Belggarin epilepsia

Jonn@

Sattuuko täällä olemaan muita kohtalontovereita, joilla olisi epilepsiasta kärsivää belgiä? Koirani sairastui puolitoista vuotiaana epilepsiaan ja noin kolme kuukautta sitten aloitimme lääkityksen siihen. Koira on nyt 4-vuotias. Onko teillä kokemuksia lääkehoidosta? Kuinka kauan koiran maksa kestää niin vahvoja lääkkeitä? Uskoisin että se on melko yksilöllistä, mutta onko kyse muutamista vuosista vai mahdollisesti pidemmästä ajasta? Eläinlääkäri sanoi, että kun koiran maksa ei enää kestä niitä, sitten on koirasta luopumisen aika. Lääkkeillä kohtaukset ovat kylläkin pysyneet poissa.

4

580

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ziro

      Moi=(
      Itsellä omakohtainen kokemus...

      Neuvona, voi olla ettei maksa kestä, älä lopeta lääkitystä...oma belgini kuoli epilepsiaan, kun kohtauksia ei saatu loppumaan.=(

      • Kohtalontoveri

        Niin minunkin... Se oli ihan kamalaa... En syönyt, en mitään. Makasin vain hiljaa paikallani tyhjänä, kuin pohjaton kuilu. Mutta sitten luotin ystäviini ja avasin silmäni maailmalle. Selvisin, mutta en kokonaan. Ei siitä ikinä pääse kokonaan yli.


    • epileptikko

      Minun koirani sairastui alle vuoden vanhana, kohtauksia oli ensin harvoin ja sitten tiuhempaa. Kävin eläinlääkärillä ja koirani sai lääkkeet joilla kohtaukset pysyivät poissa, mutta sitten tuli ongelmaksi että nämä hyvät koirallekkin sopivat epilepsia lääkkeet poistuivat myynnistä ja tilalle tuli uusia, ilmeisesti koiralle liian vahvoja. Käytin niitä jonkin aikaa, mutta sitten aloin vähitellen vähentää lääkkeen määrää ja seurasin koiraani että miten usein ja millaisia kohtaukset ovat koirani oli silloin jo kolmen vuoden.

      Eläinlääkäri oli sanonut että joillakin koirilla saattaa myöhemmällä iällä kohtaukset jopa loppuakkin. No ei minun koirallani loppunut mutta kohtauksia tulee aika harvoin, yleensä vain jos se kiihtyy jostain liikaa (vältänkin sellaisia asioita minkä tiedän lisäävän koirani stressiä. Koirani on jo veteraani iässä, elää aina vaan ja ilman lääkkeitä. Ei ihmisiltäkään kohtaukset välttämättä lopu vaikka söisivät kuinka monia epilepsia lääkkeitä. Epilepsia johtuu aivojen sähköisten mekanismien vääränlaisesta toiminnasta, muuten siitä ei ole haittaa mutta rasittaa kyllä sydäntä jos kohtauksia tulee usein ja ovat rajuja ja pitkäkestoisia. Ikävä kyllä katsella sivusta sitä. Itse olen silitellyt ja rauhoitellut koiraani kohtauksen tullessa jos olen ollut paikalla. siitä tuntuu olevan jotain apua. Koiralla on yleensä kova jano kohtauksen mentyä sivu, kannattaa tarjota heti raikasta juotavaa.

      En voi oikein muuta sanoa kuin että koeta etsiä mahdollisimman pieni annos millä koirasi pärjää ja vältä tressaamasta koiraasi asioilla mitkä kiihdyttävät sitä liikaa(pelottavat asiat ja taas liian jännittävät jutut.) Onnea koirasi kanssa.

    • johanna

      moi!mulla on 10 vee belgi joka sairastaa epilepsiaa,hän on syönyt n.4 vuotta lääkkeitä (luminol 100mg/pv).kohtaukset on pysyny kurissa,eikä maksassakaan oo vikaa.tsemppiä teillekin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      406
      1623
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1308
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1245
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      173
      1220
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      1007
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      916
    7. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      844
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      836
    9. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      830
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      189
      759
    Aihe