Kuinka hankalaa

XJ 900

Kuinka hankalaa ja onnistuuko kotikonstein ohjauslaakerin vaihto 88-malliseen XJ900:seen.
Ei ole väljää vaan on keskellä pieni pykälä. Tekee varsinkin taajama ajon ikään oloiseksi.

11

4043

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kari

      Vähän kodista heh...

      Laakerien ulkokehien asennus runkoon olis hyvä tehdä jollain sopivalla puristustyökalulla, niin että eivät pääse menemään välillä vinoon. Olen kuullut että lyömällä on onnistuttu jopa rikkomaan uusia laakereita. Myös vanhoja laakerikooleja voi käyttää uusien asennuksessa apuna.
      Mutta jos homma epäilyttää, niin kannattaa pyytää osaavampien apua.

      Jossain messuilla olen nähnyt myös korjaussysteemin kuula/rullalaakereille. Siinä kololle kulunut laakerikehä hiottiin paikallaan ja asennettiin isommat kuulat/rullat

    • Kari

      Tarvii edes vaihtaa uusia laakereita. Löysäät keskimutterista sen verran, että pääset kääntämään hiukan rullakehää. Käännät rullia sen verran eri asentoon, että rullat jäävät ehjään kohtaan kehän "kolojen väliin". Silloin se epämiellyttävä keskikohdan pykälä häipyy.

      • ihmettelijä

        Moottoripyörissä on kaksi asiaa joiden kanssa ei tule kikkailla: OHJAUS ja JARRUT. Liian monelle on tullut kikkailusta kipeitä kokemuksia omien korjausten jäljiltä. Todennäköisesti he eivät ymmärrä virhellisen työn suorituksen tuomaa riskiä. Laakereita on hyvin monentasoisia enkä usko kenenkään myymissä tuotteissa olevan ilmaa vaan selkeä laatuero (ja vastuunkanto)


      • AaJii
        ihmettelijä kirjoitti:

        Moottoripyörissä on kaksi asiaa joiden kanssa ei tule kikkailla: OHJAUS ja JARRUT. Liian monelle on tullut kikkailusta kipeitä kokemuksia omien korjausten jäljiltä. Todennäköisesti he eivät ymmärrä virhellisen työn suorituksen tuomaa riskiä. Laakereita on hyvin monentasoisia enkä usko kenenkään myymissä tuotteissa olevan ilmaa vaan selkeä laatuero (ja vastuunkanto)

        Olen perehtynyt kyllä asiaan ,usko pois. Tässä ei ole kyse mistään kikkailusta, vaan siitä että esim. kyseistä laakerisarjaa saa ainoastaan pakettina. Paketin alempaan laakeriin on istutettu 'stefa', joka ei minun mielestäni aja asiaansa, vesi pääsee sisään. Tuo 'stefa' siinä paketissa maksaa sitä ILMAA.

        Minä vaihdoin SKFn laakerit ja etsin oikean stefan sen hupaisan huulitiivisteen tilalle. En tiedä minkä merkkiset laakerit paketista löytyy, mutta eivät varmasti ole parempia mitä laakeriliikkeet myyvät vtr. SKF.

        Väitänkin että tämän 'kikkailun' ansiosta etupään laakerit kestävät pidempään mitä alkuperäiset. Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa!


    • AaJii

      Toissa talvena tuli vaihdettua laakerit. Muuten helppo homma, lukuunottamatta alemman laakerin sisäkoolin irrottamista ja uuden asentamista. Oli vanha sisäkooli sen verran tiukassa että ei edes lämmittämällä lähtenyt, joutui rikkomaan koolin palasiksi. Uusi sisäkooli kuumaksi ja ei kun takomaan paikalleen. Tarvitsee ehdottomasti olla asennusholkki yms. putki, ettei lyö uutta laakeria pilalle.

      Remonttina ei kallis, mutta työläs. Laakerit löytyy ihan tarvikkeena ja alapään stefakin löytyi kun aikansa kikkaili -> elikkäs ei tarvitse ostaa mp-liikkeestä ilmaa.

    • Kari

      Vaihdoin juuri eilen omaan XJ900:een (kolaripyörä) ehjän etupään paikalleen. Onneks ei tarvinnu uusia laakereita. Mutta homma on kuvailtu aika hyvin Alfamer:in kirjassa kun sitä tavailin siinä samalla. Kirjasta löytyy myös tarpeelliset kiristystiukkuudet.

      Yhtenä ohjauslaakereiden ongelmana näyttäis olevan nuukailu laakereiden rasvan määrässä/laadussa. Jos vaseliinia on liian vähän tai se on tyypiltään sellaista, että se sitoo kosteutta itseensä. Niin se on sitten vesi joka laakerit tuhoaa eikä kilometrit.

      On totta, että jarrujen ja ohjauksen kanssa pitää oikeesti tietää mitä on tekemässä.

      • XJ900

        Täytyypä pistää laakerit hommaten.
        Joku mainitsi että kääntää laakerien asentoa pikkasen niin menee pykälän viereen. Ajajettelin kuitenkin että pykälä on varmaan alapuolisessa laakerissa niin kuika hankala se kääntäminen on ?
        Jos vaikka ensiapuna tekis tuon kääntämisen ja sitten sopivan ajankohdan tullen vaihdan kaikki.


      • Kari
        XJ900 kirjoitti:

        Täytyypä pistää laakerit hommaten.
        Joku mainitsi että kääntää laakerien asentoa pikkasen niin menee pykälän viereen. Ajajettelin kuitenkin että pykälä on varmaan alapuolisessa laakerissa niin kuika hankala se kääntäminen on ?
        Jos vaikka ensiapuna tekis tuon kääntämisen ja sitten sopivan ajankohdan tullen vaihdan kaikki.

        Alalaakerissa vain sitä rullakehää, ei siis kooleja.


      • XJ900
        Kari kirjoitti:

        Alalaakerissa vain sitä rullakehää, ei siis kooleja.

        Nyt selkis. Teenpä tuon ensiapuna ja vaihdan sitten laakerit paremiin sopivana ajankohtana( lue ensi talvena).


    • ei tähän ongelmaan.

      Mulla 535:n ohjauslaakeri oli keskilinjasta oikealle käännettäessä jäykkä ja huollossakin sanottiin laakerin olevan vaihtokypsä. No kun pyörällä ei oltu ajettu kuin n.20 tonnia, ajattelin laakerin olevan ehjä. Sitten kerran sateen jäljeen ohjaus oli kevyt myös oikealle, joten syy oli voitelussa: Aseöljyllä olen sen jälkeen voidellut laakerin ja on todella herkkä.

      Luulen, että minulla syy jäykkyyteen no. oikealle oli se, että pyörän tankolukko lukittuu kun tanko on käännetty oikealle: Eli jos pyörä seisoo pitkiäkin aikoja(kuten joillain customeilla saattaa ollakin) yhdessä asennossa, voi laakeri senkin vuoksi jämähtää paikoilleen? Siksi en enää pidäkään ohjausta oikealle käännettynä edes parkissa, paitsi kun ohjauslukko pitää lukita...

      • Kari

        Ohjauslukon ohi valumaan alalaakerille. Varsinkin sellaisissa malleissa, joissa on ohjauslukko siellä oikealla puolella sivussa. Ja sitten kun pyörä on vielä sivutuella vasemmalle kenollaan. Sadevesi pääsee kuin "räystäskourua" pitkin sisään.
        Lukon voi tietysti pitää hyvässä rasvassa, ettei sinne pääse vettä menemään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      5096
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3616
    3. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2993
    4. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2985
    5. Suuri tulipalo

      Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      9
      2896
    6. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2343
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

      Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1838
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

      Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1780
    9. Mies! Lupaatko

      enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1721
    10. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

      Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      135
      1659
    Aihe