Ajatellaanpa tapausta että samassa kaapelissa kulkee sekä vaihtosähköä että tasasähköä, esim. vaikka antennisignaali ja antennivahvistimen tarvitsema käyttöjännite tasasähköä.
Miten nuo erotetaan toisistaan siten että toinen ulostulo antaa pelkän vaihtosähkön eli vaikkapa sen antennisignaalin ja toinen ulostulo vain tasasähkön? Toki sen verran jo tiedän että vaihtosähkö erotetaan tasasähköstä kondensaattorilla (kondensaattori ei päästä tasasähköä läpi) mutta mites sitten saadaan erotettua se tasasähkö erilleen?
Ja jotta asia ei olis näin yksinkertainen, oletetaan että on jokin laite joka tarvii sekä vaihto- että tasasähköä, ja vaihtosähkön jännite on suurempi kuin tasasähkön, joten mites tällaisessa sitten erotellaan se tasasähkö erikseen vaihtosähköstä? Eli tässä tapauksessa jokin muu laite kuin pelkkä antennivahvistin.
Kun mun tietääkseni ei taida olla sellasta komponenttia joka ei läpäisisi vaihtosähköä mutta läpäisee vain sen tasasähkö-osuuden. Diodi ei varsinaisesti ole sellainen koska se kyllä päästää vaihtosähkökin läpi mutta se vain tasasuuntaa sen mutta ei erota sitä vaihtosähkö-osuutta kokonaan pois toisinkuin kondensaattori tekee tasasähkölle.
Tasa- ja vaihtosähkön erottaminen
1
395
Vastaukset
- aa-pee
Kuristimien ja kondensaattoreiden käytöllä se menee, kuristin on vaihtosähkölle este ja kondensaattorissa taas kulkee hyvin se vaihtosähkö. Antennivahvistimeen mastoon esim syötetään tasasähkötehoa kuristimen kautta ja kuristimen antennijohdon puoleisesta päästä saadaan sieltä mastovahvistimelta tuleva signaali kondensaattorilla vaikkapa siihen TV antenniliitäntään. Vastaavasti siellä mastovahvistimessa vahvistimen tarvitsema jännite otetaan vastaavan kuristimen läpi ja suodatetaan puhtaaksi tasajännitteeksi. Sen mastovahvistimen lähtö puolestaan kytketään kondensaattorilla kuristimen kaapeliin menevään päähän. Toimii hyvin silloin kun tasavirta on kohtuullinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305792Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144364Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403237IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522951Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391549Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 621276
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321206- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161