Berlin pettymys

ei enään

Kävin ekan ja varmaan vikan kerran Berliinissä. Kaupunki nuhjuinen, viemäripaskan haju jokapuolella. Lisäksi saksan-kielellä selviäminen tuskallista kun kukaan ei puhu sitä. Itse puhun mielestäni melko hyvää saksaa koska olen opiskellut siellä ja ollut työni vuoksi myös Saksassa. Kaiken kruunasi vielä Finnairin lentokenttävirkailijat jotka olivat tapaamisistani virkailijoista töykeimmät.

15

1338

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Argh

      No ei se ole helppoa sullakaan...mutta kotona Korsossa on sitten sitäkin hauskempaa?!

    • Kyl sinne voi mennä

      Missä ihmeessä sä olet oikein liikkunut siellä Berliinissä?

      Viemäripaskanhajua - vedät sitä jotenkin puoleesi, muuten en osaa sitä selittää.

      Olet todella hyvä puhumaan saksaa, jos kerran berliiniläisetkään eivät kunnolla sitä osaa. (Hymy ajatukselle!)

      Kyllä se siitä, ehkä huomenna laitat isomman pipon.

    • etninskä

      Samat fiilikset meikämannella. Ei kyllä uskoisi euroopan vauraimman maan pääkaupungiksi.

    • Arsch........

      Saksa iso kaatopaikka..Ei koskaan takaisin..Asuin siellä yli 12v-ihan liikaa ihmisiä ja autoja, maa päällystetty asfaltilla :/

      • Weizenbier

        Just joo, ihan niinkuin Suomikin on vain kehä 3:n sisäpuoli ja Lapin luonto raiskattu kaivoksilla...

        Mutta siitä huolimatta huomenna lento Berliiniin ja mm. joulumarkkinoille, jollaisia ei täältä herran selän takana olevasta Suomesta löydä ikinä!


    • hahhahhaaa

      Itse olin Berliinissä viikon kesäkuussa ja vaikutelmat olivat aivan toisenlaiset. Hieno kaupunki - monenlaista nähtävää ja koettavaa.

      Itse asuimme Ku'dammilla ja siellä ei paska haise. Pikemminkin kalliit parfyymit ja Porschen pakokaasu.

      Olemme varmaan käyneet eri Berliineissä.

    • Berliin berliin

      Olen käynyt kolmena peräkkäisenä vuotena ja ensi vuodelle on jo liput varattu. Missään kaupungissa ei ole niin paljon ja niin siistejä vessoja kuin Berliinissä. Eikä niissäkään haise viemärille vaan puhtaan raikkaalle pesuaineelle jolla joku käy heti käyntisi jälkeen rinkulan pyyhkimässä.

      Koettavaa ja nähtävää on joka lähtöön. Pyöräilijöille paikka on loistava koska on tasaista ja fillarin voi kuljettaa julkisissa helposti. Hotellissa asut alle puolella hintaa siitä mitä maksat majoituksesta kotimaassa. Ruoka on hyvää ja edullista kuten myös olut. Ainut toive on että olut voitaisiin tarjoilla hieman kylmempänä.

    • reissailija

      Mukava kaupunki se Berliini on. Käyn useamman kerran vuodessa.

      • Weizenbier

        Niin on, just tulimme reissusta viime viikolla, ja ei ole kuin hyvää sanottavaa. Kaikki toimii ja on siistiä, joulumarkkinoillakin vaikka on porukkaa paljon niin roskia maassa todella vähän. Hintataso selvästi Suomea edullisempi ja tarjonta paljon suurempi. Paljon jäi vielä nähtävää ja koettavaa, kesällä sitten taas reissuun, voisi vaikka fillaroida kaupungilla vaikka julkiset välineet pelittääkin erinomaisesti. Voisi muuten kaupungin päättäjät ottaa oppia Berliinistä, pyöräteitä on joka puolella, ydinkeskusta mukaanlukien.


    • 3+20

      Kerran käynyt ja toista kertaa ei Berliiniin ole hinkua mennä. Silloin kun me käytiin muutama vuosi sitten niin esim. Gendarmenmarkt oli roskan peitossa, Strasse des 17 juni oli myös tikattu roskia täyteen. Me onnistuttiin reissun aikana käymään myös muutaman korttelin kokoisessa "slummissa" (Sony Centerin lähellä) kun etsittiin ruokakauppaa. Toki Berliinissä on "täytyy nähdä" paikkoja, varsinkin tekniikan museo on mahtava mutta mä kyllä mielummin suuntaan Müncheniin kuin Berliiniin.

    • MInäkinkoin pettymyk

      Kyllä se oli kamala paikka minunkin mielestäni - liian paljon ihmisiä ja autoja. En uskaltanut lopulta lähteä edes hotellista koska en oikein tiennyt minne olisin mennyt. Onneksi lähistöllä oli mäkkäri mistä sai sentään ruokaa viikoksi. Siellä sitä sitten olin viikon hotellissa enkä mitään nähnyt. Kamala paikka kaiken kaikkiaan, ihmettelen ettei siellä ollut oppaita tai jotain sellaista joka olisi kertonut mitä kannattaisi tehdä. Olen sentään aiemmin käynyt ruotsin laivalla ja tallinnassakin, mutta tuonne en kyllä enää halua ikinä mennä. Autoja ajoi hotellin edestä ja ne piti kovaa meteliä, lisäksi ulkona oli niin paljon ihmisiä siinä torilla ettei sinne huvittanut mennä.

      • pk

        Ehkä kannattaisi ostaa seuraavalla kerralla opastettu matka, johon kuuluu oppaan palvelut. Tai valita rauhallisempi matkakohde.


    • Sinappimakkara

      Sitä saa, mitä tilaa.
      Itse olen menossa viikon päästä toista kertaa puolen vuoden sisään ja tuskin maltan odottaa.

      Berliini on Euroopan harvoja metropoleja, kulttuurien kohtauspisteitä ja sulatusuuneja.
      Aivan uskomattoman paljon nähtävää ja koettavaa.
      Jos urbaani ympäristö ja erilaiset ihmiset pelottavat, kannattaa todellakin suunnata matkansa jonnekin Heinäveden kirkkopellavajuhlille...

      Rakastan myös Müncheniä, mutta M:n kalleus ja paikallisten omanarvontunto on hieman raskasta. Berliinissä pääsee siälle arkeen niin paljon helpommalla ja kaupunki todellakin on halpa.

    • Hilfe!

      Itse olisin menossa tuossa Berliinin elokuvajuhlien aikaan sinne Berliiniin ja kiinnostaisi tuo shoppailu. Hotelli on Stresemannstraßella eli ihan suht hyvä sijainti. Olen kyllä katselut kaikenlaisia shoppailupaikkoja, mutta en ole ns. kasannut ajatuksiani kokoon...Tageskartella (S U-Bahn Bussi Ratikka päivälippu?) A B C vyöhykkeet maksaa 6,80€ ja niitä voi ostaa asemilta automaateista, jotain toimistojakin on? Kuulema joistakin hotelleista voi saada? Niin siis shoppailupaikkoja/katuja? Arkaden Potsdamer Platzilla, Europa Center ja KaDeWe Tauentzienstraßella, Check Point Charlie, Alexanderplatz? Kertokaas nyt missä kannattaa ostaa ja mitä, että saan ajatukseni kasaan?!

    • erkk

      Tageskarte 1 hengelle maksaa 6,30€, voimassa AB-alueelle. Se on Berliinin laaja keskusta, tuskin tarvitsee mennä kauemmas.
      Lippuja saa automaateista asemilta ja esim. U-Bahnin palvelutiskeiltä.
      Jotkut hotellit voivat ekstrana antaa kortin, siitä on yleensä maininta hotellin sivuilla.
      Shoppailupaikkoja ei Berliinissä tarvitse etsiä, pikemminkin niitä ei voi välttää.
      Ensimmäisenä tulee mieleen pääkatu Ku-Damm. Mutta joka kaupunginosassa on myös omat kauppakatunsa ja samojen ketjujen liikkeitä.
      Mutta Checkpoint Charlie ei ole ostospaikka, se on historiaa. Entinen ulkomaalaisten rajanylityspaikka Itä-Berliiniin. Museo ja matkamuistoja.
      Alexanderplatz on idänpuolen mahtiaukio, tv-torni ja World Time Clock, mutta on siellä kauppojakin, esim. Alexa ostosarkadit.
      Mutta pistäpä Googleen "shopping in Berlin" , saat monta ehdotusta.
      Mistä ostat mitä? Mitä itse haluaisit löytää. Kaikkea siellä on.
      Hienoa matkaa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7130
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2751
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2336
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      95
      2024
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      14
      1727
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1525
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1397
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1361
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      33
      1309
    Aihe