Kaukainen opiskelupaikka

m=1992

Tämä aihe ei ole itselleni ajankohtainen (ainakaan vielä), mutta ajattelin, että tästä voisi saada aikaiseksi hyvää keskustelua.

Asun etelässä lähellä pääkaupunkiseutua. Potentiaalisia hakupaikkoja jatko-opiskeluille löytyy esim. Helsingistä ja Turusta. Olen kuitenkin pitänyt silmällä myös kauemmaksi hakemisen vaihtoehtoa, sillä en ole ihan varma riittääkö kyvykkyyteni päästä esim. vaikkapa Helsingin yliopistoon. Kuten arvata saattaa, niin sinne on luultavasti hieman suurempi tunku kuin jonnekin pienemmällä paikkakunnalla olevaan korkeakouluun. Jos katsomme kysynnän ja tarjonnan lakeja, niin voimme helposti päätellä hinnan olevan suurempien kaupunkien korkeakouluissa korkeampi kuin pienempien kaupunkien korkeakouluissa. Minun on siis harkittava kauemmaksi hakemista.

Valitettavasti asia ei ole ihan näin yksinkertainen, vaan on olemassa muutama ongelmaa. Ensinnäkin on se, että mitä kauemmaksi haen, niin sitä kauempana minun on käytävä pääsykokeissa (mahdollisesti turhaan). Kyseessä ei ole kovinkaan suuri ongelma, mutta ongelma yhtälailla. Toiseksi ongelmaksi voisin mainita sen, että kaukana oleva kaupunki on luultavasti paljon enemmän sopeutumista vaativa kuin lähellä oleva. Kolmas ongelma on huomattavasti suurempi kuin kaksi edellistä. Mitä kauemmaksi muutan, niin sitä voimakkaammin joudun leikkaamaan sosiaaliset juureni irti maasta, jonka johdosta menetän vähäiset kaverini, tuttuni yms. Enkä usko, että pystyn kauempaa käsin pitämään tehokkaasti yhteyttä edes vanhempiini ja sisaruksiini.

Joku voisi tässä kohdin huomauttaa, että "no kyllähän sinä saat uusia kavereita ja tuttuja sieltä uudesta opinahjostasi/asuinkaupungistasi!", mutta asia ei ole ihan noin yksinkertainen. Minä olen nimittäin melko epäsosiaalinen yksilö. En saa uusia kavereita erityisen helposti. En käy baareissa, keikoilla tai missään muuallakaan, missä ihmiset yleensä keskenään sosialisoivat. En myöskään ole mukana ns. sosiaalisessa mediassa. Itse asiassa minulla ei varsinaisesti ole yhtäkään kaveria edes nykyisessä oppilaitoksesani, ja olen opiskellut siellä sentään noin kaksi vuotta. Näiden tosi asioiden johdosta on hyvinkin mahdollista, että en tule saamaan yhtäkään uutta kaveria siellä kaukaisessa oppilaitoksessa, jonne mahdollisesti tulevaisuudessa tulen muuttamaan. Harmikseni kyseiset asiat saattavat sinetöidä kohtaloni lopullisesti. Asia on nähkääs niin, että ihminen tarvitsee sosiaalista tukea. Ihminen tarvitsee kavereita mielenterveytensä säilyttämiseen ja sosiaaliset verkostot ovat avuksi yleensä myös parisuhdemarkkinoilla. Jos muutan opiskelemaan jonnekin kauas, niin voi olla täysin mahdollista, että olen tuomittu elämään lopun elämääni täysin yksinäisesti, vailla minkäänlaisia kavereita tai parisuhdetta. Tuollainen elämä johtaa täydelliseen sekoamiseen ja mahdollisesti jopa itsemurhaan.

Kaikein tämän johdosta mieleni tekisi valittaa ja sanoa, että suurempien kaupunkien opiskelupaikkojen määrää tulisi lisätä, mutta en ole varma, onko se yhteiskunnallisesta kokonaiskuvasta katsottuna järkevää, enkä halua tehdä tästä aiheesta jotain "kehä kolmonen vs muu Suomi" -väittelyä. Haluan vain kuulla ihmisten mietteitä asiasta. Mitä minun pitäisi tehdä? Mitä ylipäätänsä tämän kaltaisissa tilanteissa kannattaa tehdä? Onko teillä kokemuksia muuttamisesta kauas, opiskelupaikan perässä?

Olipas taas kunnon avautuminen näin keskellä yötä...

1

114

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No minulla on kokemusta opiskelujen perässä muuttamisesta, mutta enpä tiedä onko tästä sinulle mitään hyötyä. Lukion jälkeen vietin välivuoden, jolloin siis asuin vielä Helsingissä. Pääsin tämän jälkeen Kotkaan opiskelemaan (ei ollut mun juttu) ja kuukauden kuluttua muutinkin Tampereelle asumaan koulun perässä. Koulusta en saanut yhtään kavereita, mutta harrastan ratsastusta niin tallilta löytyi paljon uusia kavereita. Tammikuussa on edessä muutto Mikkeliin, enkä mä ole mitään bilettäjätyyppiä tai sellainen joka kävisi festareilla tms. mutta kavereita voi tosiaan löytää jonkin harrastuksenkin kautta, eli ei se muuttaminen kauemmas välttämättä niin paha juttu ole. Itselläni suhteet vanhempiini ja helsinkiläisiin ystäviin ovat säilyneet edelleen ja käyn Helsingissä ainakin muutaman kerran vuodessa moikkaamassa vanhoja kavereita ja sit tietty vanhempiani.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      173
      9933
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3275
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      48
      3041
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      63
      2764
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      201
      2135
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      114
      2093
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1963
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      64
      1576
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1326
    10. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1286
    Aihe