ottaako miehesi pölyrättiä tai muuta pesurättiä käteensä

joskusrankkaa"#

koskaan?

kaikki miehet ei ota. Perusteluna, että hän tekee sit muuta kylllä.
Mutta siivoomisrumba läpi elämän naisen harteilla, minusta aika kova juttu.
Joku nainen on kuin siivooja läpi elämänsä.

32

107

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onne-kas

Kyllä ottaa. Ottaa imurin, ikkunalastan, mopin, laittaa astiat, aina, astianpesukoneeseen, tekee kaikkia kotitöitä.

Mutta minua onkin siunattu maailman parhaalla aviomiehellä, minulle.*puspus*

Osaa ja kykenee kaikkeen.

• Vaimoni mies on hoitanut suurimman osan kotitöistä kaikki kotona olonsa vuodet.
      Niitä ennekin, poisluettuina kiertolaisvuodet, vaimoni mies, joko hoiti siivouksen lasten kanssa, tai, työvoiman paettua, osallistui puuhaan säännöllisesti.

Puuhastelun ulkopuolelle jäivät ainoastaan pesukoneiden panostukset.

Mies pyyhkii myös pölyjä mutta ison siistin, ja myös viikkosiistin ( 2:n viikon välein ) aikana miehen vaimo hoitaa pölyjutut kun hänen miehensä puuhaa laajempimittaisten puhtaanapitotehtävien parissa.

Täydellisimmillään touhu esiintyy miehen vaimon tyttöjen matkojen aikana.
      Aine ennen paluuta todella perusteellinen siivous.

Sain juuri äsken juurikasvuokan uuniin ja leikkeleet ovat valmiina paistamista odottamassa.
      Kerettiläisesti valmistin tuoresalaatinkin jo valmiiksi.

• nannnne

Miten se juurikasvuoka tehdään? Kiitos.

• nannnne kirjoitti:

Miten se juurikasvuoka tehdään? Kiitos.

Laiskan köksän yksinkertaista perusruokaa.

Kotona sattui olemaan perunoita, porkkanoita ja juuriselleriä.

Pilkoin ainekset miehen pikkusormen kokoisiksi lohkoiksi.
        Ainekset noin puolet pottua ja muita puoliksi kumpaakin.
        Hömpsöttelin kannellisessa purkissa öljyn ja välimeren yrttiseoksen kanssa, kippasin laakeaan vuokaan ja 225-asteiseksi lämmitettyyn uunii ylälämmölle.

Lämpösäätö välittömästi 175:een.
        Vajaan 0,5-tunnin kuluttua pintaan suolaa ja varovainen sekoitus.
        Pöytään kolmen vartin perästä.

Laiskuuden huippuna kärtsään huomenna loppufileen kokonaisena ja jäämävuoan kuumassa pannussa rapeiksi lohkoiksi.
        Jätteiden syöntiä on meidän pientaloutemme ihmisten rieskaaminen.

• pienet ilot :))
        laiska-lasse kirjoitti:

Hömpsöttelin kannellisessa purkissa öljyn ja välimeren yrttiseoksen kanssa, kippasin laakeaan vuokaan ja 225-asteiseksi lämmitettyyn uunii ylälämmölle.

Laiskuuden huippuna kärtsään huomenna loppufileen kokonaisena ja jäämävuoan kuumassa pannussa rapeiksi lohkoiksi.

Laitan tämän kirjanmerkkeihin.

Muistan sinua iltarukouksessani, kiitollisuudella ja siunauksella.
        T. nannnne

• nannnnne Kiittäää
        laiska-lasse kirjoitti:

Kysyn vielä että mitä filettä laitoit lisäksi ateriaan?

• nannnnne Kiittäää kirjoitti:

Kysyn vielä että mitä filettä laitoit lisäksi ateriaan?

Vaatimatonta sekin.

Olisi varmaan hienoa pullistella kulinaristien arvostamilla fileksillä mutta nyt kyseessä on sian sisäfilee, 4,95€/kg.

• tii-na-...
        laiska-lasse kirjoitti:

Vaatimatonta sekin.

Olisi varmaan hienoa pullistella kulinaristien arvostamilla fileksillä mutta nyt kyseessä on sian sisäfilee, 4,95€/kg.

minkäsmaalaista possun sisäfilettä noin halvalla saa.

• tii-na-... kirjoitti:

minkäsmaalaista possun sisäfilettä noin halvalla saa.

Luultavasti tanskalaista tai saksalaista sikaa.

Alkuperällä ei minulle ole merkitystä kunhan pysytään läntisellä pallonpuoliskolla.

Etelä-Amerikkalainen lehmän filee on ollut ainoa perhebudjettiimme ajoittain sopiva.

• Sitä kun on ollut aitana ja airan vitsaksena nii ei oo tullu eres mieleen ajatella sopiiko tää homma mulle.
      Yleensä oon jo tulossa kun muut vasta menee.

• onnen-myyrä

Jeps, ei oikeat miehet mieti, mitkä ovat kenenkin töitä. He tekevät, eivät vain aio.
        He osaavat kaiken. Mitä eivät osaa, oppivat.

• pikku Saara.

Onko se sit oikein jos miehellä kertakaikkiaan on kerääntynyt koko elämäkseen niin paljon työtä, ettei hän kerkeä ja katsookin kohtuulliseksi vaimon hoitaa aina siivoomisen? Voiko näin olla sitten oikein?
      näinkin nimittäin tapahtuu.

• ---------

Puuttuuko mieheltä delegoimisen kyky, vai kyky järjelliseen toimintaan?
        Miksi pitää haalia hommia, ellei niistä kykene suoriutumaan?

Miten nainen sen kummemmin ehtii, jos käy ansiotyössä?

• Aviomies 73 vee

Puoli vuotta vaille puoli vuosisataa meillä on ollut pääpiirteittäin tällainen järjestys: mies siivoaa, pesee ikkunat, tiskaa tai panee astiat pesukoneeseen, käy kaupassa, tekee kodin pikku korjaukset ja remontit, myös SLVI-työt, tekeee kodin tekniset hankinnat, hoitelee nurmikot ja pensaat, tekee lumityöt, huoltaa autot, kerää puolukat...

Vaimo laitta ruuan, ompelee ja paikkaa, mm. kääntää ympäri miehen kuluneen paidankauluksen, hoitelee sukulaisten lahjonnan, lähettelee joulu- ja muut kortit, hoitelee kukat ja kasvit, tekee kaikki silmää vaativat kodin hankinnat, sekä tekee kaikki muut loput kotityöt, hoitaa koti- ulkomaan matkailun, ainokainen lapsi on ollut maailmalla jo pitemmän aikaa...

Tuli kerran luvattua auttaa vasta- ja ylämäessä...

• Aviomies 73 vee

Yksi tärkeä tehtävä vaimon listasta unohtui: pyykkien käsittely! (paitsi aviomiehen lenkkivaatteet)

• liille,
        Aviomies 73 vee kirjoitti:

Yksi tärkeä tehtävä vaimon listasta unohtui: pyykkien käsittely! (paitsi aviomiehen lenkkivaatteet)

Entäs sitten jos se siivouksia "laistava" mies tekee määrällisesti enenemmän töitä kuin se nainen. Mutta nainen siivoo aina ja iankaikkisesti, kun siellä ei muita siivoojia ole? onko kaikki siinä tapauksessa ok?

• Olisinpa vapaa

Naapurissani asuu eronnut mies . Siistinpää kotia en ole ikinä nähnyt, enkä ketään kuka pukeutuisi niin tyylikkäästi.

• ö.

Vapaushan on omavalintainen olomuoto.

• Älkää viitsikö, tosimiehet eivät pölyrättiä heiluta. He tekevät sen, mitä tosimiehen kuuluukiin.

Ja tosinaiset tekevät sen, mitä heidänkin kuuluukin tehdä. Minä en kiipeä katolle, vaihda autoon renkaita, tarkista onko pissapojassa vettä, maalaa ikkunanpuitteita, kaakeloi, tee puusepäntöitä autotallin rauhassa. Siis lukemattomia sellaisia töitä, jotka kuuluvat tosimiehelle.

Sen sijaan teen mielelläni hyvää ruokaa, sellaista perinteistä, josta tosimies tykkää,
      pesen pyykit, ikkunat, silitän ja mankeloin, pesen koko kodin, leivon, jotta talossa tuoksuu hyvälle, ja etenkin paistan pannukakkua, tosimiehen suurta herkkua. Pidän sen tosimiehen kodin sellaisessa kunnossa, ettei hänen tarvitse vaimoaan hävetä.

• porkkinass

No näin se on. On miehiä jokka ihmettelee kahvipöydässä itsekseen et mistä se Liisa nyt tätä pullaa löysi, ajatuksissaan ääneen sanoo. Ideanahan on se et mies tietää tällaiset jutut talossa , siis siinä talossa yms.
        meillä ei mies tiedä hajuakaan tollasista jutuista. Ei tieä mistä mä milloinkin vieraille mitäkin taioin. Ei ole ikinä ikkunoita eikä lattiaa pessyt eikä ruokaa laittele oikeestaan.
        mutta tekee kovasti miesten töitä ja on tosi hyvä mies muuten.

• tosimiehenvaimo

Tosimiehen imago ei kärsi, vaikka hän kotitöihin osallistuukin.
        Pienestä on kiinni, jos kärsii.

• Tosimiehelläsi oli onni saada vaimokseen tosinaisen. En omaanikaan moiti, vaikka jokin meni pieleen jo 15 vuotta sitten. Hyvin huolehti lapsistamme ja muistakin kotitöistä. Lisäksi oli pätevä itseoppinut ompelija. Ompelukone on nyt minullakin ollut jo puolitoista vuotta, mutten ole sitä vielä käyttänyt.

Siivoamiseen osallistuin yleensä vain sunnuntaisin, kun oli minun vuoroni imuroida. Muulloin olin aina jossain muualla kuin kotona. Joulusiivoukseen myös osallistuin, mutta se meni yleensä vikaan, kun saatoin puuttua myös paikkoihin, johin ei ollut lupaa koskea.
        Nyt ysineläjänä siivoan milloin huvittaa, mutte perussiisteyttä pyrin ylläpitämään, sillä eihän koskaan voi tietää, vaikka joku yllättäen tulee käymään.

Pannukakkua en koskaan ole paistanut, mutta herkullisia lättyjä osaan tehdä.

• Nyt on semmonen juttu et poikamies jos olisin niin heti lähtisin kosimaan noilla ehroilla.
        Vaik en oo hommiani valinnut niin suunnilleen noin se menee meillä.
        Koskaan ei oo vaimon tarvinnu räntäsateeseen työntyä jos kotona olen ollu.
        Tää oli sit suvenkorennolle

• saimander kirjoitti:

Tosimiehelläsi oli onni saada vaimokseen tosinaisen. En omaanikaan moiti, vaikka jokin meni pieleen jo 15 vuotta sitten. Hyvin huolehti lapsistamme ja muistakin kotitöistä. Lisäksi oli pätevä itseoppinut ompelija. Ompelukone on nyt minullakin ollut jo puolitoista vuotta, mutten ole sitä vielä käyttänyt.

Siivoamiseen osallistuin yleensä vain sunnuntaisin, kun oli minun vuoroni imuroida. Muulloin olin aina jossain muualla kuin kotona. Joulusiivoukseen myös osallistuin, mutta se meni yleensä vikaan, kun saatoin puuttua myös paikkoihin, johin ei ollut lupaa koskea.
        Nyt ysineläjänä siivoan milloin huvittaa, mutte perussiisteyttä pyrin ylläpitämään, sillä eihän koskaan voi tietää, vaikka joku yllättäen tulee käymään.

Pannukakkua en koskaan ole paistanut, mutta herkullisia lättyjä osaan tehdä.

Minusta tosimiehen ja tosinaisen työnjako ei sodi mitenkään tasa-arvoa vastaan.
        Olisi erikoista, jos se toteutuisi vain silloin, kun kumpikin tekee sitä, mitä huonoiten osaa. Minusta on jo ajankäytön ja organisoinnin kannalta järkevää, kun kumpikin tekee sitä, mitä parhaiten osaa.

Yksin jäätyään onkin sitten monta kertaa sormi suussa, kun ei tiedä miten jokin asia pitäisi oikein ja viisaasti tehdä. Tulee hieman tunaroitua, kun ei aina kehtaa pyytää apua ulkopuolisilta.

Mutta elämä lienee suuri seikkailu, parempi kun ei suhtaudu haudanvakavasti mihinkään asiaan.

• koti-kiusattu kirjoitti:

Nyt on semmonen juttu et poikamies jos olisin niin heti lähtisin kosimaan noilla ehroilla.
        Vaik en oo hommiani valinnut niin suunnilleen noin se menee meillä.
        Koskaan ei oo vaimon tarvinnu räntäsateeseen työntyä jos kotona olen ollu.
        Tää oli sit suvenkorennolle

Kiitosta kovasti, tiedänkin Sinut tosimiesten sukukuntaan kuuluvaksi. :-)

• tosimiehenvaimo kirjoitti:

Tosimiehen imago ei kärsi, vaikka hän kotitöihin osallistuukin.
        Pienestä on kiinni, jos kärsii.

Ei siinä olekaan kyse imagosta. Kumpikin tekee sitä, mitä paremmin osaa.

Jossain kerrostalokodissa on vähemmän ns. perinteisiä miesten töitä, ei haitanne jos mies imuroi tai tamppaa mattoja. Olen kuitenkin niin vanhanaikainen, että mielestäni nainen kantaa päävastuun kodinhoidosta, on mukavaa, jos miehellä on aikaa ja halua osallistua.

• manu&s

Kyllä tässä nyt vähän ristiriitaa on

• "Muut puuhat" ovat enemmän tai vähemmän satunnaisesti, joka tapauksessa harvemmin esiintyviä.
      Taloudenhoitoon ja asumiseen liittyvät ovat päivittäisiä.

Ryhtyessäni oma-aloitteisesti osallistumaan päivittäisiin puuhiin en kokenut kivesteni olleen uhattuina eikä miehinen itsetuntoni tarvinnut keinotekoista pöngitystä makaamalla laiskana ja odotelemalla eukon kotiutumista kahvin keittoon.

Ps. Nisäkkäiden ja kalojen anatomian parempi tuntemukseni johti automaattisesti työnjakoon jossa minä käsittelen lihat.
      70-luvulla, kun anus oli ajoittain auki, sai lihat ruhoittain tai puolikkaina huomattavasti halvemmalla.
      Puhumattakaan omista lahtireisuista.

• ....'miehesi'....??

En elä rekisteröidyssä parisuhteessa. enkä muussakaan parisuhteessa, joten itse täällä on siivottava jos ei halua palkata ulkoa työvoimaa siihen hommaan...

• 1.1947

Imuroi kyllä, kantaa puut ja lämmittää taloa ja saunan.
      Läpi elämän siivoukseen on tulossa helpotus siivousfirman kautta ensi viikolla.
      Paljolti saan autokuskin kyydissä kulkea, vaikka pääsen itseksenikin kulkemaan.

Arvostan siivoajia tosi paljon, mutta väistän, jos mahdollista.
      Lähijatkossa teen taas kaiken itse, paitsi puujutut. Asunto pienenee ja oma kunto taas kestää.

• 1943

Olen ollut siinä onnellisessa aemassa, että olen voinut luoda omat tavat, koska sekä äitini, että anoppini kuolivat pian vihkiäistemme jälkeen. Ei ollut ketään naista arvostelemassa. Lisäksi asuin etäavioliitossa ja mieheni oli pidettävä huoli omasta ja isänsä taloudesta. Heillä oli hieman eri näkemys siisteystasosta kuin minulla ja lomillani siivoilin lisää. Nämä miehet eivät koskaan arvostelleet ruokahuoltoani, eivät muutakaan kotiin liittyvää.
      Jatkan samalla tyylillä eli asun omassa kodissani ja miesystäväni omassaan. Kumpikin pitää huolen omastaan, kuinkahan moni nainenkaan kiikuttaa talvella matot hangelle tuulettumaan? Ystäväni on siivonnut paljon jo vaimon eläessä eikä pidä tätä hommaa naisten työnä.

• ..

Minusta matot, jopa lentävät, ovat vain maskeerausta elämän polulla, pölyllä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 597
      9527
    2. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      2405
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      194
      1613
    4. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      22
      1361
    5. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      71
      970
    6. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      41
      907
    7. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      72
      814
    8. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      57
      812
    9. En voi ottaa

Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.
      Ikävä
      41
      772
    10. Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee

Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä
      Ikävä
      75
      672
    Aihe