Nuuka mummo

äitinsä tyttö.

Äitini on muuten voimissaan 89v, mitä vanhemmaksi tulee, sen nuukemmaksi käy.
Jos en huolehdi niin kuolee nälkään muhkean pankkitilinsä kanssa.
Säästää pitää kaikessa, jopa vessapaperissa ja roskapusseissa.
Lihaa ei ole itse ostanut enää aikoihin, on liian kallista, samoin piti lopettaa kahvin juominen.
Ei häntä saa muuttumaan, olen ollut kauan omaishoitaja miehelleni, en enää jaksaisi alkaa samaa äidin kanssa.
Nyt käyn tarkistamassa onko mitään syötävää jääkaapissa, useimmiten ei ole.
Tulee mielellään meille syömään kun ei tarvitse itse ostaa, on kiinnostunut maailman tapahtumista ja erittäin tarkka ulkonäkönsä suhteen, dementiasta ei ole tietoakaan. Myös liikkuu ketterästi.

69

1859

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 48+23

      Saituus taidetaan luokitella persoonallisuuspiirteisiin.. toki saituutta on demantiassakin.. mutta ei se sen ainoa oire ole..

      Saituus taitaa olla sellainen vanhuudenhöperyyden kylkiäinen monella... voin vain kuvitella miten se sinua riepoo.. kun ei mummo pidä syömisestää huolta.. ja varmaan ihan turha kysyä häneltä mihin hän niitä rahoja säästään..:o

      Ei varmaankaan anna sinulle rahaa, että kävisit hänen puolesta kaupassa ruokaa ostamassa.. olisiko siellä vanhuspalvelussa ketään, kenet voisit pyytää mummon luona käymään, josko jonkun vieraan ihmisen sanalla olisi painavampi merkitys.. tyttären jutu voi pitää ihan turhana vaan..

      Jaksamista sinulle

    • äitinsä tytär.

      Kyllä se niin on, äitini sukupolven naisille poika on sellainen jonka sanaa kuunnellaan, jos sanon jotain pitää asia varmistaa veljeltäni, sitten asia tuodaan tietoon äitini ja veljeni ideana.
      Samoin hän kuuntelee sivullisia, minun on turha puhua mitään, muuttaa puheeaihetta, mutta painaa kuitenkin mieleensä ja puhuu veljeni kanssa.
      Olen niin tottunut tähän että pidän asiaa luonnollisena vaikka normaalisti ajateltuna noin ei saisi olla.
      Huolehdin minkä jaksan ja kerkiän hänen ruuistaan. Siivouspalvelu ja ruuan antaminen kelpaa minultakin.
      En ole katkera vaikka siltä vaikuttaakin, olen näiden asioiden kanssa päässyt tasapainoon itseni kanssa, enkä anna niiden häiritä elämääni. Hän on laisensa eikä muuksi muutu.

    • Niin minäkin

      Minäkin olen äitini tytär ja voisin hyvin allekirjoittaa kaikki "kaimani" toteamukset omasta äidistään, myös äidin asenteesta tyttären sanomisiin. Äitini on vasta 87-vuotias, ollut ikänsä sairaan nuuka, eikä häntä mikään muuta. Vuosikymmenet yritin aivan turhaan saada häntä matkustamaan, syömään hyvin ja nauttimaan elämästä niin kauan, kun on terveyttä niin tehdä.

      Vaikka hänelle jää asuin-, lääke- ym. pakollisten kulujen jälkeen 1800 euroa käteen kuussa, niin edelleen äiti nuukailee kaupassa, raatsisiko ostaa 100 g jotain lihaleikettä leivän päälle vaiko ei.

      Asun äidistäni 250 km päässä, joten olen kovin harvoin hänen jääkaappiaan täyttämässä.

      Kun en muuta voi, hyväksyn tilanteen ja yritän itseäni lohduttaa sillä erittäin raadollisella ajatuksella, että saan aikanaan hyvät perinnöt, jos elän äitiäni kauemmin. Suosittelen samaa sinulle, Äitini tytär. Jaksamista...

      • Äitinsä tyär...

        Tämä on vertaistukea, en ole jaksanut edes miettiä näitä asioita.
        Meitä on aika paljon, sen sukupolven kasvattamia että vain poikalapsi oli jotain, tytöt olivat niitä äidin apulaisia, jotka huolehtivat myös veljistään.
        Minä olen vanhin lapsi ja tyttö, eli suuri pettymys jo syntyessäni, perintöprinssi syntyi vuoden päästä, oikea lapsi.
        En ole keksinyt tätä itse, se on sanottu minulle itselleni ihan suoraan.
        Nytkin on jossain päin maailmaa sama juttu, tyttö sikiöt abortoidaan, jo nyt Kiinassa on liikaa miehiä, jospa naisten arvo jo harvinaisuuden takia nousisi.


      • Helmi

        "yritin aivan turhaan saada häntä matkustamaan, syömään hyvin ja nauttimaan elämästä "

        Tulitko ajatelleeksi että ehkä nuo asiat eivät ehkä äidillesi olleet se nautinto? Miksi vanhempamme pitäisi pakkonauttia meidän osoittamistamme asioista, kaikella ystävyydellä. Annetaan vanhustemme tehdä itse omat valintansa , ollaan me vaan rinnallakulkijoita jotka auttavat sitten kun apua otetaan vastaan.


    • 898989

      Hei "niin minäkin" sulla on asiaan tai tilanteeseen terve ajattelutapa..

    • Helmi

      Mukavaa että pidät äidistäsi huolta. Kuitenkin jos äitisi ei ole dementoitunut kysehän on hänen elämästään, ei sinun. Jos hän muutoin vaikuttaa elämäänsä tyytyväiseltä asiathan on kunnossa.Hänellä on oikeus elää elämäänsä kuten parhaaksi näkee eikä sukulaisten mielen mukaisesti. Tietenkin se koskettaa kuitenkin myös sinua lapsena, mutta kannattaisko suhtautua kuitenkin ymmärryksellä ja rakkaudella äidin toiveisiin omasta elämästään. Niin minunkin äitini elää "nuukasti" koska säästää lapsilleen, joskin sitten kuitenkin matkustelee, käy marjassa ja isä hirvimetsillä 83-vuotiaana.

    • soroppi

      Siinähän se pointti on, että kuinka paljon meillä on ymmärrystä siihen, ettei läheinen elä meidän mielestä viisaasti.. oli se sitten oma äiti, oma lapsi tai oma mummo tai kuka vaan... Niin helposti sitä alkaa ajattelemaan, miksi ihmeessä hän ei tee näin tai noin..

      Itsekin pohdin tuota joskus, kun mietin miten ihmeessä mun vanhemmat selviää ison talonsa kanssa, kun muut mummot ja papat muuttaa kirkonmäelle kerrostaloon.. nyt ysikymppi lähenee ja pärjäävät vielä hyvin... lopetin ajat sitten sen märehtimisen, koska tajusin, että he osaavat päätöksensä tehdä..

      • Helmi

        Niinpä. Miten sitä osaisi olla puuuttumatta siihen mikä ei muille kuulu, osaisi kulkea rinnalla ja sitten tarpeen mukaan rientää avuksi.


    • äitinsä tytär.

      Sitä olen yrittänyt, nimittäin auttaa voimieni ja kykyjeni mukaan. Mutta on myös lempilapsi, veljeni, hän viis veisaa syökö äiti, häntä äiti kuuntelisi.
      Harmittaa vain jos sairastuu aliravitsemukseen nuukuuttaan.
      Minulla on omaishoitajana tarpeeksi huolehdittavaa. Äitini on iästään huolimatta hyvissä voimissa, pystyy valmistamaan ruokaa jos joku tuo tarpeet, itse ei millään ostaisi. Hänellä oli miesystävä joka kantoi ruokaa, nyt sairastui eikä pysty käymään kaupassa. Äiti lemppasi hänet saman tien.Kai hän on tottunut että ei itse tarvitse tuhlata rahojaan ruuan ostamiseen.
      En voi kieltää ettenkö olis välillä hyvinkin ärsyyntynyt, en siksi että haluaisin äidin elävän ohjeitteni mukaan, vaan siksi että nuukuus käy jo terveyden päälle.
      Jokainen odottaa että minä olen se joka huolehdin kaikesta.
      Olen sanonut veljelleni että en ala enää äitini omaishoitajaksi, hänellä on rahaa, käyttäköön sitä sitten kun se paljon puhuttu paha päivä koittaa.

    • 12+12

      Mutta jos ajatellaan ihan järkevästi, niin onko sellainen ihminen päästään ihan järjissään, jos ei itselleen enää osta ruokaa...?? Ruoka on ihmisen perustarve, tärkein niistä..

      Kyllä se on jonkin asteinen mielensairaus, ei sellaisen päässä ole enää kaikki kohdallaan, hoitakoon kuinka vaan laskunsa ja ulkonäkönsä. Tavallaan se muiden asioiden korostaminen juuri voi olla sairauden merkki..

      Lähipiiri vaan monesti sokeutuu läheistensä omituisiin tapoihin... yrittäkään ottaa kunnassa vanhustenpalveluun yhtettä... he kyllä oivaltavat tilanteen..

      • Helmi

        Jos vanhus on täysin järjissään ja paino ei ole pudonnut, jaksaa olla kiinnostunut ulkonäöstään ja muutoin hoitaa asiansa, ei kenelläkään ole oikeutta puuttua hänen asioihinsa, varsinkaan viranomaisilla. Yksilön oikeus päättää omista asioistaan sanelee tämän. Kovin kauaa ei kukaan voi olla syömättä ja juomatta, kyllä se näkyy tuonikäisellä jo voinnissa heti kohta. Eikä minusta kyllä ole kovin paha jos ei syö lihaa tai lopettaa kahvinjuonnin. Omaiset voivat yrittää keskustella mutta mihinkään pakkohoitoon häntä ei saa. Samahan se on noiden alkoholisoituneiden vanhusten kanssa, he saavat juopotella ihan rauhassa.


      • 11+17
        Helmi kirjoitti:

        Jos vanhus on täysin järjissään ja paino ei ole pudonnut, jaksaa olla kiinnostunut ulkonäöstään ja muutoin hoitaa asiansa, ei kenelläkään ole oikeutta puuttua hänen asioihinsa, varsinkaan viranomaisilla. Yksilön oikeus päättää omista asioistaan sanelee tämän. Kovin kauaa ei kukaan voi olla syömättä ja juomatta, kyllä se näkyy tuonikäisellä jo voinnissa heti kohta. Eikä minusta kyllä ole kovin paha jos ei syö lihaa tai lopettaa kahvinjuonnin. Omaiset voivat yrittää keskustella mutta mihinkään pakkohoitoon häntä ei saa. Samahan se on noiden alkoholisoituneiden vanhusten kanssa, he saavat juopotella ihan rauhassa.

        Mistä voi sivullinen tietää, että on täysin järjissään... miten ihmeessä ihminen voi olla täysin järjissään jos ei osta ruokaa...................????????????


      • Helmi
        11+17 kirjoitti:

        Mistä voi sivullinen tietää, että on täysin järjissään... miten ihmeessä ihminen voi olla täysin järjissään jos ei osta ruokaa...................????????????

        Jos hän ei osta ruokaa tai ei syö, hänhän kuihtuu ja kuolee pois. Jos tilanne on jatkunut pitempään, kai se nyt voinnissa jotenkin näkyisi. Jos paino pysyy ja hän jaksaa touhuta ja huolehtia esim laskuistaan, en olisi lainkaan huolissani. Minusta tuo vanhus kuulostaa oikein virkeältä.


    • ukkonen...

      Tuota minäkin olen ajatellut.
      Kun ihminen on aina ollut nuuka niin nämä piirteet korostuvat varmaan ensimmäisenä kun alkaa tulla vanhuuden oireita.
      Siinä olet oikeassa että ihminen sopeutuu kaikenlaisiin kummallisuuksiin, olen itse hyvä esimerkki siitä. Mieheni pelkäsi pölyä, peitteli ruuart pöydällä vaikka vanhoilla lehdillä sitä mukaa kun kannoin pöytään että ei vain menisi pölyä.Vieläkin hätkähdän joskus kun vien miehen pöytään ja ruuat ovat peittämättä:)
      Myös auringon ottaminen meni sairalloiseksi, ei mennyt kesällä töihinkään jos aurinko paistoi, onneksi oli työ jonka voi tehdä vaikka yöllä, ainakin joskus. Hän jäi jo alle viisikymppisenä eläkkeelle joten sitten voi ottaa aurinkoa rauhassa. Hän söi ja joi ulkona että yksikään auringonsäde ei menisi sivu iholta.
      Myös hiusten piti olla just eikä melkein, saattoi viipyä tuntikausia peilin edessä asettelemassa hiuksiaan karva kerrallaan. Olisi ollut kova paikka tulla kaljuksi.
      Myöhemmin selvisi että pakkoajatukset johtuivat kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä.
      Epänormaalikin muuttuu normaaliksi kun se on arkipäivää.
      Kai näitä "persoonallisia" piirteitä on kaikissa, useimmiten ei noin voimakkaina.

      • Helmi

        Niin mutta aloituksessa oli kyse 89 vuotiaasta :-). Minä ainakin kernaasti soisin hänelle nämä erikoisuudet, rakkaudella. Kuitenkin kutsuisin syömään tai veisin ruokaa ainakin muutaman kerran viikossa, siis täyttäisin jääkaappia.


    • 5+2

      Ai Helmi suot sen, että ettei mummo osta itselleen ruokaa..?
      Kenen se ruoka sitten pitää ostaa..?

      Ja kenen rahoilla, jos mummolla on kerta pankissa kunnon tili...eikä siitä anna rahaa?

      Niin tämä mummo lemppasi miesystävän pihalle, kun miesystävä ei kyennyt enää ruokaa ostamaan...oli rahoittanut mummon syömiset..

      Että tällaista mummoa sitten pitää ihan ehdoitta rakastaa ja ruokaa ostaa..

      Eiköhän kyseessä ole täysin itsekäs ihminen.. :o :o

      • Helmi

        Vanhus ei näe Aiheekseen ostaa ruokaa niin kauan kuin joku muu sitä hänelle kantaa. Mutta jos virkeä ja asiallinen muutoin ja rahaa on, kyllä hän ruokaa ostaa kun nälkä tulee, voi tosin pärjätä vähällä ruoalla. Yritän vain sanoa sitä että niin kauan kuin vanhusta ei voida osoittaa holhouksen alaiseksi, hänellä on oikeus päättää omista asioistaan ja tisaalta taas ympärilläolijoiden tulee päättää mihin pyöritykseen suostumme alkamaan.


    • soroppi

      Hmmm Helmi neuvoo ostamaan vanhukselle ruokaa ja että tämän viestiketjun aloittaja vielä ruokkisi vanhuksen...

      Niin milläköhän voimilla ja ajalla tämän viestiketjun aloittaja mahtaa sen tehdä...?

      Ketjun aloittaja on eläkeiässä oleva omaishoitaja, kenen hoidettava on vuodepotilaan tasoinen.. Aloittaja pohtii, ettei jaksaisi käydä vielä äitiään hoitamaan, kun olisi myös niitä "parempia" sisaruksia eli äidin suosikki, aloittajan veli.

      Kannattaan lukea koko viestiketju..

      Minusta tämä ei ole kovinkaan ilahduttavaa vertaistukea...

      Jos aloittaja joutuu aloittamaan äidistä huolehtimisen, niin ei se siihen ruokaan jää... kun veli (äidin suosikki) ei äidistään juurikaan huolehdi, niin jokainen osaa varmaan laskea miten tässä sitten ajan kanssa käy..

      Sen verran jos jaksat, punnitse joku kerta äitisi ja jos alipainoinen, niin kyllä voit sitä asiaa vanhustenpalveluun viedä. Vanhustenpalvelu ei ole mikään pakkokeino, vaan kunnan palvelu vanhusten parhaaksi, jonka kartoitukseen äitisi on jo iän perusteella oikeutettu saamaan. Ainakin meillä päin sen saa kaikki yli 75 v.

      Kun nyt vaan saisit asiat siihen järjestykseen, että sinun EI tarvitse raskaan, sitovan ja todella pitkän omaishoitajatyön lisäksi aloittaa äitisi ravinnosta huolehtimista. Nyt on ihan muiden vuoro, ei sinun... Äitisi voi olla niitä vanhan kansan ihimisiä, ketkä pitää selvänä, että sinä tyttärenä autat ja hoidat, veljesi sitä ei äidin mielestä ehkä tarvitse tehdä..

      Muuten, niin ei aina ole, että nälkä ihmisen kauppaan vie.. siis syömättömyyteen tottuu... eikä elimistö enää osaa pyytää ruokaan... tuollahan niitä sairaalan osastoilla makaa.. nuoria tyttöjä ja muitakin

      • Helmi

        Käsitin aloittajan tekstistä että hän on jo aloittanut äitinsä ruokailusta huolehtimisen:
        "Nyt käyn tarkistamassa onko mitään syötävää jääkaapissa, useimmiten ei ole."

        Teksteissäni otin kantaa vain syömättömyyteen ja nuukuuteen, koska aloittaja kirjoitti:
        "on kiinnostunut maailman tapahtumista ja erittäin tarkka ulkonäkönsä suhteen, dementiasta ei ole tietoakaan. Myös liikkuu ketterästi. "

        Käsitin ilmeisesti sitten väärin, puhuiko aloittaja sitten oleellisimpana alkamisestaan omaishoitajaksi myös äidilleen, joka minun mielstäni näyttäisi nyt selviävän itsekseen vielä vallan mainiosti kunhan:
        "ympärilläolijat päättävät mihin pyöritykseen suostuvat alkamaan."

        Toisaalta sodin kuitenkin myös sitä vastaan että asiallista vanhusta yritetään saada holhoukseen syyttä. Vanhalla ihmisellä on oikeuksia korkeasta iästään huolimatta. Ja toisaalta tuntuu myös pahalta jos vanhus joutuu sisarusten välisen kiistan välikappaleeksi vrt kuka ruokkii ja huolehtii enemmän.


      • Helmi
        Helmi kirjoitti:

        Käsitin aloittajan tekstistä että hän on jo aloittanut äitinsä ruokailusta huolehtimisen:
        "Nyt käyn tarkistamassa onko mitään syötävää jääkaapissa, useimmiten ei ole."

        Teksteissäni otin kantaa vain syömättömyyteen ja nuukuuteen, koska aloittaja kirjoitti:
        "on kiinnostunut maailman tapahtumista ja erittäin tarkka ulkonäkönsä suhteen, dementiasta ei ole tietoakaan. Myös liikkuu ketterästi. "

        Käsitin ilmeisesti sitten väärin, puhuiko aloittaja sitten oleellisimpana alkamisestaan omaishoitajaksi myös äidilleen, joka minun mielstäni näyttäisi nyt selviävän itsekseen vielä vallan mainiosti kunhan:
        "ympärilläolijat päättävät mihin pyöritykseen suostuvat alkamaan."

        Toisaalta sodin kuitenkin myös sitä vastaan että asiallista vanhusta yritetään saada holhoukseen syyttä. Vanhalla ihmisellä on oikeuksia korkeasta iästään huolimatta. Ja toisaalta tuntuu myös pahalta jos vanhus joutuu sisarusten välisen kiistan välikappaleeksi vrt kuka ruokkii ja huolehtii enemmän.

        Lisään vielä sen, että onkohan tässä esitetty ongelma nyt ainoastaan teillä lapsilla, ei mummolla?


      • 8+10
        Helmi kirjoitti:

        Käsitin aloittajan tekstistä että hän on jo aloittanut äitinsä ruokailusta huolehtimisen:
        "Nyt käyn tarkistamassa onko mitään syötävää jääkaapissa, useimmiten ei ole."

        Teksteissäni otin kantaa vain syömättömyyteen ja nuukuuteen, koska aloittaja kirjoitti:
        "on kiinnostunut maailman tapahtumista ja erittäin tarkka ulkonäkönsä suhteen, dementiasta ei ole tietoakaan. Myös liikkuu ketterästi. "

        Käsitin ilmeisesti sitten väärin, puhuiko aloittaja sitten oleellisimpana alkamisestaan omaishoitajaksi myös äidilleen, joka minun mielstäni näyttäisi nyt selviävän itsekseen vielä vallan mainiosti kunhan:
        "ympärilläolijat päättävät mihin pyöritykseen suostuvat alkamaan."

        Toisaalta sodin kuitenkin myös sitä vastaan että asiallista vanhusta yritetään saada holhoukseen syyttä. Vanhalla ihmisellä on oikeuksia korkeasta iästään huolimatta. Ja toisaalta tuntuu myös pahalta jos vanhus joutuu sisarusten välisen kiistan välikappaleeksi vrt kuka ruokkii ja huolehtii enemmän.

        Milloin huolehtimisesta on tullut holhousta..? Kuka holhoaa omaiset vai yhteiskunta..

        Kyllä se niin vaan, niin monen monessa perheessä ja suvussa, että vanhuksista tulee riidankin paikka... se on ihan vaan elämää ei sen enempää..

        Täydellistä ei ole missään

        Helmi kirjoittaa yhdessä kohdassa, että on asiallinen vanhus ja toisessa kohdassa ehdottaa muistitestien tekemistä..? Miten voi vuorokauden aikana mielipiteet mennä niin ristiin... :D :D


      • Helmi
        8+10 kirjoitti:

        Milloin huolehtimisesta on tullut holhousta..? Kuka holhoaa omaiset vai yhteiskunta..

        Kyllä se niin vaan, niin monen monessa perheessä ja suvussa, että vanhuksista tulee riidankin paikka... se on ihan vaan elämää ei sen enempää..

        Täydellistä ei ole missään

        Helmi kirjoittaa yhdessä kohdassa, että on asiallinen vanhus ja toisessa kohdassa ehdottaa muistitestien tekemistä..? Miten voi vuorokauden aikana mielipiteet mennä niin ristiin... :D :D

        No tuo kannanottohan lähti siitä kun aloittaja kertoo jotta skarppi ja sitten joku muu jotta ei niin skarppi kun pihtaa nuukuuksissaan syömistä.

        Huolehtiminen ja holhous on kaksi eri asiaa. Mielenkiintoista, mites sinä nuo kaksi asiaa näet tämän vanhuklsen kohdalla. Minä edelleen perään asiallisen? vanhuksen oikeuksia ja sitä minkälaiset mahdollisuudet omaisilla on selvitä tästä elämänvaiheestaan tämän vanhuksen kanssa.

        Tiedän senkin että vanhuste hoidosta voi tulla riidan paikka mutta eikös tämä ole se keskustelupalsta missä näistä asioista voidaan keskustella. Yhdellä on yksi mielipide, toisella toinen. Ainoaa oikeaa ei taida olla vai kuinka?


      • soroppi
        Helmi kirjoitti:

        No tuo kannanottohan lähti siitä kun aloittaja kertoo jotta skarppi ja sitten joku muu jotta ei niin skarppi kun pihtaa nuukuuksissaan syömistä.

        Huolehtiminen ja holhous on kaksi eri asiaa. Mielenkiintoista, mites sinä nuo kaksi asiaa näet tämän vanhuklsen kohdalla. Minä edelleen perään asiallisen? vanhuksen oikeuksia ja sitä minkälaiset mahdollisuudet omaisilla on selvitä tästä elämänvaiheestaan tämän vanhuksen kanssa.

        Tiedän senkin että vanhuste hoidosta voi tulla riidan paikka mutta eikös tämä ole se keskustelupalsta missä näistä asioista voidaan keskustella. Yhdellä on yksi mielipide, toisella toinen. Ainoaa oikeaa ei taida olla vai kuinka?

        Niin tämä on omaishoidon keskustelupalsta, jossa me omaishoitajat keskustelemme keskenään tilanteista... monesti edes odottamatta, että täällä joku käy neuvomaan...

        Niitä neuvojia kun meillä on ihan omasta takaakin, toisilla enemmän toisille vähemmän... lähinnä tämä on monesti ahdistuksen purkupaikkakin.

        Omaishoitajuus ei ole vanhusten hoitoa vain, meitä on täällä hyvin eri-ikäisiä, vauvan ja vaarin omaishoitajia.

        On hyvin erheellinen käsite, että tämä olisi joku vanhustenpalsta...

        Itse arvostan todella paljon toisen omaishoitajan kokemusia, koska tiedän, että hänkin ymmärtää minun tilanteeni..

        Me valitettavasti joudumme täällä myös kirjoittamaan ikävistä hoitolaitosten tai avustajien tapatumista, ja siihen meillä on täällä täysi oikeus, ilman että joku käy meitä siitä arvostelemaan..

        Tämä on meidän omaishoitajien henkireikä.. ikkuna ulkomaailmaan.. kun koneen aukaisee tietää, ettei ole yksin..

        Joten sinä, joka et ole omaishotaja, nin malta yksi hetki ja mieti kaipaammenko me neuvo vai ymmärrystä. Jos et osaa siitä jälkimäistä valita, niin älä kirjota tänne...


      • 27
        soroppi kirjoitti:

        Niin tämä on omaishoidon keskustelupalsta, jossa me omaishoitajat keskustelemme keskenään tilanteista... monesti edes odottamatta, että täällä joku käy neuvomaan...

        Niitä neuvojia kun meillä on ihan omasta takaakin, toisilla enemmän toisille vähemmän... lähinnä tämä on monesti ahdistuksen purkupaikkakin.

        Omaishoitajuus ei ole vanhusten hoitoa vain, meitä on täällä hyvin eri-ikäisiä, vauvan ja vaarin omaishoitajia.

        On hyvin erheellinen käsite, että tämä olisi joku vanhustenpalsta...

        Itse arvostan todella paljon toisen omaishoitajan kokemusia, koska tiedän, että hänkin ymmärtää minun tilanteeni..

        Me valitettavasti joudumme täällä myös kirjoittamaan ikävistä hoitolaitosten tai avustajien tapatumista, ja siihen meillä on täällä täysi oikeus, ilman että joku käy meitä siitä arvostelemaan..

        Tämä on meidän omaishoitajien henkireikä.. ikkuna ulkomaailmaan.. kun koneen aukaisee tietää, ettei ole yksin..

        Joten sinä, joka et ole omaishotaja, nin malta yksi hetki ja mieti kaipaammenko me neuvo vai ymmärrystä. Jos et osaa siitä jälkimäistä valita, niin älä kirjota tänne...

        "On hyvin erheellinen käsite, että tämä olisi joku vanhustenpalsta..."

        No anteeksi vaan mutta aloitus nyt kuitenkin koski vanhuksen asioita.


      • Helmi
        soroppi kirjoitti:

        Niin tämä on omaishoidon keskustelupalsta, jossa me omaishoitajat keskustelemme keskenään tilanteista... monesti edes odottamatta, että täällä joku käy neuvomaan...

        Niitä neuvojia kun meillä on ihan omasta takaakin, toisilla enemmän toisille vähemmän... lähinnä tämä on monesti ahdistuksen purkupaikkakin.

        Omaishoitajuus ei ole vanhusten hoitoa vain, meitä on täällä hyvin eri-ikäisiä, vauvan ja vaarin omaishoitajia.

        On hyvin erheellinen käsite, että tämä olisi joku vanhustenpalsta...

        Itse arvostan todella paljon toisen omaishoitajan kokemusia, koska tiedän, että hänkin ymmärtää minun tilanteeni..

        Me valitettavasti joudumme täällä myös kirjoittamaan ikävistä hoitolaitosten tai avustajien tapatumista, ja siihen meillä on täällä täysi oikeus, ilman että joku käy meitä siitä arvostelemaan..

        Tämä on meidän omaishoitajien henkireikä.. ikkuna ulkomaailmaan.. kun koneen aukaisee tietää, ettei ole yksin..

        Joten sinä, joka et ole omaishotaja, nin malta yksi hetki ja mieti kaipaammenko me neuvo vai ymmärrystä. Jos et osaa siitä jälkimäistä valita, niin älä kirjota tänne...

        Jos tuo viimeinen lause oli minulle tarkoitettu niin tiedoksi vaan jotta olen 78- ja 84-vuotiaiden vanhempieni etäomaishoitaja ja toisakseen minusta on kiva että omaishoitajien asia kiinnostaa muitakin kuin vain omaishoitajia. Ei olla niin suvaitsemattomia, eihän.


      • 11
        Helmi kirjoitti:

        Jos tuo viimeinen lause oli minulle tarkoitettu niin tiedoksi vaan jotta olen 78- ja 84-vuotiaiden vanhempieni etäomaishoitaja ja toisakseen minusta on kiva että omaishoitajien asia kiinnostaa muitakin kuin vain omaishoitajia. Ei olla niin suvaitsemattomia, eihän.

        etäomaishoitaja?


      • Helmi
        11 kirjoitti:

        etäomaishoitaja?

        Kyllä vaan.Olemme tehneet paperit jotta olen heidän asioidenhoitajansa. Siinä on sovittu, mikä on minun osuuteni kun he eivät enää kykene hoitamaan asioitaan. Nyt he ovat vielä siinä kunnossa että selviävät kahdestaan ilman apuja. Kuitenkin ikä tuo tullessaan kaikenlaista vaivaa ja muistikin alkaa heikentyä.

        Oliko etäomaishoitaja sinulle vieras käsite:

        http://www.oulunseudunomaishoitajat.fi/omaisportti/fi/mita_on_etaomaishoito/


      • Helmi
        Helmi kirjoitti:

        Kyllä vaan.Olemme tehneet paperit jotta olen heidän asioidenhoitajansa. Siinä on sovittu, mikä on minun osuuteni kun he eivät enää kykene hoitamaan asioitaan. Nyt he ovat vielä siinä kunnossa että selviävät kahdestaan ilman apuja. Kuitenkin ikä tuo tullessaan kaikenlaista vaivaa ja muistikin alkaa heikentyä.

        Oliko etäomaishoitaja sinulle vieras käsite:

        http://www.oulunseudunomaishoitajat.fi/omaisportti/fi/mita_on_etaomaishoito/

        .ja tässä:

        http://www.omaisten.org/index.php?option=com_content&view=article&id=341&Itemid=40


      • oikeusoppi
        Helmi kirjoitti:

        Kyllä vaan.Olemme tehneet paperit jotta olen heidän asioidenhoitajansa. Siinä on sovittu, mikä on minun osuuteni kun he eivät enää kykene hoitamaan asioitaan. Nyt he ovat vielä siinä kunnossa että selviävät kahdestaan ilman apuja. Kuitenkin ikä tuo tullessaan kaikenlaista vaivaa ja muistikin alkaa heikentyä.

        Oliko etäomaishoitaja sinulle vieras käsite:

        http://www.oulunseudunomaishoitajat.fi/omaisportti/fi/mita_on_etaomaishoito/

        Tarkoitatko edunvalvontavaltuus asiakirjaa...jonka maistraatti vahvistaa?

        En tiedä mikä tuo sinun kirjoittama asioidenhoitaja olisi, siis missä sellainen asikirja siis tehdään..?

        Vai onko näm kaksi samaa asiaa..?


      • näin on
        11 kirjoitti:

        etäomaishoitaja?

        Hyvä Helmi, kun et vaan niin paljon täällä aloittasi... minun mielestäni..

        Kun et kuitenkaan voi tietää, mikä se oikea tilanne on... neuvojia me ei tarvita... ymmärtäisit, että täällä puretaan ahdistusta, koska monella ei ole arjen juttukaveria...


      • Helmi
        oikeusoppi kirjoitti:

        Tarkoitatko edunvalvontavaltuus asiakirjaa...jonka maistraatti vahvistaa?

        En tiedä mikä tuo sinun kirjoittama asioidenhoitaja olisi, siis missä sellainen asikirja siis tehdään..?

        Vai onko näm kaksi samaa asiaa..?

        Ei edunvalvonta vaan samassa yhteydessä kun tekivät testamentin samalla tehtiin tavallaan niin kuin raamit, miten ja kenen haluavat olevan asioidenhoitajansa silloin kuin eivät itse siihen yksin enää kykene. Tällöin sovittiin siis myös omaishoitajuudesta.Tällä hetkellä siis olen etäomaishoitaja, kun pärjäävät vielä niin hyvin. Roolini on vielä pieni.
        Sopimus säilytetään pankin tallelokerossa.


      • Helmi
        näin on kirjoitti:

        Hyvä Helmi, kun et vaan niin paljon täällä aloittasi... minun mielestäni..

        Kun et kuitenkaan voi tietää, mikä se oikea tilanne on... neuvojia me ei tarvita... ymmärtäisit, että täällä puretaan ahdistusta, koska monella ei ole arjen juttukaveria...

        Ei kukaan voi tietää toisen asioista mutta eikö keskustelupalstalla juuri sen vuoksi olla jotta keskustellaan, en ymmärrä? En neuvo, mutta esitän mielipiteitä ja ehdotuksia niin kuin muutkin. kai tämä omaishoitajat palsta on?


      • 12+5
        Helmi kirjoitti:

        Ei kukaan voi tietää toisen asioista mutta eikö keskustelupalstalla juuri sen vuoksi olla jotta keskustellaan, en ymmärrä? En neuvo, mutta esitän mielipiteitä ja ehdotuksia niin kuin muutkin. kai tämä omaishoitajat palsta on?

        whatsoever...


      • juurikasss
        Helmi kirjoitti:

        Ei edunvalvonta vaan samassa yhteydessä kun tekivät testamentin samalla tehtiin tavallaan niin kuin raamit, miten ja kenen haluavat olevan asioidenhoitajansa silloin kuin eivät itse siihen yksin enää kykene. Tällöin sovittiin siis myös omaishoitajuudesta.Tällä hetkellä siis olen etäomaishoitaja, kun pärjäävät vielä niin hyvin. Roolini on vielä pieni.
        Sopimus säilytetään pankin tallelokerossa.

        Elämästä ei koskaan tiedä Helmi... eteen voi tulla mitä vaan, vanhenpasi voi lähteä seisovilta jaloiltaan tai muutoin nopean sairauskohtauksen seurauksena... Etkä itsestäsikään voi tietää, että kuinka terveenä tulet pysymään, jos sairastut, ei sinulla sitten enää ole voimia vanhempien omaishoitajaksi, voit tarvita itsellesi omaishoitajaa... toivottavasti lähipiiristä sitten sinullekin se löytyy, kun niin kauniisti olet omien vanhempiesi kohdalla tehnyt..


      • keskustellaan..
        Helmi kirjoitti:

        Ei kukaan voi tietää toisen asioista mutta eikö keskustelupalstalla juuri sen vuoksi olla jotta keskustellaan, en ymmärrä? En neuvo, mutta esitän mielipiteitä ja ehdotuksia niin kuin muutkin. kai tämä omaishoitajat palsta on?

        Juuri keskustelua, rösyilevääkin ja mielipiteitä....
        Se on vertaistukea.


    • äitinsä tytär

      Kiitos vastauksista.
      Äiti on laihtunut hirveästi sen jälkeen kun miesystävä sairastui. Tämä toi ruuat kaupasta ja äiti valmisti.
      Eihän sille mitään voi että huoli kalvaa hänestäkin.
      En vain jaksaisi enää uutta hoidettavaa. Totta se on että äiti pärjää yksinkin ihan loistavasti kunhan saisi tuon syömis asian kuntoon. Pitäisiköhän mamman etsiäuusi miesystävä? Tuon ikäisiä miehiä ei ole montakaan enää elossa, loputkin ovat jo hoidettavia.
      Olen pitänyt hänet vaatteissa vuosikymmeniä.
      Minulla on taipumusta lihomiseen joten äiti sanoo että ei nuo sulle sovi minä voin ottaa ne, joskus annan, joskus en.
      Itselläni on pieni eläke kun jäin hoitamaan miestäni ollessani vielä työikäinen. Äiti saa isän jälkeen paremman eläkkeen kuin minä, vaikka ei ole koskaan ollut töissä.
      Tämä kuihtuminen on ihan todellista, pidän silmällä, mutta äiti on äärimmäisen itsepäinen, varsinkin jos epäilee että jokin homma vaatisi rahan kayttöä.
      Ei kaikki ole herttaisia mummeleita jotka tykkäävät lapsenlapsistaan. Eikä tarvitsekaan, suon jokaiselle oman tyylinsä elää.
      En ole sen tyylinen että rynnistäisin äidin luo ja avaisin jääkaapin oven jossa todennäköisesti on vain valot ja alkaisin elämöidä.Vien mennessäni jotain syömistä
      Jos sanon että nyt lähdetään ruuan ostoon alkaa itku. Sanoo että on pienestä eläkkeestä säästänyt ja nyt minä pakotan tuhlaamaan.
      Kyllä joskus ottaa päähän, joskus naurattaa.
      Kyllä meillä kuusikymppisillä on monella huoli myös vanhemmista, en varmasti ole ainoa.

      • Helmi

        Mitä tapahtuisi jos vaan et veisi sinne ruokaa? Käykö äitisi itse kaupassa vai kuka hankkii nyt ruoat kun miesystävä tai sinä ette niitä hanki? Olisiko oikeasti niin että äitisi kuolisi nälkään jos ei joku hänelle veisi? Siis kykenisikö hän menemään kauppaan jos nuukuudeltaan raskisi mennä?JOS hän on asiallinen ja terävä, hän ymmätää että ihmisen pitää syödä ja ruoka maksaa, jos ei ymmärrä, olisko muitiestien paikka? Alkavaa dementiaa?


    • jj

      ´vain niin

    • äitinsä tytär.

      Kyllä äiti pystyy viereisessä lähikaupassa käymään. On jopa hyvin hintatietoinen.
      Olen seurannut mitä useimmiten on jääkaapissa, punaista maitoa perunoita ja joskus jääsilakkaa. Hän tykkää silakasta. Tekee maitoon silakkakeittoa (noin kaksi silakkaa per keitto) ja ns. maitoliemiperunoita keittää perunoita maidossa ja suolaa lisäksi.
      Miesystävä toi isoja kimpaleita lihaa, maksaa ja leikkeleitä, isoja pusseja perunoita kylmiöön sekä kahvia niitä ei ole sen jälkeen näkynyt, perunatkin taitaa olla vielä hänen ostamiaan.
      Kyllä silakalla, maidolla ja perunallakin elää jos syö joka päivä, laihtumisesta päätellen näyttää huonolta.
      Kyllä äiti terävä on, mutta häntä ei kiinnosta kuin raha, viimeistään minuutin päästä puhe kääntyy rahaan. Tiukkaa minultakin paljonko olen säästänyt ja paljonko saan eläkettä joka kerta käydessäni.
      Sanon vaan että en oikein tiedä kun rahaa on riittävästi niin mitäpä tuosta huolehtimaan:)
      Asun aika lähellä, käyn katsomassa minkä miehen hoidolta pääsen.
      Pitäisi puhua veljen kanssa, hän vain on vastahakoinen sanoo että ei ole mitään hätää.
      Vanhuus tulee minullekin, en ole terve. Käyn tänään katsomassa, koskahan tulisi huoleton päivä minullekin, aina pitää olla jotain harmia.
      Omaishoitoon olen tottunut, kuten joku kirjoitti, sen on oltava elämäntapa, niin se meille onkin.

    • Helmi

      Ymmärrän hyvin jos olet väsynyt toisten hoitamiseen. Kirjoitustesi perusteella en kuitenkaan olisi äidistäsi kovin huolissani. Toki hänen vointinsa vaatii seurantaa, mutta niin kauan kuin jaksaa touhuta ja on kiinnostunut ympäröivästä maailmasta, en olisi kovin huolestunut. Paljonko hän painaa, onko alipainoinen, onko laihtunut paljon? Jos on, olisiko aika käydä lääkärissä, lähtisikö hän sinne.?Jos hän on asiallinen eikä lähde, häntä ei voi pakottaa, koska katsotaan että hänellä on itsemääräämisoikeus.Ymmärrän että olet velvollisuudentuntoinen etkä itsekään kertomasi mukaan ole terve.

      Kuitenkaan vanhuus ei ole sairaus vaan elämänvaihe. Älä huolehdi turhaan ennen aikojaan asiallisen vanhuksen asioita vaikka hän onkin äitisi. Niin kauan kun häntä ei katsota syyntakeettomaksi vaan saituus on iän myötä korostuva luonteenpiirre et voi elää hänen puolestaan. Ja jos hän ei suostu lääkäriin, voit vain kulkea rinnalla ja sitten kun tila menee niin huonoksi ettei jaksa vastustella, tilaat vaikka ambulanssin. Niin raadollista se on.

      Joku täällä ehdotti palveluntarpeen arviointia. Siihen kuitenkin asialliseksi katsotun vanhuksenkin tulee suostua ja myös niihin järjestelyihin, mitä tarpeenkatoituksen perusteella sitten arvioidaan olevan tarpeellista.Suostuisiko äitisi tällaiseen? Kotihoitoon monet vanhukset eivät suostu "koska se maksaa", miten lie äitisi laita?

    • 10+10

      Äidilläsi taitaa olla syömishäiriö, jonka syynä on raha. Ei se nuorilla oleva hoikkuus ihanne, vaan raha.

      Selaa vähän nettiä, niin sieltä löytyy jotain vanhusten syömishäiriöistä..

      Alipainoisuus on huono tilanne, se tuo ajan kanssa muita sairauksia, ja osteoporoosi sen kun kiihtyy... ja luultavasti veriarvot hb on alhaalla... elimistö alkaa elää säästöliekillä ja nälän tunne katoaa.. ja vastustuskyky heikkenee..

      Jos kyseessä on syömishäiriö, niin se tuskin itsestään katoaa..

      • Helmi

        Miten hoitaisit 89-vuotiaan syömishäiriötä?


      • 16+20
        Helmi kirjoitti:

        Miten hoitaisit 89-vuotiaan syömishäiriötä?

        Kuules kun en ole psykiatri, enkä geriatri, olen vaan hyvin koulutettu työikäinen alle 50 v. omaishoitaja koko aikainen sellainen, joten miten ihmeessä mun tuo pitäisi tietää.. varsinkin kun tämä mun omaishoidettava syö ihan hyvin ja monipuolisesti... :D :D :D

        Muuten Helmi oletko omaishoitaja? Vai muuten täällä vaan niitä MINUN MIELESTÄNI mielipiteitä kirjoittelet...


      • Helmi
        16+20 kirjoitti:

        Kuules kun en ole psykiatri, enkä geriatri, olen vaan hyvin koulutettu työikäinen alle 50 v. omaishoitaja koko aikainen sellainen, joten miten ihmeessä mun tuo pitäisi tietää.. varsinkin kun tämä mun omaishoidettava syö ihan hyvin ja monipuolisesti... :D :D :D

        Muuten Helmi oletko omaishoitaja? Vai muuten täällä vaan niitä MINUN MIELESTÄNI mielipiteitä kirjoittelet...

        Minä olen tuleva ja menevä omaishoitaja. Mutta kyllä kaikki mielipiteet ovat omiani. Siis Minun mielestäni....................

        Olisi mielenkiintoista tietää miten 89-vuotiaan syömishäiriötä alettaisiin geriatriassa hoitaa.


      • 6+19
        Helmi kirjoitti:

        Minä olen tuleva ja menevä omaishoitaja. Mutta kyllä kaikki mielipiteet ovat omiani. Siis Minun mielestäni....................

        Olisi mielenkiintoista tietää miten 89-vuotiaan syömishäiriötä alettaisiin geriatriassa hoitaa.

        Geriatria on lääketieteen erikoisala, jonka tavoite on ikääntyvän potilaan toimintakyvyn optimointi..

        Helmi kirjoittaa 12.12.2011 klo 22:12 että olisiko alkavaa dementiaa...

        Joten... geriatrian polilla on muisti, kuntoutus jne yksiköitä...

        Eli...?

        Kannttaa muistaa mitä kirjoittaa :D :D :D niin ei mene jutut sekaisin..


      • Helmi
        6+19 kirjoitti:

        Geriatria on lääketieteen erikoisala, jonka tavoite on ikääntyvän potilaan toimintakyvyn optimointi..

        Helmi kirjoittaa 12.12.2011 klo 22:12 että olisiko alkavaa dementiaa...

        Joten... geriatrian polilla on muisti, kuntoutus jne yksiköitä...

        Eli...?

        Kannttaa muistaa mitä kirjoittaa :D :D :D niin ei mene jutut sekaisin..

        ?, nyt en kyllä saa yhtään kiinni siitä, mitä tarkoitat?


      • 12+2
        Helmi kirjoitti:

        ?, nyt en kyllä saa yhtään kiinni siitä, mitä tarkoitat?

        sun jutut menee ristiin... sorry vaan...


      • Helmi
        12+2 kirjoitti:

        sun jutut menee ristiin... sorry vaan...

        Siis kyllä sen ymmärsin jotta sun mielestä näin mutta en ymmärrä omista jutuistani jotta mikä niissä menee ristiin?


      • Helmi
        Helmi kirjoitti:

        Siis kyllä sen ymmärsin jotta sun mielestä näin mutta en ymmärrä omista jutuistani jotta mikä niissä menee ristiin?

        Jos aloituksen mummo on terävä, ei dementoitunut , ketteräjalkainen, hän ei voi olla kovin aliravittukaan, koska jos hän ei joisi eikä söisi mitään, hänen kuntonsa romahtaisi jo viikossa. Eli siis aloittajan esittämä käsitys vanhuksen syömättömyydestä on ehkä liioittelua.

        Jos taas on laihtunut, väsähtää, aliravitsemus on todellista ja silloin voidaan alkaa epäillä dementiaa taustalla vaikka omaisen mielestä (kuten hän tuossa esittää) ei olisi.

        Tässä valossa en kyllä näe mitään ristiriitaista?


      • äitinsä tytär.
        Helmi kirjoitti:

        Jos aloituksen mummo on terävä, ei dementoitunut , ketteräjalkainen, hän ei voi olla kovin aliravittukaan, koska jos hän ei joisi eikä söisi mitään, hänen kuntonsa romahtaisi jo viikossa. Eli siis aloittajan esittämä käsitys vanhuksen syömättömyydestä on ehkä liioittelua.

        Jos taas on laihtunut, väsähtää, aliravitsemus on todellista ja silloin voidaan alkaa epäillä dementiaa taustalla vaikka omaisen mielestä (kuten hän tuossa esittää) ei olisi.

        Tässä valossa en kyllä näe mitään ristiriitaista?

        Kyllä hän terävä on, enemmän itsepäinen kuin dementoitunut, jos ei sitten lisääntynyt nuukuus ole alkavaa dementiaa.
        Laihtunut on, mutta vielä pirteä, vien ruokaa käydessäni kuten sanoin.


      • Helmi
        äitinsä tytär. kirjoitti:

        Kyllä hän terävä on, enemmän itsepäinen kuin dementoitunut, jos ei sitten lisääntynyt nuukuus ole alkavaa dementiaa.
        Laihtunut on, mutta vielä pirteä, vien ruokaa käydessäni kuten sanoin.

        Aivan, tuota juuri tarkoitin, mitä joku täällä sanoi ristiriidaksi. Terveydelle vaarallinen lisääntyvä nuukuus voi olla alkavaa dementiaa ja sille ehkä voidaan koittaa jotain tehdä jos äitisi suostuu.
        Varmaankin olisi hyvä jos saisit äitisi lääkärillä käymään, voitaisiin sulkea muut elimelliset syyt pois äitisi huonoon syömiseen.


    • lukija.
    • Helmi

      Siellä oli myös ihana mieltä vanhuksen puolesta lämmittävä vastaus:

      "Ehkä hänen oli tarkoitus hoitaa asia jotenkin asiallisemmin ja tyylikkäämmin, muttei muistanut, osannut tai ajatellut asiaa tarpeeksi. Vanhoille ja rakkaille ihmisille onneksi antaa helposti tämmöiset asiat anteeksi. Tuskin siis kyse oli siiitä, että hän tuli katumapäälle saituuttaan. Ja vaikka näin olisikin, ei hän varmastikaan tarkoittanut pahaa. Uskon, että mummo joka tapauksessa antoi lahjan sydämestään, oli sen setelin arvo mikä tahansa."

      • IkiMuori

        Tämän päivän ikä-ihmiset ovat nähneet puutetta lapsuudessaan ja nuoruudessaan, nousisiko ylenmääräinen pihiys sitten siltä pohjalta sitten vanhuudessa kun luonteenpiirteet korostuu?


      • 14+16

        NIiinpä.. :(


    • hilma-maria*

      Kyllä nuukia ihmisiä on nuoremmissakin.
      Eräs keski-ikäinen sukulainen vetää vessan vain isomman tarpeen jälkeen. Käy naapurissa katsomassa telkkaria että ei mene itseltään sähköä. En ole kysynyt onko hänelle televisolupa.
      Vaikka tulee lämmin vesi lämmittää puuhellalla kerran viikossa vettä ja tiskaa kerralla viikon astiat:)
      Ei koskaan keitä kahvia vieraille, itse käy mielellään naapurissa kahvilla ja syömässäkin jos joku tarjoaa, satuttaa vierailunsa kuulemma ruoka-aikaan.
      Minulla on tapana säästää muoviset jäätelöpakkaukset ja salaattirasiat, "jos niitä sattuu tarvitsemaan." Marja-aikaan niitä tarvitsee pakatamisessa. Eräs tuttu nauroikin että olen kuin se mainoksen mummo joka kysyy: "mitä sinä jätät lapsenlapsillesi?"
      Sitten leikkaan voide ja hammastahnapurkit auki että saan käytettyä kaikki. Hedelmäpusseja uusiokäytän myös, muovikassia en osta ikinä, on aina oma kassi mukana.
      Ostan aika usein 30% alenuksella olevia tuotteita.
      Muuten käytän rahaa melko huolettomasti, sen mukaan kuin katson olevan varaa. En pidä itseäni nuukana, nuo ovat pinttyneitä tapoja.
      Myös ketsuppi-pullot leikkaan auki:)

      • soroppi

        Ekologisuus ja kierrättäminen on hyvä juttu ja tätä päivää... elät kuule ihan ajan hermolla hilma-maria... ole itsestäsi ylpeä vaan.... :) :)


    • Ex-omaishoitaja

      Hyvänen aika, Hilma-Maria, taidatkin olla sukulaissielu :-) Minäkin leikkaan auki hammastahna- ym. putkilot ja ketsuppi- ja sinappipullot, uusiokäytän hedelmäpussit roskapusseina ja ompelen vanhat retrohenkiset ikkunaverhot käteviksi kestokauppakasseiksi, joita olen lahjoittanut ystävillekin.

      Kierrätän käytöstä poistuneet vaatteet leikkaamalla ne kuteiksi ja kutomalla niistä uusia, kauniita mattoja sekä omiin että läheisten tarpeisiin. Ostan hyviä vaatteita kirppareilta ja kengät enimmäkseen alennusmyynneistä. Teen itse kaiken a:sta alkaen, enkä koskaan osta leivonnaisia, vaan leivon itse.

      Vuositasolla säästän pienin keinoin ison summan rahaa, jonka sitten iloisin mielin ja kitsastelematta tuhlaan pari kertaa vuodessa johonkin etelän matkaan. Ostan myös silmää räpäyttämättä ryöstöhintaisen uniikkitakin, joka tuottaa minulle suurta iloa monena, monena vuonna.

    • soroppi

      Tuo matonkuteen leikkaaminen onkin unohtunut.. voi että, meilläkin mamma leikkasi niitä ja eniten mulle jäi mieleen, miten ihmeessä hän osasi ne kuteet järjestää ja laskea niin, että värit, raidat ja sävyt riittivät kaikkiin mattohin..

    • Sitä minäkin olen ihmetellyt silloin aikoinaan. Kirkkaampia värejä oli vähän matot olivat kauniita enimmäkseen tummahkoja, mutta kirkkaat raidat tekivät niistä kauniita.Minulla oli kolme veljeä joten poikien vaatteista ei tullut paljon raitakuteita.
      Aina niissä vain kirkkaitakin värejä oli ja mattojen tyyli säilyi samanlaisena.

    • juurikasss

      Hei, äitinsä tytär..

      Toivottavasti sinun äiti on vielä niin terävä, että sen vähän mitä syö, niin kunnollista ruokaa..

      Tässä meidän lähipiirissä se nuukuus meni siihen, että mummeli osti niitä punaisella ale lapuilla viimeinen käyttöpäivä tuotteita, joita hän säilytti lähes huoneenlämpöisessä jääkaapissa (vie kuulemma vähän sähköä.. :o :o) joten arvaat varmaan millaista haisevaa ruokaa siellä jääkaapissa oli, kun niitä vimeinen käyttöpäivä tuotteita säilytettiin siellä päivä ja viikkokausia..
      Hän säästi rahansa rakkaalle kummipojalleen... se taisi olla se motiivi... verottajan siitä lopulta hyötyi..:(:(

    • äitinsä tytär-

      Silakka on terveellistä. Hän on syönyt silakkaa lapsesta asti, nyt kaupan pakastealtaasta silakkafileitä kun lähikaupasta ei saa tuoretta silakkaa.
      Nyt on jäänyt silakan ostokin vähemmälle, maitoliemi perunaa punaiseen maitoon juhlapäivinä sekaan pari silakkfilettä niin tulee silakkakeitto.
      Veriarvot on varmaan alhaiset, yritän houkutella hänet lääkäriiin, sekin vaatii paljon pohjatyötä.
      Äiti kyllä syö kaiken heti jos sinne vie ruokaa joten ruokahalussa ei ole vikaa.
      Noin vanha ihminen muuttuu väkisinkin, valitettavasti ikävämmät puolet tulevat enemmän esiin kuin hyvät.
      En usko että äidillä jää ruokaa pilaantumaan kun hän ei osta juuri mitään.
      Tunsin erään mummon joka ei raaskinut syödä edes muiden tuomia ruokia. Vein hänelle mansikoita, pani ne jääkaappiin ja sanoi syövänsä myöhemmin, kun kävin uudelleen olivat marjat homeessa, Muutama oli syöty joten ei hän niitä ollut unohtanut. Jääkaapissa oli paljon syömäkelvotonta ruokaa.

      • Helmi

        Minun anoppini syö kuin lintu, hyvin vähän kerrallaan ja on myös nuuka. Halvinta ostaa ja laittaa itselleen ja miehelleen juuri sen verran kuin kerralla menee. Pieni ja hoikka on mutta terävä, jaksaa touhuta, seurata päivän tapahtumia ja täytellä sanaristikoita.

        Ikävä jos vanhuksen syömisestä tulee teille kiistakapula. Mutta kuten aiemmin tuolla kirjoitin, jos äitisi jaksaa olla virkeä ja olla kiinnostunut ympäristöstään, en olisi huolissani. Mitä arvelisit jotta matalille veriarvoille votaisiin tehdä (paitsi tietenkin jos esim. hemoglobiini on niin alhainen jotta lähdettäisiin verensiirtoihin)Suostuisiko hän ottamaan vaikka monivitamiinia?


      • juurikasss

        Jos äitisi olisi käynyt tai onkin varmaan käynyt "flussapiikillä" niin siinä samalla olisi voinut katsoa hb sormen päästä... esim elivo rautavalmiste on aika sopiva mahalle, ei kipristely mahaa, eikä tee ummetusta..
        Jaksamista sinulle äitinsä tytär


    • äitinsä tytär

      Nyt asiat ovat melko hyvin toistaiseksi, miesystävä on toipunut ja jaksaa käydä kaupassa:) Joten äiti kokkailee ja mies tuo tarpeet.
      Ihmettelen kuinka hyvin hän toipui, oli todella huonossa kunnossa.

    • soroppi

      Hyvä kun asiat tällä hetkellä kunnossa.. Kyllä näitä ruokailuun liittyviä juttuja taitaa jonkin verran olla.. meidän ukki kärsi yhdessä vaiheessa aliravitsemuksesta, ennen kuin pojat sen tajusivat... sitten asia tuli kuntoon, ukki sai atariapalvelun kotiin...

    • Anonyymi

      Pihiys kuuluu joskus taudinkuvaan, kun aivot alkavat rappeutua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      83
      4507
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      121
      3886
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2451
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      193
      1454
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1276
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1233
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1168
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1157
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1133
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1035
    Aihe