Kaipaisin nyt neuvoja lihojen suhteen. Olen kasvissyöjä, joten olen täysin tietämätön.
Olemme nyt syöttäneet kissallemme viljaporsaan/rypsiporsaan possusuikaleita noin kaksi kertaa päivässä ja sitten kerran päivässä penturuokaa.. (kissamme on siis 8kk vanha). Kisallemme on alkanut tulemaan ihmeellisiä ulostusongelmia, mitkä taisivat johtua hiekan vaihdoksesta (mistä täällä aiemmin puhuimmekin). Meidän kissamme on siis älyttömän nirso ja alkoi vähentämään hiekkalaatikolla käyntiä heti kun vaihdoimme hiekat siihen.
Noh lopulta kisu oireili jo pahasti ja veimme sen eläinlääkäriin. Siellä sanottiin, että ei ollut ummetusta, ei ollut häntä murtunut, eikä ollut muutakaan vikaa. Anaalirauhaset olivat hieman täyttyneet, mutta ei paljoa.
Nyt olemme laittaneet kissalle kaksi hiekkalaatikkoa, joissa eri hiekkaa (toisessa sitä entistä) ja saa nähdä, että alkaako se taas normaalisit käymään siellä.
Toinen ongelma on tosiaan ruoka. Kissa alkaa aina senkin suhteen jossakin vaiheessa nirsoilemaan ja nyt haluaisinkin hyviä lihavinkkejä! Eli mitä lihoja noiden possusuikaleiden lisäksi kannattaisi antaa? Antakaa ihan merkkiä ja nimeä! Eli onko esim. jokin pakaste tuote ja minkä merkin ja miten valmistetaan.
Kiitos jo etukäteen :)
Hassua oli, että kisumme on vähän lihonnut leikkauksen myötä ja eläinlääkärit määräsivät sille raksuja niin, että niitä on koko ajan iltaisin tarjolla. En ymmärrä miten tämä nyt ainakaan laihduttaa kissaa... Lisäksi ne raksuthan monien eläinlääkäreiden mukaan aiheuttavat juuri sitä ummetusta. No kuuntelin nyt kuitenkin näitä ja yritin kisulle näitä raksuja antaa, mutta eipä se niitä syönyt, joten onneksi ei nyt niitä sitten hyvällä omallatunnolla tarvitse syöttää.
Kissojen ruokinta
16
1288
Vastaukset
- FF
Meillä myös nirso tapaus ruoan suhteen kotona. Raksut on tarjolla jatkuvasti, lihaosastolta käytän jauhelihaa paistettuna, tai sisäelimiä. Sydän on ainakin suurta herkkua ja riittoisaa.
Ajoittain täytyy turvautua ihan normi wiskas pussiruokiin, joista kelpaa vain osa.
En noita suikaleita ole itse viitsinyt ostella kun tuntuvat olevan sitkeitä käsitellä jo ihmisellekkin. Jos on tullut ostettua jotain paistia tai kalaa, niin siitä teen osan kissalle. - Lihaa
Mitä tahansa lihoja voi syöttää, jos kissa niitä suostuu syömään. Kaikki lihat ja sisäelimet voi antaa raakana, järvikala kypsänä ja merikala raakana. Muikusta on sanottu, että sen voisi antaa raakana vaikka onkin järvikala (kypsennys lähinnä matovaaran vuoksi). Pakastesei on monelle kissalle kelpaavaa vaikka muut kalat ei uppoaisi.
Possun sydän tai kieli on monelle kissalle ehdotonta herkkua, sydän ei ole sisäelin vaan lihas kuten on kielikin ja niitä voi syöttää vaikka joka päivä. Sisäelimiä (maksa, munuainen) saa antaa vain kerran viikossa, syystä että ne toimii elimistössä suodattimina ja keräävät näin kaikki kuona-aineet itseensä. Maksa sisältää myös liikaa A-vitamiinia ja liika-annos rasvaliukoista vitamiinia aiheuttaa yliannostuksen kautta vakavia sairauksia.
Liha kissan ruokavaliossa tekee sen, että ulosteen määrä ja koostumus muuttuu. Siitä tulee lihansyöjälle ominaista eli tiivistä ja jätettä syntyy vähän. Siis kakkimisen määräkin tottakai silloin vähenee. Kissan ruokavalion tulisi saada kissan elimistöön oikean nestetasapainon ja siksi kuivaruoka ei ole hyväksi ollenkaan, eikä se todellakaan ole paras mahdollinen laihdutusruoka koska sisältää usein liikaa viljoja.
Pissalaatikkoon kannattaa valita hyvälaatuista mikrohiekkaa, se on yleensä kissan mieleen ja pissavaivat eivät ole niin helposti kissan riesana. Juomisen määrää kannattaa yrittää lisätä jos kissa ei juo riittävästi ja siihen voi käyttää erilaisia kikkoja. Juoma-automaatti on yksi hyvä keino, usein kissat tykkää juoda liikkuvaa vettä. Vesikippoja voi laittaa eri paikkoihin, sanotaan ettei kissa tykkää juoda ruokansa lähellä.
Lihat voi käyttää pakkasen kautta jos kissa suostuu sulatettua lihaa syömään. Silloin helpointa pilkkoa valmiiksi pusseihin tai rasioihin päivän annos/kerta-annos ja sulattaa sitten vain sen. Omat kissani syövät sekä tuoreena että pakastimen kautta käynyttä lihaa. Itse annan kissoilleni kanaa/broileria, naudan luutonta keittolihaa, possun sydäntä ja kieltä, pakasteseitä tai joskus silakkafileitä. Pääasiassa meillä menee kana/broileri, 1-2 krt/viikko sydäntä ja muita vaihtelevasti, joskus kissat saa hirvenlihaakin.
Pitää muistaa se, ettei pelkän lihaslihan syöttäminen ole vaaratonta, koska siitä puuttuu kalkki ja kalkin sekä fosforin suhde on silloin väärä. Mitä enemmän käyttää lihaa ruokavaliossa, sitä enemmän on kalkin lisäämiseen paneuduttava. Siihen käy Multicat-vitamiinivalmiste sekä Calfosum kalkkivalmiste. Multicatissa on muutakin kuin kalkki, joten sen lisäksi ei sitten kannata mitään muita vitamiinivalmisteita antaa. Calfosum taas kalkkivalmiste jonka kanssa vitamiinit lisätään jos teollista ruokaa ei syötetä. Liiallinen vitaminointi on paljon vaarallisempaa kuin puutokset. Kalkin puutos aiheuttaa kissalle paper bone syndrooman (paperiluutauti), varsinkin se on vaarana pennuilla kasvuiässä. - fdfdfsdfsd
Ihanan kattava vastaus!=) Mutlicattia me käytämmekin jo! Veislähde myös löytyy, mutta normaalisti kissa ei ole siitä järin kiinnostunut. Märkäruokaan olemmekin lisänneet vettä, mutta nyt ajattelin siirtyä pelkkään lihaan, joten se ei enää onnistu.
Tuollaista laadukasta hiekkaa (extreme classic) kokeilimmekin, mutta kisumme lopetti laatikolla käynnin juuri tämän takia! Sille kun taitaa kelvata vain huonolaatuinen TopKat... Ihme kisu..Tosin nyt kun sillä on kaksi laatikkoa eri hiekoilla, niin tuo Extreme Classic:kin on alkanut kelpaamaan :) Toisessa se on tainnut nyt lähinnä nukkua (? :D).
Miten tuon pakaste sein kanssa täytyy toimia? Onko se järvi- vai merikala? Eli täytyykö vain sulattaa, vai pitääkö jotenkin valmistaa? Onko siinä ruotoja? Vai voiko kisulle ihan antaa ruotoistakin kalaa?
Sydämiä olisimmekin halunneet kisulle antaa, mutta emme ole löytäneet niitä Prismasta taikka Cittarista. Mistä olet sydämet ostanut?
Nyt taitaa kissalla olla kyllä jokin muukin vikana, kun eläinlääkäriltä tultua se on alkanut litkimään vettä hirveällä innolla. Saattaa olla mahdollista, että kipulääkkeet ovat edesauttaneet jotakin olemassa olevaa munuaisvikaa?
Onko muilla alkanut kisu juomaan paljon antibioottikuurin tai kipulääkkeen saannin aikana? Tai anaalirauhasten tyhjentämisen jälkeen? :o Meidän kissalle tehtiin nämä ja tämän jälkeen se alkoi juomaan älyttömästi. Keskiviikkona pitää kuuelmma viedä verikokeisiin, jos vedenjuonti ei lopu :(- ole hyvä
Pakastesei on merikalaa, taitaa olla turskaa ja pelkkä sulatus riittää. Saattaa olla ruotojakin joskus vaikka pääasiassa onkin ruodottomaksi käsiteltyä, mutta kyllä kissa ruodot itse hoitelee. Jotkut kissat vetelee järvikalat ruotoineen kaikkineen, varsinkin pienet. Syöhän osa kissoista myöskin kanan/broilerin siivet luineen päivineen ja saa sen tarvittavan kalkin ruoassaan. Raakaa luutahan voi antaa, kyspää taas ei saa antaa.
Kyllä meidän paikkakunnan Citymarketissa on valmiiksi pakattuja sydämiä, kannattaa kysellä lihamestarilta, samoin löytyy possun kieltä ja sisäelimiäkin. Enpä ole huomannut montaakaan kauppaa missä niitä ei olisi, Lidl taitaa sellainen harvinaisuus olla.
Moni lääkekuuri aiheuttaa itsessään juomisen lisääntymistä, koska ne "hävittää" elimistöstä nesteitä. Osa lääkkeistä tekee sitten juuri päinvastoin, eli kerää nestettä elimistöön. Kipulääkkeet taitaa suurelta osin olla niitä jotka poistaa nesteitä ja lisää juomista. Enemmän lääkkeet vaikuttaa maksan toimintaan kuin munuaisten. Mutta onhan kissoillakin olemassa munuaisvikaa, ja yksi sairaus mikä juomista lisää, on sitten diabetes eli sokeritauti joka on nykyään hyvinkin yleinen kissoilla, kiitos valmisruokateollisuuden.
Kannattaa otattaa se sokeriarvokin samalla käynnillä jos verikokeisiin menette. Diabetesta on varsin helppoa hoitaa, se tehdään pitkältikin ruokavalion avulla, toki osalla lisänä on myös lääkitys. Veren sokeriarvoja kyllä joutuu sitten jatkuvasti tarkkailemaan kotona.
- kurnauskis..........
Tiesitkö että liha pitää pakastaa ennenkuin annat sitä kissalle syötäväksi.
- gtrtrtter
Ei ole pakko pakastaa! Ne ihmisille tarkoitetut vakuumit ovat yleensä jo kerran pakastettuja! Muutenkin ne ovat niin sterileejä, että harvoin aiheuttavat mitään... Siis etenkin possu ja nauta. Erikseen sitten kana ja kala...Kissawikissäkin sanotaan, että voi pakastaa, mutta ei ole tarvis.. Ja jos ostaa jostain muuta kuin ihmisille tarkoitettua, niin silloin pitää pakastaa.
Tunnen mm. ihmisiä, jotka syövät jauhelihaa raakana.
Ja tosiaan me olemme kyllä lihaa usein pakastaneetkin.
Juu siis eläinlääkäri tuota munuaisvikaa ehdotti, että kipulääke on sen voinut aiheuttaa.. Itse en sitä keksinyt... Nyt kissa onneksi on tainnut lopettaa juomisen, eli taisi kipulääke vain lisätä janoa, mutta ei tainnut mitään vaurioittaa...
Diabetestähän kisulla ei varmaan ole, kun juominen oli vain tällainen akuutti. Normaalisi kissamme ei juo juuri lainkaan.
Meidän Prismassa ja Cittarissa ei ole lihatiskillä sydäntä. En myöskään vakuumihyllyssä ole nähnyt. Ja lihamestareilta olen kyllä ihan kysellyt... Jännää, että muualla sitä on aina? Voisiko se olla pakasteena sitten?
Tuota seitä täytyy nyt ehdottomasti sitten kokeilla ! :)- sydämiä
Jos paikkakunnalta löytyy barffikauppa, sieltä saa varmasti ainakin sydäntä - kokonaisina ja paloteltuna, mutta siellä ne on pakasteina. Aikoinaan pieni kyläkauppias tilasi pyynnöstä Dunollisen aina kun kävin etukäteen pyytämässä. Siinä on varmaan sellainen 1-1,5 kg tavaraa ja sen voi sitten pilkkoa ja pakastaa. Noissa meidän cittarin paketeissa on yksi sydän ja painoa sellainen 300-400 g.
Katson seuraavan kerran, kun Cittarissa käyn, minkä lihajalostetehtaan tuotteita nuo sydämet ja kielet on. Voisit sitten katsoa, onko teillä saman valmistajan tuotteita ja pyytää lihamestarin niitä tilaamaan. Luulisi Citymarkettien olevan niin isoja kauppoja, että nuo menisi muillekin ostajille jos niitä valikoimissa olisi.
Joskus meillä sydämet ja kielet on ehtineet loppua ja silloin niitä ei hyllyssä ole. Mutta aika harvoin niin on käynyt. Pakasteena meillä on mm. broilerin sydämiä, muttei possun. - tsdfsdfdsd
sydämiä kirjoitti:
Jos paikkakunnalta löytyy barffikauppa, sieltä saa varmasti ainakin sydäntä - kokonaisina ja paloteltuna, mutta siellä ne on pakasteina. Aikoinaan pieni kyläkauppias tilasi pyynnöstä Dunollisen aina kun kävin etukäteen pyytämässä. Siinä on varmaan sellainen 1-1,5 kg tavaraa ja sen voi sitten pilkkoa ja pakastaa. Noissa meidän cittarin paketeissa on yksi sydän ja painoa sellainen 300-400 g.
Katson seuraavan kerran, kun Cittarissa käyn, minkä lihajalostetehtaan tuotteita nuo sydämet ja kielet on. Voisit sitten katsoa, onko teillä saman valmistajan tuotteita ja pyytää lihamestarin niitä tilaamaan. Luulisi Citymarkettien olevan niin isoja kauppoja, että nuo menisi muillekin ostajille jos niitä valikoimissa olisi.
Joskus meillä sydämet ja kielet on ehtineet loppua ja silloin niitä ei hyllyssä ole. Mutta aika harvoin niin on käynyt. Pakasteena meillä on mm. broilerin sydämiä, muttei possun.Hei sydäntä löytyikin CIttarista! :) Tiskillä se ei vaan ollut... Mutta tosiaan vakuumihyllystä löytyi! Oli joo 300-500g mötikkä.... Tänään nyt sitten annetaan sitä ensimmäistä kertaa, mahtaa kisu olla innoissan!
Ostettiin myös tuota seitäkin :) - fzxffsf
tsdfsdfdsd kirjoitti:
Hei sydäntä löytyikin CIttarista! :) Tiskillä se ei vaan ollut... Mutta tosiaan vakuumihyllystä löytyi! Oli joo 300-500g mötikkä.... Tänään nyt sitten annetaan sitä ensimmäistä kertaa, mahtaa kisu olla innoissan!
Ostettiin myös tuota seitäkin :)Ohho, sydämestä taisikin tulla meidän kisun lemppari. Syönyt joka kerta kaiken heti, kun yleensä aina vähän nirsoilee ja syö loput vasta kun on kiljuva nälkä :)
- ottaisit:selvää
en nyt osaa sen kummemmin merkkejä kertoa, mutta oikeaa lihaa, kissa on 100% lihansyöjä, kai sen hyväksyt vaikka olisit kuinka kasvissyöjä itse. Kunnon possun lihaa, mielellään vielä verisenä. Sika-nautajauhelihakin on hyvää. Kanan liha on meidän kissojen herkku nro 1. jota popsivat aina isot kupit tyhjiksi. Raakana voi antaa kaiken lihan, olisi jopa suotavaa, sillä paistaessa häviää paljon hyviä ravinteita. Jostain syystä meillä toinen kissa suostuu syömään jauhelihaa vain jos pyöräyttää ensin paistinpannulla puolikypsäksi.
Lisäksi sisäelimiä; sydäntä ja maksaa. Sydäntä voi antaa vaikka jokapäivä, mutta maksaa ei kai saisi kuin kerran viikossa antaa. Myös kananmunat on hyviä, niistä suositellaan annettavaksi pelkkä keltuainen...raakana jos vaan suostuu syömään, muna sisältää paljon proteiineja ja mitä lie kaikkea hyvää sisältääkään. Pelkillä kinkkusuikaleilla ei pitkälle kissa pötki! siksi onkin parempi antaa vaikka märkäruokaa se 2 ateriaa päivässä sen sijaan että suikaleita 2 ja märkäruokaa vain 1 annos.... ne kuitenkin sisältää kissan kehityksen kannalta tärkeitä vitamiineja ja hivenaineita. Kissa on täysikasvuinen vasta n. 1 vuoden iässä. Siihen saakka se kasvaa pituutta vielä... lisäksi kissat ovat hyvin erikokoisia toisiinsa nähden. Meilläkin 2 kollikissaa painaa puolivuotiaina n. 5 kiloa vaikka ovat laihoja mutta muuten isokokoisia maatiaisia.
Kannattaisiko tutustua paremmin kissojen "sielunelämään" ja ruoan vaatimuksiin... netistäkin jotain löytyy jos osaa katsoa mihin tietoon voi luottaa, kissojen hoitoon on myös paljon kirjoja, edullisiakin tai kirjastokin pursuaa kissanhoitoon liittyviä kirjoja.
Itse otettiin hyvin selvää jo ennen pentujen tuloa, että miten niitä pitää ruokkia.
Tuo kananmunan keltuainen ja esim. öljyssä oleva tonnikala voisi auttaa jos on massu kovana, tuskin hiekan laatu vaikuttaa mahan toimintaan sentään, jos kuitenkin osaa käyttää astiaansa oikein niin vika varmaan on todennäköisemmin kissan ruoassa... kissan on myös juotava vettä tarpeeksi että sisukset ei kuivu. Jos massu pysyy edelleen kovana niin voi esim. apteekista kysellä jotakin siihen auttavaa ainetta.- dsfdsfdsfdfsd
Voi herranjuamala mikä vastaus! Lutiko ollenkaan kysymystäni...
Minä en todellakaan pidä kissaa kasvissyöjänä tai ajattele, että sille en lihaa syötä... Lihaahan minä sille olen koko ajan syötttänyt... Itse vältän juuri noita markettejen kissanmärkäruokia SEKÄ kuivaruokia, koska niissä on paljon viljaa, kasviksia ja sokereita....
Perustelin tuolla omalla kasvissyönnilläni sitä, että ottaisin vastaan mielelläni todella konkreettisia vinkkejä, eli ei juuri sellaisia "nautaa, järvikalaa", koska en tiedä mitkä ovat järvikaloja tai että minkä laista nautaa pitäisi antaa.
Kissakirjoja olen lukenut kymmeniä ja eläinlääkärien kanssa olen puhunut useita kertoja. Olen todellakin ottanut asioista selvää.. Olen mm. lukenut kissojen luonnonmukaisesta ruokinnasta jne... Lihaan olemme siirtyneet vasta muutaman kuukauden sisällä ja olemme kissallemme antaneet possua ja nautaa... Tunnen kissan joka on syönyt monta vuotta pelkkää possua ja on tervein näkemäni kissa. Itse en kuitenkaan aio syöttää kissalle pelkkää possu JA SIKSI minä täällä kyselenkin... Ettekö te ilkeät vauhkoilijat ymmärrä, että me täällä juuri kyselemme, koska haluamme antaa kissallemme parasta. Emme huonointa.
Ja hiekka tosiaan vaikutti kissan ulostamiseen. Ei ulosteeseen, mutta ulostamiseen. Ja tämän totesti eläinlääkärikin, koska kissalla ei ollut ummetusta eikä ripulia, mutta se ei silti kyennyt käymään meillä laatikolla.. Kissojen suoli katsos laiskistuu, kun ne eivät käy laatikolla silloin kun pitäisi. Ja huono hiekka juuri aiheuttaa sen, että kissa ei tahdo mennä pisslle tai kakalle. Kissoilla kun on oma mieli ja ne voivat reagoida tosikin vahvasti muutoksiin... Meidän kissa nyt ei selkeästi tykännyt tuosta hyvästä hiekasta...
Nyt kuitenkin kun laitoimme sille kaksi laatikkoa eri hiekoilla, on se alkanut pikku hiljaa kummassakin käymään.. Myös katon poisto auttoi asiaa..
Ethän sinäkään välttämättä haluaisi käydä esim. likaisella pytyllä?
Apteekista olemme ostaneetkin tuota laktaasia, mutta tosiaan, kissallamme ei ollutkaan ummetusta, niin ei se ole aiheuttanut, kuin liian löysää vatsaa tälle.
Vesiautomaattihan meillä on ja olemme lisänneet ruokaan vettä, sen tuolta ylhäältä olisi myös voinut lukea.
Meidän kissamme on jo miltei täysikokoinen ja todella iso pennuksi.
Kissan vitamiinien saantihan liharuokinnassa varmistetaan vitamiinilisällä, eikä sillä että antaa tälle monia lihoja. Toki niinkin voi toimia ja sitten antaa lisäksi luita, jolloin vitamiinilisiä ei tarvita. Mutta jos antaa esim paria lihaa vaan, niin silloin vitamiinilisällä ruokavalion saa toimivaksi.
Ja raa'astahan olen puhunutkin koko ajan...
Minä en ymmärrä näitä tuomitsevaan sävyyn kirjoitettuja viestejä. Jos olisit lukenut viestini ajatuksella olisit ymmärtänyt, että olen todellakin tutkinut asioita ja että minulle kissan terveys ja ruokavalio on A ja O.. Olisit myös tajunnut, että kissamme on nirso ja sille ei ihan kaikki käy.... Olisit myös tajunnut, että minä tahdon juuri olla antamatta noita märkäruokia, koska ne ovat huttua. Eläinlääkärimmekin sanoi, että meidän kissallemme ei niitä enää kannata antaa...
Ja otimme myös selvää asioista ennen kuin kissan saimme! Emme me kyselijät ole mitään luusereita, jotka eivät kissoista mitään tajua... Me vain tahdomme kuulla lisää vinkkejä, jotta kissan elämä olisi mahd. hyvä!
Ja meidän kisulle tosiaan ei penturuokaa saa enää edes syöttää, ja tämänkin kertoi ihan eläinlääkäri.
- jussin mamma
käytän ihan pelkkiä tehdeastekoisia kissanruokia, merkkiä joka laatikon jälkeen vaihdellen, kitekat, wiskas, primakat, friskiens, mitä satuu kaupasta mukaan osumaan, niin 100g pusseina kuin nappuloinakin, joita on jatkuvasti tarjolla. Herkkuna ruisleipää aamukahvilla. Pidän myös kaurakylvöstä talviaikaan tarjolla, jotta kissa saapureksia vihreitä oraita. (uusi kylvös parin viikon välein)
- dfsgddfgfd
Juu mekin olemme noita kauroja kylväneet! Hirveän usein pitää vaan se kylvää :/
Tuo kissanruokien vaihtelu on tosi jees, meidän kisu ei valitettavasti vaan oikein ole tykännyt mistään märkäruoista tai teollisista ruoista muutenkaan. Latzin penturuoka oli ainut mikä meni. Monia kokeiltu: Whiskas, latz, miamor, mjau......
- Samira52
Monet kissat tykkää myös salaatinlehdistä ja tuorekurkusta joita voi antaa silloin tällöin. Kissat ovat yksilöitä siinä kuin me ihmisetkin joten ei auta kuin kokeilla. Toisaalta ei niitä kannata alkaa ihan pelkällä maksapasteijalla syöttämään ;-) Kun kisulla on korkealaatuista kuivamuonaa (ei markettien halpatuotteita) tarjolla niin se saa kyllä tarvittavat vitamiinit ja sen lisäksi voi sitten antaa lihaa, kana, kalaa, munia ym... Hyvä, että olet todella kiinnostunut kissan tarpeista ja kyselet asioista. Sitä ei todellakaan tarvitse hävetä eikä kenenkään pitäisi siitä alkaa pilkata. Sananlaskukin sanoo että: Parempi kysyä ja vaikuttaa tyhmältä kuin jättää kysymättä ja pysyä tyhmänä ;-) P.S. Itse olen sekoittanut uutta hiekkaa vanhaan kun olen halunnut vaihtaa ja on meillä toiminut mutta kyllä kaksi erillistä laatikkoakin on ihan hyvä ratkaisu! Onnea matkaan!
- dontknowaboutfish
Hei pakko oli vielä tulla kysymyään, että miten tuo seiti pitäisi sulattaa? Onko ok sulattaa yön aikana jääkaapissa? Ja kuinka pian se pitäisi syödä sulatuksesta?
Voiko syödä yhden päivän sitä, vai täytyykö joka kerralle sulattaa erikseen? - Samira52
Voit sulattaa jääkaapissa yön yli. Kyllä se varmasti vuorokauden pysyy jääkaapissakin kunnossa ettei tarvitse joka kerta erikseen pakasteesta sulattaa. Voit jakaa päivän annoksen useampaan pikku purkkiin tai pussiin jääkaappiin ja ottaa yhden kerrallaan kisulle syötäväksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 904114
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603198- 432791
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 401790
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628