Bulli, amstaffi vai staffi?

Zamiel

Hei, olen kiinnostunut bullterriereistä, staffordshirenbullterrieriereistä ja amerikanstaffordshirenterrieriereistä. Olen lukenut roduista paljon ja nyt haluaisin kuulla kyseisten rotujen omistajilta millaisia nämä rodut ovat. Etenkin kiinnostaa staffin ja amstaffin erot. Mitä muuta(suurta) eroa niissä on kuin koko? Entä bullterrierillä ja kääpiöbullterrierillä?

Kiitos jo etukääten vastaajille :)

5

520

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sjjuu90

      Amstaffi noista ainut perusterve, muut vallan sairaiksi jalostettuja. Kaikkien luonne on yksilöllistä ja kasvattajan vastuullisuudesta (kuinka huolellinen on jalostusyksilöiden luonteista) kiinni. Melko pakkasarkoja. Kaikki monipuolisia harrastuskoiria, sillä ovat ketteriä ja voimakkaita. Narttu ensimmäiseksi koiraksi, uros yleensä selvästi voimakastahtoisempi. Pentukurssi tarpeen, varsinkin jos uroksen hommaa.

      • terve stb&sairasamst

        No enpäs nyt ihan varauksetta kumartaisi sen amstaffin suuntaan ton perusterveyden puolesta...


    • BulliPoju

      http://www.amstaffiyhdistys.net/perinnolliset_sairaudet.htm tässä heti infoa amstaffin sairauksista joita todellakin on! Että on ne amstaffitkin yhtä "sairaaksi jalostettuja" kuin bullit ja staffitkin. Kannattaa nuiden sairauksien takia ottaa koira vain hyvältä ja vastuuntuntoiselta kasvattajalta.

      Kaikki rodut vaativat johdonmukaisen kasvatuksen ja tosiaan kannattaa etsiä hyvä kasvattaja.

      En tiedä miten nuilla amstaffeilla ja staffeilla mutta bulleilla nartut ovat noh.. enemmän narttuja eli ensimmäiseksi koiraksi uros on ehdottomasti parempi.

      Itselläni on bullterrieri ja voin sanoa, että täytyy olla teräshermot! Bulli kyllä koettelee, enkä tarkoita nyt pelkästään tuhmuuksia tai huonoja tapoja vain yksinkertaisesti sen vallaton luonne on joskus aika ylitsevuotava. Luonteelta meidän poika on todella rakastava ja ihana mutta nuokin asiat bulli vetää yli eli syliin on pakko päästä ja huomiota saatava! (tälläkin hetkellä poika istuu samalla pikku penkillä kanssani, pitää päätä olkapäälläni ja tuhisee korvaani, koska muuten saattaisin vaikka unohtaa sen olemassaolon!) Bullterrieri on todellakin koira joka otetaan perheenjäseneksi, se kaipaa huomiota, tekemistä ja ennenkaikkea hyvän kurin ja tapakasvatuksen.
      Bulli on sääarka ja tarvii ulkoiluvarusteet; sadeasun ja talviasun. Jos lenkkikaveria olet vailla, bulli on aika ailahtelevainen, meillä saattaa mennä viikko että ei käydä 10minuuttia pitempää lenkkiä koska koiraa ei sää miellytä! Tässä ei ole kiinni mistään koulutuksesta tms. meidän poika ei vaan kävele, saat vaikka kiskoa sitä koko lenkin ajan perässä niinku pulkkaa mutta se ei kävele! Eli itsepäisiä voivat olla!

      Huumorintaju on avainasia kun puhutaan bullin omistamisesta.
      Oikeastaan voisin sanoa näin: Otetaan tilanne; tulet kotiin töistä ja bullisi on päivän aikana onnistunut pääsemään ruokakaappiin ja levittänyt kaikki ruokatarvikkeet ympäri keittiötä ja tulee tervehtimään sinua ovelle jauhojen ja ketsupin peitossa. Jos tuntuu siltä että voisin nauraa tälle tilanteen surulliselle koomisuudelle, olet valmis hankkimaan bullin. Jos et, en suosittele.

      Ikinä en enää rotua vaihda uskon että tulen pitämään bulleja aina. Rotu on aivan ihana mutta ei oikeasti sovi kaikille.
      Kääpiöbullterrierin ja normin välillä ei kuulemma ole muuta eroa kuin se koko tietysti ja se että kääpiöt voivat olla hiukan kovapäisempiä kuin normit, mutta luonne on aina yksilöllistä.

      Toivottavasti sait tästä jotain ajatusta bullterrierin omistamisesta ja suosittelen vielä miettimään ja valmistautumaan tarkkaan, jos jonkin nuista roduista päätät hankkia, että ei sitten tule yllätyksiä! :)

      • Zamiel

        Kiitos vastaajille :)
        BulliPoju: Kiva kun vastasit noin pitkästi. Kyllä tuosta hyvin sai selville millainen koira bullterrieri on. Olen tottunut varsin itsepäisiin ja huumorintajua vaativiin koiriin. Vanhemmilllani on tällä hetkellä neljä koiraa joista kaksi on schapendoeseja ja kaksi snautsereita(suur ja kääpiö). Olen siis myös tottunut tapakasvatuksen vaativiin koiriin. Olen tänään etsinyt lisää tietoja taas roduista ja tällä hetkellä olen kallistumassa bulliin. Olen siis ottamassa koiraa noin parin vuoden päästä kun muutan omilleni(olen siis 17 joten asun vielä vanhempieni kanssa).


    • BulliPoju

      Kannattaa jo nyt alkaa katselemaan kasvattajia ja kyselemään pentukuulumisia, vaikka oletkin hankkimassa koiraa vasta parin vuoden päästä! Bullien kasvattajia on aika vähän, (vaikka määrä kyllä lisääntyy koko ajan) joten pentua saattaa joutua odottamaan vuoden tai parikin!
      Suosittelen sellaista kasvattajaa jolla on jo kokemusta useasta pentueesta ja joka selvästi tahtoo olla mukana/apuna kasvattinsa elämässä! Meille kasvattajan neuvot ovat olleet kultaakin kalliimmat! Bulli kun ei ole ihan perushauva! Myös terveysasioissa kasvattaja on hyvä tietolähde, koska bulleilla on jonkin verran ei niin vakavia perusvaivoja joissa kotiniksit toimivat monesti paremmin kuin eläinlääkärin lääkkeet! Meidän oma eläinlääkäri ei edes ollut nähnyt bullterrieriä aikaisemmin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2037
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1490
    3. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      109
      1487
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1337
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1164
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      481
      1105
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      60
      1058
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      943
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      902
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      866
    Aihe