Uusi kovalevy

Taas se hajosi...

W95:n kovalevy hajosi.
Vaihdoin tilalle toisen yhtä vanhan, jonka piti olla kunnossa ja formatoitu.
En saa asennettua W95:ta.
Näytölle tulee nähtävästi BIOS:ista teksti joka tunnistaa kaksi CD-asemaa ja kovalevyn ja sitten tulee teksti ettei se tunnistakaan kovalevyä.
Asennuslevyke jommassa kummassa CD-asemassa ei muuta tilannetta. Ei myöskään korppuasemassa oleva käynnistyslevyke.
Oletan, että minun pitäisi jotenkin päästä DOS-komentoihin ja sieltä jotenkin käynnistää W95:n asennus. DOS:ia vain ei löydy. Eikä korppuasemaa?

300 tunnin tietokonekurssilla kaikki toimi hienosti kun CD-asemaan pani asennuslevykkeen ja sitten käynnisti koneen. Nyt ei toimi mikään.
Mitä teen? Yksinkertaiset ohjeet olisi tarpeen.

9

253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • makejjj

      Etpä nykykoneisiin voi asentaa 95:sta, on liian isot kovot ja emoja ei tunnista 95 eikä suuria muistimääriä mitä uusissa koneissa on eikä satalevyjä, elikkä mahoton homma

      • Taas se hajosi...

        Vähän luetun ymmärtämistä, please.

        Kyseessä on vanha kone, vuodelta noin 1996 ja se "uusi" kovalevy on suunnilleen samalta vuodelta.

        Olisiko joku viisaampi linjoilla, makejjj ei tunnu osaavan itsekään... Sisälukutaito ja luetun ymmärtäminen olisi kova sana!


    • Windows 95:n asennus ei käynnisty rompulta, vaan sinun on käytettävä korppuasemaa ja Windows 95:n mukana tullutta käynnistyslevykettä.

      Jos kiintolevysi on esimerkiksi FAT32:ksi formatoitu, ei alkuperäisversio 95:stä sitä tunnista, vaan vasta OSR2. Tällöin sinun on käynnistettävä asennuskorpulta fdisk, poistettava sillä kiintolevyn kaikki osiot ja tehtävä uusi FAT16-osio, jonka Windows 95 ymmärtää.

      Asennuskorpussa on DOS. Jos korppuasema ei toimi, niin se aika voivoi sitten...

      • Taas se hajosi...

        Ei tullut W95:n mukana käynnistyslevykettä mutta minulla on useita muita sellaisia. Enkä ymmärrä mitään näistä FATteista enkä OSRista joten taisipa mennä uusiksi kone.
        Kannattaisiko kuitenkin kokeillai asentaa DOS ensin jos se nyt menisi koneelle? Tuskin siinä mitään häviäisinkään...

        Jos vasarat olisivat yhtä huonoja kuin tietokoneet, saisi niihin olla vuolemassa uusia varsia joka päivä...


      • Taas se hajosi... kirjoitti:

        Ei tullut W95:n mukana käynnistyslevykettä mutta minulla on useita muita sellaisia. Enkä ymmärrä mitään näistä FATteista enkä OSRista joten taisipa mennä uusiksi kone.
        Kannattaisiko kuitenkin kokeillai asentaa DOS ensin jos se nyt menisi koneelle? Tuskin siinä mitään häviäisinkään...

        Jos vasarat olisivat yhtä huonoja kuin tietokoneet, saisi niihin olla vuolemassa uusia varsia joka päivä...

        >Jos vasarat olisivat yhtä huonoja kuin tietokoneet, saisi niihin olla vuolemassa uusia varsia joka päivä...

        Nyt erehdyt pahasti. Tietokoneet eivät suinkaan ole yleisesti huonoja, vaan ne voivat olla myös oikein hyviä ja helppoja. Jos on vailla sen kummempaa osaamista mutta haluaa silti käyttää koneita ja järjestelmiä joiden kanssa joutuu mahdollisesti ankarastikin taistelemaan, se on oma valinta.


    • sdr467
      • Taas se hajosi..

        Olen jo kokeillut sellaisellakin. Aina sama tulos. Eli ei toimi.
        Minua lienee huijattu tietokonekurssilla jotenkin, kun siellä kaikki toimi hienosti.

        Tuossa linkissä oli juuri sitä näpertelyä, jota en etsi enkä osaa eikä minulla ole aikaa eikä mielenkiintoa opetella sitä enää, sillä olen pian 70 v ja ehdin kaatua hautaan ennenkuin opin. Joka tapauksessa sitten en enää tarvitse koko konetta..

        Ensimmäisenkin vasarani varsi on kestänyt jo lähes 40 vuotta ja kestää näillä näkymin seuraavatkin. Yksikään tietokoneistani ei ole koskaan kestänyt vuottakaan vikaantumatta. Onneksi älysin ostaa auton juuri ennenkuin niihin tuli elektroniikkaa, siksi se on kestänytkin aivan eri lailla kuin elektroniikkaroskalla täytetyt nykyropposet.
        Jonkun etu on myydä toimimatonta ja nopeasti rikkoutuvaa roskaa ruusuisilla mielikuvilla. Ei ole vaikea arvata, kenen.


      • Taas se hajosi.. kirjoitti:

        Olen jo kokeillut sellaisellakin. Aina sama tulos. Eli ei toimi.
        Minua lienee huijattu tietokonekurssilla jotenkin, kun siellä kaikki toimi hienosti.

        Tuossa linkissä oli juuri sitä näpertelyä, jota en etsi enkä osaa eikä minulla ole aikaa eikä mielenkiintoa opetella sitä enää, sillä olen pian 70 v ja ehdin kaatua hautaan ennenkuin opin. Joka tapauksessa sitten en enää tarvitse koko konetta..

        Ensimmäisenkin vasarani varsi on kestänyt jo lähes 40 vuotta ja kestää näillä näkymin seuraavatkin. Yksikään tietokoneistani ei ole koskaan kestänyt vuottakaan vikaantumatta. Onneksi älysin ostaa auton juuri ennenkuin niihin tuli elektroniikkaa, siksi se on kestänytkin aivan eri lailla kuin elektroniikkaroskalla täytetyt nykyropposet.
        Jonkun etu on myydä toimimatonta ja nopeasti rikkoutuvaa roskaa ruusuisilla mielikuvilla. Ei ole vaikea arvata, kenen.

        Osta Mac Mini tai iMac, niin loppuu se säätäminen ja näprääminen.

        http://www.apple.com/fi/macmini/

        http://www.apple.com/fi/imac/


      • J.Todistaja
        Kollimaattori kirjoitti:

        Osta Mac Mini tai iMac, niin loppuu se säätäminen ja näprääminen.

        http://www.apple.com/fi/macmini/

        http://www.apple.com/fi/imac/

        Niin loppuu, todistan tämän sanan oikeaksi.

        Kysyjä ehtii vielä hankkia kyseisen toimivan koneen ennen hautaa. Ehkä tulee elinvuosia lisääkin kun ei tarvi tapella koneen kanssa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      76
      969
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      724
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      81
      715
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      62
      697
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      42
      681
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      90
      608
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      111
      563
    8. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      41
      525
    9. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      498
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      473
    Aihe