittyjä - katolisia, protestantteja ja adventisteja, muutama prosentti muslimeja ja loput luonnonuskontojen harrastajia, ateistien määrä olematon. Ja silti juuri tässä maassa kristityt joukkomurhasivat ihan surutta miljoona toista kristittyä, sekä myös joitain muslimeja siinä sivussa. Papit ja kirkonmiehet osallistuivat innolla näihin joukkotappamisiin.

http://www.kepa.fi/kumppani/arkisto/1996_1/501?quicktabs_lisaa_aiheesta=tuoreimmat

Ehkä paras esimerkki kristittyjen toiminnasta oli pappi Athanase Seromban tapaus. Hänen kirkostaan oli kauhuissaan etsinyt suojaa kansanmurhalta noin 2000 epätoivoista pakolaista. Ja mitä teki pappi? Hän kutsui puskutraktorit paikalle jyräämään kirkkonsa maan tasallle, jotta kaikki sieltä turhaan suojaa etsineet pakolaiset saataisiin varmasti tapetuksi, kuten sitten kaikki saatiinkin. YK:n Ruanda-tuomioistuin tuomitsi papin 15 vuodeksi vankeuteen, mikä oli minusta aivan liian lievä tuomio.

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Pappi tuomittiin Ruandan kansanmurhasta/1135223657579

Myös koko Suomen oikeushistorian ainoa ikinä annettu tuomio joukkotuhonnasta eli kansanmurhasta on annettu kristitylle papille, kuinkas muutenkaan.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/ruandan-kansanmurhasta-elinkautinen/art-1288339107101.html

Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että on aivan liikaa ihmisiä, jotka sanovat itseään kristityiksi (Jeesuksen opetuslapsiksi), mutteivät elä sen mukaan.

Surullista on, etteivät monet heistä näytä edes tietävän tekevänsä väärin.

Tästäkin johtuen olen tehnyt kotisivut:
        http://www.kolumbus.fi/r.berg/index.html

• Uskon tyhjyys
        1213 kirjoitti:

Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että on aivan liikaa ihmisiä, jotka sanovat itseään kristityiksi (Jeesuksen opetuslapsiksi), mutteivät elä sen mukaan.

Surullista on, etteivät monet heistä näytä edes tietävän tekevänsä väärin.

Tästäkin johtuen olen tehnyt kotisivut:
        http://www.kolumbus.fi/r.berg/index.html

Läntisen maailman historia ei tunne yhtään ainoaa krisitittyä, joka olisi elänyt Jeesuksen oppien mukaan. Sitä kriteeriä eivät täyttäneet edes Tuomas Akvinolainen tai Martti Luther tai Äiti Teresa tai kuka tahansa kristittyjen pyhänä uskon ihmisenä pitämä ihminen. Aivan turha lässyttää tyhjää moraalista ja kriteereistä, joita kristityt itsekään eivät ole koskaan edes yrittäneet noudattaa.

Ja se ainainen epätoivoinen selittely sille, miten mikään mitä tehdään kristinuskon ja raamatun sanan vuoksi ei millään tavalla liittyisi raamattuun eikä kristinuskoon on aina yhtä tyhmän säälittävää.

"Tuhansia uudestikastettuja tuomittiin kuolemaan julmilla tavoilla. Heitä kidutettiin eri tavoin, poltettiin roviolla, mestattiin, hirtettiin, hukutettiin ja haudattiin elävältä. Heiltä riistettiin lapset ja omaisuus. Myös heidän teologisia kirjoituksiaan tuhottiin polttorovioilla."

Ketkähän mahtoivat tehdä noin kammottavia tekoja ja miksi?

“Se että kapinamielisistä opin uskonkappaleista tulee rangaista miekalla, ei tarvitse lisätodisteita. Myös silloin, kun on kyse pelkästään hengellisestä opinkappaleesta kiinnipitämisestä, kuten vauvojen kastaminen, perisynti ja tarpeeton erottautuminen, me päätämme, että itsepäiset lahkolaiset täytyy näissäkin tapauksissa aina tappaa.” - Martti Luther

• 1213
        Uskon tyhjyys kirjoitti:

Läntisen maailman historia ei tunne yhtään ainoaa krisitittyä, joka olisi elänyt Jeesuksen oppien mukaan. Sitä kriteeriä eivät täyttäneet edes Tuomas Akvinolainen tai Martti Luther tai Äiti Teresa tai kuka tahansa kristittyjen pyhänä uskon ihmisenä pitämä ihminen. Aivan turha lässyttää tyhjää moraalista ja kriteereistä, joita kristityt itsekään eivät ole koskaan edes yrittäneet noudattaa.

Ja se ainainen epätoivoinen selittely sille, miten mikään mitä tehdään kristinuskon ja raamatun sanan vuoksi ei millään tavalla liittyisi raamattuun eikä kristinuskoon on aina yhtä tyhmän säälittävää.

"Tuhansia uudestikastettuja tuomittiin kuolemaan julmilla tavoilla. Heitä kidutettiin eri tavoin, poltettiin roviolla, mestattiin, hirtettiin, hukutettiin ja haudattiin elävältä. Heiltä riistettiin lapset ja omaisuus. Myös heidän teologisia kirjoituksiaan tuhottiin polttorovioilla."

Ketkähän mahtoivat tehdä noin kammottavia tekoja ja miksi?

“Se että kapinamielisistä opin uskonkappaleista tulee rangaista miekalla, ei tarvitse lisätodisteita. Myös silloin, kun on kyse pelkästään hengellisestä opinkappaleesta kiinnipitämisestä, kuten vauvojen kastaminen, perisynti ja tarpeeton erottautuminen, me päätämme, että itsepäiset lahkolaiset täytyy näissäkin tapauksissa aina tappaa.” - Martti Luther

"Läntisen maailman historia ei tunne yhtään ainoaa krisitittyä, joka olisi elänyt Jeesuksen oppien mukaan."

Aika heikko peruste uskoa, ettei sellaista sitten ole ollut.

Läntisen maailman historian kirjoittajat eivät taida edes tietää mitä Jeesuksen oppien mukaan eläminen tarkoittaa.

• A the ist
        1213 kirjoitti:

"Läntisen maailman historia ei tunne yhtään ainoaa krisitittyä, joka olisi elänyt Jeesuksen oppien mukaan."

Aika heikko peruste uskoa, ettei sellaista sitten ole ollut.

Läntisen maailman historian kirjoittajat eivät taida edes tietää mitä Jeesuksen oppien mukaan eläminen tarkoittaa.

Kerro ihan lyhyesti, omin sanoin, ilman linkityksiä, mitä tarkoittaa eläminen Jeesuksen oppien mukaan.

• 1213
        A the ist kirjoitti:

Kerro ihan lyhyesti, omin sanoin, ilman linkityksiä, mitä tarkoittaa eläminen Jeesuksen oppien mukaan.

"Kerro ihan lyhyesti, omin sanoin, ilman linkityksiä, mitä tarkoittaa eläminen Jeesuksen oppien mukaan"

Jeesukselle ja Jumalalle uskollisena pysymistä.

• 1213

Miksi halveksin ateistien älykkyyttä teeskentelemällä? Ihan kuin he eivät tekstistä tunnistaisi kuka kirjoittaa: = Tärähtänyt uskovainen, lapsien perään taipuvainen

• m.uskonnotonlähimmäinen

Olen samaa mieltä siitä, että sellainen ihminen, joka palvoo ja pitää jotain aatetta, asiaa tai henkilöä auktoriteettinään, oli se sitten kuvitteellinen tai todellinen, ei ole ateisti.

Ja juuri siksi minusta ateismi vaatii ihmiseltä aika paljon enemmän.

• >> jumala on arvonimi sille, jota henkilö pitää korkeimpana herranaan

• 1213

"Tämä määritelmä poikkeaa tavallisesta jumalan määritelmästä, joten se ei myöskään ole jotain sellaista jonka olemassaolemattomuuteen ateismi viittaisi. Sinä tavallaan teit olkinukkeargumentin antamalla uuden merkityksen olemassaolevan tilalle, ja sitten toteat että no eihän tässä ole mitään järkeä."

Ihan hyvä kommentti sinänsä. 5 pistettä :)

Tarkoitukseni olikin nimenomaa herättää huomaamaan, että jumala sana on määritelty väärin ja siksi koko ateismikin on hutera.

• K.R.S.
        1213 kirjoitti:

"Tämä määritelmä poikkeaa tavallisesta jumalan määritelmästä, joten se ei myöskään ole jotain sellaista jonka olemassaolemattomuuteen ateismi viittaisi. Sinä tavallaan teit olkinukkeargumentin antamalla uuden merkityksen olemassaolevan tilalle, ja sitten toteat että no eihän tässä ole mitään järkeä."

Ihan hyvä kommentti sinänsä. 5 pistettä :)

Tarkoitukseni olikin nimenomaa herättää huomaamaan, että jumala sana on määritelty väärin ja siksi koko ateismikin on hutera.

''Tarkoitukseni olikin nimenomaa herättää huomaamaan, että jumala sana on määritelty väärin ja siksi koko ateismikin on hutera.''
        Mitä vikaa nykyisessä jumala sanan määritelmässä on? Tunnetko tarvetta keksiä sanoille omia määritelmiä, jotta ne sopisivat paremmin omiin tarpeisiisi? Etkö keksi parempia argumentteja ateismia vastaan?

• 1213
        K.R.S. kirjoitti:

''Tarkoitukseni olikin nimenomaa herättää huomaamaan, että jumala sana on määritelty väärin ja siksi koko ateismikin on hutera.''
        Mitä vikaa nykyisessä jumala sanan määritelmässä on? Tunnetko tarvetta keksiä sanoille omia määritelmiä, jotta ne sopisivat paremmin omiin tarpeisiisi? Etkö keksi parempia argumentteja ateismia vastaan?

"Mitä vikaa nykyisessä jumala sanan määritelmässä on? Tunnetko tarvetta keksiä sanoille omia määritelmiä, jotta ne sopisivat paremmin omiin tarpeisiisi? Etkö keksi parempia argumentteja ateismia vastaan?"

Kyse ei ole minun määritelmästäni, vaan vanhasta Raamatussakin olevasta määritelmästä.

Ja jos puhutaan Raamattuun liittyvistä uskonasioista ja niiden kiistämisestä, olisi mielestäni järkevää käyttää sen määritelmiä.

Mutta toisaalta, jos haluatte pitää nykyisen määritelmänne, asia selvä.

• Möbius
        1213 kirjoitti:

"Mitä vikaa nykyisessä jumala sanan määritelmässä on? Tunnetko tarvetta keksiä sanoille omia määritelmiä, jotta ne sopisivat paremmin omiin tarpeisiisi? Etkö keksi parempia argumentteja ateismia vastaan?"

Kyse ei ole minun määritelmästäni, vaan vanhasta Raamatussakin olevasta määritelmästä.

Ja jos puhutaan Raamattuun liittyvistä uskonasioista ja niiden kiistämisestä, olisi mielestäni järkevää käyttää sen määritelmiä.

Missä Raamatussa määritellään _ateismi_?

En halua vastaukseksi mitään ympäripyöreää omaa tulkintaa, vaan aivan selkeän, sinun tulkitaasi tukevan määritelmän.

Ei löydy.... (mutku,, mutku,,,...)

• K.R.S.
        1213 kirjoitti:

''Ja jos puhutaan Raamattuun liittyvistä uskonasioista ja niiden kiistämisestä, olisi mielestäni järkevää käyttää sen määritelmiä.''
        Raamatun jumala ei ole ainoa jumala jota pidän epäuskottavana. Sinun määritelmäsi jumalista jäi vähän epäselväksi.

''Mutta toisaalta, jos haluatte pitää nykyisen määritelmänne, asia selvä.''
        Niin, jos saat määritelmäsi jumalista yleiseksi määritelmäksi jumalista, voin muuttaa mielipidettäni. Se, että sinä ja raamatuntulkintasi on sitä mieltä, ei merkitse yhtään mitään.

• 1213

Oikeastaan ajatukseni toimii, vaikka otettaisiin wikipediamääritelmä:
        "Jumala, jumaluus tai jumalolento on käsite, joka tarkoittaa tavallisesti henkilöllisiksi käsitettyjä yliluonnollisia olentoja, joiden uskotaan hallitsevan luonnonvoimia, ihmisten kohtaloita ynnä muuta."

Jos et usko, että Raamatun kertoma Jumala on luonut maailman ja hänen käsissään on kaikki, ne asiat jäävät silloin jonkun muun varaan.

Esim. naturalistisessa tieteellisessä näkökulmassa luonto on jumala ja siksi tieteeseen uskovat ovat käytännössä "äiti maan" palvojia. Eli evoluutiotiede yleisessä mielessä on käytännössä suora jatkumo pakanauskonnoista.

Sinäkin taidat uskoa, että "luonnon valinnan" kautta ihminen on syntynyt? Ja luonto määrää ihmiskohtalot? Jos niin, et ole oikeasti ateisti, vaan Gaian palvelija :)

• Muikkuinen

Eihän ateismi ole edes aate.

• tutustukaa

Hyvä juttu!

• AsdLion

Kai tiiät ettet ois kristitty ellei ruotsalaiset ois hyökkäilly tänne keskiajalla levittämään kristinuskoa... Raamatussa on niin paljon selittämättömiä juttuja ja huuhaata etten oo kristitty enkä ateisti koska mitään ei ole todistettu kumpaankaan suuntaan KUNNOLLA.

• 1213

"Kai tiiät ettet ois kristitty ellei ruotsalaiset ois hyökkäilly tänne keskiajalla levittämään kristinuskoa..."

Ja sitähän kukaan ei tiedä miten asiat olisivat muuten menneet.

• "Ateismi ei toimi ja on aatteena tyhjä?"

Miten sen pitäisi toimia minulla? Elämässä on paaaaaaljon muutakin kuin kuvitteelliset jumalat. Voitko tätä ihmeellistä asiaa edes käsittää? Et.

• 1213

"Miten sen pitäisi toimia minulla?"

Ajatuksessa täytyy olla järkeä, jotta se toimii. :)

• 1213 kirjoitti:

"Miten sen pitäisi toimia minulla?"

Ajatuksessa täytyy olla järkeä, jotta se toimii. :)

En usko jumaliin. Kaikki muu on kaikkea muuta. Välillä järkevää ja välillä taas ei. Hyvin yksinkertaista.

Ateismihan ei vieläkään ole muuta kuin jumaluskon puutetta. Ateistilla voi olla vaikka minkälaisia atteita. Meitä löytyy joka lähtöön.

• ?????

''Ajatuksessa täytyy olla järkeä, jotta se toimii''
      Ateismissa on ajatuksena: ei ole jumalia, miksi siinä ajatuksessa ei ole järkeä?

• 1213

"Ateismissa on ajatuksena: ei ole jumalia, miksi siinä ajatuksessa ei ole järkeä? "

Koska se perustuu väärään ja huonoon määritykseen sanalle jumala.

• ?????
        1213 kirjoitti:

"Ateismissa on ajatuksena: ei ole jumalia, miksi siinä ajatuksessa ei ole järkeä? "

''Koska se perustuu väärään ja huonoon määritykseen sanalle jumala.''
        Eikö sinun jumalasi ole yliluonnollinen, kaikkea hallitseva olento, koska se on sellainen jumala johon en usko, jos sinä pidät rahaa jumalana, niin rahan olemassaoloon uskon, mutta en palvo, enkä pidä sitä jumalana.

• Muikkuinen
        1213 kirjoitti:

Eiköhän se perustu siihen ettei yhdestäkään hyvin tai huonosti määritellystä jumalolennosta ole kertakaikkiaan ainuttakaan havaintoa saatikka perustetta miksi tällaisen olennon olemassa oloon pitäisi uskoa?

• Muikkuinen
        1213 kirjoitti:

Eiköhän se perustu siihen ettei yhdestäkään väärin tai huonosti perustellusta tai määritellystä jumalasta ole ainuttakaan havaintoa saatikka perustetta josta kuvitella kenenkään markkinoiman yliolennon olemassa olon olevan mahdollista.

• 1213
        ????? kirjoitti:

''Koska se perustuu väärään ja huonoon määritykseen sanalle jumala.''
        Eikö sinun jumalasi ole yliluonnollinen, kaikkea hallitseva olento, koska se on sellainen jumala johon en usko, jos sinä pidät rahaa jumalana, niin rahan olemassaoloon uskon, mutta en palvo, enkä pidä sitä jumalana.

"Eikö sinun jumalasi ole yliluonnollinen, kaikkea hallitseva olento, koska se on sellainen jumala johon en usko, jos sinä pidät rahaa jumalana, niin rahan "

Hän jota pidän Jumalana on kaikkea hallitseva henki ja ominaisuuksiltaan sellainen, jota olen valmis pitämään Jumalana.

Joku toinen saattaa pitää esim. puuta jumalana. Minä en tekisi niin, koska mielestäni se ei ole järkevää.

Mutta miten on, jos puuta voi pitää jumalana, eikö puun olemassaolon kiistäminen ole hiukan hölmöä? Eikö se osoita, että jumala on arvonimi, joka voidaan antaa mille tahansa, mitä ihminen on valmis pitämään jumalana? Eikö silloin olisi ennemmin syytä miettiä mitä on valmis pitämään jumalana (myös käytännössä), eikä sitä onko jumala olemassa? Jos et ole valmis pitämään Raamatun Jumalaa Jumalanasi, ei ole mitään valiä vaikket häneen uskoisi, minun tietojeni mukaan. Ja se mitä pitää jumalana ilmenee myös tekoina, ei vain puheena.

"olemassaoloon uskon, mutta en palvo, enkä pidä sitä jumalana."

Hyvä juttu, toivottavasti tuo pitää myös käytännössä paikkansa. Jos pitää rahaa jumalanaan, raha on silloin mm. se, joka ratkaisee sen, mitä pidät oikeana ja vääränä. Esim. tarvitset rahaa johonkin ja sinulla olisi hyvä tilaisuus varastaa, varastatko rahan vuoksi? Saako raha sinut muuttamaan varkauden hyväksi teoksi mielessäsi? Näihin ei tarvitse vastata, ovat vain esimerkkejä siitä, miten tunnistaa sen, joka on sinun jumalasi.

• ?????
        1213 kirjoitti:

"Eikö sinun jumalasi ole yliluonnollinen, kaikkea hallitseva olento, koska se on sellainen jumala johon en usko, jos sinä pidät rahaa jumalana, niin rahan "

Hän jota pidän Jumalana on kaikkea hallitseva henki ja ominaisuuksiltaan sellainen, jota olen valmis pitämään Jumalana.

Joku toinen saattaa pitää esim. puuta jumalana. Minä en tekisi niin, koska mielestäni se ei ole järkevää.

Mutta miten on, jos puuta voi pitää jumalana, eikö puun olemassaolon kiistäminen ole hiukan hölmöä? Eikö se osoita, että jumala on arvonimi, joka voidaan antaa mille tahansa, mitä ihminen on valmis pitämään jumalana? Eikö silloin olisi ennemmin syytä miettiä mitä on valmis pitämään jumalana (myös käytännössä), eikä sitä onko jumala olemassa? Jos et ole valmis pitämään Raamatun Jumalaa Jumalanasi, ei ole mitään valiä vaikket häneen uskoisi, minun tietojeni mukaan. Ja se mitä pitää jumalana ilmenee myös tekoina, ei vain puheena.

"olemassaoloon uskon, mutta en palvo, enkä pidä sitä jumalana."

Hyvä juttu, toivottavasti tuo pitää myös käytännössä paikkansa. Jos pitää rahaa jumalanaan, raha on silloin mm. se, joka ratkaisee sen, mitä pidät oikeana ja vääränä. Esim. tarvitset rahaa johonkin ja sinulla olisi hyvä tilaisuus varastaa, varastatko rahan vuoksi? Saako raha sinut muuttamaan varkauden hyväksi teoksi mielessäsi? Näihin ei tarvitse vastata, ovat vain esimerkkejä siitä, miten tunnistaa sen, joka on sinun jumalasi.

''Mutta miten on, jos puuta voi pitää jumalana, eikö puun olemassaolon kiistäminen ole hiukan hölmöä? ''
        Sinulla menee jotenkin sekaisin noi asiat, ei kai kukaan väitä että puuta ei ole olemassa siksi että luulet sitä jumalaksi.

''Eikö se osoita, että jumala on arvonimi, joka voidaan antaa mille tahansa, mitä ihminen on valmis pitämään jumalana? ''
        Jep, sinä voit sanoa vaikka villapipoasi jumalaksi, en minä kuitenkaan usko että villapipoa ei ole olemassa.

• sorry vaa

Olet kajahtanut!

• 8+14

"Ei kukaan palvelija voi palvella kahta herraa; sillä hän on joko tätä vihaava ja toista rakastava, taikka tähän liittyvä ja toista halveksiva. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa."

Monilla uskovaisilla (esim. hellareilla) on käynnissä aivan mahdoton kilpavarustelu siitä, kenellä on hienoimmat autot, asunnot, vaatteet, kännykät jne. Aina kun näiden ihmisten suusta lakkaa tulvimasta Jeesus-juttua, niin sitten puhutaan juuri mammonasta (jota ahnehditaan). Mitään muuta ulottuvuutta ei tunnu näillä uskiksilla elämässä olevan kuin Jeesus JA mammona.

Olen jopa kuullut sanottavan, että Jumala on siunannut kun jollakin uskiksella on ihan tajuttomasti roinaa.

Jotta uskisten keskuudessa on ihan tavallista palvella kahta herraa.

• 1213

Jos henkilöllä on omaisuutta, se ei vielä kerro, että omaisuus hallitsee sitä henkilöä. Ja omaisuus on herra vasta siinä vaiheessa kun se hallitsee ihmistä.

Mutta voi olla, että olet oikeassa ja on uskoviksi itseään sanovia, joita omaisuus hallitsee ja se on huono asia.

• Eli luonto ja universumi ovat jumalat....mutta niille on jo nimet ja määreet eli luonto ja universumi. Niiden kutsuminen jumalaksi on typerää, eikä tee minusta teistiä.
      Buddhalaiset(ko?) kutsuvat rakkautta jumalaksi. Tämä on pelkkää sanojen vääntelyä. Rakkaus on rakkaus, ei teistinen eli persoonallinen jumala.

Olet oikeassa ateismi on aatteena tyhjä, sillä ateismi ei ole aate. Ateismi kuitenkin toimii varsin hyvin. Minä en usko jumaliin....Näetkös miten hyvin se toimii!

• Vaikka trollia ei pitäisikään ruokkia, niin tämä on aivan liian huvittava että siihen voisi olla vastaamatta. Niin ja vastaan täysin vakavissani.

Ensimmäinen ongelma joka itselläni on tätä lukiessa ei suinkaan ole se että kokisin hillitötä tarvetta poistaa tämän palstalta, vaan sen sijaan kiinnittäisin huomiotani siihen että otsikko ei vastaa millään tavalla tekstiä.
      Tämä siksi että ateismin aatteellisuutta taikka sitä miten ateismin ylipäätään tulisi toimia ei ole määritelty millään tavalla, uskomattomuus kun johonkin ei ole toimimista taikka aatteellisuutta missään muodossa.
      Kyseessä on yksinkertaisesti asema tietyn kysymyksen suhteen.

On myös jokseenkin perustelematonta määrittää jumala tarkoittamaan korkeinta auktoriteettia, koska siinä tapauksessa voitaisiin yhtä hyvin sanoa että hovioikeuden tuomarit ovat jumalia.
      Tai mikäli ei tunnista valtiollista oikeuslaitosta niin kaiketi voi sanoa että jumala on jokin idealistinen persoona joka on näkymätön, kuulumaton, hajuton, mauton ja muutenkin todellisuuteen ilmeisesti vaikuttamaton transendentti olento joka elää jossakin 5 ja 17 ulottovuuden välissä.
      Tällaisen todistuksen vika on vain siinä että kuka tahansa voi tehdä tällaisen väittämän eikä sitä koskaan kyetä todistamaan vääräksi, sikäli mikäli se on edes sisäisesti pätevä. Niipä tämä tarkoittaa sitä että tällaisella määrityksellä voidaan määrittää olemassa olevaksi millainen olento tahansa ja sen jälkeen vain yksinkertaisesti julistaa se jumalaksi.
      Toisin sanoen kyseinen argumentti esittää että koska argumentti jonkin olemassaolosta voidaan tehdä, tämän argumentin viittaama olento on olemassa.

Varsin ongelmalliseksi tämä muodostuu silloin kun tätä yritetään soveltaa jonkinlaiseen jumalkäsitykseen, kuten tässä tapauksessa kristilliseen uskoon.
      Tämä siksi että minä voin tällä täysin samalla menetelmällä osoittaa että jumala on olemassa, mutta että tämän jumalan olemassaolo automaattisesti sulkee pois kristillisen jumalan olemassaolon mahdollisuuden.
      Näin ollen päädytään tilaan jossa on kaksi yhtä pätevää argumentti jotka kumoavat toisensa. Tämä voidaan ratkaista ainoastaan siten että jompi kumpi osapuoli osoittaa että esitetyn argumentin mukainen jumala itseasiassa on olemassa.
      Koska minun esitykseni tässä on se että hovioikeuden tuomarit ovat jumalia, niin minä voin itseasiassa osoittaa että hovioikeuden tuomareita on olemassa.
      Tämän seurauksesta kristittyjen, mikäli nämä eivät voi osoittaa samankaltaista todistusta Jumalan olemassaolosta, tulisi tämän argumentin pohjalta alkaa palvomaan oikeuslaistosta.

Vaihtoehtoisesti voidaan todeta että argumentti on totaalisesti absurdi eikä mikään esitys joka käyttää kyseistä argumentaatiomuotoa ole pätevä.

Ai niin ja minulla ei muuten ole tämänkään määritelmän mukaan minkäänlaista jumalaa, sillä katson että palvominen on jotakin mitä kenelläkään ei ole oikeus vaatia sekä jotakin jota ei tule osoittaa millekään/ kenellekään.
      Sen sijaan minä kunnioitan moniakin asioita, mutta silloin kun kyseessä on jokin persoona niin tämä kunnioitus on aina ansaittava ja sitä on ylläpidettävä toimimalla jatkossa siten että tämä kunnioitus säilyy.
      Minä en siis hyväksy mitään taikka ketään absoluuttiseksi auktoriteetiksi minkään asian suhteen.

• 1213

"uskomattomuus kun johonkin ei ole toimimista taikka aatteellisuutta missään muodossa."

Ateismin aate on, ettei jumalaa tai jumalia ole. Ateisti ajattelee, "ei ole jumalaa", tai "en usko, että jumala on". Sama asia, mutta toinen on vähän kaunistellusti sanottu.

Ja se ajatus ei toimi, koska jumala-sanan merkitys on sellainen, että ihmisellä on aina jumala, joko se, josta Raamattu puhuu, tai sitten joku muu. Ja näin on, vaikka käytettäisiin vain wikipedian kyseenalaista määritelmää.

Ainoa ero jumalien ja Jumalan välillä on se, että Jumalalla todella on kaikki valta ja hän on todella ainoana kaikkien herrojen herra.

"Niipä tämä tarkoittaa sitä että tällaisella määrityksellä voidaan määrittää olemassa olevaksi millainen olento tahansa ja sen jälkeen vain yksinkertaisesti julistaa se jumalaksi."

Ja maailmaa seuranneena voinet huomata, että keitä ja mitä tahansa on julistetu jumaliksi. Se ei kuitenkaan tarkoita, että ne olisivat tosi Jumala. Mutta henkilölle, joka niin ajattelee epäjumala on jumala, koska sen mukaan hän elää.

"Tämän seurauksesta kristittyjen, mikäli nämä eivät voi osoittaa samankaltaista todistusta Jumalan olemassaolosta, tulisi tämän argumentin pohjalta alkaa palvomaan oikeuslaistosta."

Mutta koska kristitty oletettavasti uskoo Jumalansa sanaan, ei hän pidä ketään muuta Jumalana. Koska vaikka olisikin jumalia, ne eivät ole sama, kuin hän, jonka nimi on mainittu Exodus 3:14.

Jumala merkitsee korkeinta herraa. Jos henkilö pitää evoluutiota esim. korkeimpana herrana, korkeimpana voimana, on evoluutio silloin hänen jumala. Se ei kuitenkaan tarkoita, että evoluutio olisi tosi Jumala. Se tarkoittaa vain, että kyseiselle henkilölle niin olisi ja silloin hän palvelisi epäjumalaa.

"Vaihtoehtoisesti voidaan todeta että argumentti on totaalisesti absurdi eikä mikään esitys joka käyttää kyseistä argumentaatiomuotoa ole pätevä. "

Argumentti saattaa olla epäselvä, muttei absurdi :)

"Ai niin ja minulla ei muuten ole tämänkään määritelmän mukaan minkäänlaista jumalaa, sillä katson että palvominen on jotakin mitä kenelläkään ei ole oikeus vaatia sekä jotakin jota ei tule osoittaa millekään/ kenellekään."

Jokainen sanakin minkä sanot, palvelee jotain. Esim. ateismia.

"Minä en siis hyväksy mitään taikka ketään absoluuttiseksi auktoriteetiksi minkään asian suhteen. "

Onko asia absoluuttisesti noin? Mikä saa sinut olemaan hyväksymättä ketään absoluuttiseksi auktoriteetiksi?

• 1213 kirjoitti:

"uskomattomuus kun johonkin ei ole toimimista taikka aatteellisuutta missään muodossa."

Ateismin aate on, ettei jumalaa tai jumalia ole. Ateisti ajattelee, "ei ole jumalaa", tai "en usko, että jumala on". Sama asia, mutta toinen on vähän kaunistellusti sanottu.

Ja se ajatus ei toimi, koska jumala-sanan merkitys on sellainen, että ihmisellä on aina jumala, joko se, josta Raamattu puhuu, tai sitten joku muu. Ja näin on, vaikka käytettäisiin vain wikipedian kyseenalaista määritelmää.

Ainoa ero jumalien ja Jumalan välillä on se, että Jumalalla todella on kaikki valta ja hän on todella ainoana kaikkien herrojen herra.

"Niipä tämä tarkoittaa sitä että tällaisella määrityksellä voidaan määrittää olemassa olevaksi millainen olento tahansa ja sen jälkeen vain yksinkertaisesti julistaa se jumalaksi."

Ja maailmaa seuranneena voinet huomata, että keitä ja mitä tahansa on julistetu jumaliksi. Se ei kuitenkaan tarkoita, että ne olisivat tosi Jumala. Mutta henkilölle, joka niin ajattelee epäjumala on jumala, koska sen mukaan hän elää.

"Tämän seurauksesta kristittyjen, mikäli nämä eivät voi osoittaa samankaltaista todistusta Jumalan olemassaolosta, tulisi tämän argumentin pohjalta alkaa palvomaan oikeuslaistosta."

Mutta koska kristitty oletettavasti uskoo Jumalansa sanaan, ei hän pidä ketään muuta Jumalana. Koska vaikka olisikin jumalia, ne eivät ole sama, kuin hän, jonka nimi on mainittu Exodus 3:14.

Jumala merkitsee korkeinta herraa. Jos henkilö pitää evoluutiota esim. korkeimpana herrana, korkeimpana voimana, on evoluutio silloin hänen jumala. Se ei kuitenkaan tarkoita, että evoluutio olisi tosi Jumala. Se tarkoittaa vain, että kyseiselle henkilölle niin olisi ja silloin hän palvelisi epäjumalaa.

"Vaihtoehtoisesti voidaan todeta että argumentti on totaalisesti absurdi eikä mikään esitys joka käyttää kyseistä argumentaatiomuotoa ole pätevä. "

Argumentti saattaa olla epäselvä, muttei absurdi :)

"Ai niin ja minulla ei muuten ole tämänkään määritelmän mukaan minkäänlaista jumalaa, sillä katson että palvominen on jotakin mitä kenelläkään ei ole oikeus vaatia sekä jotakin jota ei tule osoittaa millekään/ kenellekään."

Jokainen sanakin minkä sanot, palvelee jotain. Esim. ateismia.

"Minä en siis hyväksy mitään taikka ketään absoluuttiseksi auktoriteetiksi minkään asian suhteen. "

Onko asia absoluuttisesti noin? Mikä saa sinut olemaan hyväksymättä ketään absoluuttiseksi auktoriteetiksi?

Jumalia ei ole ja; En usko jumalien olemassaoloon, eivät ole sama asia.
        Jumalia ei ole kun on väittämä joka myös viittaa jonkinlaiseen väitteeseen tietämyksestä, sen sijaan: En suko jumalien olemassaoloon on esitys jonkun vakaumuksesta ja tämä vakaumus voi johtua mistä tahansa eikä sen tarvitse olla väite tietämyksestä.
        Toki esitys; Jumalia ei ole, voidaan myös tulkita oman asemansa ilmaisemisena, ei suoranaisena väitteenä tiedosta, mutta jotta tämä tulisi selväksi kyseinen asema on jälkikäteen erikseen selitettävä.

Toki voit omalta osaltasi määrittää sanan "jumala" merkitsemään mitä tahansa, jolloin argumentin sisällä tätä määritelmää voidaan toki käyttää, mutta siinä tapauksessa tämä argumentti voi toimia ainoastaan sen itsensä siällä eikä näin ollen voi toimia todisteena taikka todistuksena yhtään mistään.
        Jos tämä saa sinut jotenkin tuntemaan itsesi paremmaksi, esittämällä että jokaisella on jonkinlainen jumala, niin omapa on asiasi ja tämän argumentin sisällä myös minulla siinä tapauksessa on kaiketi jokin jumala.
        Mutta kun mennään tämän argumentin ulkopuolelle, todelliseen maailmaan, niin minä en kutsu taikka kutsuisi mitään jumalaksi.

Sinä toki omasta puolestasi voit uskoa ihan mitä sinua huvittaa uskoa, mutta se että sinä uskot jonkin asian olevan tosi ei tee siitä totta.
        Enkä tiedä mistä sinä tuon evoluution tähän keskusteluun oikein revit.
        Evoluutio on yksinkertaisesti vain jotakin mikä on olemassa, samalla tapaa kuin painovoima ja molemmat niistä ovat tietyssä mielessä varsin haitallisia ja epätoivottuja asioita.
        Painovoima sen takia että se lopulta tuhoaa koko aurinkokunnan, auringon luhistuessa kasaan painovoiman takia ja räjähtäessään, ja evoluutio sen takia että sen vääjäämättömänä seurauksena on se että ihmiset häviävät.
        Evoluution palvominen taikka ajatus jonkinlaisesta jumalallisuudesta evoluution yhteydessä on yhtä mielekästä kuin malariaviruksen palvominen.

>>> Argumentti saattaa olla epäselvä, muttei absurdi :) > Jokainen sanakin minkä sanot, palvelee jotain. Esim. ateismia. > Onko asia absoluuttisesti noin? Mikä saa sinut olemaan hyväksymättä ketään absoluuttiseksi auktoriteetiksi?

• Olly

Ei ollut kärsivällisyyttä lukea loppuun.
      Miten ateismin pitäisi toimia? Mitä ihmettä tarkoitat "toimimisella"?
      Jumalan toiminnan päättävät ne ihmiset jotka kirjoittavat jumalasta.

• goddeloos

"Ihan aluksi on tehtävä yksi asia selväksi. Tässä viestissä ateismilla tarkoitetaan jumaluskon puutetta, vaikka ennen ateismi oli ihan rehellisesti Jumalan kieltämistä tarkoittava sana."
      - Alusta metsään. En lukenut pidemmälle. Toisessa virkkeessä jo omat määritykset sanoilla. tyhjänpäiväistä.

• HOHHOIJAA!

NO eipä toimi ei!
      Katos kun ateismi ei ole aate.
      Kyse ei ole kilpailevasta uskonnosta vaan uskon puuttumisesta.
      Tämä simppeli fakta näköjään kuumottaa jeesusjengiä yhtä paljon kuin evoluutio amerikan hihhuleita.

Siinäpähän hihhuli kilahdat!

• "Kyse ei ole kilpailevasta uskonnosta vaan uskon puuttumisesta"

Kyse ei ole uskon puuttumisesta, vaan tahdon puuttumisesta.
        Jokainen ateisti uskoo, että Jumala on olemassa, mutta hän ei tahdo tunnustaa sitä. Hän tietää, että heti kun hän tunnustaa Jumalan olemassaolon, hän joutuu vastuuseen Jumalan edessä ja tietää tarvitsevansa syntiensä sovitusta ja anteeksiantamusta. Sitä tilannetta ateisti pelkää ja haluaa paeta viimeiseen asti.

Ateisti vastustaa sitä, johon hän ei sano uskovansa, mutta jonka hän kuitenkin tietää olevan olemassa.

• Jaakob kirjoitti:

"Kyse ei ole kilpailevasta uskonnosta vaan uskon puuttumisesta"

Jokainen ateisti uskoo, että Jumala on olemassa, mutta hän ei tahdo tunnustaa sitä. Hän tietää, että heti kun hän tunnustaa Jumalan olemassaolon, hän joutuu vastuuseen Jumalan edessä ja tietää tarvitsevansa syntiensä sovitusta ja anteeksiantamusta. Sitä tilannetta ateisti pelkää ja haluaa paeta viimeiseen asti.

Ateisti vastustaa sitä, johon hän ei sano uskovansa, mutta jonka hän kuitenkin tietää olevan olemassa.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/10304918#comment-52543936-view

• Jaakob kirjoitti:

"Kyse ei ole kilpailevasta uskonnosta vaan uskon puuttumisesta"

Minä en vastusta sinun uskoasi, enkä sinun jumalharhaasi. Olen vähän huolissani. Onko sinulla kaikki ihan OK? Toivottavasti emme saa seurata sinun järjen valosi vähittäistä sammumista samalla tavalla kuin nimim. tuonpuoleinen kohdalla. Se on aika järkyttävää :o(

• UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:

Minä en vastusta sinun uskoasi, enkä sinun jumalharhaasi. Olen vähän huolissani. Onko sinulla kaikki ihan OK? Toivottavasti emme saa seurata sinun järjen valosi vähittäistä sammumista samalla tavalla kuin nimim. tuonpuoleinen kohdalla. Se on aika järkyttävää :o(

" Toivottavasti emme saa seurata sinun järjen valosi vähittäistä sammumista"

Älä pelkää, jaakopin järki on sammunut jo uskoontulovaiheessa.

• 3121

''Suosittelen miettimään, mitä puheillasi ja teoillasi loppuen lopuksi palvelet?''
      Mitä sinä puheillasi ja teoillasi loppuen lopuksi palvelet? Typeryyttä, dogmatismia, jääräpäisyyttä, valheellisuutta, asenteellisuutta, ... ???

• 6757676576756

Normisetti uskikselta. Ensin anotaan ymmärtämystä ja kärsivällisyyttä. Sitten vastapuolta kusetetaan copy/pasteamalla sattumanvaraisesti raamatunlauseita siitä kuinka Jumala on se oikea ja loppuun tietysti asiaan kuuluvat pelotteluyritykset.

• ...

painatko plussaa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      208
      2545
    2. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      41
      1691
    3. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      143
      1315
    4. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      297
      1141
    5. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      316
      1109
    6. Kääminsä polttanut taksi suomussalmella

Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen
      Suomussalmi
      23
      1063
    7. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      57
      1053
    8. olisit voinut mies edes

Pyytää anteeksi 🙏🫶
      Ikävä
      55
      946
    9. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      12
      875
    10. Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."

Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S
      Tanssii tähtien kanssa
      21
      843
    Aihe