Uusi kovalevy

Taas se hajosi...

W95:n kovalevy hajosi.
Vaihdoin tilalle toisen yhtä vanhan, jonka piti olla kunnossa ja formatoitu.
En saa asennettua W95:ta.
Näytölle tulee nähtävästi BIOS:ista teksti joka tunnistaa kaksi CD-asemaa ja kovalevyn ja sitten tulee teksti ettei se tunnistakaan kovalevyä.
Asennuslevyke jommassa kummassa CD-asemassa ei muuta tilannetta. Ei myöskään korppuasemassa oleva käynnistyslevyke.
Oletan, että minun pitäisi jotenkin päästä DOS-komentoihin ja sieltä jotenkin käynnistää W95:n asennus. DOS:ia vain ei löydy. Eikä korppuasemaa?

300 tunnin tietokonekurssilla kaikki toimi hienosti kun CD-asemaan pani asennuslevykkeen ja sitten käynnisti koneen. Nyt ei toimi mikään.
Mitä teen? Yksinkertaiset ohjeet olisi tarpeen.

9

156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • makejjj

      Etpä nykykoneisiin voi asentaa 95:sta, on liian isot kovot ja emoja ei tunnista 95 eikä suuria muistimääriä mitä uusissa koneissa on eikä satalevyjä, elikkä mahoton homma

      • Taas se hajosi...

        Vähän luetun ymmärtämistä, please.

        Kyseessä on vanha kone, vuodelta noin 1996 ja se "uusi" kovalevy on suunnilleen samalta vuodelta.

        Olisiko joku viisaampi linjoilla, makejjj ei tunnu osaavan itsekään... Sisälukutaito ja luetun ymmärtäminen olisi kova sana!


    • Windows 95:n asennus ei käynnisty rompulta, vaan sinun on käytettävä korppuasemaa ja Windows 95:n mukana tullutta käynnistyslevykettä.

      Jos kiintolevysi on esimerkiksi FAT32:ksi formatoitu, ei alkuperäisversio 95:stä sitä tunnista, vaan vasta OSR2. Tällöin sinun on käynnistettävä asennuskorpulta fdisk, poistettava sillä kiintolevyn kaikki osiot ja tehtävä uusi FAT16-osio, jonka Windows 95 ymmärtää.

      Asennuskorpussa on DOS. Jos korppuasema ei toimi, niin se aika voivoi sitten...

      • Taas se hajosi...

        Ei tullut W95:n mukana käynnistyslevykettä mutta minulla on useita muita sellaisia. Enkä ymmärrä mitään näistä FATteista enkä OSRista joten taisipa mennä uusiksi kone.
        Kannattaisiko kuitenkin kokeillai asentaa DOS ensin jos se nyt menisi koneelle? Tuskin siinä mitään häviäisinkään...

        Jos vasarat olisivat yhtä huonoja kuin tietokoneet, saisi niihin olla vuolemassa uusia varsia joka päivä...


      • Taas se hajosi... kirjoitti:

        Ei tullut W95:n mukana käynnistyslevykettä mutta minulla on useita muita sellaisia. Enkä ymmärrä mitään näistä FATteista enkä OSRista joten taisipa mennä uusiksi kone.
        Kannattaisiko kuitenkin kokeillai asentaa DOS ensin jos se nyt menisi koneelle? Tuskin siinä mitään häviäisinkään...

        Jos vasarat olisivat yhtä huonoja kuin tietokoneet, saisi niihin olla vuolemassa uusia varsia joka päivä...

        >Jos vasarat olisivat yhtä huonoja kuin tietokoneet, saisi niihin olla vuolemassa uusia varsia joka päivä...

        Nyt erehdyt pahasti. Tietokoneet eivät suinkaan ole yleisesti huonoja, vaan ne voivat olla myös oikein hyviä ja helppoja. Jos on vailla sen kummempaa osaamista mutta haluaa silti käyttää koneita ja järjestelmiä joiden kanssa joutuu mahdollisesti ankarastikin taistelemaan, se on oma valinta.


    • sdr467
      • Taas se hajosi..

        Olen jo kokeillut sellaisellakin. Aina sama tulos. Eli ei toimi.
        Minua lienee huijattu tietokonekurssilla jotenkin, kun siellä kaikki toimi hienosti.

        Tuossa linkissä oli juuri sitä näpertelyä, jota en etsi enkä osaa eikä minulla ole aikaa eikä mielenkiintoa opetella sitä enää, sillä olen pian 70 v ja ehdin kaatua hautaan ennenkuin opin. Joka tapauksessa sitten en enää tarvitse koko konetta..

        Ensimmäisenkin vasarani varsi on kestänyt jo lähes 40 vuotta ja kestää näillä näkymin seuraavatkin. Yksikään tietokoneistani ei ole koskaan kestänyt vuottakaan vikaantumatta. Onneksi älysin ostaa auton juuri ennenkuin niihin tuli elektroniikkaa, siksi se on kestänytkin aivan eri lailla kuin elektroniikkaroskalla täytetyt nykyropposet.
        Jonkun etu on myydä toimimatonta ja nopeasti rikkoutuvaa roskaa ruusuisilla mielikuvilla. Ei ole vaikea arvata, kenen.


      • Taas se hajosi.. kirjoitti:

        Olen jo kokeillut sellaisellakin. Aina sama tulos. Eli ei toimi.
        Minua lienee huijattu tietokonekurssilla jotenkin, kun siellä kaikki toimi hienosti.

        Tuossa linkissä oli juuri sitä näpertelyä, jota en etsi enkä osaa eikä minulla ole aikaa eikä mielenkiintoa opetella sitä enää, sillä olen pian 70 v ja ehdin kaatua hautaan ennenkuin opin. Joka tapauksessa sitten en enää tarvitse koko konetta..

        Ensimmäisenkin vasarani varsi on kestänyt jo lähes 40 vuotta ja kestää näillä näkymin seuraavatkin. Yksikään tietokoneistani ei ole koskaan kestänyt vuottakaan vikaantumatta. Onneksi älysin ostaa auton juuri ennenkuin niihin tuli elektroniikkaa, siksi se on kestänytkin aivan eri lailla kuin elektroniikkaroskalla täytetyt nykyropposet.
        Jonkun etu on myydä toimimatonta ja nopeasti rikkoutuvaa roskaa ruusuisilla mielikuvilla. Ei ole vaikea arvata, kenen.

        Osta Mac Mini tai iMac, niin loppuu se säätäminen ja näprääminen.

        http://www.apple.com/fi/macmini/

        http://www.apple.com/fi/imac/


      • J.Todistaja
        Kollimaattori kirjoitti:

        Osta Mac Mini tai iMac, niin loppuu se säätäminen ja näprääminen.

        http://www.apple.com/fi/macmini/

        http://www.apple.com/fi/imac/

        Niin loppuu, todistan tämän sanan oikeaksi.

        Kysyjä ehtii vielä hankkia kyseisen toimivan koneen ennen hautaa. Ehkä tulee elinvuosia lisääkin kun ei tarvi tapella koneen kanssa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      33
      7651
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4566
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      67
      3211
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2166
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1709
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1687
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      357
      1485
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      15
      1442
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1129
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      276
      1080
    Aihe