Värikkäitä "läiskiä" näkökentässä

Tuuli

Hei! Täällä on ollut todella hyviä keskusteluketjuja visual snowsta ja olen niistä tunnistanut paljon omia, moninaisia näköoireita. Tosi helpottavaa huomata etten ole ainoa "vaikeasilmäinen". Nämä silmät kun stressaavat minua TODELLA paljon. Sen takia kysyisin, onko muilla myös tätä häiritsevää oiretta: minulle tulee välillä näkökenttään, yleensä molempiin silmiin värillinen läiskä, joka liikkuu katseen mukana. Läiskä voi olla keltainen, punainen, vihreä tai sininen. Se on kuin pieni pala värillistä piirtoheitinkalvoa tms. Ja on yleensä ympyrän tai soikean muotoinen. Näköhäiriö kestää parista sekunnista muutamaan kymmeneen sekuntiin. Esimerkiksi näin pimeään aikaan näen kellertäviä läikköjä maassa. Ehkä silmät nappaavat jotenkin katuvalaistuksesta niitä, vaikka en siis lamppuja suoraan tuijotakaan. Sisätiloissakin näitä läikkiä tulee myös yhtä lailla. Ne on ikään kuin jälkikuvia tai häikäistymisoireita vaikka en katsotaan suoraan mitään valonlähdettä. Tuntuu että loisteputkivalaistus triggeroisi niitä helpommin. MInulla on lasiaisirtauma ja paaaaljon samentumi, taustalla likinäkö ja hajataitto. Magneetti ja KAIKKI silmä- ja näköhermotutkimukset ovat olleet normaaleja. Olen hypännyt vaivani ja oireideni kanssa lääkärillä vähän väliä. Mitään ei ole löytynyt, mikä on hyvä. Mutta se ei poista oireisiin liittyvää pelkoa tai epätietoisuutta. Jos jollakulla toisella olisi samantyyppistä vaivaa, kuulisin siitä todella mielelläni.

13

23913

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M??H

      Silmäpohjan turvotus saa aikaan oireena silmää räpäyttäessä pallon joka on väriltään yleensä harmaa joskus myös kellertävä tai sininen.
      Turvotuskuplan aiheuttama näköhäiriö on aina samassa kohtaa näkökenttää katsot sitten sivulle tai suoraan.

      Kun peität toisen silmän niin onko kuvaamasi pallo näkyvissä molemmilla silmillä samassa kohtaa.
      Onko pystysuorien viivojen vääristymistä.
      Onko pallon kohdalla näöntarkkuus heikentynyt.
      Onko pimeänäkö pallon kohdalla heikentynyt.

    • Tuuli

      Väriläiskä näkyy molemmissa silmissä niin kuin häikäistyminenkin mutta minun kohdallani läiskiä tulee vaikka en siis ole tuijottanut suoraan mitään valonlähdettä. Kyse ei varmasti ole silmänpohjan turvotuksesta koska pohjat on tutkitu useaan kertaan tämän vuoden puolella ja kuvattu myös.Nämä minun läiskäni eivät pysy samassa kohtaa vaan siirtyvät katseen mukana aivan kuten häikäistymisen seurauksena syntyvät varjokuvat.

      • M??H

        Silmäpohjan turvotuksesta johtuva näkyvä pallo siirtyy katseen mukana, pallokuvio pysyy samassa kohtaa näkökenttää vaikka katsot sivulle.
        Toisinsanoen kun silmäpohjaan projisoituva kuva ei ole tasainen koko alueella, syntyy turvotuksesta aiheutuvaa vääristymistä.

        Aivot pystyvät kompensoimaan ainakin siinätapauksessa että toinen silmä on terve, näkökentässä oleva pallo katoaa hetkenpäästä,
        esimerkkinä iho tuntee hellän kosketuksen kun sormen laittaa iholle mutta hetken päästä sitä sormea ei huomaa jos se jää paikoilleen.

        En sano että vaivallasi on mitään muuta yhteistä kuin että nuo näkemäsi pallot itselläni on vain toisessa silmässä turvotuskupla joka on oireillut kohta vuodenpäivät.


    • ??

      Miten usein sinulla noita väriläiskiä ilmenee? Oletko huomannut liittyvätkö ne fyysiseen rasitukseen tai verensokerin vaihteluihin? Kauanko niitä on ollut ja liittyikö sen hetkiseen elämäntilanteeseen jotain erityistä kun oireilu alkoi?
      Itselläni on myös vastaavaa ja lisäksi lähes kaikki visual snow:n liitetyt näköoireet. Lisäksi toisessa silmässä näköhäiriö jossa häviää osa näöstä harmaan kalvon peittoon aina muutaman viikon välein muutamiksi kymmeniksi sekunneiksi. Näköhäiriöitä alkoi olla 5 vuotta sitten. Hiljalleen ovat voimistuneet ja tullut uusia oireita parin raskauden myötä,viimeaikoina myös korva alkanut oirehtia. Kuvattu ja tutkittu on moneen kertaan,mitään ei löydy. Näkökentässä lähes jatkuvasti jonkinlaisia valoilmiöitä ja kuvaamiasi "häikäistys läiskiä". Valoläiskät silmissä voimistuvat etenkin kun verensokeri laskee n.tunti aterian jälkeen. Näkökentässä välähtää joskus sininen väriläiskä. Muuten tuikahtelee yksittäisiä kirkkaita pisteitä jotka näkyvät muutaman sekunnin. Kirkkaita pisteitä vilisee silmissä vaaleaa taustaa katsoessa. Ylös noustessa tai kumartuessa silmissä alkaa "vaaleta" ja tulee paineen tunne päähän. Raskasta on elää näiden oireiden kanssa ja pelätä mitä vielä edessä.

    • Tuuli

      Kiitos vastauksista! Silmät ja silmänpohjat on tosiaan tutkittu monta kertaa tämän vuoden puolella. Turvotusta, silmäsairautta tai edes siihen viittaavaa ei ole löydetty. Paikoittain ohuet verkko- ja sarveiskalvot kyllä ja tosiaan lasiaiset ovat irronneet. Kaikki neuropuolen tutkimukset myös täysin normaalit. En usko että minun väriläiskäni johtuvat verensokerin vaihteluista. Joskus menee viikkoja etten huomaa läiskiä ollenkaan, toisinaan niitä tulee n viikon välein ja sitten taas joskus useampana päivänä peräkkäin. Aina välissä ehdin jo toivoa että oireet ovat loppuneet ja aina kun läiskiä tulee, iskee epätoivo. Ymmärrän siis oikein hyvin jälkimmäisen vastaajan fiiliksiä! Läiskiä ei ole tullut silmiin niin että katson samaa kohdetta, vaikka televisiota, ja läikkiä vain alkaisi ilmestyä. Jotenkin niihin tuntuu liittyvän katseen siirto ja/tai valaistuksen muutos eli se että siirrän katsetta yhdestä valonsuunnasta toiseen. Esim jos kävelen pimeällä katuvalaistuksessa, katselen normaalisti eteenpäin ja kohtaan katuvaloja sekä autojen ajovaloja niin kun käännän katsetta mustaan asfalttiin näkökentässä saattaa näkyä keltainen heijastuma eli läiskä. Enkä siis todellakaan tuijota näitä valonlähteitä suoraan. Käännyin näyttöpäätteltäni juttelemaan työkaverini kanssa. Istuimme molemmat työtuoleillamme eli en tuijottanut suoraan kattovalaisimiin, jotka ovat perus 80-luvun loisteputkivalaisimia. Kun kääsin muutamien minuutin keskustelun jälkeen katseen näyttöpäätteeseen, siellä näkyi punainen läiskä n 10s ajan. Toisella kertaa samassa tilanteessa vkon päästä läiskä oli keltainen. Esimerkkejä on monia ja osa niistä liittyy esim loisteputkivalaistukseen. Eivätkä nämä häiriöt ole mielikuvituksen tuotetta. Tai läheskään ainoita näköhäiriöitäni edes... Jotenkin tuntuu että lasiaisirtaumaan saattaa liittyä paljon sellaisia oireita joita silmälääkärit eivät tunne. Tuo irtauma tuntuu ainakin yhdistävänä montaa tänne kirjoittavaa. Nämä silmävaivat ovat todella ahdistavia sillä jonnekinhan sitä on aina katsottava, ts oireita ei pääse pakoon minnekään. Ja kun tutkimuksista ei mitään sairautta löydy, lääkäreidenkin keinot ovat vähissä.

      • Jessero

        Itsellä tuli kesällä iso lasiaissamentuma silmään. Minulla on myös muita pienempiä samentumia silmissä, mutta pari hieman isompaa. Luin täältä netistä, että ovat luultavasti vaarattomia, mutta voivat olla merkki esim. verkkokalvon irtaumasta jolloin esiintyy myös salamointia, valonvälähtelyä, verhojenlaskua yms.

        Kävin silmälääkärillä näyttämässä silmänpohjaa. Lääkäri ei huomannut verkkokalvossa vikaa mutta huomasi lasiaissamentumia. Myöhemmin kuitenkin ruvennut häiritsemään välillä silmään ilmestyvä tumma piste ja nämä valossa näkyvät hohtavat täplät.

        Ajattelin että onko kyse pienestä verkkokalvonirtaumasta kun on ikäänkuin paikallisia valonväläyksiä. Pieni irtauma olisi jäänyt lääkäriltä huomaamatta. Tajusin kuitenkin että nämä kirkkaat ja muut oudot täplät esiintyvät samoilla alueilla kuin lasiassamentumani.

        Oma teoriani on että lasiaissamentumat voivat ilmeisesti sen lisäksi että ne toimivat varjostimena auringonvalossa(perinteiset pallot ja madot) toimia myös heijastimina kun jokin sivulta tuleva valo tulee pupillin kautta silmän sisälle oikeassa kulmassa. Tällöin tulee näitä hohtavia täpliä tai kipinöitä. Kipinän aiheuttaman häikäisyn jälkeen verkkokalvo sokaistuu hetkellisesti kuten mistä tahansa kirkkaasta valosta normaalistikin.

        Onko kukaan muu kuullut moista teoriaa? Sopiiko teoria omiin oireisiin?

        Yksi vaihtoehto on myös osin irronneen lasiaisen aiheuttama veto verkkokalvolla? Lähinnä kiinnostaisi tietää että onko riskiä että tämä johtaa johonkin vakavampaan?


    • Migreenipotilas

      Hei,

      Minä olen kysellyt yhteensä pari kertaa Näkö ja Migreeni -palstoilta mistä johtuu, kun minun silmissäni välähtää sininen väri läntti, mutta kukaan ei ole vastannut siihen mitään.

      Lisäksi minulla on lasiais -samentuma, jossa vilisee koko ajan todella pienen pieniä valo "tähtiä", soluja, kuplia, lankoja yms. roskia. Olen kärsinyt siitä teinistä asti tähän 47 vuoteen asti.

      En kyllä tiedä millasia tai mitä näkee visual snow -oireissa.

      • Kirjo

        Mulla ssä,at oireet jonkaheksannvuotta


    • omeg

      Onko täällä muita joilla on ollut samoja oireita tai tietoa oireista? Itsellä ollut samanlaisia väriläiskiä nyt noin vuoden verran, oireet alkoivat viime syksynä. Minulla oli samana vuonna myös paniikkikohtauskia ja iso määrä stressiä. Olen ulkomaalaisilta keskustelupalstoilta löytänyt keskusteluita, joissa on puhuttu näistä oireists, siellä monen lapsen vsnhempi kertoi että heidän lapsillaan 4-6 vuotialla on paljon näitä oireita. Silmälääkärissä olen itse käynyt jossa kaikki mahdolliset tutkimukset ovat tehty. Oireisiin ei liity päänsärkyä, mutta olen huomannut että verensokerin lasku tuo tullessaan monenlaisia oireita, kuten myös mielestäni lisääntyvästi tätä läiskäilmiötä. Läiskät itselläni ovat aina ollut violetin-sinisiä.

    • silmäpä

      Olen joskus vuosia sitten käynyt silmälääkärissä näkökenttään ilmestyneen keltaisen läikän vuoksi. Lääkäri totesi silmänpohjassa olevan jonkinmoisen tihkuvan verisuonen ja turvotusta. Läikkä näkyi pari kuukautta ja katosi sitten itsekseen. Olin silloin tuon ajan sairaslomalla eikä mitään raskasta saanut tehdä, ettei tilanne pahene.

    • Anonyymi

      Siitä on ikuisuus kun kirjotit, mutta oon 15-vuotias tyttö, ja samanlaisia oireita alkoi mulla viimevuonna. Nään paljon roskia yms näkökentässä, palloja, läiskiä, varjoja, kuvioita, pieniä ns hileitä joita tulee suurinpiirtein varmaan kolmesataa kerralla, kohtaus kestää noin 5s ja menee ohi. Läiskät ja pallot voi näkyä monia kymmeniäkin sekunteja. Nään myös ihmisten ns varjoja/heijastuksia tummina ja vaaleina hahmoina seinillä ja lattiassa. Outoa

      • Anonyymi

        Jos nuo sinun kuviot ja läiskät ilmestyy vain silloin tällöin eivätkä ole pysyviä, voisi olla kyse migreenistä. Siis migreenin aurasta, jonka jälkeen suurimmalle osalle tulee päänsärky, mutta ei kaikille. Minulla on ollu nuorena migreeni päänsäryn kanssa, mutta nykyään tulee vain noita kuvioita. Ne kestävät muutaman minuutin ja häipyvät. Kipua ei enää tule. Kannattaa käydä kuitenkin puhumassa lääkärille tai koulun terveydenhoitajalle kun olet vielä noin nuorikin.


    • Anonyymi

      Kuulostaa vähän samalta, mitä itselläni on ollut. Kun katson jonkin aikaa jotain, varsinkin jos siinä on vahvoja kontrastieroja, katseen siirron jälkeen näkyy saman mallinen kuvio näkökentässä, mutta värit vastaväreinä. Esimerkiksi kun luin näitä tekstejä tässä jonkin aikaa, näkyi riveistä ja niiden väliin jäävästä alueesta kuvio, kun siirsin katsetta. Värien kohdalla esimerkiksi jostain vihreästä esineestä voi jäädä vaaleanpunainen läntti. Toki aina tätä ei tapahdu, mutta välillä kiinnitän siihen huomiota. Luulen, että kyse on jostain silmän ominaisuudesta yhdistettynä herkkyyteen kiinnittää asiaan huomiota.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2466
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1399
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      60
      1368
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1156
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1123
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1101
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1032
    Aihe