Sukutaulut

Sukutauluista

Olen ottamassa koiraa ja olen päätynyt Lagotto Romagnoloon. Haluan ehdottomasti terveen harrastuskoiran. Eli neuvokaa hölmöä, miten noita sukutauluja tulkitaan? Lonkka-/kyynärnivel-lausunnot? Onko jossakin hyvää linkkiä näiden koodien selvittämiseen? Minkälaisesta yhdistelmästä syntyy mahd. terveitä pentuja ja mistä taas tod.näk lonkkavikaisia jne.?

2

126

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luttu

Heippa,
      Painiskelin saman ongelman kanssa itse tovi sitten, mutta tämäkään asia ei ole ihan niin simppeli, miltä näyttää.
      A- ja B-lonkkaiset vanhemmat ovat lonkkaindekseiltään tietysti suositeltavimpia. Mikäli suvussa on tuonteja, (tämähän on tietysti suotavaa, geenipooli laajenee ja esim perinnölliset sairaudet vähenevät), voivat lonkat olla myös C:tä. Tai olen kuullut, että tuonneilla usein arvioidaan lonkat huonommiksi, vaikka ne A tai B olisivatkin.
      Jos kerran harrastuskoiraa haluat, tarkastele vanhempien tuloksia, kahdesta aktiivisesta koirasta tulee usein aktiivinen.

jalostus.kennelliitto.fi on mielestäni hyödyllinen. :-) muista myös rotujärjestöt!

• jsäjgdjgal

Suosi yhdistelmiä, joissa molemmilla vanhemmista ovat lonkat ja kyynäreet A/A tai B/B ja mielellään 0/0. Muista kysyä myös epilepsian esiintyminen, kilpirauhasten testaus ja allergioiden esiintyminen suvussa. Jos suvussa ei ole YHTÄÄN alipurentaa, napatyrää, vehnäallergiaa tms, pitäisi hälytyskellot soida... Kysy kasvattajalta, onko hän ollut sukulaiskoirien omistajiin yhteydessä ja tietääkö hän uusimmat tiedot sukulaiskoirien terveydestä, vai luottaako mututuntumaan ja kenties oman kasvattajansa aikanaan antamaan tietoon terveydestä? Kaikista sairauksista ei aina puhuta ääneen... Mikäli kennelillä on usempia pentueita vuodessa ja erilliset kenneltilat /sivurakennus pentueille ja parille kymmenelle jalostuskoiralle, kierrä kasvattaja kaukaa. Älä häikäisty hienoista näyttelytitteleistä!!! Kysy mitä muuta koirat tekevät kuin makaavat kotona ja käyvät 10 kertaa vuodessa näyttelyreissulla?!?! Mitä niiden kanssa harrastetaan vai harrastetaanko?!?! Näyttelytulokset eivät periydy, vaikka hyvä rakenne voikin tulla pennulle kaupan päälle. Käy vierailulla mielellään kahdesti ja kysy, kysy, kysy! Onko narttu levoton, miten suhtautuu vieraisiin, muriseeko, miten hoivaa pentuja?!?! Ovatko pentutilat puhtaat (pissoja ja kakkoja tosin tulee aina usein...)? Mitä huolellisemmin kasvattaja tenttaa sinua ja harrastussuunnitelmia, sitä luotettavampi myyjä. Tunnollinen kasvattaja ei myy pentua kenelle tahansa, eikä lupaa pentua heti mukaan. www.kennelliitto.fi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      138
      1329
    2. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      39
      906
    3. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      32
      644
    4. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      600
    5. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      597
    6. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      26
      578
    7. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      25
      555
    8. Ajatteletko ollenkaan minua

Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      30
      547
    9. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      17
      543
    10. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      17
      523
    Aihe