Sukupolvenvaihdoksesta ei saisi puhua ?

ihmeissäni olen

Periaatteessa tilanteen voisi sanoa olevan aivan selvä. Vanhempani tekevät sukupolvenvaihdoksen sisareni kanssa, joten asian voisi sanoa olevan heidän välisensä ja että se ei kuulu muille.

Kuitenkin jokin tässä saa asiaa ihmettelemään. Nimittäin se, että kun asiasta ryhdyttiin keskustelemaan meidän lasten ja vanhempien kesken, (siis että ketkä olisivat kiinnostuneita tilanjatkajia yms. ) niin vanhempani olivat hyvin vahvasti sitä mieltä, että asian suhteen toimitaan ns. avoimin kortein. Eli että asioita ja sitä missä mennään ei ole mitään tarvetta ruveta salailemaan.

No, hieman toisin on kuitenkin käynyt. Mitään asiaan liittyvää ei kysymättä ole kerrottu, ja jos asiasta jotain kysyt, niin kertominen on kovin,kovin nihkeää ja tuntuu kuin kaiken saisi kiskoa ilmoille. (Ja en minä edes ole kysellyt mistään sellaisista yksityiskohdista,kuten raha-asioista yms., joiden tiedän olevan yksityisasioita). Ja välillä tuntuu jopa siltä, kuin asiasta kysymisestä loukkaannuttaisiin ja että koko sukupolvenvaihdoksesta ei saisi edes puhua.

Siis kun tässä tilanteessa on vielä sekin juttu, että loppujen lopuksi sisareni miehineen oli käytännössä ainoa kiinnostunut tilanjatkaja, joten ei sitä senkään vuoksi tarvitsisi asioita salailla, siis että joutuisi pelkäämään jotain riitoja, mitä voisi tulla, jos halukkaita jatkajia olisikin useampia ja vanhemmat olisivat halukkaita antamaan tilan vain yhdelle. (Toisaalta taas joskus on vaikujttanut siltä, että vanhempani ottivat jotenkin loukkauksena sen,kun me muut lapset emme olleet niin kiinnostuneita.)

Mutta jotenkin vain tuntuu oudolta, sillä tällainen asioiden salailu ei todellakaan ole aiemmin ollut vanhempieni tai tämän tilaa jatkavan sisareni tapaista.

30

3107

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niin. mitä

tapauksessasi on epäselvää ?.

• sisarosuudet!!!

Ei hyvänen aika.
      meillä oli sukupolven vaihdon 2000-luvun alussa ja sisarukseni eivät olleet ollenkaan kiinnostuneet maanviljelystä, minä olin ainoa.
      Nyt sitten kun olin hankkinut lisää peltoa ja metsää ja laittanut rakennukset ja pihat kuntoon, sisarukseni valittavat ja vaativat että heidän on saatava osuutensa tilasta.
      Vaikka minä olen kaiken maksanut omalla työllä ja palkoillani.

Tilalla oli sukupolven vaihdoksen aikaan peltoa 41ha ja hyvää metsää noin 210ha ja kaikki rakennukset olivat todella huonossa kunnossa, niitä oli viimeksi remontteerattu ennen sotia. Vanhempamme eivät panostaneet tilalla mihinkään, vaan antoivat mennä kaiken omalla painollaan.
      Nykyään peltoa on 84ha ja metsää on 273ha.

Minä olen tehnyt kaikkiaan noin reilun 1000000€ hakkuut metsiin, joista olen joutunut maksamaan pääomaverot. Ja näiden lisäksi olen ostanut noin 580000€ 41ha peltoa ja 63ha metsää. Minulta on palanut kaikkien rakennusten kunnostamiseen yli 1,2milj. euroa.
      Nyt sitten sisarukseni urputtavat, että olen saanut tilan lahjaksi, vaikka olen käyttänyt omia/laina rahoja tilan kunnostukseen/kehitykseen yli 1,1milj. euroa.

Että sellaista sisar rakkautta meillä.

• No kai ne

nyt jotain sai, koulutettiinko ja sellaista, teitkö työtä tilalla ennen spv:tä, maksoitko tilasta vanhemmillesi ??????????

• pullahiiri
        No kai ne kirjoitti:

nyt jotain sai, koulutettiinko ja sellaista, teitkö työtä tilalla ennen spv:tä, maksoitko tilasta vanhemmillesi ??????????

Lakiosaanhan on kaikilla sisaruksilla oikeus, eli kun vanhempanne aikanaan kuolevat, niin sisarukset on oikeutettu saamaan lakiosan siitä käyvästä arvosta mikä oli silloin vuonna 2000. Näitä myöhempiä investointeja ei siinä huomioida. Mikäli muuta omaisuutta vanhemmillanne ei nyt ole, niin joudut tasinkona maksamaan sisaruksille tuon lakiosan verran vähintään. Toivottavasti olitte huomioineet tämän seikan silloin sukupolvenvaihdosta tehdessänne ettei tule yllätystä jälkikäteen. Sehän tietysti vaikuttaa siihen tasingon määrään että miten tila on sinulle siirtynyt, eli oliko puhdas lahjoitus, osittainen kauppa ja lahjoitus, vai puhdas kauppa.

• Näitä jälkikäteen
        pullahiiri kirjoitti:

Lakiosaanhan on kaikilla sisaruksilla oikeus, eli kun vanhempanne aikanaan kuolevat, niin sisarukset on oikeutettu saamaan lakiosan siitä käyvästä arvosta mikä oli silloin vuonna 2000. Näitä myöhempiä investointeja ei siinä huomioida. Mikäli muuta omaisuutta vanhemmillanne ei nyt ole, niin joudut tasinkona maksamaan sisaruksille tuon lakiosan verran vähintään. Toivottavasti olitte huomioineet tämän seikan silloin sukupolvenvaihdosta tehdessänne ettei tule yllätystä jälkikäteen. Sehän tietysti vaikuttaa siihen tasingon määrään että miten tila on sinulle siirtynyt, eli oliko puhdas lahjoitus, osittainen kauppa ja lahjoitus, vai puhdas kauppa.

nostettut lakiosa vaatimukset ei yleensä mene läpi, rahaa vain palaa, asialliset neuvottelut, ehkä ulkopuolisen avustajan kansa, tuottaa yleensä paremman tuloksen..

• näin se menee
        pullahiiri kirjoitti:

Lakiosassa otetaan huomioon myös se omaisuus, mikä vanhemilla on kuollessan ja perintö-osuus on puolet siitä siirretystä omaisuudesta, josta sitten lasketaan pois toi omaisuus jota ei ole siirretty, eli jos vanhemmilla on paljon muuta omaisuutta, niin lakiosaa ei tarvitse maksaa ollenkaan, jos se tulee jo täyteen siitä omaisuudesta jonka ne perivät vanhemmilta.

Eli lakiosa on puolet koko perinnön arvosta, mutta jos vanhempien siirtämättä oleva omaisuus on niin suuri, että lakiosa täytyy, niin tosta tavallaan yhdelle lahjoitetusta talosta ei sitten saa sitä lakiosaa, koska se lain takaama puolikas tulee tosta muusta perinnöstä.

• sisarosuudet!!!
        pullahiiri kirjoitti:

Normaali sukupolvenvaihdos oli kyseessä. Elikä tein kaupat vanhempieni kanssa, sisarosuuksia ei maksettu. Elikä siasaruksillani ei ole pienintäkään osuutta eikä arpaa tilaan. Eikä heillä ole oikeutta saada mitään lakiosuuksia.
        Heillä on oikeus aikanaan ainoastaan vanhemmiltani aikanaan jäävään kuolinpesään.

Sisarosuuksia ei nykyään maksa käytännöllisesti katsoen kukaan, vaan sukupolvenvaihdokset tehdään nykyisin suorallakaupalla vanhemmilta.

Sisarukset eivät ole saaneet mitään. Tilaa tarjottiin kaikille lapsille ja muille se ei kelvannut kuin minulle. Syynä siihen että ei kelvannut oli se, että kaikki rakennukset olivat lähes purkukuntoisia päärakennus mukaan lukien. Tuosta aiemmasta jäi mainitsematta se, että aiemmin yhtään lohkoa ei ollut salaojitettu, vaan kaikki pellot olivat sarkaojissa ja lisäksi kaikki koneetkin olivat pelkkiä romuja. Käytännöllisesti katsoen olen ollut varsinainen uudisraivaaja ja mielestäni sisaruksillani ei ole pienintäkään oikeutta kadehtia/vaatia minulta senttiäkään.

• o avustaja
        näin se menee kirjoitti:

Lakiosassa otetaan huomioon myös se omaisuus, mikä vanhemilla on kuollessan ja perintö-osuus on puolet siitä siirretystä omaisuudesta, josta sitten lasketaan pois toi omaisuus jota ei ole siirretty, eli jos vanhemmilla on paljon muuta omaisuutta, niin lakiosaa ei tarvitse maksaa ollenkaan, jos se tulee jo täyteen siitä omaisuudesta jonka ne perivät vanhemmilta.

Eli lakiosa on puolet koko perinnön arvosta, mutta jos vanhempien siirtämättä oleva omaisuus on niin suuri, että lakiosa täytyy, niin tosta tavallaan yhdelle lahjoitetusta talosta ei sitten saa sitä lakiosaa, koska se lain takaama puolikas tulee tosta muusta perinnöstä.

Lakiosaa ei voi vaatia tai tietenkin voi vaatia, mutta sitä ei saa, jos kyseessä on ollut sukupolvenvaihdos kauppa.
        Ainoa tilanne missä lakiosan voi saada, on se että vanhemmat ovat lahjoittaneet tilan yhdelle lapselle. Näissäkään tapauksissa sitä ei juuri koskaan saa. Ja jos oikeus kuitenkin päätyy myönteiselle kannalle hakijan vaatimusten suhteen, niin silloinkaan hakija ei saa lakiosaa täysmääräisenä, vaan siitä osasta minkä oikeus määrää, korvaus on verotusarvon verran.

• Aletaan olla
        o avustaja kirjoitti:

Lakiosaa ei voi vaatia tai tietenkin voi vaatia, mutta sitä ei saa, jos kyseessä on ollut sukupolvenvaihdos kauppa.
        Ainoa tilanne missä lakiosan voi saada, on se että vanhemmat ovat lahjoittaneet tilan yhdelle lapselle. Näissäkään tapauksissa sitä ei juuri koskaan saa. Ja jos oikeus kuitenkin päätyy myönteiselle kannalle hakijan vaatimusten suhteen, niin silloinkaan hakija ei saa lakiosaa täysmääräisenä, vaan siitä osasta minkä oikeus määrää, korvaus on verotusarvon verran.

oikeilla hehtaareilla, oikeuteen on turha lähteä ne ei menesty, sovittelu tuottaa usein paremman tuloksen..

• Maksoitko lahjaveroa
        sisarosuudet!!! kirjoitti:

Normaali sukupolvenvaihdos oli kyseessä. Elikä tein kaupat vanhempieni kanssa, sisarosuuksia ei maksettu. Elikä siasaruksillani ei ole pienintäkään osuutta eikä arpaa tilaan. Eikä heillä ole oikeutta saada mitään lakiosuuksia.
        Heillä on oikeus aikanaan ainoastaan vanhemmiltani aikanaan jäävään kuolinpesään.

Sisarosuuksia ei nykyään maksa käytännöllisesti katsoen kukaan, vaan sukupolvenvaihdokset tehdään nykyisin suorallakaupalla vanhemmilta.

Sisarukset eivät ole saaneet mitään. Tilaa tarjottiin kaikille lapsille ja muille se ei kelvannut kuin minulle. Syynä siihen että ei kelvannut oli se, että kaikki rakennukset olivat lähes purkukuntoisia päärakennus mukaan lukien. Tuosta aiemmasta jäi mainitsematta se, että aiemmin yhtään lohkoa ei ollut salaojitettu, vaan kaikki pellot olivat sarkaojissa ja lisäksi kaikki koneetkin olivat pelkkiä romuja. Käytännöllisesti katsoen olen ollut varsinainen uudisraivaaja ja mielestäni sisaruksillani ei ole pienintäkään oikeutta kadehtia/vaatia minulta senttiäkään.

jos maksoit saattaa olla että olet saanut ennakkoperinnön joka otetaan huomioon aikanaan kun vanhemmistasi aika jättää..

• näin se menee
        Maksoitko lahjaveroa kirjoitti:

jos maksoit saattaa olla että olet saanut ennakkoperinnön joka otetaan huomioon aikanaan kun vanhemmistasi aika jättää..

Kyllähän se tämmösessä tapauksessa menee niin, että perintö joka jaetaan on se perintö, mikä vanhemmilta jää niiden kuollessa, jos se perintö on edes jotain eli vanhemmat ei täysin varattomia ole, niin kyllä kauppa pitää, mentiin sitten mihin tahansa oikeusasteeseen.

Se on sitten eri asia, jos jostakin syystä haluat maksaa sisaruksille lisää edes muodollisesti, tai antaa jotain muuta tilan tavaraa.

• Kauppa pitää..
        näin se menee kirjoitti:

Kyllähän se tämmösessä tapauksessa menee niin, että perintö joka jaetaan on se perintö, mikä vanhemmilta jää niiden kuollessa, jos se perintö on edes jotain eli vanhemmat ei täysin varattomia ole, niin kyllä kauppa pitää, mentiin sitten mihin tahansa oikeusasteeseen.

Se on sitten eri asia, jos jostakin syystä haluat maksaa sisaruksille lisää edes muodollisesti, tai antaa jotain muuta tilan tavaraa.

mutta tasinkoa voi joutua maksamaan, kyllä laki tuntee lakiosat ja ennakkoperinnöt..

"Rintaperilliselle annettu tavanomaista suurempi lahja katsotaan pääsääntöisesti ennakkoperinnöksi. Ennakkoperintö otetaan huomioon lahjanantajan perinnönjaossa ja se pienentää saajansa perintöosuutta. Ennakkoperintö on luonteeltaan lahja, joten siitä maksetaan lahjaveroa. "

• sisarosuudet!!!
        Kauppa pitää.. kirjoitti:

mutta tasinkoa voi joutua maksamaan, kyllä laki tuntee lakiosat ja ennakkoperinnöt..

"Rintaperilliselle annettu tavanomaista suurempi lahja katsotaan pääsääntöisesti ennakkoperinnöksi. Ennakkoperintö otetaan huomioon lahjanantajan perinnönjaossa ja se pienentää saajansa perintöosuutta. Ennakkoperintö on luonteeltaan lahja, joten siitä maksetaan lahjaveroa. "

Mitään tasinkoa ei ole mahdollista joutua maksamaan.
        Kaupasta haettiin aikoinaan ennakkokauppakirjalla verottaajalta päätös. Verottajan päätös oli, että kauppa summa oli riittävä ja lahjaveroa ei joutunut maksamaan.

• Sitten asia
        sisarosuudet!!! kirjoitti:

Mitään tasinkoa ei ole mahdollista joutua maksamaan.
        Kaupasta haettiin aikoinaan ennakkokauppakirjalla verottaajalta päätös. Verottajan päätös oli, että kauppa summa oli riittävä ja lahjaveroa ei joutunut maksamaan.

on selvä, kauppasumma kohdilleen ja jotain näyttöä siitä että raha on liikkunut niin kenelläkään ei ole nokan koputtamista..

• näin se menee

Tuntee, tuntee, mutta lakiosa on puolet perintö-osuudesta, sitä laskettaessa myös se mikä on perintönä huomioidaan, yleensä perillisille on yllätys, että se lakiosa täyttyy jo tossa vaiheessa.

• Ja höpö höpö

Olen itse ostanut v. 1990 maatilan vanhemmiltani silloisella sukupolvenvaihdoskaupalla. Tuolloin kauppasumma oli täysin käypänen hinta kaikkine lisukkeineen tilasta ja verottaja piti sitä maksettua hintaa oikeana.

Maksan tuota kauppahintaa osin vieläkin, sillä vanhempani pidättivät itsellään käyttöoikeuksia mm. heille jäi oikeus ottaa omaan käyttöön maa-aineksia, polttopuita ja oikeus tilan mailla olevaan tekolampeen. Määräaikainen asumisoikeuskin heillä oli tilan päärakennukseen, koska kauppahintaan kuului vielä rakentaa heille tilan maista lohkaistulle tontille omakotitalo ja tuo asumisoikeus loppui tuon uuden talon valmistuttua asumiskuntoon.

Aikanaan vanhempieni kuoltua on sitten jotain perittävääkin ja olisi aika epäreilua, että tuolloin en perisi vanhempiani yhtälailla sisarusteni kanssa taikka perintöäni pienennettäisiin muka jollakin ennakkoperinnöllä. Ymmärtäisin, jos olisin saannut osan tilasta lahjaksi taikka huomattavan halvalla.

Kotitilamme ei kiinnostanut muita, kuin minua ja minua on turha alkaa sisarusten kadehtia, jo pelkästään sitoutuminen tuolloin kaikkiin niihin ehtoihin, mitä sukupolvenvaihdos toi pykälineen mukanaan, oli jo itsestäkin aika hirvittävä. Jossain vaiheessa heti alkuerässä olin joutua korvaamaan vanhempieni eläkearvon erään pienen virheen vuoksi, tuolloin tuo eläkearvo olisi ollut n. 650000 markkaa. Jos tuo olisi peritty minulta, olisin ollut täysin hukassa silloin, kun muutenkin oli velkaa tilasta silloin suurimillaan yli 1300000 markkaa. Kaikkiaan tilamme kauppahinta oli hyvin lähellä samaa, mitä naapurini maatilaa arvioitiin avioeron yhteydessä omaisuutta ositettaessa, silti oli vielä noita rasitteitakin.

• suku on pahin

Taitaa olla aivan normaalia, että tilalle jäävän ja hänen sisarusten välit katkeavat tässä vaiheessa lopullisesti, meni sitten " jaot " miten hyvänsä

• En allekirjoita

väitettä, valtaosa SPV:stä tapahtuu täydessä sovussa ja asiallisesti..

• Q¤Q&¤
        En allekirjoita kirjoitti:

väitettä, valtaosa SPV:stä tapahtuu täydessä sovussa ja asiallisesti..

Miniät yleensä myrkyttää välit sisaruksilla ahneudellaan.Asiat jos hoitaa miesten kesken niin onnistuu ja ihan kaikkea kannata siis huudella.

• huuhkaja 10
        Q¤Q&¤ kirjoitti:

Miniät yleensä myrkyttää välit sisaruksilla ahneudellaan.Asiat jos hoitaa miesten kesken niin onnistuu ja ihan kaikkea kannata siis huudella.

Usein onkin noin,ja entäs sitten kun miniä huomaakin kuinka kannattamatonta homma onkin,ja rupeaa tahtomaan myyntiä,,ulkopuoliselle tietysti käypään hintaan,mitä luulette muiden sisarusten tuumaavan..?

• Sisar osuuuuudet

mie uhraurun ottaan mammonan vastaan, muille lippikset.. hyvänen aika eikö se nyt riitä..

• Sisarrosuudet

Viestiketjussa jatkaja on laittanut "omaa rahaa" 1,1 miljoonaa euroo??? missähänpäin on ollut töissä ja minkälaisella palkalla, entä ikä , kannattiko noilla liksoilla alkaa maata viljeleen, olis pitänyt työn mistä on kerännyt tuollaisen kasan euroja... vai olisko mennyt omat ja toisten eurot sekaisin

• 1

Haluaisin kysyä:

• nooa

Vanhempani ovat aikeissa myydä kolmesta sisruksesta minulle mökin, josta minä saan ennakkoperintöä 1/3 ja minä maksan sisaruksilleni samasuuruiset osuudet ja saan heidät "maksettua ulos" mökistä. Vanhempani halauaisivat käyttöoikeuden mökkiin, mutta teemme sopimuksen käytöstä, kuka ja koska. Mitä tässä on otettava huomioon? Vanhemmillani on asunto-osake, jota ei teietnkään aeta heidän eläessään.

• jooopåajooo
        nooa kirjoitti:

Vanhempani ovat aikeissa myydä kolmesta sisruksesta minulle mökin, josta minä saan ennakkoperintöä 1/3 ja minä maksan sisaruksilleni samasuuruiset osuudet ja saan heidät "maksettua ulos" mökistä. Vanhempani halauaisivat käyttöoikeuden mökkiin, mutta teemme sopimuksen käytöstä, kuka ja koska. Mitä tässä on otettava huomioon? Vanhemmillani on asunto-osake, jota ei teietnkään aeta heidän eläessään.

Periaatteessa kai ei mitään, mutta vanhempiesi käyttöoikeus tavallaan laskee mökin arvoa, mikä on hyväkin asia jos kauppa hinta on niin matala, että verottaja pitää sitä lahjoituksena.

• nooa
        jooopåajooo kirjoitti:

Periaatteessa kai ei mitään, mutta vanhempiesi käyttöoikeus tavallaan laskee mökin arvoa, mikä on hyväkin asia jos kauppa hinta on niin matala, että verottaja pitää sitä lahjoituksena.

Jos mökin kauppahinta on 90 000e, 1/3 saan lahjana ja kahdelle sisarelleni maksaisin yht.60 000e. Onko se minulle lahja ? Tai miten vanhempieni käyttöoikeus tulisi huomioida kaupanteossa?

• Minä lahjoittaisin
        nooa kirjoitti:

Jos mökin kauppahinta on 90 000e, 1/3 saan lahjana ja kahdelle sisarelleni maksaisin yht.60 000e. Onko se minulle lahja ? Tai miten vanhempieni käyttöoikeus tulisi huomioida kaupanteossa?

mamuille ja muuttasin osoitteeni ettei verottaja osaisi lähettää lahjaverolappua, ulkomaille muuttaminen on myös hyvä vaihtoehto.

• näin se menee
        nooa kirjoitti:

Ei se noin mene, ensin vähennetään se arvonaleneminen, jonka vanhempiesi käyttöoikeus kiinteistöön aiheuttaa, sanotaan että se on vaikka 50 %:tia tosta mökin arvosta.

Niin 90 000 - 50 % = 45 000 €.
        Eli maksat molemmille sisaruksille silloin 15 000 € mieheen ja sinun oma ennakkoperintösi on 15 000 €., sinun pitää muistaa että jatkossa sinä vastaat kaikista kuluista mitä aiheutuu mökistä ja vanhempiesi käyttöoikeus on ihan oikea käyttöoikeus, jota et pysty millään eliminoimaan myöhemmin.

nooa kirjoitti:

http://www.asianajotoimisto.com/pkon asiakasomistajasivut/pko sisaan/asiakasomistaja/tervetuloa asiakasomistajapalveluun/ehtojen hyvaksyminen/asiakasomistajakirjasto/perintooikeus/hallintaoikeuden arvo/
        "Hallintaoikeuden pidättäjän ikä - Kerroin, jonka avulla vuosiarvosta saadaan elinikäinen arvo

--------------------------------------------------------------------------------
        alle 44 vuotta - 12
        44-52 vuotta - 11
        53-58 vuotta - 10
        59-63 vuotta - 9
        64-68 vuotta - 8
        69-72 vuotta - 7
        73-76 vuotta - 6
        77-81 vuotta - 5
        82-86 vuotta - 4
        87-91 vuotta - 3
        92 tai enemmän - 2"

• Muijan haaraliike
        ****** kirjoitti:

http://www.asianajotoimisto.com/pkon asiakasomistajasivut/pko sisaan/asiakasomistaja/tervetuloa asiakasomistajapalveluun/ehtojen hyvaksyminen/asiakasomistajakirjasto/perintooikeus/hallintaoikeuden arvo/
        "Hallintaoikeuden pidättäjän ikä - Kerroin, jonka avulla vuosiarvosta saadaan elinikäinen arvo

--------------------------------------------------------------------------------
        alle 44 vuotta - 12
        44-52 vuotta - 11
        53-58 vuotta - 10
        59-63 vuotta - 9
        64-68 vuotta - 8
        69-72 vuotta - 7
        73-76 vuotta - 6
        77-81 vuotta - 5
        82-86 vuotta - 4
        87-91 vuotta - 3
        92 tai enemmän - 2"

alkaa tuottaan huonosto he 50 v jäjkeen se on otettava laskelmissa huomioon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tahtuu Kasperi Viita/Suviviita

Poliisia ja ambulanssia iso määrä.
      Seinäjoki
      91
      4493
    2. Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe

Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.
      Maailman menoa
      232
      1749
    3. Mikä on kaivattusi

ammatti?
      Ikävä
      76
      1440
    4. Kristillinen Kaste on syntisten kaste, ei itsensä uskoviksi julistaneiden kaste

Raamatun mukaan vain syntisyyden vuoksi kastetut saavat kasteen hyödyn, syntien anteeksisaamisen ja Pyhän Hengen lahjan
      Kaste
      240
      1140
    5. Venäjä teki mahtavan iskun Kiovaan?

Miksi Ukraina ei kykene tekemään Moskovaan yhtä mahtavia iskuja.
      Maailman menoa
      330
      1072
    6. Kaipaatko nainen

Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd
      Ikävä
      105
      1060
    7. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      49
      1039
    8. Nojatuoli !

Uutta kehiin, kun edellinen pikavauhtia täyttyi, pitäisikö kiittää näitä asian jouduttaneita? Pilvet leijaa, sadetta en
      80 plus
      142
      990
    9. Mökille pariksi viikoksi hänen kanssaan

Ei teknologialaitteita. Niin ❤️
      Ikävä
      104
      957
    10. Milloin ymmärsit

Milloin tunnistit, että sinulle kirjoitetaan ja kuka kirjoittaa? Tarkka päivämäärä ja kellonaika 😉 Önnönnöö, jos ei os
      Ikävä
      85
      944
    Aihe