Onko alkoholisti absolutisti?

AntiChrisu

Onko juomisen kokonaan lopettanut alkoholisti absolutisti vai edelleen alkoholisti?

Analogia: Onko uskostaan luopunut kristitty ateisti vai edelleen kristitty?

Itse vastaan että alkoholisti on edelleen alkoholisti eikä absolutisti.
Vastaavasti uskostaan luopuneet eivät ole ateisteja vaan kerran kristitty
aina kristitty. Ateistiksi ei käännytä vaan synnytään.

Minua toki kiinnostaa miten muut asian näkevät. Eli miten?

13

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Periaatteessa joo...Aivopesu mikä tehdään lapsena, niin on vaikea kumota enää aikuisena. Mitä laajamittaisempaa ja enemmän aikaa on siihen aivopesuun käytetty, niin sitä vaikeampi on sitä erotella aikuisena. Kyllä psykologit ja psykiatrit on tutkinut tuota mielenmuokkausta. Kirkko on kokemuksella tehnyt sitä vuosituhansia, joten tutkimusmateriaalia on riittänyt tutkijoille...

Tuo on kuin vanha suhde...järki sanoo, että homma ei toimi, mutta tunteet vielä ressaa....Piruntorjujat pitäisi saada ymmärtämään tekemänsä karhunpalveluksen yhteiskunnalle ja se, että he oikeasti on ihmisten hyväksikäyttäjiä, eivätkä mitään hyväntekijöitä...Mutta kun ei heille ole annettu sitä kauhalla, niin ei sitä ämpärillistä ymmärrystä voi vaatia..

100 vuotta myöhemmin kauhistellaan yhteiskunnassa nykyisten pappien henkistä hyväksikäyttämistä kuin nyt kauhistellaan natsi-pappien tai pedofiili-pappien tekemisiä..

• Entäs sellainen, joka on hillinnyt juomistaan (eikä ole koskaan muutenkaan juonut alkoholia kohtuuttomia määriä) ja luopunut kokonaan alkoholista?

Jos on elämässään kerran pullollisen juonut sidukkaa, eikä enää sen jälkeen ole käyttänyt alkoholia niin onko tällainen henkilö alkoholisti vai absolutisti. Määrittelysi mukaan sellainen olisi alkoholisti!

Eihän ne uskostaan luopuneet käytä itsestään nimitystä ateisti. Oliko se radiotoimittaja Komulainen, jonka vanhemmat olivat jehovia ja hän irrottautui tästä uskonlahkosta niin hän ei pitänyt itseään ateistina!

• Eihän tuossa aloittaja määritellyt alkoholistia...Alkoholistit itse määrittelee usein itsensä niin, että kerran alkoholisti ja aina alkoholisti..Alkoholismi on kuitenkin sairaus ja kuten monessa muussakin sairaudessa, niin vasta ongelmat ratkaisee diagnoosin....Komulainen voi olla agnostikkokin..Kyllähän noita suuntauksia riittää, ettei se ole ainoa vaihtoehto kristinuskolle olla ateisti.

• zyrt

Alkoholismista parantunut ihminen ei ole enää alkoholisti, koska hän ei tunne tarvetta enää juoda.

Onko lihavasta hoikaksi laihtunut edelleen lihava loppuikänsä?

• Alkoholismi on sairaus..Tosin jos on syöpä ollut kerran ja siitä parantunut, niin se ei ole loppuelämänsä syöpäpotilas..

• 1234567
        mave kirjoitti:

Alkoholismi on sairaus..Tosin jos on syöpä ollut kerran ja siitä parantunut, niin se ei ole loppuelämänsä syöpäpotilas..

Riippuvuus se on, mutta en minä sitä sairaudeksi katso.

• mave kirjoitti:

Alkoholismi on sairaus..Tosin jos on syöpä ollut kerran ja siitä parantunut, niin se ei ole loppuelämänsä syöpäpotilas..

Alkoholismi on sairaus, mikäli se on edennyt niin pitkälle ettei alkoholisti saa korkkia pysymään kiinni. Itse määrittelen alkoholistin siten, jos mies juo yli 7 alkoholiannosta ja nainen yli 5 alkoholiannosta viikossa! Minullakin ylitti tuo raja viikossa, joten olin alkoholisti! Näin ollen aika moni on määrittelyjeni mukaan alkoholisti.

Itse pääsin alkoholista eroon vain pelkällä päätöksellä, eikä minulla ole vaikeata olla humalaa hakevien seurassa. ainoa mikä minua tympii, jos he eivät ymmärrä vakaumustani: "ota nyt yks kalja, eihän se sulle mitään tee". Vähän kuin vegetaristille menisi sanomaan: "syö nyt tuosta grillikyljyksen, eihän se sulle mitään tee".

Juon toki olutta, mutta se on alkoholitonta (

• 28v Raittiina

Alkoholisti on aina alkoholisti vaikka ei joisikaan. Sairaus on pysyvä. Monet käyvät säännöllisesti ryhmissä vuosikausia,jotta alkoholistinen ajattelutapa ei palaudu. Holistilta ei poistu mikään luonnevika,ne on kokoajan kyttäämässä tilaisuutta, miten saada holisti takaisin juomaan.

• ateisti1982 kirjoitti:

Alkoholismi on sairaus, mikäli se on edennyt niin pitkälle ettei alkoholisti saa korkkia pysymään kiinni. Itse määrittelen alkoholistin siten, jos mies juo yli 7 alkoholiannosta ja nainen yli 5 alkoholiannosta viikossa! Minullakin ylitti tuo raja viikossa, joten olin alkoholisti! Näin ollen aika moni on määrittelyjeni mukaan alkoholisti.

Itse pääsin alkoholista eroon vain pelkällä päätöksellä, eikä minulla ole vaikeata olla humalaa hakevien seurassa. ainoa mikä minua tympii, jos he eivät ymmärrä vakaumustani: "ota nyt yks kalja, eihän se sulle mitään tee". Vähän kuin vegetaristille menisi sanomaan: "syö nyt tuosta grillikyljyksen, eihän se sulle mitään tee".

Juon toki olutta, mutta se on alkoholitonta (

Alkoholin suurkuluttajaksi katsotaan henkilöt, jotka juovat säännöllisesti alkoholia yli riskirajan. Miehillä tämä raja on 24 annosta ja naisilla 16 annosta viikossa.[5] Yksi annos alkoholia on esimerkiksi yksi pieni pullo (0,33 l) keskiolutta tai siideriä, yksi lasi (12 cl) kevyttä viiniä tai paukku (4 cl) 40 % viinaa.[6]

http://fi.wikipedia.org/wiki/Alkoholismi

• Pa5i

Itseasiassa aika erinomainen rinnastus tämä alkoholismi ja uskonto, niin monella eri tasolla. Juuri tämän takia vastuuntuntoisten aikuisten pitäisi ymmärtää, että siihen pikku lapseen ei syötetä mitään propagandaa, koska sillä on vahingollisia seuraamuksia. Uskontoo voi sitten tutustua esim. 18 vuotiaana. Tosin, kun ajattelee miten kypsästi 18 vuotiaat tutustuvat alkoholiin ja autolla ajamiseen, niin ehkäpä tuo ikä pitäisi olla uskonnon kohdalla vieläkin suurempi.

• Unohdin mainita, etten tullut uskoon vaikka luovuin alkoholista joten sillä ei ole mitään tekemistä uskon kanssa. :) Hämmentää erityisesti se, että kun henkilö luopuu alkoholista ja tekee sitä kohtaan vakaumuksen niin hän on tullut uskoon tai hänelle on todettu joku elimistöllinen sairaus. Nämä stereotypiat minua tympii etenkin jos ei ole ollut kummastakaan kysymys, että on luopunut alkoholin käytöstä! Minulla ei ollut kumpikaan!

Minulla se alkoholin luopuminen on mennyt niin pitkälle, etten juo enää itsetehtyä kotikaljaakaan, koska siihen on syntynyt käymisen yhteydessä alkoholia. :)

• Pa5i

Alkoholismin ja uskonnon vertailusta myös sen verran, että jos on päässyt alkoholista eroon, niin sitä ei kannata enään ikinään ottaa, niin elää elämänsä onnellisempana kuin taas sortuisi ja joisi.

Sama pätee myös uskontoon, kun sen ikeestä on päässyt pois ja pikku hiljaa niistä turhista peloista ja syyllisyyden tunnoista, niin ei kannata enään ikinään liittyä mihinkään uskontoon takaisin, niin elää elämänsä onnellisempana loppuun asti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      256
      8618
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      287
      5852
    3. Haluaisitko enemmän ?

Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      176
      1925
    4. Vihjeitä kaivatusta

Mitkä numerot liittyy sun kaivattuun? Osa puhelinnumeroa, kengännumero tai vaikka asuinpaikan koordinaatit (😊)
      Ikävä
      76
      1800
    5. Niin pettynyt

Olen suhun ja siihen ettet koskaan kohdannut reilusti
      Ikävä
      190
      1382
    6. Rakas mussukka

anna joku merkki itsestäsi. Pyydän.
      Ikävä
      78
      1334
    7. Mira Luoti, Vain Elämää

kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      6
      1227
    8. Verinen koira

Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?
      Imatra
      56
      1148
    9. Martina Jeopardyssa

Telkusta tulee mainos ohjelmasta, missä vilahtaa Martina. Ai vitsi odotan sitä jaksoa, missä Martina on. Pääsee taas näy
      Kotimaiset julkkisjuorut
      219
      1063
    10. Faktat kehiin!

kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      109
      1041
    Aihe