Sukutaulut

Sukutauluista

Olen ottamassa koiraa ja olen päätynyt Lagotto Romagnoloon. Haluan ehdottomasti terveen harrastuskoiran. Eli neuvokaa hölmöä, miten noita sukutauluja tulkitaan? Lonkka-/kyynärnivel-lausunnot? Onko jossakin hyvää linkkiä näiden koodien selvittämiseen? Minkälaisesta yhdistelmästä syntyy mahd. terveitä pentuja ja mistä taas tod.näk lonkkavikaisia jne.?

2

57

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luttu

      Heippa,
      Painiskelin saman ongelman kanssa itse tovi sitten, mutta tämäkään asia ei ole ihan niin simppeli, miltä näyttää.
      A- ja B-lonkkaiset vanhemmat ovat lonkkaindekseiltään tietysti suositeltavimpia. Mikäli suvussa on tuonteja, (tämähän on tietysti suotavaa, geenipooli laajenee ja esim perinnölliset sairaudet vähenevät), voivat lonkat olla myös C:tä. Tai olen kuullut, että tuonneilla usein arvioidaan lonkat huonommiksi, vaikka ne A tai B olisivatkin.
      Jos kerran harrastuskoiraa haluat, tarkastele vanhempien tuloksia, kahdesta aktiivisesta koirasta tulee usein aktiivinen.

      jalostus.kennelliitto.fi on mielestäni hyödyllinen. :-) muista myös rotujärjestöt!

    • jsäjgdjgal

      Suosi yhdistelmiä, joissa molemmilla vanhemmista ovat lonkat ja kyynäreet A/A tai B/B ja mielellään 0/0. Muista kysyä myös epilepsian esiintyminen, kilpirauhasten testaus ja allergioiden esiintyminen suvussa. Jos suvussa ei ole YHTÄÄN alipurentaa, napatyrää, vehnäallergiaa tms, pitäisi hälytyskellot soida... Kysy kasvattajalta, onko hän ollut sukulaiskoirien omistajiin yhteydessä ja tietääkö hän uusimmat tiedot sukulaiskoirien terveydestä, vai luottaako mututuntumaan ja kenties oman kasvattajansa aikanaan antamaan tietoon terveydestä? Kaikista sairauksista ei aina puhuta ääneen... Mikäli kennelillä on usempia pentueita vuodessa ja erilliset kenneltilat /sivurakennus pentueille ja parille kymmenelle jalostuskoiralle, kierrä kasvattaja kaukaa. Älä häikäisty hienoista näyttelytitteleistä!!! Kysy mitä muuta koirat tekevät kuin makaavat kotona ja käyvät 10 kertaa vuodessa näyttelyreissulla?!?! Mitä niiden kanssa harrastetaan vai harrastetaanko?!?! Näyttelytulokset eivät periydy, vaikka hyvä rakenne voikin tulla pennulle kaupan päälle. Käy vierailulla mielellään kahdesti ja kysy, kysy, kysy! Onko narttu levoton, miten suhtautuu vieraisiin, muriseeko, miten hoivaa pentuja?!?! Ovatko pentutilat puhtaat (pissoja ja kakkoja tosin tulee aina usein...)? Mitä huolellisemmin kasvattaja tenttaa sinua ja harrastussuunnitelmia, sitä luotettavampi myyjä. Tunnollinen kasvattaja ei myy pentua kenelle tahansa, eikä lupaa pentua heti mukaan. www.kennelliitto.fi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2615
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1937
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1671
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1665
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1626
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      35
      1599
    8. 91
      1543
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      117
      1408
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe